Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08-2024
Kick! :P

Vandaag viel er een dikke envelop in de bus van Veiligheidsregio Zeeland.. met hierin het boek: "Manschappen 1: Levensreddende Handelingen".. hierbij zat een begeleidend schrijven met het rooster voor mijn cursusdagen (op woensdagavond) tot aan de examendata ( op 4 Juni :P ) toe.. in de brief stond dat op 12 september werd gestart met de cursus, en dat ik de eerste 4 hoofdstukken van het boek al moest bestuderen (waar ik al mee begonnen ben :P )..

Nog steeds wacht ik op bericht van de kazerne omdat er nog een pak / helm / uitrusting voor mij beschikbaar moet zijn, aangezien dat wordt gebruikt tijdens de cursus :)

Tot zover weer even de update.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:37
Thrilled schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 11:49:
Net terug van de medische keuring..was leuk om te doen :P Begon met een hart filmpje, allemaal zuignappen enzo op je lichaam, klemmen rond je pols/enkels en bloeddruk meten.. lengte , gewicht etc... daarna longinhoud test (kzat vér boven het gemiddelde :D ) en ogen test.. daarna gehoortest (was bij mij wat minder.. helaas) toen een fietstest, lichamelijke controle door de dokter en urine afnemen... al met al was ik helemaal goedgekeurd dus ik wacht nu op bericht van de brandweer... :D
exact hetzelfde verhaal hier, 2 weken later brief op de mat, goedgekeurd voor 4 jr :)

Week later brief over inschrijving cursus.
Dus het hele circus is voor mij in gang gezet.
Heb er zin an!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
jmderonde schreef op maandag 09 juli 2007 @ 13:23:
[...]

exact hetzelfde verhaal hier, 2 weken later brief op de mat, goedgekeurd voor 4 jr :)

Week later brief over inschrijving cursus.
Dus het hele circus is voor mij in gang gezet.
Heb er zin an!
Tof man! Heb jij al iets gehoord over cursusboeken enzo? Uitrusting? Kheb nog steeds niks gehoord van de kazerne zelf namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:20

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Niet echt helemaal ontopic, maar ik werk momenteel als (administratief) vakantiewerker een maandje, of langer als ze me langer nodig hebben, bij de brandweer Losser. Omdat ik er al een aantal jaar over denk om na mijn opleiding op de een of andere manier (de sollicitatieprocedure is me momenteel niet helemaal duidelijk) een officiersopleiding te doen aan het NIFV (voorheen Nibra), is dit een erg mooie opstap en CV toevoeging.

@Thrilled en jmderonde:
Veel succes met jullie cursus! Als je gewoon je best doet is het tot aan de rang hoofdbrandwacht goed te halen, hierna komt er meer nadruk te liggen op leidingevende capaciteiten (rang onderbrandmeester). Voordat je hier echter bent ben je al een jaar of drie verder en moet er binnen je korps een vacature voor bevelvoerder vrij zijn dat je deze cursus mag gaan volgen. (Ik baseer deze informatie op de personeelsdossiers die ik de afgelopen dagen heb mogen bijwerken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
Thrilled schreef op zondag 15 juli 2007 @ 15:38:
[...]

Tof man! Heb jij al iets gehoord over cursusboeken enzo? Uitrusting? Kheb nog steeds niks gehoord van de kazerne zelf namelijk..
hmmz, ik heb alleen brief gehad van brandweer met loonbelastingformulier, brief van keuringsbureau met goedkeuring voor 4jr, en brief van brandweer met uitnodiging voor cursus vanaf september.
Ook mocht ik op de oefeningen komen. heb dit afgelopen donderdag voor het eerst gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
Ik ga maar eens een mailtje sturen naar mijn post. Ik ga aanstaande zaterdag op vakantie, misschien dat er wat info voor me klaar ligt als ik terug kom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
Nja terug van vakantie (met gebroken voet :( !) en er lag post in de bus van de brandweer.. zat een akte bij dat ik per 1 september aspirant brandwacht ben... moet contact opnemen met iemand van de kazerne voor het opmeten van mn pak etc .. zat ook loonbelastingsformulier bij, info over de verzekering enzo.. komt allemaal goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is er een mogelijkheid dat je op een gegeven moment in vaste dienst komt (betalende job)?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
als er een vacature vrij is wel ja.. het is gewoon dezelfde functie, alleen dan fulltime ipv parttime zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
Weer even een schop + update, 2 weken terug naar de kazerne geweest voor het opnemen van mijn maten (helm, laarzen, handschoenen, jas, broek) en gelijk de sleutel gekregen voor de kazerne. Gisteravond de eerste oefenavond van het seizoen gehad, was erg leuk, kennis maken met de collega's, routine praatje van de bevelvoerder, rondleiding door de kazerne, en een lesje meegeluisterd van de ARBO over veilig tillen en dergelijke.
We moeten nu elke oefenavond mee doen, wat erg makkelijk is omdat je zo veel sneller leert als je praktijk en theorie kan combineren, én je leert je collega's goed kennen. Ik had het idee dat we gelijk goed in de groep werden opgenomen, erg leuk allemaal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1989
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-05 12:13
Kick :P

Hoe gaat het nu met je opleiding enz?
Ben wel nieuwsgierig naar omdat misschien ook wel bij de brandweer ga.

............................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
Bij mij gaat het prima. Ben intussen helemaal aangekleed, Laarzen, Helm en kazernesleutels.
Heb ook al avondje of 7 mee geoefend en bezig met de cursus.
Voel me prima thuis.
Alleen jammer dat je niet mee mag met uitrukken voordat je 1e cursus seizoen heb afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
Ik sluit me daar bij aan :P Geweldig om gewoon je eigen bluspak te hebben, mee te draaien op oefenavonden.. kheb ook al ademlucht gelopen.. vaak worden we in de slachtoffer-rol gestopt, maar ja :P ook lachen..

Dinsdagavond Oefenavonden, Woensdagavonden is het de cursus.. vanavond reanimeren, volgende week examen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
Thrilled schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 14:29:
Ik sluit me daar bij aan :P Geweldig om gewoon je eigen bluspak te hebben, mee te draaien op oefenavonden.. kheb ook al ademlucht gelopen.. vaak worden we in de slachtoffer-rol gestopt, maar ja :P ook lachen..

Dinsdagavond Oefenavonden, Woensdagavonden is het de cursus.. vanavond reanimeren, volgende week examen! :P
Gelukkig, ben ik dus niet de enige die niet volledig mee-oefend!
trouwens, m'n zwager is in werkendam bij brandweer gegaan, die mag vanaf dag 1 me..e met uitrukken. dit ter beoordeling van bevelvoerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
jmderonde schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:42:
[...]

Gelukkig, ben ik dus niet de enige die niet volledig mee-oefend!
Haha vrij logisch ook dat je niet meteen met een HD straal naar de knetterkast toegaat.. je weet niks, je kan niks, je mag niks.. ik vind het ook fijner om (zeker in het begin) eerst even met de grote jongens mee te kijken. Elke avond leer ik weer wat bij..
jmderonde schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:42:
[...]
trouwens, m'n zwager is in werkendam bij brandweer gegaan, die mag vanaf dag 1 me..e met uitrukken. dit ter beoordeling van bevelvoerder.
Het meegaan op de uitruk is per korps verschillend. Op de cursusavond hebben we aspiranten van een ander korps, die wél mee gaan op de uitruk, hebben een pieper bij, en komen elke week blij vertellen over hun enige uitruk van de week, terwijl wij (cursisten van een ander korps) echt die wagen niet op mogen. We hebben ook nog géén pieper, en zelfs tijdens het napraten op de oefenavond, toen het alarm ging voor een OMS mochten wij niet mee.

Hangt denk ik ook af van de grootte van je post. Heb je maar een man of 10 en 1 uitruk in de één of twee weken(zoals bij de jongens die wel mee mogen), zullen ze sneller geneigd zijn om een groentje mee te nemen dan een post waar er 30 vrijwilligers zijn en er meerdere uitrukken per week zijn (zoals de post waar ik op zit)

Daarnaast vind ik het persoonlijk niet zo heel erg. Je zal er ongetwijfeld veel van leren, maar kheb het idee dat ik dan meer in de weg loop dan dat ik mezelf nuttig kan maken (m.u.v. het oprollen van de slangen dan :P ).En ook heb je dan een bepaalde status, als een omstander jouw op dag 1 aan je jasje trekt van "meneer, meneer! er is hier ook wat aan de hand, kom eens kijken!!" .. onprofessioneel om dan te zeggen van "ehh .. mm .ja mevrouw, momentje hoor, ik ga even iemand halen.."

Vanavond trouwens gereanimeerd, wederom veel geleerd.. volgende week examen! ben benieuwd, ik neem aan dat jij ook de complete ABCDE-methode krijgt, MIST overdracht etc? Vorige week geoefend op een paar LOTUS slachtoffers.. zéér leerzaam, en een goede ontgroening om te reageren op een slachtoffer.. iemand zakt in elkaar, valt flauw, epilepsieaanval, steekwond, onderkoeling etc etc..

Jammer dat het 'maar' 6 avonden zijn waarin we een heel boek door je keel geduwt krijgen, had meer praktijk oefeningen willen zien, maar dit moet ook wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
Pfffft gelukkig geslaagd! Eerste casus: Man met hartproblemen stikt in appel, 5x stoten tussen schouderbladen / 5x Heimlich, appel schiet los, maar valt alsnog bewusteloos neer. Geen ademhaling, alarmering, reanimeren, klaar..

Die ging echt waardeloos bij mij.. zenuwen, alles tegelijk in mijn hoofd, maar genoeg punten om die casus voldoende af te ronden..

Tweede casus: Man was van een steiger gevallen, bewusteloos met een wond in zijn onderarm. Situatie niet veilig, verslepen met rautek-greep, ABCDE checken, MIST overdracht, zuurstof

Ging véél beter, man was best zwaar maar toch kunnen verplaatsen, AB gechecked, niks mis mee, bij C de wond verbonden, daar deed ik het metalline gaasje verkeerd om (zilveren kant naar boven), toen begon de wond door te bloeden en moest er een wonddrukverband om, arm omhoog houden, D en E nog checken, MIST overdracht ging goed, zuurstof ook.. dus op dat verbandje na ging het perfect.. heel de groep geslaagd, nu gaat het echte werk beginnen..!

[offtopic]Jmderonde, post is wat vaker joh :P [/offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196953

En ook ******* hoeft niet met naam en functie op een forum te staan.

edit: oh ik reageer op een HEEL oud topic ..

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 196953 op 16-11-2007 10:20 . Reden: naam eruit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
Anoniem: 196953 schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 12:15:
[...]

En ook ******** hoeft niet met naam en functie op een forum te staan.

edit: oh ik reageer op een HEEL oud topic ..
Heb je gelijk in, heb de naam eruit gehaald.. alleen posts zoals die van jou kan ik zelf niet wijzigen ;)

en dit topic is bijna een jaar oud, maar nog niet vergeten hoor.. wordt nog regelmatig gepost :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
Weer even een schopje :P Jammer dat de rest het een beetje laat afweten..

afgelopen dinsdag naar het trainingscentrum geweest. Onze post had daar een hittetraining maar helaas mochten wij daar nog niet aan mee doen. Wel konden we meehelpen met schuim gereedmaken en afleggen.. er waren ook wat fotografen aanwezig dus misschien wel leuk om hier te zetten :)

En ik wil meer posts van jmderonde !! :P

Groepsfoto'tje voor de TS (ik sta 2e van links tegen het voertuig, niet zo duidelijk):
Afbeeldingslocatie: http://www.kevinos.technotop.nl/Foto's%20TRC/groepsfoto1.png

Uitleg/Demonstratie licht schuim (ik ben de persoon vooraan, rechts van de slang.. of 4e van rechts als je dat makkelijker vind :P :
Afbeeldingslocatie: http://www.kevinos.technotop.nl/Foto's%20TRC/lichtschuim.png

Demonstratie zwaar schuim (ik ben nummer 2, aan de slang, lekker warm van dichtbij :) ):
Afbeeldingslocatie: http://www.kevinos.technotop.nl/Foto's%20TRC/zwaarschuim.png

Zelfde demonstratie zwaar schuim (nog steeds nummer 2, alleen dan van de andere kant gefotografeerd):
Afbeeldingslocatie: http://www.kevinos.technotop.nl/Foto's%20TRC/zwaarschuim2.png

[ Voor 6% gewijzigd door Thrilled op 08-11-2007 17:32 ]

• Thrilled
Even de financiele kant van de vrijwillige brandweer.. net een loonstrookje binnen en we krijgen 9,30 euro per uur.. toch lekker voor een student van 19!! dit is rang-gebonden, maar ben er nu al heel blij mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196953

Thrilled schreef op donderdag 15 november 2007 @ 12:24:
Even de financiele kant van de vrijwillige brandweer.. net een loonstrookje binnen en we krijgen 9,30 euro per uur.. toch lekker voor een student van 19!! dit is rang-gebonden, maar ben er nu al heel blij mee..
Zeer mooi salaris hoor. Dat krijg je bij weinig 'bijbanen' als student.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Thrilled schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:20:
Pfffft gelukkig geslaagd! Eerste casus: Man met hartproblemen stikt in appel, 5x stoten tussen schouderbladen / 5x Heimlich, appel schiet los, maar valt alsnog bewusteloos neer. Geen ademhaling, alarmering, reanimeren, klaar..

Die ging echt waardeloos bij mij.. zenuwen, alles tegelijk in mijn hoofd, maar genoeg punten om die casus voldoende af te ronden..

Tweede casus: Man was van een steiger gevallen, bewusteloos met een wond in zijn onderarm. Situatie niet veilig, verslepen met rautek-greep, ABCDE checken, MIST overdracht, zuurstof

Ging véél beter, man was best zwaar maar toch kunnen verplaatsen, AB gechecked, niks mis mee, bij C de wond verbonden, daar deed ik het metalline gaasje verkeerd om (zilveren kant naar boven), toen begon de wond door te bloeden en moest er een wonddrukverband om, arm omhoog houden, D en E nog checken, MIST overdracht ging goed, zuurstof ook.. dus op dat verbandje na ging het perfect.. heel de groep geslaagd, nu gaat het echte werk beginnen..!

[offtopic]Jmderonde, post is wat vaker joh :P [/offtopic]
ABCDE wat bedoel je daar mee, wij leerde bij (australische) 1e hulp DR ABC, maar ben al weer de helft vergeten waar het voor stond, en die van jou gaat nog verder...
(/me moet denk ik maar eens op een herhalings cursus)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwkempeneers
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-05-2019
Kijk hier eens voor uitleg over ABCDE functies!

Quote van die website:

A-(A)irway controle en vrijmaken van de ademweg met inachtneming van bescherming cervicale wervelkolom (CWK)

B-(B)reathin controle en ondersteuning van de ademhaling

C-(C)irculation controle van de circulatie stoppen uitwendige bloedingen.

D-(D)isability controle neurologische uitval t.g.v. b.v.schedelhersenletsel of intoxicaties

E-(E)xposure/environment epositie en onderzoek van het gehele slachtoffer met controle van de temperatuur en de omgeving waarin het slachtoffer zich bevindt;blootstelling aan en bescherming tegen de omgeving.

[ Voor 74% gewijzigd door jwkempeneers op 16-11-2007 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
ToolkiT schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 11:14:
[...]

ABCDE wat bedoel je daar mee, wij leerde bij (australische) 1e hulp DR ABC, maar ben al weer de helft vergeten waar het voor stond, en die van jou gaat nog verder...
(/me moet denk ik maar eens op een herhalings cursus)
jwkempeneers schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 11:18:

Quote van die website:

A-(A)irway controle en vrijmaken van de ademweg met inachtneming van bescherming cervicale wervelkolom (CWK)

D-(D)isability controle neurologische uitval t.g.v. b.v.schedelhersenletsel of intoxicaties

E-(E)xposure/environment epositie en onderzoek van het gehele slachtoffer met controle van de temperatuur en de omgeving waarin het slachtoffer zich bevindt;blootstelling aan en bescherming tegen de omgeving.
Wat hij zegt dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

jwkempeneers schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 11:18:

Quote van die website:

bedankt, wij leerde het iets anders, eerst naar de omgeving kijken (E dus) aangezien je jezelf niet onnodig in gevaar moet brengen omdat je dan verder van huis kan zijn als je zelf ook verwond bent.
En D werd meer algemeen gehouden -> checken op breuken etc...

Maar als brandweerman ben je anders met 1e hulp bezig dan als amateur, als amateur is het meer in leven houden en verdere schade voorkomen totdat de echte hulp komt maar als brandweerman geef je al weer een beetje echte hulp lijkt me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
ToolkiT schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 12:10:
[...]

bedankt, wij leerde het iets anders, eerst naar de omgeving kijken (E dus) aangezien je jezelf niet onnodig in gevaar moet brengen omdat je dan verder van huis kan zijn als je zelf ook verwond bent.
En D werd meer algemeen gehouden -> checken op breuken etc...

Maar als brandweerman ben je anders met 1e hulp bezig dan als amateur, als amateur is het meer in leven houden en verdere schade voorkomen totdat de echte hulp komt maar als brandweerman geef je al weer een beetje echte hulp lijkt me..
E is environment en wordt meer mee bedoeld dat het slachtoffer niet onderkoeld raakt en dergelijke.. weersinvloeden, omgeving etc. Bij ons is er ook gezegd dat het eigenlijk meer VLABCDE is

Veiligheid
Lees het ongeval
ABCDE

En bij D checken op breuken?? D staat voor disability en daarbij checken we het bewustzijn.. checken voor breuken doe je eerder bij C of bij E wanneer je een top tot teen onderzoek verricht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Thrilled schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 12:24:
[...]

E is environment en wordt meer mee bedoeld dat het slachtoffer niet onderkoeld raakt en dergelijke.. weersinvloeden, omgeving etc. Bij ons is er ook gezegd dat het eigenlijk meer VLABCDE is

Veiligheid
Lees het ongeval
ABCDE

En bij D checken op breuken?? D staat voor disability en daarbij checken we het bewustzijn.. checken voor breuken doe je eerder bij C of bij E wanneer je een top tot teen onderzoek verricht..
het was meer VLABC+ waarbij de + een combinatie was van alle niet levensbedreigende dingen, was dus niet een apparte letter asl D en E... maar het is ook minstens 4 jaar geleden dat ik de EHBO cursus heb gedaan, en gezien het de aussie versie van St John was, is ie misschien wat anders dan in NL... (de spinnen en slangen beten behandeling krijgen jullie niet neem ik aan ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
nee dat krijgen wij inderdaad niet, maar wel leuk om te lezen dat het aan de andere kant van de wereld in grote lijnen hetzelfde is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Thrilled schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 19:54:
nee dat krijgen wij inderdaad niet, maar wel leuk om te lezen dat het aan de andere kant van de wereld in grote lijnen hetzelfde is :)
ach mensen zijn over de hele wereld natuurlijk ook in grote lijnen gelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
KICK! zijn we nog wakker allemaal ??al een tijdje niets meer gehoord..

Afgelopen woensdag op de cursus, op pakjesavond, en wij waren weer te vinden op de kazerne.. na alle theorie avonden over brand, materialen, technieken, tactieken, materieel, bevelstructuren, brandweerwetten, arbo.. noem het maar op! Nu stappen we ook met de cursus het bluspak in, op naar de praktijk. Ademlucht was vanavond het onderwerp en we zouden tot in den treure gaan oefenen hoe wij moeten gaan omhangen, afhangen, maskeren en onder andere hoe je je ademhaling controleert. Al snel stonden we met een fles ademlucht op onze rug en het masker stevig aan onze helm geklemt.

De instructeur deed de kazernedeur open en nodigde ons uit voor een rondje wandelen.. leuk, de buitenlucht in.. Door het warme bluspak voelde ik de koude wind niet en al snel werd de temperatuur wat warmer in het pak. De instructeur begon een beetje te joggen en maakte een gebaar dat we moesten volgen. Verstaan kon ik hem niet doordat de wind en mijn eigen inademingen door het masker het geluid verstoorde. Wij in een sukkel-drafje achter de instructeur aan en het werd nog wat warmer in het pak.. toen versnelde de instructeur en al gauw waren we aan het hardlopen.. Zwetend kwamen we weer terug bij de kazerne en toen ik op de EMU (manometer) keek zag ik dat al ik al zo'n 100 bar lucht had opgezogen.. (fles van 300 bar) gaat toch best snel..

We oefenden meerdere keren met het op en afhangen van het ademluchtmasker inclusief de commando's die je hierbij moest roepen. We eindigden nog even met het oefenen van omhangen in het reserve-uitrukvoertuig van de post (45-38):

Afbeeldingslocatie: http://www.hvzeeland.nl/hulpdiensten/brandweer/images/4538_2.jpg

Ik hoef niet uit te leggen dat het een tikkeltje moeilijker is wanneer je met zn 4en naast elkaar zit, en dan met een lekker gangetje van links naar rechts proberen je ademlucht gereed te maken.

En nu zat deze avond er ook al weer op, de praktijkavonden gaan veel te snel voorbij in mijn ogen, en ben benieuwd wat volgende week gaat brengen wanneer we naar het Trainingscentrum gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
Gisteravond de trieste gebeurtenis in Arnemuiden waar ook onze post is ingezet met de ladderwagen en tankautospuit.. op dit soort momenten is het een minder mooi beroep.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
jullie laten het allemaal wel afweten zeg!

Vanavond had ik dus mn theorie examens voor de opleiding en voor allebei de modules een 9!! die heb ik dus mooi op zak... de rest van de groep deed het wat minder goed, veel mensen moeten nog een keer terug voor herkansingen.. ik ga lekker feestje bouwen! :)

ook nog even een filmpje van me:

http://www.youtube.com/watch?v=vnc3rVsi5r0

Ik kom op de 47e seconde binnen gewandeld.. was de eerste keer ademluchtbaan die ik volgens mij een paar weken terug heb gedaan.. was lekker warm :P

[ Voor 27% gewijzigd door Thrilled op 07-01-2008 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1989
Gaat best snel je opleiding zo te zien, want meest is toch tijdens de avond uren?
Maar wanneer ben je volwaardig spuitgast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
Ja alles is tijdens avonduren, dinsdagavond 2,5 uur oefenavond met de post, woendagavond 3 uur cursus met andere cursisten. Als alles mee zit en ik slaag 4 juni voor mijn praktijkexamen dan mag ik mee op uitruk. Ikzelf zie me min of meer pas als volledig spuitgast als ik ook hulpverlening achter de rug heb, en dat is bij Manschap eerste klas, dus volgend jaar pas. Dan mag ik ook auto's open knippen enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-05 23:46
Thrilled schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 13:30:
Ja alles is tijdens avonduren, dinsdagavond 2,5 uur oefenavond met de post, woendagavond 3 uur cursus met andere cursisten. Als alles mee zit en ik slaag 4 juni voor mijn praktijkexamen dan mag ik mee op uitruk. Ikzelf zie me min of meer pas als volledig spuitgast als ik ook hulpverlening achter de rug heb, en dat is bij Manschap eerste klas, dus volgend jaar pas. Dan mag ik ook auto's open knippen enzo ;)
Nah, brandwacht is spuitgast genoeg ;)
Hier in Zaandam mag men al mee op de uitruk zodra je bent aangenomen, alleen mag je eigenlijk niets doen dan een beetje helpen, slangen uitrollen enzo, etc.
Met welke module ben je nu bezig? * Capa denkt repressie

Helaas zit mijn lichaamsbouw niet zo mee, en ben ik min of meer te licht om brandweerman te zijn.
Het was 280 watt is wat ik moest fietsen, ik bleef hangen op 260 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
Capa schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 13:56:
[...]

Nah, brandwacht is spuitgast genoeg ;)
Hier in Zaandam mag men al mee op de uitruk zodra je bent aangenomen, alleen mag je eigenlijk niets doen dan een beetje helpen, slangen uitrollen enzo, etc.
Met welke module ben je nu bezig? * Capa denkt repressie

Helaas zit mijn lichaamsbouw niet zo mee, en ben ik min of meer te licht om brandweerman te zijn.
Het was 280 watt is wat ik moest fietsen, ik bleef hangen op 260 :(
De praktijk wordt niet opgedeeld in modules.. de theorie is al afgerond dus nu 4 maanden praktijk waarin we alles oefenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
Thrilled schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 14:12:
[...]

De praktijk wordt niet opgedeeld in modules.. de theorie is al afgerond dus nu 4 maanden praktijk waarin we alles oefenen
Of in welk boek dan :P
Zijn er 3 dacht ik:
Levensreddende handelingen <- gelezen, altijd handig
Persoonlijke bescherming <- niet gelezen, nutteloos voor mij :P
Repressie <- ook niet gelezen

En daarna nog een hele hoop meer ;)

Als je het topic zo leest, begint het toch wel weer te jeuken. :+
De test was zo simpel, ff 10 min fietsen tot aan de 280 watt...
Ach, mijn tijd komt nog wel. O-)

[ Voor 24% gewijzigd door Capa op 31-01-2008 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
Capa schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 14:51:
[...]

Of in welk boek dan :P
Zijn er 3 dacht ik:
Levensreddende handelingen <- gelezen, altijd handig
Persoonlijke bescherming <- niet gelezen, nutteloos voor mij :P
Repressie <- ook niet gelezen

En daarna nog een hele hoop meer ;)

Als je het topic zo leest, begint het toch wel weer te jeuken. :+
De test was zo simpel, ff 10 min fietsen tot aan de 280 watt...
Ach, mijn tijd komt nog wel. O-)
Ook geen boek ;) Ik begon in september met Levensreddende handelingen. 6 weken cursus (6 x 1 avond) en toen examen > LRH afgehandeld

Toen brandweertheorie, in 5 weken de boeken Oriëntatie, Brandbestrijding, Persoonlijke bescherming en Chemicaliënpakdrager bestudeerd, 6e week theorie examen (persoonlijke bescherming en repressie) met vragen uit die 4 boeken. Toen daarvoor geslaagd > theorie afgehandeld

De week erna gestart met praktijklessen en nu alle theorie in praktijk brengen.. de boeken komen er niet meer aan te pas.. 4 juni dus praktijkexamen en dan klaar met de eerste opleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1989
Ik denk misschien ook bij de brandweer te gaan maar dan de beroeps, zal die opleiding helemaal anders zijn of lijkt het op elkaar?
Heeft NL trouwens een landelijk opleidingscentrum of verschilt nog al per kazerne hoe ze hun opleiding doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
sander1989 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:00:
Ik denk misschien ook bij de brandweer te gaan maar dan de beroeps, zal die opleiding helemaal anders zijn of lijkt het op elkaar?
Heeft NL trouwens een landelijk opleidingscentrum of verschilt nog al per kazerne hoe ze hun opleiding doen?
opleiding voor vrijwilliger en beroeps is 100% hetzelfde ;) We zijn namelijk dezelfde brandweerman alleen dan met andere werktijden (zie het als fulltime en parttime)..

Elke opleiding gaat via het NIFV (voormalig NIBRA) http://www.nifv.nl/ , maar het verschilt wel per kazerne of ze je gelijk vanaf dag 1 meenemen op de uitruk of dat ze je eerst de basis (manschap) willen leren voordat je mee mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Leuk topic om door te lezen. Veel succes nog met de laatste exames

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1989
Thrilled schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 22:21:
[...]

opleiding voor vrijwilliger en beroeps is 100% hetzelfde ;) We zijn namelijk dezelfde brandweerman alleen dan met andere werktijden (zie het als fulltime en parttime)..

Elke opleiding gaat via het NIFV (voormalig NIBRA) http://www.nifv.nl/ , maar het verschilt wel per kazerne of ze je gelijk vanaf dag 1 meenemen op de uitruk of dat ze je eerst de basis (manschap) willen leren voordat je mee mag.
Oke dankje voor antwoord.
Maar dus je kan ook nog overstappen als je eenmaal brandweerman ben naar een andere kazerne?
Of zit je aan kazerne vast een jaar of meer? Zit daar ook nog verschil tussen vrijwilliger en beroeps?
Want je zal wel minimaal zoveel jaar moeten blijven anders moet je opleiding (deels) terug betalen?
Alleen snap ik wel dat ze natuurlijk eis stellen dat je in de buurt van de kazerne woont.

[ Voor 8% gewijzigd door sander1989 op 02-02-2008 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
sander1989 schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 01:37:
[...]
Oke dankje voor antwoord.
Maar dus je kan ook nog overstappen als je eenmaal brandweerman ben naar een andere kazerne?
Of zit je aan kazerne vast een jaar of meer? Zit daar ook nog verschil tussen vrijwilliger en beroeps?
Want je zal wel minimaal zoveel jaar moeten blijven anders moet je opleiding (deels) terug betalen?
Alleen snap ik wel dat ze natuurlijk eis stellen dat je in de buurt van de kazerne woont.
Nja dat zijn min of meer mondelinge afspraken die je maakt.. in mijn sollicitatiegesprek werden er echt specifieke vragen gesteld over mijn toekomst. Ga ik verhuizen? Waar wil je gaan studeren? Zou je verhuizen als je vriendin dat wilde? Woon je thuis? Woon je op je zelf? etc etc.. om te kijken of ik een goede investering was, omdat de gemeente dus betaald voor alles (opleiding, vergoedingen, kleren, helm etc).

Als jij op sollicitatiegesprek gaat bij een post en ze nemen je aan kan je het in principe niet maken om na een jaartje alweer te zeggen van "toedels!!... Ik ga even ergens anders een kijkje nemen.. bedankt voor alles en tot ziens!" .. Zij nemen je aan voor in principe de rest van je leven, ze investeren in jou omdat ze jou bij de post willen hebben... Het is wat anders als je na enkele jaren trouwe dienst moet verhuizen en dan ligt het maar nét aan de nieuwe post of ze iemand willen met ervaring (klinkt gek ja, maar het kan dus ook zo zijn dat een post iemand wilt zonder ervaring, zodat ze diegene kunnen 'kleien' naar hun wensen..).

Terug betalen van je opleiding zal nooit gebeuren... het is echt vrijwillig en alles wordt voor je betaald (uitzondering van personeelsvereniging etc). Inderdaad moet je dichtbij de kazerne wonen anders ben je altijd te laat voor de uitruk (lees maar eens wat nieuwsstukken over opkomsttijden.. big issue de laatste tijd).
En tsja, verschil tussen vrijwillig en beroeps heb je overal. Mijn post is alleen maandag t/m vrijdag tijdens kantooruren bezet door beroepspersoneel en dan gaan ze naar huis. Vanaf dan komen wij als vrijwilligers de hoek om kijken die dus paraat staan in de avond/nacht/ochtend en het hele weekend. Het is anders geregeld in grote 24-uurs beroepsdiensten, die hebben vrijwilligers voor herbezettingen kazerne.
Dat wil dus zeggen dat wanneer de 8 mensen op uitruk gaan die beroeps zijn, ze vrijwilligers oplaten komen om de kazerne te bemannen voor een eventuele nieuwe uitruk. Wanneer de beroeps dan terug komt van hun uitruk mogen de vrijwilligers weer naar huis.. Je snapt dat dit erg demotiverend is en ik zou niet graag zo'n vrijwilliger willen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1989
Oke word weer hoop wijzer :)
Maar dus binnen jou kazerne zou jij bijvoorbeeld wel kunnen overstappen naar beroeps als vacature is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
sander1989 schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 22:43:
[...]
Oke word weer hoop wijzer :)
Maar dus binnen jou kazerne zou jij bijvoorbeeld wel kunnen overstappen naar beroeps als vacature is?
Tsja ik zit nu 5 maanden bij de brandweer en als beginner weet je niet echt hoe de vork in de steel zit. Theoretisch kan het wel ja, mits je de papieren hebt die gevraagd worden. Maar ik hoor ook verhalen dat vrijwilligers van mn post gesolliciteerd hebben en niet aangenomen worden omdat ze dus nieuwe mensen willen hebben.. of desnoods mensen die extern worden aangeleverd.. heel vaag allemaal maar daar kom ik de loop der jaren nog wel achter hoe het werkt. Er zijn enkele vrijwilligers bij mij die naast vrijwilliger ook beroeps zijn hoor, dus het is echt wel mogelijk en haalbaar.. sommige werken op trainingscentra als instructeur, andere werken voor PPP (Preventie, Preparatie, Pro-actie) .. andere werken op de ademlucht-afdeling, andere in de garage etc.. ligt dus ook aan je kennis buiten het brandweervak om..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1989
Oke ik begin beetje te snappen, maar word geen probleem straks met werk zoeken of hoef je niet tijdens kantoor uren beschikbaar te zijn, alleen natuurlijk bij grote calamiteiten?
Want lijkt me best lastig omdat je nog thuis woont neem ik aan? Nog geen vast werk heb maar je zit zeg maar wel al vast aan de brandweer dus daar moet altijd rekening mee houden.

Ik denk dat eerst me opleiding afmaak en dan vast werk ga zoeken en natuurlijk eigen huisje of iets heb, als ik dat eenmaal heb ga ik nog kijken of nog steeds graag bij de brandweer wil.
Of misschien toch nog bij de beroeps maar eerst me opleiding ieder geval af maken die ik nu doe.
Bij brandweer van Schiphol werken lijkt me erg mooi alleen is natuurlijk daar helemaal lastig bij te komen, ondanks de functie eisen nog wel mee vallen.
Misschien krijgt dan dit topic een kickje over 2 jaar :D

[ Voor 16% gewijzigd door sander1989 op 02-02-2008 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
sander1989 schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 23:01:
Oke ik begin beetje te snappen, maar word geen probleem straks met werk zoeken of hoef je niet tijdens kantoor uren beschikbaar te zijn, alleen natuurlijk bij grote calamiteiten?
Want lijkt me best lastig omdat je nog thuis woont neem ik aan? Nog geen vast werk heb maar je zit zeg maar wel al vast aan de brandweer dus daar moet altijd rekening mee houden.

Ik denk dat eerst me opleiding afmaak en dan vast werk ga zoeken en natuurlijk eigen huisje of iets heb, als ik dat eenmaal heb ga ik nog kijken of nog steeds graag bij de brandweer wil.
Of misschien toch nog bij de beroeps maar eerst me opleiding ieder geval af maken die ik nu doe.
Bij brandweer van Schiphol werken lijkt me erg mooi alleen is natuurlijk daar helemaal lastig bij te komen, ondanks de functie eisen nog wel mee vallen.
Misschien krijgt dan dit topic een kickje over 2 jaar :D
Ja ik heb mezelf eigenlijk wel gebonden aan de brandweer, waardoor alle beslissingen van een andere hoek bekeken moeten worden. Ik woon inderdaad nog thuis en zodra ik op mezelf ga wonen "moet" ik dichtbij de kazerne wonen. Ook met mijn studie, ik heb bewust gekozen voor een locatie dichtbij huis.
Bij mij is het dan een voordeel dat tijdens kantooruren de beroeps op de post zitten, dus overdag opgepiept worden komt bijna niet voor.

En wat betreft jezelf, klinkt alleen maar goed.. eerst alles op een rij en dan beslissen.. Ik weet verder niet precies hoe het met bedrijfsbrandweren zit.. misschien dat je ook een andere functie moet hebben daar maar dat moet je misschien maar even googelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1989
Maar als je straks werkt moet dat dan ook dicht bij de kazerne zijn of mag bijvoorbeeld ook 10 km zijn omdat toch beroeps is tijdens kantoor uren.

Brandweer van Schiphol heeft erg mooie site vind, met hele hoop informatie.
http://www.brandweerschiphol.nl
Dan bij vacature denk dat de eisen aardig het zelfde zijn, op dat rijbewijs C pre is na dan denk ik?

Alleen is niet zo hoge functie volgens mij maar door groeien kan altijd nog lijkt me.
Opleiding is erg snel, van de site: De basisopleiding voor medewerker Repressieve Dienst wordt door de Fire Brigade zelf verzorgd. De opleiding vindt plaats in dagdienst en duurt ca. 3 maanden, vervolgens ga je het 24-uurs rooster lopen.

Dat is echt erg snel alleen zal je daar wel gewoon 30 a 40 uur per week denk rond lopen al tijdens je opleiding.

[ Voor 96% gewijzigd door sander1989 op 03-02-2008 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
sander1989 schreef op zondag 03 februari 2008 @ 13:48:
Maar als je straks werkt moet dat dan ook dicht bij de kazerne zijn of mag bijvoorbeeld ook 10 km zijn omdat toch beroeps is tijdens kantoor uren.

Brandweer van Schiphol heeft erg mooie site vind, met hele hoop informatie.
http://www.brandweerschiphol.nl
Dan bij vacature denk dat de eisen aardig het zelfde zijn, op dat rijbewijs C pre is na dan denk ik?

Alleen is niet zo hoge functie volgens mij maar door groeien kan altijd nog lijkt me.
Opleiding is erg snel, van de site: De basisopleiding voor medewerker Repressieve Dienst wordt door de Fire Brigade zelf verzorgd. De opleiding vindt plaats in dagdienst en duurt ca. 3 maanden, vervolgens ga je het 24-uurs rooster lopen.

Dat is echt erg snel alleen zal je daar wel gewoon 30 a 40 uur per week denk rond lopen al tijdens je opleiding.
Nee hoor, er zijn zat vrijwilligers die werken op plekken waarvan je echt niet binnen 3 minuten op de kazerne staat hoor. Er zijn mensen die draaien nachtdiensten (en dus niet op kunnen komen) en sommige werken zelfs buiten de provincie! Zolang je maar grotendeels beschikbaar bent is het goed ;)

En vacatures verschillen overal, bij schiphol zoeken ze iemand die ook de autootjes kan besturen en dus een C-rijbewijs vragen.. ;)

Als je geen papieren hebt heb je sowieso nooit een hoge functie. Als je begint wordt je aangesteld in de rang van aspirant brandwacht (tegenwoordig manschap). Zodra je die haalt ben je officieel een manschap.. dan leer je door tot manschap eerste klas en zo verder..

En het is logisch dat je sneller klaar bent met de opleiding in een beroepskorps. Ik leer 3 uur per week, jij 48..
Jij een totaal van 3 maanden, ik 10 maanden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1989
Thrilled schreef op zondag 03 februari 2008 @ 19:40:
[...]

Nee hoor, er zijn zat vrijwilligers die werken op plekken waarvan je echt niet binnen 3 minuten op de kazerne staat hoor. Er zijn mensen die draaien nachtdiensten (en dus niet op kunnen komen) en sommige werken zelfs buiten de provincie! Zolang je maar grotendeels beschikbaar bent is het goed ;)

En vacatures verschillen overal, bij schiphol zoeken ze iemand die ook de autootjes kan besturen en dus een C-rijbewijs vragen.. ;)

Als je geen papieren hebt heb je sowieso nooit een hoge functie. Als je begint wordt je aangesteld in de rang van aspirant brandwacht (tegenwoordig manschap). Zodra je die haalt ben je officieel een manschap.. dan leer je door tot manschap eerste klas en zo verder..

En het is logisch dat je sneller klaar bent met de opleiding in een beroepskorps. Ik leer 3 uur per week, jij 48..
Jij een totaal van 3 maanden, ik 10 maanden ;)
Oke dus met werk later word het gelukkig dus niet super ingewikkeld.

Maar je hebt toch wel meer dan 3 uur per week theorie en praktijk?
Bij Schiphol zal het wel natuurlijk meer zijn totaal zijn, maar dat is wel erg weinig wat je nu heb dat is geen eens totaal 150 uur totaal :?
Bij Schiphol is het totaal 520 uur de opleiding(uitgaand 5 dag diensten) en dan ben je brandwacht. :)
Ik zou het liefst nu bij brandweer solliciteren alleen als ik word aangenomen bij Schiphol kan ik me studie niet afmaken en is nog probleem ik woon 70 km vandaan :D
Alleen ik zal wel eerst effe goed moeten trainen met hardlopen, sport wel vaak namelijk zwemmen alleen zal dat denk ik niet genoeg zijn voor de sporttest.

Is jou brandweer kazerne enige voor Vlissingen en Middelburg of is daar ook nog een brandweer kazerne? Want zal dan aardig grote kazerne zijn maar moet ook wel natuurlijk met beroeps, heeft die toevallig van jou website lijkt me wel mooi om te zien.

[ Voor 6% gewijzigd door sander1989 op 03-02-2008 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:33

Spotter

Lichtnicht

sander1989 schreef op zondag 03 februari 2008 @ 20:47:
[...]

Bij Schiphol zal het wel natuurlijk meer zijn totaal zijn, maar dat is wel erg weinig wat je nu heb dat is geen eens totaal 150 uur totaal :?
Bij Schiphol is het totaal 520 uur de opleiding(uitgaand 5 dag diensten) en dan ben je brandwacht. :)
Ik kan me zo voorstellen dat er binnen de luchtvaart aanvullende eisen/opleidingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
sander1989 schreef op zondag 03 februari 2008 @ 20:47:
[...]

Ik zou het liefst nu bij brandweer solliciteren alleen als ik word aangenomen bij Schiphol kan ik me studie niet afmaken en is nog probleem ik woon 70 km vandaan :D
Alleen ik zal wel eerst effe goed moeten trainen met hardlopen, sport wel vaak namelijk zwemmen alleen zal dat denk ik niet genoeg zijn voor de sporttest.

Is jou brandweer kazerne enige voor Vlissingen en Middelburg of is daar ook nog een brandweer kazerne? Want zal dan aardig grote kazerne zijn maar moet ook wel natuurlijk met beroeps, heeft die toevallig van jou website lijkt me wel mooi om te zien.
Nee hoor, 3 uur praktijk, meer niet.. toen ik nog theorie had zat ik thuis wel wat meer uurtjes in de boeken hoor ;) Maar nu is het alleen 3 uur praktijk.. als je ook de oefenavond nog mee rekent zit ik op 5 uurtjes in de week, maar de oefenavond telt eigenlijk niet mee (niet altijd inzet, niet altijd iets te doen voor aspiranten > vaak kijken). Op de cursusavond (3 uur) leer ik altijd wat bij, ze zetten je altijd aan het werk en je doet altijd iets nuttigs.

Het verschil in uren kan ik ook niet verklaren eerlijk gezegd.. misschien is het wel teveel voor 3 maanden en dat ze het dus rustiger aan doen.. veel herhalen en kleine stapjes tegelijk. Uiteraard zit er ook een groot verschil in algemene brandbestrijding en luchtvaart-brandbestrijding.. dus logisch als er iets andere lesstof bij zit.. Bij mij zit er steeds een week tussen dus dan kan het bezinken ofzo? Zelfde theorie als je rijbewijs in 1 week of in 2 maanden haalt..?

'Mijn' kazerne is overdag de dekking voor heel vlissingen en middelburg, zelfs nog arnemuiden en andere kleine dorpjes rondom.. is dus inderdaad een heel groot verzorgingsgebied. 'S avonds is het iets anders, en pakken alle vrijwilligers een stukje van een stad of dorp mee. Verder is onze post eigenlijk de hoofdpost van Middelburg, en zit er nog een post die hoofdpost is van Vlissingen. Dit zijn ook de enige 2 posten met een hoogwerker of ladderwagen. Wij hebben dan nog 2 uitrukvoertuigen, een hulpverleningsvoertuig en een haakarmbak.

Onze site: http://www.poststromenweg.nl/
Is een initiatief van een van de vrijwilligers, dus on-officieel ;)

De officiele van het hele stadsgewest:
http://www.brandweerstadsgewest.nl/index.php

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:09

TF

bla bla

Grappig, mijn broer heeft een hele opleiding bij het Nibra gedaan (intern) en mijn vader is al jaren branweercommandant. Nu in Hoorn, voorheen in Volendam en daarvoor als chef in Amsterdam (willem).Ik ben ict-er :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
TF schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 13:00:
Grappig, mijn broer heeft een hele opleiding bij het Nibra gedaan (intern) en mijn vader is al jaren branweercommandant. Nu in Hoorn, voorheen in Volendam en daarvoor als chef in Amsterdam (willem).Ik ben ict-er :)
Dan was je broer waarschijnlijk binnen enkele weken al klaar, of niet? Zelf geen interesse in de brandweer of komt dat nog? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:09

TF

bla bla

Thrilled schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 13:28:
[...]

Dan was je broer waarschijnlijk binnen enkele weken al klaar, of niet? Zelf geen interesse in de brandweer of komt dat nog? ;)
Nee heeft 1,5 jaar intern gezeten. http://www.de47ste.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
Leuke link, maar wat een hyperactieve gozer op dat filmpje :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmderonde
Zo, weer eens een update van mij.
Het laatste berichtje is alweer een poosje terug.
Ik ben dus begonnen met de brandwachtopleiding.

Gisteren hebben we de hele dag examens gehad en ik ben BRANDWACHT!!!

Hier heb ik nou het hele jaar 1avond in de week cursus voor gehad.

In de loop van het jaar ook al 2x een theorie examen gehad. 1x een acht en 1x een 9.
2 weken terug praktijkexamen hogedruk / lagedruk. ook succesvol afgerond.
Nu dus gisteren met het praktijkexamen GESLAAGD!

nu wachten op de eerste uitruk en volgend seizoen cursus 1e klas brandwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:20

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Gefeliciteerd, en veel succes met je vervolgopleiding(en) :)

Ik kan zelf helaas nog niet beginnen met een volwaardige brandweeropleiding, omdat ze een op kamers wonende student niet willen hebben, zowel in Groningen als in Twente niet (helaas, maar wel te begrijpen). Voorlopig blijf ik dus een Aspirant Jeugdbrandweer veteraan :P

Wel doe ik zo nu en dan wat hand en spandiensten om mijn gezicht maar een beetje te laten zien en in de hoop dat ze een plekje vrij houden voor als ik eenmaal ben afgestudeerd. Vandaag en komende twee dinsdagen mag ik bijvoorbeeld een cursusmiddagje office 2007 geven aan de beroepsmensen in Noord Oost Twente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
jmderonde schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 09:38:
Zo, weer eens een update van mij.
Het laatste berichtje is alweer een poosje terug.
Ik ben dus begonnen met de brandwachtopleiding.

Gisteren hebben we de hele dag examens gehad en ik ben BRANDWACHT!!!

Hier heb ik nou het hele jaar 1avond in de week cursus voor gehad.

In de loop van het jaar ook al 2x een theorie examen gehad. 1x een acht en 1x een 9.
2 weken terug praktijkexamen hogedruk / lagedruk. ook succesvol afgerond.
Nu dus gisteren met het praktijkexamen GESLAAGD!

nu wachten op de eerste uitruk en volgend seizoen cursus 1e klas brandwacht.
Heel tof om te horen, van harte gefeliciteerd en dat je maar veel (veilige) uitrukken mag hebben! Ik was dit topic alweer een beetje vergeten en het is inderdaad lang geleden!

Ik heb vorige week woensdag de hittetraining gehad, middag + avond inzetten met echt vuur en de kleine blusmiddelen even behandeld. Ook het blussen van een kapotte gasleiding is doorgenomen (ging nog eventjes mis, 1e graads brandwond voor een collega :X ) maar was een hele leerzame dag! De instructeurs vonden de groep van hoog niveau en hebben er alle vertrouwen in dat op het examen (5 juni, 2 weekjes nog) iedereen gaat slagen.

Nja bijna iedereen, aangezien 1 collega zijn sleutelbeen heeft gebroken en dus niet mee kan doen..erg zuur voor hem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
waar heb je examen 5 juni? Ik had het bij de kazerne in soest.

Tevens gisteren eerste uitruk gehad...was helaas te laat bij kazerne voor 1e auto. automaatmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
jmderonde schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 09:45:
waar heb je examen 5 juni? Ik had het bij de kazerne in soest.

Tevens gisteren eerste uitruk gehad...was helaas te laat bij kazerne voor 1e auto. automaatmelding.
Stoer, adrenaline door je lijf of viel dat wel mee? :P

Ik heb examen op het trainingscentrum hier in de buurt, ben best wel benieuwd hoe het gaat lopen..spannend :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
Thrilled schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 10:32:
[...]

Stoer, adrenaline door je lijf of viel dat wel mee? :P
haha, ja. zat net te bikken....pieeeep.pieeeep.
euh... owjah, ik moet nu naar kazerne, gloep!
doorrijden lukt natuurlijk niet om half7, dus kwam aan toen auto van terrein afreed. kwartiertje gewacht tot bleek dat tweede auto niet nodig was. toen thuis verder gaan eten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
Vrijdag op zaterdagnacht eindelijk echte uitruk gehad.
Flat op 4 hoog, classificatie: grote brand.
half4 's nachts.

zie voor melding en foto's: http://brwnieuwegein.web-log.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
jmderonde schreef op maandag 26 mei 2008 @ 10:00:
Vrijdag op zaterdagnacht eindelijk echte uitruk gehad.
Flat op 4 hoog, classificatie: grote brand.
half4 's nachts.

zie voor melding en foto's: http://brwnieuwegein.web-log.nl
Wat krijg ik pijn in mijn ogen zeg, van die site :p
De brand in de woning bleek hoofdzakelijk te bestaan uit een bank die vlam gevat had. Dankzij een granieten vloer kon de brand zich niet veel uitbreiden en konden de eerst aanwezige brandweermannen blussen met een paar emmers water.
Ahh waarom stekkeren ze nou niet naar boven met een hd slangetje :9 Mág je een keertje werken, doe je het nog makkelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
Thrilled schreef op maandag 26 mei 2008 @ 10:27:
[...]

Wat krijg ik pijn in mijn ogen zeg, van die site :p

[...]

Ahh waarom stekkeren ze nou niet naar boven met een hd slangetje :9 Mág je een keertje werken, doe je het nog makkelijk :P
was al LD naar boven gelegd en wij kwamen als 2e auto om watertoevoer te regelen.
Het was erg heet geweest binnen, maar net niet heet genoeg voor flashover. gelukkig tegels op de vloer. dus was sneller te blussen met emmers als dat er water op het verdeelstuk stond. ( let wel: Het was de 4e etage zonder stijgleiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
jmderonde schreef op maandag 26 mei 2008 @ 13:45:
[...]

was al LD naar boven gelegd en wij kwamen als 2e auto om watertoevoer te regelen.
Het was erg heet geweest binnen, maar net niet heet genoeg voor flashover. gelukkig tegels op de vloer. dus was sneller te blussen met emmers als dat er water op het verdeelstuk stond. ( let wel: Het was de 4e etage zonder stijgleiding)
LD naar de 4e etage :| :X Damn lekker werken :P Tijdens oefeningen heb ik een keer een HD straal volledig moeten uitrollen (60m) en dan 3 hoog omhoog tillen, verkennen, naar beneden, 2e HD-straal van de 2e ploeg mee naar boven helpen tillen en daarna weer opruimen.. ik was kaai kapot...

Ik vraag me wel af waarom ze gekozen hebben voor LD inzet trouwens? Geen stijgleiding, dus waarom die lagedruk slangen door de flat heen, als je een (beginnende) woningbrand echt wel uit krijgt met je HD-straal..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
Thrilled schreef op maandag 26 mei 2008 @ 14:00:
[...]

LD naar de 4e etage :| :X Damn lekker werken :P Tijdens oefeningen heb ik een keer een HD straal volledig moeten uitrollen (60m) en dan 3 hoog omhoog tillen, verkennen, naar beneden, 2e HD-straal van de 2e ploeg mee naar boven helpen tillen en daarna weer opruimen.. ik was kaai kapot...

Ik vraag me wel af waarom ze gekozen hebben voor LD inzet trouwens? Geen stijgleiding, dus waarom die lagedruk slangen door de flat heen, als je een (beginnende) woningbrand echt wel uit krijgt met je HD-straal..?
melding was : uitslaand.
Afstand was ook op het randje van HD lengte denk 'k.
Dus 3 tot 4 slanglengtes tot verdeelstuk ( 60 / 80 meter) en dan nog vanaf noodtrap het huis in, heb je dus wel meer lengte nodig dan je HD heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
jmderonde schreef op maandag 26 mei 2008 @ 14:38:
[...]

melding was : uitslaand.
Afstand was ook op het randje van HD lengte denk 'k.
Dus 3 tot 4 slanglengtes tot verdeelstuk ( 60 / 80 meter) en dan nog vanaf noodtrap het huis in, heb je dus wel meer lengte nodig dan je HD heeft.
ligt inderdaad ook aan de opstelling van je voertuig, ging er vanuit dat verdiepingen 3m hoog zijn (is 4 hoog: begane grond + 4 verdiepingen?) dus 15 meter omhoog met je slang, en dan 45 of 75 meter over om het huis te bereiken.. is in de meeste flats wel ruim voldoende..en dan kan je hem nog verlengen he, mocht je meerdere (meestal 2 of 3) haspels hebben.. :P

en de melding bepaalt inderdaad veel ja

• Thrilled
Vannacht mijn eerste échte brand gehad. Na een hoop loze omsjes en buitenbrandjes die niks bleken te zijn, kon ik eindelijk de eerste vlammen blussen. We hebben al 2 weken 'last' van een pyromaan hier in vlissingen/middelburg en vannacht had hij weer jeukende handjes.

Afbeeldingslocatie: http://www.112actueel.nl/2006brand/imgbrand/111000453789-789669.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.112actueel.nl/2006brand/imgbrand/111000453789-789670.jpg

Ik stapte in als nummer 2 maar aangezien nummer 1 ook een cursist was samen met mij, besloten we even te wisselen, dus ik kwam aan als nummer 4. Aangezien de brand gevaarlijk dichtbij een boot zat werden er 2 stralen ingezet en kwam ik alsnog aan het blussen toe. Ik vond het geweldig in ieder geval! :P

[ Voor 25% gewijzigd door Thrilled op 28-08-2008 08:27 ]

Anoniem: 225957

(gewist, niet meer relevante post)

[ Voor 87% gewijzigd door Anoniem: 225957 op 28-08-2008 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1989
Leuk om te horen dat je nu echt een brandweerman bent, gefeliciteerd d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Thrilled schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 08:26:
Vannacht mijn eerste échte brand gehad. Na een hoop loze omsjes en buitenbrandjes die niks bleken te zijn, kon ik eindelijk de eerste vlammen blussen. We hebben al 2 weken 'last' van een pyromaan hier in vlissingen/middelburg en vannacht had hij weer jeukende handjes.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik stapte in als nummer 2 maar aangezien nummer 1 ook een cursist was samen met mij, besloten we even te wisselen, dus ik kwam aan als nummer 4. Aangezien de brand gevaarlijk dichtbij een boot zat werden er 2 stralen ingezet en kwam ik alsnog aan het blussen toe. Ik vond het geweldig in ieder geval! :P
gefeliciteerd man, erg cool om je verhalen te lezen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
hmmz, ik heb afgelopen zondag ook serieuze inzet gehad.

Total tankstation A2 bij nieuwegein anyone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
Ah daar mocht jij naar toe! Heftig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
Thrilled schreef op woensdag 03 september 2008 @ 14:53:
Ah daar mocht jij naar toe! Heftig..
haha, mocht idd. het was "alle hens aan dek"

Als je ziet wat er dan voor apparatuur uit de kast wordt getrokken!

5 x TAS (watertoevoer moest in aanjaagverband vanaf afgelegen slootje)
hoogwerker
milieubus ( tevens koffie en broodjes)
Commando Unit waar OVD brandweer, HOVD, hoofd politie en burgemeester vergaderden
Waterbak (8kuub water om eerste behoeften te voorzien)

En dan nog de nodige politie, ambu en sleepdiensten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310452

waar kan je je aanmelden voor de opleiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwkempeneers
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-05-2019
Als je bij de brandweer wilt kun je het beste eens informeren bij de commandant of de brandweer in je eigen woonplaats/gemeente. Zij kunnen je vast verder helpen. Een opleiding kun je niet zomaar ergens volgen, maar wordt meestal vanuit en korps intern gegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thrilled
Al nieuwe sollicitanten inmiddels? Is alweer even geleden dit topic..

Ondertussen ook weer nieuwe 'hoogtepunten' meegemaakt..

- persoon uit een woning gered
- eerste dodelijke slachtoffer
- binnenbrand op een woonboot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 15:45
Thrilled schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 13:50:
Al nieuwe sollicitanten inmiddels? Is alweer even geleden dit topic..

Ondertussen ook weer nieuwe 'hoogtepunten' meegemaakt..

- persoon uit een woning gered
- eerste dodelijke slachtoffer
- binnenbrand op een woonboot
Topic is inmiddels nog ouder, hier melding van 1 sollicitant. Morgen PPMO (fitheidstest) en vanochtend online deel van assessment afgerond. Dus nog niet afgenomen maar heb goede moed!

Pittige hoogtepunten!

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:45
Leuk topic. Ik overweeg ook te solliciteren. Helaas gaat het de komende tijd voor mij toch niet lukken aangezien mijn vrouw weer aan de studie gaat en ik waarschijnlijk erg onregelmatig beschikbaar ben qua tijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:54
Hier +1.
Eerst even verhuizen dan solliciteren voor vrijwillige functie. Van de week een goed gesprek gehad met een maat van mij welke het al een aantal jaar doet. Lijkt me reuze interessant.
Enige punt is nog, waar ik een-tweetje over twijfel, kinderen redden/reanimeren etc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:28

LankHoar

Langharig tuig

Brandweer lijkt mij ook zeker interessant. Punt is alleen dat ik een baard heb (dat mag volgens mij niet, en kan natuurlijk afgeschoren worden) en behoorlijk hoogtevrees. Dat laatste probeer ik te temmen, maar gaat nogal langzaam. Parachute springen helpt maar tot op zekere hoogte (pun intended).

@Thrilled hoe bevalt het leven als brandweerman je? Er vanuitgaande dat je dat nog steeds doet na 10 jaar. In een van je posts gaf je aan dat korpsen soms juist vers bloed zoeken i.p.v. mensen met ervaring. Is dat regel of uitzondering? Om 10+ jaar op dezelfde plek te blijven wonen lijkt me niet alles ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 15:45
@LankHoar : Er worden veel vrijwilligers gezocht, vooral voor door-de-weekse dagen. Als je gaat verhuizen zal je oude post je missen, en je nieuwe je verwelkomen mits je dicht genoeg in de buurt van de kazerne woont.

@The Fatal : Beetje kort door de bocht en grof van me maar wat zou je makkelijker accepteren:
1: een kind is verongelukt en je kon niets / wist niet wat te doen.
2: een kind is verongelukt en jij + andere hulpverleners hebben er alles aan gedaan om te helpen.

Mijn beslissing om mijn sollicitatie door te zetten was na een ongeluk met meerdere gewonden. Had toevallig net de juiste kennis in huis om te helpen bij de voertuigen die erbij waren betrokken.

Als je plannen hebt of twijfelt: bel je locatie Brandweerkazerne en ga eens praten.
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Mocht je je zorgen maken over de fysieke keuring, dat is terecht. Maar deze weldoorvoede 49'er kwam er na een paar weken trainen goed doorheen.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin-NL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 15:11
Ook ik ben sinds mei 2019 aan de opleiding begonnen. Erg leerzaam!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afrit13
  • Laatst online: 20:04
Erwin-NL schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 23:51:
Ook ik ben sinds mei 2029 aan de opleiding begonnen. Erg leerzaam!
Dan ben je er vroeg bij....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin-NL
Afrit13 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 23:55:
[...]

Dan ben je er vroeg bij....
Oeps :) Die glazen bol heb ik maar weer even weggestopt, 2019 leek me beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Gisteren heb ik de informatieavond van de brandweer regio Brabant Zuid Oost bijgewoond. Ik moet zeggen: ik voel heel sterk het gevoel om me aan te melden.

Wel zit ik met een paar vraagjes, waar ik hoop dat de brandweer Tweakers wellicht een antwoord op hebben. Eigenlijk gaan ze allemaal over de beschikbaarheid. Ik kan mij voorstellen dat als ik thuis ben (vrij of aan het werk) dat ik met gemak op tijd op de post kan zijn. Echter, hoe gaan jullie om met zaken als sporten of boodschappen doen? Zodra ik een lunchwandeling doe is het al niet meer mogelijk om op tijd op de post te zijn. Als ik er een beetje over nadenk geldt dat voor bijna alles wat ik zou doen zodra ik niet thuis ben. Of hoe ga je om met als de pieper gaat als je bijvoorbeeld onder de douche staat?

Ik kan mij goed voorstellen dat ik mij aanpas op het vlak van dat ik voortaan altijd ik kleding rondloop waarin ik direct weg kan (dus niet in mijn badjas op zondag tot een uur of 11:00 8) ), maar ook daadwerkelijk binnen 4 minuten op de post komt lijkt mij niet in alle situaties haalbaar. Hoe gaan jullie daar mee om?

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:52
Of hoe ga je om met als de pieper gaat als je bijvoorbeeld onder de douche staat?
Vooral je voeten goed afdrogen, anders kriem om sokken aan te krijgen. Verder zo snel mogelijk kleren aan en weg.

Zelf kom ik zonder sokken ook niet in de laarzen, zomers paar sokken op kazerne liggen. Ochtends op vrije dag heb ik vaak joggingbroek aan, kan je ook direct weg.

Je gaat qua eigen planning zoveel mogelijk rekening mee houden, maar dit lukt ook niet altijd omdat je mogelijk een gezin hebt. Maar zoals boodschappen even een medewerker vragen of hij karretje achter kan zetten.

Wij hebben een brandweer rooster app, zo kan je zien hoeveel mensen er zijn en daar rekening mee houden. Weet je echt al eerder dat je niet beschikbaar bent, meld je je tijdig af. Dit is bij ons geregeld juist probleem, met name in weekenden en helemaal met mooi weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ja, dat is wel een ding: wij hebben een zeilboot en zijn in het seizoen om de week in het weekend weg. Maar dat is uiteraard iets dat ik gewoon kan bespreken tijdens de selectieprocedure. Ik zal de post eens bellen om te vragen naar de gemiddelde aantal inzetten en hoe er om gegaan wordt met dergelijke dingen :)

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin-NL
Bij ons hebben we ook de brandweerrooster app, daar kijk ik vaak naar als ik even een ommetje wil doen oid. Is de bezetting slecht gesteld, dan blijf ik toch vaak thuis. Is er ruime bezetting dan maak ik dat ommetje wel.

Uiteindelijk is het per post afhankelijk hoe men daarmee omgaat en wat ze verwachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sportlover
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:14
Ik ben ook vrijwilliger bij de Brandweer. De aanmelding is vrijwillig. Verder is er niet zo heel veel vrijwillig meer aan. Ik ben bevelvoerder en duikploegleider bij een post met 300-350 uitrukken per jaar.

Wij hebben drie ploegen. Dus je ploeg heeft 1 keer in de 3 weken dienst. Van maandag 8:00 tot maandag 8:00.
Daarnaast is er voor overdag een dagploeg. Dat zijn van alle volledig opgeleide vrijwilligers van onze post mensen die overdag ook kunnen komen. Die worden bijgepiept van 6:00 tot 18:00. Doordeweeks. Het duikteam heeft eigenlijk 24/7 dienst. Ik dus ook.

Overdag hou ik absoluut geen rekening met de uitruk. Ben ik er? Dan ben ik er. Anders niet.

Bij ons is de regel dat je iemand zoekt ter vanging die gelijkwaardig is aan jezelf. Voor mij is dat heel lastig; weinig mensen met zo veel functies. Dus ik zoek meestal vervanging wat het meest nodig is.

Wij gebruiken ook de app WIIB om beschikbaarheid in de gaten te houden.

Belangrijkste vind ik; het is echt super gaaf om te doen! En een hobby mag tijd kosten.. Kijkend naar mijzelf; deze week ben ik vandaag (Vrijdag) voor het eerst vrij in de avond van de brandweer. Verder elke avond geoefend of overlegd. Los van uitrukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thrilled
Zo, dit topic is even uit de dood herrezen :P

Inmiddels nog steeds vrijwilliger, maar ben wel over mijn hoogtepunt heen in de zin dat; ik echt niet meer thuis blijf voor de brandweer, als ik sta te douchen dat ik de pieper soms ook laat gaan (voordat je droog genoeg bent, kleren gezocht hebt en in de auto zit hoor ik de wagen al rijden) en dat als ik niet in de buurt ben, dan ben ik maar wat later.. so be it..

Er zijn niet voor niets 300%-regelingen die zorgen voor een overschot van mensen op een post, die wagen gaat echt wel rijden, met of zonder mij.

Ik kan mij voorstellen dat dit in sommige gemeentes nijpender is en dat er strakker om gegaan wordt met aanwezigheid en beschikbaarheid, gelukkig is het bij ons niet zo streng..

Inmiddels heb ik de ambitie om bevelvoerder te worden ook al laten varen, vind het prima zoals het nu is. We hebben ook te veel reanimaties naar mijn zin, is bijna dagelijkse kost aan het worden (vanochtend nog de laatste). Helemaal met de Corona-maatregelen is het alleen maar gedoe.. De tijd van goeie branden en 'lekker' HV'en lijkt wel voorbij..

Verder is de oefenavond en de 3e helft natuurlijk erg gezellig, je doet het ook voor het sociale stukje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Haha, ja, ik dacht laat ik het maar hergebruiken :)

Vandaag is voor mij in elk geval de sollicitatie eruit gegaan. Mocht ik uitgenodigd worden voor de sporttest, dan is die al over of 2 of 3 weken :| Moet nog maar even snel aan mijn coronaconditie gaan werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

En toen ging het heel snel: volgende week zaterdag ben ik uitgenodigd voor de selectiedag. Ben heel benieuwd, vooral naar wat de volgende zaken inhouden:
  • Aanmeten Kleding
  • Communicatie opdracht
  • Hoogte opdracht
  • Engte opdracht
  • Technische opdracht
  • Opdracht tankautospuit
  • Fysieke opdracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sportlover
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:14
leejoow schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:40:
En toen ging het heel snel: volgende week zaterdag ben ik uitgenodigd voor de selectiedag. Ben heel benieuwd, vooral naar wat de volgende zaken inhouden:
  • Aanmeten Kleding
  • Communicatie opdracht
  • Hoogte opdracht
  • Engte opdracht
  • Technische opdracht
  • Opdracht tankautospuit
  • Fysieke opdracht
Spannend!
Communicatie opdracht zal vast iets zijn met de portofoons; 2 personen in eigen ruimte. Je krijgt een a4 met een tekening. Communiceer die via de porto naar je maat. En dan samen kijken wat het eindresultaat is.
Technische opdracht: vast even spelen met het grote speelgoed. Altijd leuk!
TS opdracht zegt mij niet zo veel.

Wij hebben 10 april ook zo'n dag. Echt aanzienlijk meer gegadigden dan voor corona. We hebben hele planningen gemaakt om het coronaproof te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Haha, klinkt goed :) Moet wel zeggen, ik krijg een heel erg sterk Wie is de Mol gevoel als ik de verschillende onderdelen zo zie staan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MineMine
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-05 13:43
leejoow schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 06:18:
[..]

Echter, hoe gaan jullie om met zaken als sporten of boodschappen doen? Zodra ik een lunchwandeling doe is het al niet meer mogelijk om op tijd op de post te zijn. Als ik er een beetje over nadenk geldt dat voor bijna alles wat ik zou doen zodra ik niet thuis ben. Of hoe ga je om met als de pieper gaat als je bijvoorbeeld onder de douche staat?

[..]
Het verschilt natuurlijk per regio en per korps. Je meldt je aan als "vrijwilliger", dus eigenlijk doe je je dagelijkse dingen laten vallen als er een melding komt. Gaat dat niet, dan gaat het niet. Je bent niet 100% verplicht.

Maar goed:
- :+ Boodschappen achterlaten in de AH (of andere supermarkt) en z.s.m. gaan.
- Elders, dan gewoon richting kazerne en gewoon gaan. (zelfs bij bestelling snackbar gewoon weggegaan)
- Douche? Snel iets drogen, kloffie aan en gaan.

Voornamelijk niet raar op kijken af en toe dat iemand in een badjas aankomt met iets wat minder kleding.. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
leejoow schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 06:18:
Gisteren heb ik de informatieavond van de brandweer regio Brabant Zuid Oost bijgewoond. Ik moet zeggen: ik voel heel sterk het gevoel om me aan te melden.

Wel zit ik met een paar vraagjes, waar ik hoop dat de brandweer Tweakers wellicht een antwoord op hebben. Eigenlijk gaan ze allemaal over de beschikbaarheid. Ik kan mij voorstellen dat als ik thuis ben (vrij of aan het werk) dat ik met gemak op tijd op de post kan zijn. Echter, hoe gaan jullie om met zaken als sporten of boodschappen doen? Zodra ik een lunchwandeling doe is het al niet meer mogelijk om op tijd op de post te zijn. Als ik er een beetje over nadenk geldt dat voor bijna alles wat ik zou doen zodra ik niet thuis ben. Of hoe ga je om met als de pieper gaat als je bijvoorbeeld onder de douche staat?

Ik kan mij goed voorstellen dat ik mij aanpas op het vlak van dat ik voortaan altijd ik kleding rondloop waarin ik direct weg kan (dus niet in mijn badjas op zondag tot een uur of 11:00 8) ), maar ook daadwerkelijk binnen 4 minuten op de post komt lijkt mij niet in alle situaties haalbaar. Hoe gaan jullie daar mee om?
Binnen de 4 minuten zijn de ideale tijden voor een prio 1 melding, het zal niet altijd prio 1 zijn en er kan altijd wat tegen zitten (douchen, wc bezoek, bedsport, bevroren autoramen, etc).

In het weekend lig ik vaak in bed tot 11:00 of later :+ en de pager is het beste middel om je uit bed te krijgen... hop snel aankleden en gaan. En als je graag in je badjas door het huis loopt, houd er dan rekening mee dat je je tóch even snel om moet kleden, tenzij je in je badjas zonder schaamte over straat gaat ;).

Je moet zelf bepalen of het moment uitkomt of niet, ik weet inmiddels dat douchen en een melding slecht samen gaan, afdrogen en aankleden (kut sokken :( ) kost gewoon erg veel tijd. Een niet zo spannende melding laat ik meestal dus gaan als ik sta te douchen, alleen bij herhaaldelijke onderbezetting reageer ik alsnog.

In het begin zal je op elke melding (willen) reageren, maar dat went ook na zoveel tijd. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredje101010
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14-04-2021
Voor aanstaande zaterdag heb ik ook een uitnodiging gekregen voor de selectiedag in het opleidingscentrum.
Ook exact dezelfde opdrachten en testen als leejow. Ben benieuwd wat me precies te wachten staat.

Succes jungske.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Welke regio heb jij de test? Toevallig ook Brabant Zuid Oost? En zo ja, ochtend of middag?

Pagina: 1 2 3 Laatste