Toon posts:

Extra HD, hoe kan het??

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb op het moment een vrij basic PC met 2 harde schijven van 120GB elk. Ik ben niet zo in de terminologie - ide, S-ata etc - maar vanaf je moederboard kan heb je 2 'ingangen' waaraan je weer 2 'apparaten' kan schakelen. Ik dacht dat dit primary/secundairy IDE heet. -- In ieder geval, zo zitten ze nu aangesloten.
Ik heb meer ruimte nodig en wil het liefst een harde schijf bij plaatsen. Aangezien ik een losse DVD speler en brander heb lijkt het dat al mijn 4 mogelijke aansluitingen in gebruik zijn. Ik las laatst iets over RAID 0 om je hardddisk aan te sluiten en dat dat super snel is. Zou ik een raid 0 harddisk kunnen bijplaatsen?

Heel graag hoor ik jullie advies.

PS
USB heb ik ook al aan gedacht, maar die schijven zijn vrij duur en ik heb geen USB2....

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je kan gewoon een PCI insteek kaartje kopen met PATA of SATA aansluitingen. Ben je voor 2 tientjes klaar en kan je er zo 2 of meer bij plaatsen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:22
RAID is het bijelkaar gebruiken van meerdere harde schijven. There's no such thing as a raid-harddisk ;) Dat is een 'gewone' harde schijf die samen met 1 of meerdere schijven samen werkt. Jij hebt dus je aansluitingen vol. Als je nooit van schijf > Schijf kopieert zou je de DVD speler eruit kunnen halen en die vervangen door een harde schijf.

Daarnaast zou je een PCI IDE adapter kunnen aanschaffen.

Deze info is ook wel met de search en FAQ's te vinden

Verwijderd

Topicstarter
Okay, en krijg ik dan weer de snelheid die ik nu ook haal?
Wat heeft dan de voorkeur? SATA of PATA?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hmm, je hebt je moederbord. Daaraan kan je 2 kabels sluiten met ieder 2 blokjes (waar je een schijf aan kan koppelen). Dat zou betekenen dat je dus 4 apparaten er op aan kan sluiten.

Zelf zou ik in jouw geval niet aan RAID gaan beginnen. Het vereist nog best wat kennis en als er iets niet goed gaat dan ben je erbij genaaid.

Wat je verder kan doen aan je terminologie is de volgende FAQ's lezen aangaande jouw situatie:
Alles over IDE, SCSI, PCMCIA, USB, FireWire en Serial ATA
Hoe kan ik mijn IDE kanalen het beste indelen?
RAID FAQ
Serial ATA FAQ

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:16
Raid0 is niet helemaal wat jij denkt dat het is. Dit heeft in ieder geval geen zin als je geen ide kanalen over hebt..

Wat je in jouw geval het beste kunt doen is een ide controller aanschaffen. Kost niet zoveel, en dan kun je zo een paar schijven bijplaatsen (als die controller het ondersteunt kun je dan wel raid0 draaien) Of dit een pata (ide) of sata controller zou moeten worden moet je zelf bepalen, dit maakt in wezen niets uit.

[ Voor 0% gewijzigd door Maverick op 02-11-2006 18:26 . Reden: ik moet sneller leren typen :+ ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

Verwijderd

Topicstarter
Super veel dank!! Erg nuttige info allemaal _/-\o_

Ik las net dat ide een snelheid heeft van max 150mb/sec, USB2 haalt 400 (toch?). Als ik voor de duurdere USB schijven ga, is dat dan ook een snellere oplossing?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-02 20:26
pata komt tot 133 mbyte/s
sata komt tot 150 mbyte/s
usb2 komt tot 480 mbit/s = 60 mbyte/s
firewire komt tot 400 mbit/s = 50 mbyte/s

maar een gemiddelde hd zal bij usb2 niet gelimiteerd worden door de usb2 interface

PSN: djmurcielago

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 18:32:
Super veel dank!! Erg nuttige info allemaal _/-\o_

Ik las net dat ide een snelheid heeft van max 150mb/sec, USB2 haalt 400 (toch?). Als ik voor de duurdere USB schijven ga, is dat dan ook een snellere oplossing?
Een IDE schijf kan een snelheid hebben tot 300MB/s (de nieuwste S-ATA disks). USB2.0 haalt 480Mb/s, dat is dus een heel stuk minder (slechts 20%). Verder is het zo dat beide ook gewoon afhankelijk zijn van andere apparaten die op de PCI of USBbus hangen.

Een interne schijf zal echter sneller presteren dan eentje op USB2.0 (even uitgaande van gelijkwaardige disks natuurlijk).

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:22
als hij geen USB2 heeft, zal hij ook wel geen sata hebben toch?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit is allemaal gewoon via de FAQ van dit subforum te vinden :) Hetgeen bevestigt dat jij vrij weinig inzet en research hebt gedaan eer je dit topic opende. En dat is hier op GoT niet de bedoeling ;) Dit topic gaat dan ook dicht met een verzoek om de Algemene gedragsregels (Netiquette) eens te doornemen voor een uitleg over de werking van GoT.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.