Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

laptop detecteren terwijl hij uit staat?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.030 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ungarmax
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06-2021
Vandaag kreeg ik een mail van een collega waarin stond dat er een laptop was gestolen uit een auto. De laptop stond uit en lag in een tas uit het zicht in de auto. De eigenaar was 5 minuten weg bij de auto en toen hij terug kwam was de laptop weg.
Het schijnt dat er een apparaat is gebruikt waarmee een laptop kan worden gedetecteerd terwijl hij uit staat.
Het enige wat ik kan bedenken is dat er op de een of andere manier een bios (wake up signaal o.i.d. ) of een accu signaal is opgepikt. Mijn vraag is of iemand weet of het uberhaupt mogelijk is om een zo'n klein signaal door een (naar alle waarschijnlijkheid) dichte auto op te vangen, en zo ja, wat je er tegen kan doen.
Het lijkt me namelijk wel erg ongemakkelijk worden als je je laptop overal mee naartoe moet nemen.(w.c. e.d)

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-11 21:10
Lijkt me onmogelijk, tenzij er een chip inzit (soort RFID of GPS chip). Ook aan MAC adres is vaak heel erg weining te detecteren. Ik weet niet precies wat voor een laptop het was, maar b.v. Dell heeft wel een soort anti-diefstal beveiliging in de vorm van een sticker. De dief kan dan niet zomaar de Laptop verkopen.
Ik vrees dus het ergste voor je.

[edit] Er zijn wel speciale sloten voor Laptops. Een kabel wordt dan verbonden met b.v. je bureau en dan kan deze alleen maar losgehaald worden door een sleutel om te draaien, of een cijfer code in te voeren.
Wat er tegenwoordig ook als is, zijn apparaatjes (in de vorm van een USB stick) die er voor zorgen dan alleen jij met de laptop kan werklen. De laptop werkt dan alleen als de USB stick erin zit, en jij een bepaalde code intoetst.

[ Voor 39% gewijzigd door IJnte op 13-12-2004 10:55 ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• kaas-schaaf
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-11 15:40

kaas-schaaf

Beunhaas

Wlan misschien (soort van wake-on-lan singnaal?)

maar .. wie doet z'n auto dan ook niet op slot.

• ungarmax
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06-2021
kaas-schaaf schreef op maandag 13 december 2004 @ 10:58:
Wlan misschien (soort van wake-on-lan singnaal?)

maar .. wie doet z'n auto dan ook niet op slot.
De collega gaf aan dat de auto op slot zat.

Ik zat zelf ook te denken aan een wake-up on lan signaal. Alleen blijft daar veel van over als de laptop in de auto ligt. Misschien wel, het is geloof ik ook mogelijk om in je auto draadloos te internetten als je je binnen een draadloos netwerk bevindt...
Nu heb ik zelf geen draadloos internet, ook nooit mee geexperimenteerd, maar bestaat een wake-up on LAN signaal voor draadloze netwerken. (lijkt me wel toch?)

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Ik denk niet dat de laptop z'n wifi verbinding aan heeft staan als ie uit staat, lijkt me dit nogal veel stroom verbuikt. Dan zou je laptop bv 4u "werktijd" hebben, en (ik zeg maar wat) 10uur "standby tijd". En als hij al wifi heeft aanstaan voor wake-up on lan (als dit al bestaat via wifi), dan zou hij enkel binnenkomende packetjes inspecteren, maar niks uitsturen...
Tenzij de dief de laptop dan opzet met zo'n wakeup, maar dan zou de laptop nog niets mogen uitsturen omdat hij op het loginscherm zou moeten blijven hangen.

Dus ik denk dat je collega gewoon uitgeloerd is geweest. Iemand die hem elke dag met een laptop de auto in ziet stappen...

[ Voor 9% gewijzigd door Yoshi|IA2 op 13-12-2004 11:21 ]

• L.N.
  • Laatst online: 12:18
Via wake on lan kun je niet een laptop opporen. Het enige dat WOL doet is een speciaal pakketje versturen naar een bepaald IP (waarvan je het mac-adres ook nog van moet weten voordat de pc aan gaat). Je kunt het dus NIET gebruiken om te bepalen of er een laptop ergens in de buurt is.

Of er andere apparaten zijn om laptops te detecteren? Geen idee, maar ik denk het niet. Tenminste niet die een laptop op afstand en in een auto kunnen detecteren. Ik denk eerder dat de dief heeft gezien dat er een laptop in de auto lag (bv toen andere spullen eruit werden gehaald door de eigenaar) of dat hij gewoon veel geluk heeft gehad en toevallig de laptop in de auto vond.

• Yoshi|IA2
  • Laatst online: 10-10-2018
LuukNouwen schreef op maandag 13 december 2004 @ 11:22:
Via wake on lan kun je niet een laptop opporen. Het enige dat WOL doet is een speciaal pakketje versturen naar een bepaald IP (waarvan je het mac-adres ook nog van moet weten voordat de pc aan gaat). Je kunt het dus NIET gebruiken om te bepalen of er een laptop ergens in de buurt is.
Euhm, [disclaimer] zover ik weet [/disclaimer] , als je laptop (of pc) afstaat, heeft hij geen ip meer... Je stuurt een WOL packetje gewoon ethernet op met een MAC adres erin, en de nic met dat adres reageert door de pc op te starten...

Verwijderd

Is onzin.

WOL werkt niet via wireless, zou ook wat wezen, kun je met een willekeurige laptop een heel kantoorgebouw aanzetten, WOL via wireless is niet te securen, daarom heb ik daar nog nooit een implementatie van gezien.

En dieven die laptop pikken beschikken zelden over geavanceerde laptop scan apparatuur :z Als zoiets al bestaat (en dat doet het niet) dan zou je het hebben over dure apparatuur, dat kan een junk niet betalen.

De dief, zoals ook bij andere diefstallen geld, mag blij zijn als'ie 20% van de marktwaarde vangt.

More likely is dat de junk in kwestie heeft gezien dat de laptop werd weggelegd.

• Commander Koen
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-06 14:00
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 11:32:
Is onzin.

WOL werkt niet via wireless, zou ook wat wezen, kun je met een willekeurige laptop een heel kantoorgebouw aanzetten, WOL via wireless is niet te securen, daarom heb ik daar nog nooit een implementatie van gezien.
Het bestaat wel, iig voor pci kaartjes. Ik kon geen pc-card implementatie vinden
Hier product informatie van zo'n kaartje.

Verwijderd

Ik ken het verhaal ook en moet constateren dat het zeker geen broodje aap lijkt te zijn.

Vorige week is bij een collega van mij z'n laptop gejat tijdens het kerst diner. Er stonden wel 200 auto's en er was maar 1 ruit ingeslagen. En precies eentje waar een laptop in lag.

Het lijkt er dus op dat men wel degelijk electronica kan opsporen. Maar ik denk dat de laptop daarvoor wel aan moet staan.

In het geval van mij collega was er nog iets anders in et spel. Ook zijn PDA zat in die tas en die stond wel aan.

Nou heb ik niet zo'n ding maar kan mij goed voorstellen dat dit makkelijk draadloos kan communiceren. Hierdoor zou je alleen een PDA nodig hebben en langs alle auto's lopen om te zien of je een signaal oppikt.

Maar ook zonder PDA's hoor ik vaak dat laptops heel snel uit auto's gestolen worden terwijl deze niet aan staan.

Pas 1 keer heb ik gehoord dat een hele rits auto's was open gebroken totdat ze bij een collega een laptop in z'n kofferbak vonden.

Ik hoop dat we hier wat verder mee komen.

Verwijderd

De eerste stap naar verborgen kennis, of het nu gaat om auto's, laptops, hacks etc is social enginering. Wie goed kijkt weet een hoop en wie onthoud kan er in de toekomst iets mee. Voor hetzelfde geld is hij ooit gezien in de buurt (al is het een jaar geleden) met laptop. Daarnaast kan het best zo zijn dat hij een opvallende auto of kleding etc heeft.

Als er al zoiets zou bestaan als een electronische detector dan zou je wel verwachten dat het meer bekend is (net als de vele pinpas truukjes) - ook in de media.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:43
Ik ken ook een redelijk efficiente manierr om laptops op te sporen:

Zoek naar autos nieuwer dan 2 jaar.
Zoek daaruit naar hatchbacks
Kies voor de VW Golf, Audi A3, Opel Astra, Mini Cooper, BMW 1-serie
Kijk of er een succesvolle (vaak pak dragende) jongeman uitstapt bij een restaurant.

95% scoringskans op een werkdag

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:36

sjaak

un giorno credi

Veel laptops tegenwoordig hebben Bluetooth en nu schijnt het zo te zijn dat als dat aanstaat en de laptop in standby staat (en soms als ie uit staat) dat bluetooth gedoe te detecteren is en ze op basis daarvan telefoons en laptops gericht kunnen stelen uit een auto. Kreeg pas geleden een mail hierover met tekst en uitleg van een collega die dit had meegemaakt.

Blijft het punt dat ik het stom vind op je laptop achter te laten in je auto, ook al is het voor vijf minuten. Niemand heeft het recht in te breken maar een laptop is binnen 30 sec weg. Andere collega had laptop met boodschappen mee genomen, legt deze even in de auto, op slot, loopt met winkelwagen 50 mtr verder, rijdt een vrachtwagen voorbij in het zicht, laptop weg.

Verwijderd

Het is mogelijk om een laptop met bleuthoot op te sporen.
Ook als de pc uitstaat kun je een bleuthoot divice vinden met je mobiel.
Dit is ongeveer 20 december in het nieuws geweest.
Ze lieten hier zien dat je als de laptop in slaapstand staat hij wel reageerd op bleuthoot als je
zoekt naar diveces.
Het wireles lan gebeuren is onmogelijk om daar een WOL singnaal heen te sturen omdat hij pas in windows word herkend en dus daarvoor niet als netwerkkaart fungeerd.
Pagina: 1