Toon posts:

Overklocking 3000+ Venice S939

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal FAQ's doorgelezen van jullie, maar ook gegoogeld en op andere forums gekeken. Toch kan ik de informatie met betrekking tot het OC'en niet echt toepassen. Ik heb al gelezen dat je bij amd's de HTT moet verhogen etc. Echter heb ik naar mijn mening andere opties in mijn Award V6.0 bios.

Overzicht van mogelijkheden in bios
  • CPU frequency [kan ik maar verhogen tot 212 Mhz daarna blijft hij rebooten]
  • PCIE clock [lijkt me niet echt nodig aangezien ik alleen mn processor en evt. geheugen wil]
  • K8 CPU clock ratio [kan ik een soort voltage invulle ofzo; begint bij 0.8**
  • Robus graphic booster [lijkt me ook niet van toepassing]
  • CPU voltage control [de naam zegt het al]
  • Chipset core PCI-E [ ook onbelangrijk?!
  • HT link voltage control [ kan kiezen tussen 01/0.2/0.3]
  • DDR voltage control [ kan kiezen tussen 01/0.2/0.3]
Specs van mn computer

MOBO / Gigabyte GA-K8NF-9 / K8NF9 Ultra
DDR / 3 gig [2x1gig , 2x512mb]
VGA / Nvidia 6600 256mb

Wat ik wil is me processor gewoon wat sneller maken zonder al te veel toestanden. Ik heb al gelezen dat je deze toch zeker wel tot 2.6 Ghz kan overclocken 8) . Verder heb ik 2 fans, en is mn CPU als ik een stress test doe op dit moment 40 graden. Hij is nu 1.93 Ghz ipv 1.83 8)7 .

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Ik kan uit je verhaal opmaken dat je nog geen geheugen dividers hebt ingesteld (bijv. op 166 MHz i.p.v. 200 MHz). Nu heb je je geheugen dus op 212 MHz draaien en dat zullen die reepjes denk ik niet leuk vinden. Staat btw ook allemaal in de FAQ en dit topic.

Verder moet je ervoor zorgen dat je je PCI-e en PCI sloten lockt op respectievelijk 100 en 33 MHz. Dat kun je vervolgens uitlezen met Clockgen.

[ Voor 9% gewijzigd door AntonH op 02-11-2006 20:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke , ik snap de dividers nu, alleen ik kan het niet instellen in mijn bios |:( . Heb al via een andere site uitgevonden dat ik 11:12 moet hebben om mee te beginnen maar het staat nergens in mijn bios. Kan iemand er mee helpen?

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2006 21:10 ]

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-01 13:02
zet je geheugen op 166mhz en stel je timings in van je geheugen.. mik je HTT naar 4 of 3 en clocken maar..

Gebruik de search functie van dit forum voor de gein is.. zijn meer mensen die hun cpu willen ocen..

goofy

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

Verwijderd

Topicstarter
Me geheugen staat al gelockd op 166 Mhz kwam ik gisteren achter in de advanced options van mn bios. Het enigste probleem is dus dat ik die dividers niet kan vinden in mn bios.

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Maar verwacht geen 2,6, niet alle procs halen dat (sommige doen 2,2 - sommige doen 3, net hoeveel geluk je hebt)

HTT = host clock/cpu freq.
PCI-e moet netjes ~100 blijven (op 101 instllen bijvoorbeeld)

maar aangezien je (met oog op andere topics van jou) veel te weinig zelf leest:
Hou op met semi intressant gelul een lees eerst even goed

weet niet wat CPU ratio is, vergeet memory timings, heeft het over de versie van wijn BIOS om vervolgens de award interface revisie op te noemen... schiet lekker op he

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Verwijderd

Topicstarter
Wat zijn we weer aardig op de vroege morgen. Ik heb wel degelijk veel gelezen. Niet alleen hier op GOT maar ook op andere sites. Ik snap nu wel een klein beetje waar het om draait met het overclocken. Ik weet ook dat ik me geheugen op 11:12 moet zetten. Alleen waar ik het instel is weinig over te vinden. Zelfs niet hier op GOT. Dus dat jij zegt dat ik te weinig lees klopt niet echt. Ik weet wat ik wil kan het alleen niet vinden. Logisch dat ik hulp vraag?!

Edit: ik ben er namelijk achtergekomen dat op mijn moederbord geen dividers ingesteld kunnen worden?!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2006 09:34 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 09:30:
Wat zijn we weer aardig op de vroege morgen. Ik heb wel degelijk veel gelezen. Niet alleen hier op GOT maar ook op andere sites. Ik snap nu wel een klein beetje waar het om draait met het overclocken. Ik weet ook dat ik me geheugen op 11:12 moet zetten. Alleen waar ik het instel is weinig over te vinden. Zelfs niet hier op GOT. Dus dat jij zegt dat ik te weinig lees klopt niet echt. Ik weet wat ik wil kan het alleen niet vinden. Logisch dat ik hulp vraag?!

Edit: ik ben er namelijk achtergekomen dat op mijn moederbord geen dividers ingesteld kunnen worden?!
dude, als je je geheugen frequentie op 166 insteld ipv de standaard 200 heb je al een divider in gebruik.
Snap je ook wat je aan het doen bent of ben je gewoon letterlijk aan het nadoen wat je links en rechts leest? (11:12 lijkt mij wat vaag namelijk).
wat voor geheugen timings draai je, pci lock al ingesteld, kun je voltages instellen en zo ja, wat heb je allemaal al geprobeerd?

en een combo van 2x1 gig en 2x512 gaat niet lekker overklokken denk ik (er zijn plenty boarden die zoiezo voor geen meter meer overklokken met 4 reepjes geheugen).

pak ook je manual er eens bij, cpu clock control is geen voltage denk ik!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2006 09:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap het hele divider verhaal wel.Tenminste waar het voor dient. Hoe ik het in moet stellen heb ik wel gelezen. Dat gaat over het instellen van dividers in je bios. Dit kan bij mij dus niet. Ik kan in mn bios ook geen pcilock instellen. Heel vreemd :X

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 10:17:
Ik snap het hele divider verhaal wel.Tenminste waar het voor dient. Hoe ik het in moet stellen heb ik wel gelezen. Dat gaat over het instellen van dividers in je bios. Dit kan bij mij dus niet. Ik kan in mn bios ook geen pcilock instellen. Heel vreemd :X
Het kan heel goed dat je in het BIOS niet alles kunt instellen, sommige moederborden zijn nu eenmaal niet zo 'overklokkersvriendelijk'. Dit kun je wel vinden als je een review lees van je eigen moederbord. Een BIOS update is vaak ook een optie.

Verder ben ik van mening dat je, als je die 2x 512MB uit de slots haalt, je al veel verder kunt overklokken. Maar goed, zoals door velen al gezegd, je kunt ook net zo goed een slecht overklokbare CPU hebben.

Voor alle bovenstaande info geldt : Google en gij zult vinden.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 10:17:
pci lock heeft niet ieder mobo (en zonder krijg je problemen)
pci-e lock heb je wel zo te zien.

divider kun je wel want dat doe je als je geheugen op een lagere frequentie zet en dat heb je gedaan vertel je hierboven ergens. Dus je snapt het nog niet helemaal.

Maar dit is verder wel behoorlijk basic overklok stuff.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2025
Je kan beter geen geheugendivider instellen maar gewoon 1:1 draaiien.
Zo scoor ik in "timedemo demo1.demo" van doom 3 ~60 fps met mem op 166 en ~83 fps met mem op 200 (1:1).
Dat verschilt voornamelijk door het 1:1 lopen, als je dat niet doet creëer je een extra latency.
Het kan dus makkellijk zo zijn dat een tragere instelling met 1:1 stukken sneller is.
Doe zelf de test.

• DoomSayerSantos
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-01 14:59
tenzij je ram hebt die ver wilt gaan zoals PC4000 of gewoon een goeie OC set.
ben je wel afhankelijk van een divider.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor de tips. Als ik straks thuis ben dan ga ik me 512 geheugenbankjes eruit halen en kijken of ik wat verder kom. _/-\o_ . Ik laat de resulaten wel even weten

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Tenzij je op zoek bent naar de max van de CPU he?
Dan gooi je je mem zo laag mogelijk, de HTT multiplier ook flink omlaag en klokken maar.
Je geheugen zal iig nooit de oorzaak van een crash zijn in dit geval.
Of je aan de max van je board zit weet je als je de MP verlaagd en dan nog steeds de HTT niet kan opvoeren.

Over dat 2600 MHz gebeuren, mijn Venice 3000+ doet dat iig net niet.
Kom op ~290x9 als max van de CPU, dat is op 1.6v :(

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-02 15:50
290*9 is op mijn rekenmachine nog steeds 2610 MHz of ben ik dan gek? :o
of bedoel je dat je em niet stabiel krijgt op die snelheid?

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:32

Thandor

SilverStreak

Spekkie88 schreef op donderdag 09 november 2006 @ 22:32:
Waarschijnlijk is dat dan de absolute top. Ik kan mijn AMD Athlon XP 1800+ op 2732MHz krijgen maar dat is dan wel de top welke verre van stabiel is. 2,66GHz loopt daarentegen wél prima ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 09:18:
Me geheugen staat al gelockd op 166 Mhz kwam ik gisteren achter in de advanced options van mn bios. Het enigste probleem is dus dat ik die dividers niet kan vinden in mn bios.
Nog even hier over: Gelocked op 166MHz hoeft niet daadwerkelijk het geval te zijn. Aannemelijker is dat de dividers dusdanig worden aangepast zodat het geheugen op standaard instellingen op 166MHz zou draaien.

Standaard zou jij een HTT van 200MHz hebben. Indien je het geheugen op 200MHz instelt zul je werken met een 1:1 divider. Immers loopt alles dan gelijk aan elkaar. Elke MHz die je de HTT bus opschroeft zal ook effect hebben op het geheugen. 201MHz HTT wordt dan 201MHz DDR-SDRAM. 202 wordt 202, etc..

Dit laatste is ook van toepassing zodra je het geheugen op 166MHz instelt (DDR333, PC2700). Enkel de divider wordt dan aangepast. De FSB draait op 200MHz. Om de divider uit te rekenen pak ik snel even een rekensommetje:
200 / 33 = 6
166 / 33 = 5
33MHz is dan meteen ook de klokfrequentie van de PCI bus. Deze waarde maal 2 (66MHz) is de klokfrequentie van de AGP bus. Indien er een lock op die bussen zit gaat dit niet op.
Divider van 6/5. Ofwel, één zesde van 200 is 33MHz ofwel het geheugen zal 33MHz achterlopen op de FSB. Zodra je de HTT dan verhoogd naar 225MHz zal het geheugen op 187,5MHz gaan lopen. Dit rekenen we uit met onderstaande berekening:
225 / 6 = 37,5MHz
37,5MHz * 5 = 187,5MHz
37,5MHz is dan meteen ook de klokfrequentie van de PCI bus. Deze waarde maal 2 (75MHz) is de klokfrequentie van de AGP bus. Indien er een lock op die bussen zit gaat dit niet op.

Dan nog over de HTT: Deze draait eigenlijk simpelweg op 200MHz (Net zoals DDR400 (PC3200) DDR-SDRAM op 200MHz werkt :z). Nu zit hier nog óók nog een multiplier bij. Deze zal standaard op 4x of 5x staan. 5x zal in ieder geval aangegeven worden (door de marketing lui) als zijnde 1000MHz (1000MT/s). Zodra jij gaat overclocken en de HTT op 225MHz zet zal deze HTT ook meegaan en op 1125MT/s uit komen. Immers: 5x225 = 1125. Om ervoor te zorgen dat de HTT bus geen probleem gaat vormen dien je de multiplier hiervan te verlagen. 4x225 zou uitkomen op 900. Deze 900MT/s levert vanzelfsprekend minder bandbreedte van een bus van 1000MT/s maar uiteindelijk zul je dit niet gaan merken gezien 900MT/s voldoende is :)

[ Voor 14% gewijzigd door Thandor op 09-11-2006 23:00 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Spekkie88 schreef op donderdag 09 november 2006 @ 22:32:
Op 1.6v met lucht wil ik hem iig niet 24/7 hebben :+
Verder doet ie op de snelheid alleen SuperPI en crasht Pifast onherroepelijk.
Hoogste snelheid voor pifast ligt een paar MHz onder de 2600, op 2590 :)
Maar dat is dan enkel nog Pifast en 1.6v :(
Thandor schreef op donderdag 09 november 2006 @ 22:56:
[...]
Waarschijnlijk is dat dan de absolute top. Ik kan mijn AMD Athlon XP 1800+ op 2732MHz krijgen maar dat is dan wel de top welke verre van stabiel is. 2,66GHz loopt daarentegen wél prima ;)
Ja, maar jouw 1800+ is ongezond bezig, zomaar mijn 3000+ next-gen verslaan :+

[ Voor 28% gewijzigd door SH4D3H op 10-11-2006 21:31 ]

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 18:56
in je BIOS ctrl+F1 en ziedaar een aantal memoryoptions erbij

diskeltische lurker

Pagina: 1