Gnome Notification Area

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• markg85
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Hey,

Oke ik heb niet evht een probleem met de notification erea van gnome, maar ik zou m toch wel graag anders zien.. namelijk in het windows idee..

kijk zo ziet het er nu uit:
Afbeeldingslocatie: http://eric.extremeboredom.net/images/screenshots/tray1.png

wat ik nu dus zoek is een Notification Erea wat zo ongeveer de functionaliteiten heeft van wat windows ook heeft.. ik snap wel dat gnome dat er waarschijnlijk niet in kan bouwen vanwege patenten (lijkt me nou net zo`n ding wat gepatenteerd is) maar "Linux Fans" kunnen zoiets wel hebben gemaakt.. en daar ben ik naar opzoek.. wat het iniedergeval moet hebben is zo`n pijltje waarmee je een deel van die tray icons kan verbergen.. of alles :)

Wat ik wel heb gevonden is een quick launch applet voor gnome:
http://quick-lounge.sourceforge.net/

ziet er toch best geinig uit :)

En een extra vraagje.. waarom zijn er in linux en dan vooral in gnome (voor zover ik weet) zo veel dingen NIET in c of c++ gemaakt maar in python?? is dat niet juist veel langzamer?

python voorbeelden:
alle gnome applets
yum!!
update notification ding..(zit in Fedora Core 6)

Thanx..

Verwijderd

Dingen worden in python gemaakt omdat het makkelijker ontwikkelt. Inderdaad, python applicaties zijn trager, gebruiken meer geheugen en hebben meer poll() callbacks (meer energiegebruik). Maar computers worden ook sneller, dus hoeveel maakt het nu eigenlijk uit?

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

markg85 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 23:22:
Oke ik heb niet evht een probleem met de notification erea van gnome, maar ik zou m toch wel graag anders zien.. namelijk in het windows idee..
Probeer KDE eens, daar zitten die mogelijkheden volgens mij wel in. Of gewoon windows, als je daar zo dol op bent 8)7
En een extra vraagje.. waarom zijn er in linux en dan vooral in gnome (voor zover ik weet) zo veel dingen NIET in c of c++ gemaakt maar in python?? is dat niet juist veel langzamer?
Het schrijven van iets in C++ kost veel meer tijd dan het in Python zou kosten, je moet gewoon veel meer code schrijven, en wat krijg je er voor terug? Een klein beetje snelheidswinst (de grootste vertraging zit altijd in het lezen van de harde schijf, en dat zal niet sneller of langzamer zijn in python)

Hier een klein voorbeeldje, quicksort in C++/C:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
void partition( Item a[], int left, int right, int& lp, int &rp){
    int i = left + 1; j = left + 1;
    Item x = a[left];
    while (j <= right){
       if (a[j] < x){
          Item temp = a[j];
          a[j] = a[i];
          a[i] = temp;
          i++;
       }
       j++;
    }
    a[left] = a[i-1];
    a[i-1] = x;
    lp = i - 2;
    rp = i;
}

void quicksort( Item a[], int left, int right ){
    if (left < right){
       int lp, rp;
       partition( a, left, right, lp, rp );
       quicksort(a, left, lp);
       quicksort(a, rp, right);
    }
}

void sort( Item a[], int n ){
    quicksort(a, 0, n-1);
}

En hier in python:
Python:
1
2
3
def qsort(L):
    if len(L) <= 1: return L
    return qsort( [ lt for lt in L[1:] if lt < L[0] ] )  + [ L[0] ]  +  qsort( [ ge for ge in L[1:] if ge >= L[0] ] )

Goed, het had misschien nog korter gekunt (beiden overigens) maar het geeft iig wel aan hoe weinig code je nodig hebt om iets te bereiken in python en hoeveel code het in c/c++ zou geven.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Ik snap de vraag van de TS niet helemaal, de Notification Area doet toch hetzelfde als die in windows (ik heb in elk geval nooit een echt verschil in functionaliteit opgemerkt.
En 'quicklaunch' dingen kun je toch ook al eeuwen op je gnome-panels zetten?

• markg85
Wolfboy schreef op donderdag 02 november 2006 @ 04:36:
Of gewoon windows, als je daar zo dol op bent 8)7
AARGH.. etter :P ik wil de functionaliteiten van windows.. niet windows zelf :) en dit is nou net een i\onderdeel wat ik toch wel mis in gnome.. kijk als je 1 icoontje in die tray balk heb staan (linux : gnome dus he) dan heb je zo`n hide ding niet nodig, maar als je er meerdere heb staan word het toch wel leuk om dat the "hidden"

en coor dat stukje code (c++ / Python) nu snap ik idd beter waarom ze voor python kiezen :) al denk ik toch dat het misschien beter is om gewoon programma`s in een programma taal te maken en niet een geavanceerde scripttaal... het komt op mij zo over dat het eigenlijk een beetje uit luiheid en gemak maar in python wordt gemaakt (waar ovirgens niets mee mis is!!!).. is python eigenlijk te vergelijken met .NET voor windows?
Keeper of the Keys schreef op donderdag 02 november 2006 @ 10:49:
Ik snap de vraag van de TS niet helemaal, de Notification Area doet toch hetzelfde als die in windows (ik heb in elk geval nooit een echt verschil in functionaliteit opgemerkt.
En 'quicklaunch' dingen kun je toch ook al eeuwen op je gnome-panels zetten?
Wat ik wil is gewoon zo`n hide knopje (meestal een pijltje) zodat je een aantal icoontjes kan verbergen zodat je taakbalk nog een beetje schoon blijft.. verder niet echt iets specials.. het zit alleen nog niet in gnome... en dat 'quicklaunch' was een voorbeeld van dat het dus iniedergeval wel mogelijk is om zoiets in gnome te hebben.

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Anders schrijf je een eigen implementatie van de systray, en bied je die aan bij Gnome en als je dat niet kan, schrijf een feature request en dan word het misschien in de toekomst verwerkt (de mensen die de bugzilla van Gnome afstropen van vaak erg snel in dat soort dingen)

• markg85
GX schreef op donderdag 02 november 2006 @ 21:50:
Anders schrijf je een eigen implementatie van de systray, en bied je die aan bij Gnome en als je dat niet kan, schrijf een feature request en dan word het misschien in de toekomst verwerkt (de mensen die de bugzilla van Gnome afstropen van vaak erg snel in dat soort dingen)
dat is wel een leuk idee :)
ik wil toch python en c++ leren dus dit is wel gelijk een mooie gelegenheid voor python

al zal ik waarschijnlijk toch ook een feature request doen ;)

Verwijderd

Niet lullig bedoeld, maar dit lijkt me niet het gemakkelijkste om zelf mee te beginnen. Begin met een notification icon ofzo, zodat je snapt hoe de panel werkt. Daarna kun je altijd nog een systray met auto-hide functie schrijven als je eenmaal wat ervaring met Gtk+, GNOME, Python en de panel hebt... :).

Regardless, succes, lijkt me een leuke feature voor de toekomst.

• markg85
Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 23:24:
Niet lullig bedoeld, maar dit lijkt me niet het gemakkelijkste om zelf mee te beginnen. Begin met een notification icon ofzo, zodat je snapt hoe de panel werkt. Daarna kun je altijd nog een systray met auto-hide functie schrijven als je eenmaal wat ervaring met Gtk+, GNOME, Python en de panel hebt... :).

Regardless, succes, lijkt me een leuke feature voor de toekomst.
hehe zoals ik het zei klonk het misschien alsof ik dat "wel effe" ga maken :) , maar ik weet zelf ook wel dat er heel wat meer bij komt kijken dan effe dat tray geval aan te passen.. ik moet ook nog snappen wat ik doe met python ;)

het duurt dus nog wel een tijdje voordat ik dit ook allemaal echt heb gemaakt ook al is het relatief simpel :)

en het lijkt mij ook een erg leuke feature om in gnome te hebben... ik heb alleen het idee dat dit expres niet in gnome zit vanwee windows patenten.. als dat het geval is is de kans ook zer klijn dat mijn (wanneer het af is) systray met hide optie ook daadwerkelijk in gnome komt erg klein..

maare.. bestaat zo`n applet niet al? (daarvoor opende ik dit topic eigenlijk)
zo ja? waar kan ik m downloaden?

[ Voor 19% gewijzigd door markg85 op 02-11-2006 23:56 ]

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
markg85 schreef op donderdag 02 november 2006 @ 23:53:en het lijkt mij ook een erg leuke feature om in gnome te hebben... ik heb alleen het idee dat dit expres niet in gnome zit vanwee windows patenten
Het zit er niet in omdat dit niet de bedoeling van de notification area is. Dit hoort alleen iconen te bevatten die je op iets attenderen. Dus niet iconen die er de hele tijd zichtbaar zijn. Deze horen gewoon als applet in het panel te staan; welke je in een drawer zou kunnen 'verbergen' om hetzelfde effect te hebben.

• markg85
bkor schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 00:23:
[...]

Het zit er niet in omdat dit niet de bedoeling van de notification area is. Dit hoort alleen iconen te bevatten die je op iets attenderen. Dus niet iconen die er de hele tijd zichtbaar zijn. Deze horen gewoon als applet in het panel te staan; welke je in een drawer zou kunnen 'verbergen' om hetzelfde effect te hebben.
je heb gelijk, MAAR het is nou eenmaal zo dat er wel eens van die icoontjes zijn die je gewoon krijgt bij het installeren en starten van een programma.. voor die dingen is het een uitkomst om zo`n hide ding te hebben :)

en zo`n drawer.. heb je daar wat meer info over? of bedoel je gewoon dat quick launch ding uit me eerst post?

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Die programma's moeten gewoon gefixed worden.

Voor de drawer.. zoek ergens op de panel een lege plek, klik daar met de rechtermuis. Kies dan 'Add to Panel', 'Drawer'. Geen idee wat het precies in het Nederlands is. Misschien 'burola' ofzo.

• markg85
ik had al gezocht naar "Drawer" in "Add to panel" maar kennelijk overheen gekeken :) ik heb m er effe bij gezet en vind dat nou niet direct een mooie oplossing.. :P

tjah.. er is nog veel wat verbeterd kan worden in gnome.. maarja het wordt allemaal gemaakt door mensen die het LEUK vinden dus alleen maar bewondering voor hun :) nog een paar jaar (wanneer ik eenmaal redelijk kan programmeren in python en c++) en dan zal ik hun ook wel eens helpen met mijn ideeen :) als iedere tweaker dat nou doet hebben we binnen 10 jaar de ultieme desktop omgeving :D

dus:
- flitsende 3d effecten
- alles heel vlot en vloeiend
- een layout die natuurlijk aanvoelt
- etc etc etc ... dream on :P
bkor schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 18:33:
Die programma's moeten gewoon gefixed worden.
ehm in windows heb je hetzelfde probleem.. alleen zorgt die autohide feature er daar voor dat ze na een tijdje gewoon verdwijnen.

[ Voor 17% gewijzigd door markg85 op 03-11-2006 19:51 ]

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Probeer XGL of AIXGL eens
- alles heel vlot en vloeiend
Bij mij gaat alles wel vloeiend eigenlijk? (Gentoo Linux met KDE desktop)
- een layout die natuurlijk aanvoelt
Ik kan op het moment eigenlijk niet meer wennen aan windows, dus het voelt redelijk natuurlijk aan denk ik :P
ehm in windows heb je hetzelfde probleem.. alleen zorgt die autohide feature er daar voor dat ze na een tijdje gewoon verdwijnen.
Zoals ik al zei, probeer KDE eens, daar zit het iig gegarandeerd in (net uitgeprobeerd :+)

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-02 17:43

Surkow

$µr|{0w

Wolfboy schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 21:51:
[...]
Probeer XGL of AIXGL eens
[...]
Natuurlijk in combinatie met Compiz of Beryl (composite manager).

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

• markg85
@Wolfboy

XGL en AIGLX... ik draai op dit moment AIGLX met Beryl en dat is idd allemaal erg mooi :D maar wees eerlijk het is allemaal nog in ontwikkeling.. sommige builds zijn heel stabiel en goed te gebruiken en somige niet.

Voor het vlotte deel.. nee ik ben het er niet mee eens.. windows draait vloeiender al draait linux veel stabieler.. kijk als je bijvoorbeeld wat software pakketten met yum gaat installeren (via de grafische interface van fedora) en je sleept dat update ding heen en weer. ... je heb dan dus 2 windowtjes.. 1 grote met de software lijst en een wat kleiner rechthoekig windowtje met een progress bar van het downloaden e.d. als je die over dat andere venster sleept ben je al de inhoud van je andere venster kwijt... komt wel weer terug maar dat is typisch een voorbeeld van traag of slecht gemaakt. zelfs bij het DOWNLOADEN van de pakketten gebeurt dit al dus ik denk gewoon dat dit slecht is gemaakt (makkelijk en traag in plaats van degelijk en snel)

en de "Natural Feeling Layout" kan ook een beetje aan mij liggen.. ik heb altijg wel geprobeert om linux op me pc te installeren en wou het ook altijd erg graag hebben.. het kon alleen vrijwel nooit vanwege die @%$%&^#%$&%^&#%^@$^#@$ ATI kaarten die ik steeds kocht.. (koop ik dus nu ook niet meer zolang ze geen degelijke linux drivers maken) en nu sinds een week draai ik eindelijk op mijn thuis pc Linux (Fedora Core 6) dus ik ben nog wel gewend aan windows :P hetgeen wat ik nog het meeste mis in linux is het makkelijke beheer van de ruimte op je schrijf en het installeren van software (wizzards) maarja.. die wizzards zijn al mogelijk in linux dus dat is een kwestie van tijd voordat dat installeren van pakketten echt net zo makkelijk word als in windows.

en op:
Zoals ik al zei, probeer KDE eens, daar zit het iig gegarandeerd in (net uitgeprobeerd :+)
altijd als ik linux eindelijk eens werkend had op me klere ATI kaart dan had ik KDE.. dus nu wil ik wel eens een tijdje GNOME draaien :) al ligt KDE mij toch wel wat meer.. ook al is gnome juist weer veel beter met thema dingen (mijn mening)

o en een ander langzaam voorbeeld.. open een browser (in kde of gnome), ga naar www.tweakers.net :P (gewoon een site) en speel een beetje met de breedte en hoogte van de brwoser (beetje resizen dus) dat gaat zo schokerig in linux..

nog even voor de duidelijkheid.. ik ben echt behoorlijk PRO linux en wil er ook zeker op blijven werken (ben ik ook wel van plan) ik kom alleen steeds van die kleine dingetjes tegen die nog wel verbeterd zouden kunnen worden.. (zoals HEEL gnome :P)

EDIT:://
nu draai ik nog wel fedora, maar mandriva, suse en nog een paar anderen ga ik binnenkort ook eens installeren

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als ik je een tip mag geven, probeer SuSE eens een keer, ik heb het ook op m'n laptop draaien met 1 simpele reden. Het werkt.

Als je alles geinstalleerd hebt hoef je verder niets meer te doen, alle hardware werkt goed, alle software werkt goed met elkaar, ik ken geen enkel ander distro dat zo eenvoudig en goed werkt. Voor mijn gewone thuismachientjes hou ik het op Gentoo aangezien ik het prettig vind om dingen aan te kunnen passen (das een nadeel van SuSE, minder mogelijkheden wat dat betreft en minder software) maar op mijn laptop moet het gewoon werken en hou ik het dus zeker bij SuSE.

• markg85
Wolfboy schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 00:11:
Als ik je een tip mag geven, probeer SuSE eens een keer, ik heb het ook op m'n laptop draaien met 1 simpele reden. Het werkt.

Als je alles geinstalleerd hebt hoef je verder niets meer te doen, alle hardware werkt goed, alle software werkt goed met elkaar, ik ken geen enkel ander distro dat zo eenvoudig en goed werkt. Voor mijn gewone thuismachientjes hou ik het op Gentoo aangezien ik het prettig vind om dingen aan te kunnen passen (das een nadeel van SuSE, minder mogelijkheden wat dat betreft en minder software) maar op mijn laptop moet het gewoon werken en hou ik het dus zeker bij SuSE.
thanx voor de tip :) zal ik ook zeker een keer doen al denk ik wel dat suse bij mij toch geen blijver is omdat ik altijd alles aan wil passen :P
Pagina: 1