Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Beëinvloeding van een doorlopend krediet op een hypotheek?

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb me voorgenomen om begin volgend jaar eens te gaan kijken om een huis te kopen..
maar ik heb op dit moment nog een Door Lopend Krediet uit staan. dit duurt nog wel een tijdje voordat ik dit afgelost heb.. (2-3 jaar in het huidige tempo)

beinvloed een doorlopend krediet nou je maximale hypotheek?

ik kan hier bijna niets over vinden.

Gr. Remko

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2006 18:04 ]

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Vraag het eens aan iemand die verstand heeft van hypotheken?

Om wat voor soort krediet gaat het? Om hoeveel gaat het? :?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

Topicstarter
pven schreef op woensdag 01 november 2006 @ 18:06:
Vraag het eens aan iemand die verstand heeft van hypotheken?

Om wat voor soort krediet gaat het? Om hoeveel gaat het? :?
ik ben er nog niet serieus mee bezig.. wil pas na de feestdagen er serieus mee bezig.. maar vroeg me het gewoon af..

het gaat om een DLK van 6000 euro.

Gr. Remko

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Natuurlijk heeft dit invloed. Hetgene dat je maandelijks aan het afbetalen van het DLK zal besteden, kun je immers niet voor het betalen van je hypotheek gebruiken. ;)

Hypotheekverstrekking is redelijk simpel; er zal worden gekeken naar wat er binnenkomt, en welke uitgaven (zoals die DLK) er tegenover staan. Zolang dat in balans is, en je er redelijk mee kunt leven, is er niets aan de hand. (Deze redelijkheid zal overigens uiteindelijk door de hypotheekverstrekker worden bepaald.)

[ Voor 22% gewijzigd door Roamor op 01-11-2006 18:20 ]

Verwijderd

- Reken op ongeveer 3x je krediet ruimte wat in mindering wordt gebracht op je max. hypotheek.
Het kan soms interessant zijn om zo;n DLK in je hypotheek onder te brengen, je aflossing per maand is dan lager (let op, op dit gedeelte van een hypotheek heb je geen hypotheekrente aftrek).

Er zijn tal van sites waar je dit op kan uitrekenen, echter is het krediet bedrag te groot volgens de hypo verstrekker, kunnen ze eisen dat je deze eerst (zo veel mogelijk) in lost.

kortom, loop eens binnen bij een hypo adviseur, je bent niet de enige in NL met een DLK.

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 19:25
Bij is er een studentenkrediet van 2,7K in de hypotheek ondergebracht. Voorwaarde van de hypotheekverstrekker was dat dit krediet werd afgelost, de kredietfaciliteit van mijn creditcard werd ingetrokken en ik niet meer rood kon staan. Dit waren namelijk allemaal zaken die bij het BKR geregistreerd stonden.

Rare is wel dat het studentenkrediet afgelost kon worden met geld uit de hypotheek :S

.....

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
SG -> WI en een titelchange voor de verduidelijking :)

Verwijderd

Sabelhout schreef op woensdag 01 november 2006 @ 18:23:
Bij is er een studentenkrediet van 2,7K in de hypotheek ondergebracht. Voorwaarde van de hypotheekverstrekker was dat dit krediet werd afgelost, de kredietfaciliteit van mijn creditcard werd ingetrokken en ik niet meer rood kon staan. Dit waren namelijk allemaal zaken die bij het BKR geregistreerd stonden.

Rare is wel dat het studentenkrediet afgelost kon worden met geld uit de hypotheek :S
een en ander heeft ook te maken met de totale hypotheeksom en executie waarde v/h huis.
verschil hiertussen is het risico wat de bank loop in principe

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Slimste is zo snel mogelijk die DLK weg werken zorgen dat je iets geld hebt om je huis na het kopen ook nog in te kunnen richten doe je dit niet kom je zelf erg makkelijk na een klein beetje pech heel erg aan de grond (financieel dan) maar meestal heeft dat ook vervolg uitwerkingen. Denk zelf na wat je wilt en niet wat maximaal haalbaar is bij een geld verstrekker, die kijkt alleen maar naar risico's.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 18:03:
beinvloed een doorlopend krediet nou je maximale hypotheek?
Bij bijne elke online hypotheek berekening wordt gevraagd of je ook lopende verplichtingen hebt zoals een DK, alimentatie of iets dergelijk.

Maak gewoon twee keer een berekening, één keer met de maandlast van je DK meegenomen en één keer zonder. Het verschil in deze twee berekeningen geeft ongeveer de beïnvloeding van je DK op je maximale hypotheekbedrag weer.

Overigens zijn online berekeningen nooit helemaal representatief, maar het zou je in dit geval een aardig beeld kunnen geven.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 11:31
Bij het afsluiten van mijn hypotheek was rood staan niet eens een issue, werd niet eens naar gevraagd of gekeken. Alleen 'echte' leningen met aflossingsverplichtingen waren van belang. Maar misschien hangt het wel af bij wie je de hypotheek afsluit. Ik kan me voorstellen dat de één wat makkelijker is dan een ander.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 10:45

MicroWhale

The problem is choice

Alle registraties bij het BKR die op jouw naam staan tellen mee voor het bepalen je maximale hypotheek bedrag.

Hieronder valt dus ook je "rood staan" bij de bank, apparaten op afbetaling gekocht (bij de it's, wehkamp, etc.), doorlopend krediet en andere leningen.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:43

momania

iPhone 30! Bam!

MrWilliams schreef op maandag 06 november 2006 @ 14:20:
Hieronder valt dus ook je "rood staan" bij de bank, apparaten op afbetaling gekocht (bij de it's, wehkamp, etc.), doorlopend krediet en andere leningen.
En de leukste van allemaal: een credit card.
Ook al staat er geen credit op, staat je maximale limiet van de kaart ook geregistreerd en wordt in mindering gebracht.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Vul op de site van de NHG je info in en kijk wat het scheelt. Nu is die berekening wat aan de voorzichte kant, maar het geeft wel inzicht.
Het gaat overigens niet om hoeveel restschuld er op je DK zit, maar wat het maximale is wat je kan lenen. Dus al staat er nog maar 50 euro open, als je 6000 als maximum hebt, dan telt die 6000.
Hetzelfde geldt voor credit-cards.

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het hard gaat met DK's en hypotheken. Je hoeft helemaal niet veel open te hebben staan en je max. hypotheek holt achteruit.

Je kan overigens bij het BKR een uittreksel opvragen van wat er geregistreerd is. Dan zie je direct waar je rekening mee moet houden.

[ Voor 11% gewijzigd door MrSleeves op 06-11-2006 14:27 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 10:45

MicroWhale

The problem is choice

volgens mij is het iets van je bruto-inkomen minus je schulden

dus dat zou dan voor iemand met een inkomen van 50k, een DLK van 6k en 1k roodstaan: dat hij 43k overhoudt waarover een hypotheek aangevraagd kan worden.

let hierbij wel op dat het maximum aan hypotheek je een maandbedrag geeft wat je financiele ademruimte zo beperkt maakt dat je er claustrofobie van kan krijgen :P

vraag eens een gesprek aan bij een bank ofzo, daar checken ze dit voor het gesprek na en kunnen ze je precies vertellen wat je aan hypotheek aankan.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Verwijderd

Je kan simpelweg naar een hypotheekshop gaan die dit vrijblijvend voor je uitrekend. Weet je ook meteen waar je naar op zoek kan.

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

momania schreef op maandag 06 november 2006 @ 14:26:
[...]

En de leukste van allemaal: een credit card.
Ook al staat er geen credit op, staat je maximale limiet van de kaart ook geregistreerd en wordt in mindering gebracht.
Ligt aan welke credit card. Ik heb een Rabocard en de uitgaves die ik hiermee doe, worden een maand later in een keer geincasseerd vanaf mijn rekening. Hierdoor staat deze kaart niet geregistreerd bij de BKR.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:43

momania

iPhone 30! Bam!

megatronics schreef op maandag 06 november 2006 @ 14:45:
[...]
Ligt aan welke credit card. Ik heb een Rabocard en de uitgaves die ik hiermee doe, worden een maand later in een keer geincasseerd vanaf mijn rekening. Hierdoor staat deze kaart niet geregistreerd bij de BKR.
offtopic:
Dat is geen credit-card, maar een pinpas met een vertraging :+

Maar je hebt gelijk idd. Die kaarten staan weer niet geregistreerd bij BKR :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Heel veel info over wat wel en niet bij BKR geregistreerd wordt is te vinden in Het gevaar en het gemak van lenen en het BKR.

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

momania schreef op maandag 06 november 2006 @ 14:51:
[...]

offtopic:
Dat is geen credit-card, maar een pinpas met een vertraging :+

Maar je hebt gelijk idd. Die kaarten staan weer niet geregistreerd bij BKR :)
Ach ja, zolang die werkt voor mijn aankopen vind ik het allemaal best :P

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 18:15:
[...]

ik ben er nog niet serieus mee bezig.. wil pas na de feestdagen er serieus mee bezig.. maar vroeg me het gewoon af..

[...]
Je bent er anders serieus genoeg mee bezig om hier vragen te komen stellen. Maargoed, het antwoord op je vraag is, zoals je waarschijnlijk al gezien had, "ja". Dit had je trouwens makkelijk kunnen vinden, hier op GoT lopen een aantal topics over "ervaringen met het kopen van een huis".

Wat het effect nou precies is verschilt per hypotheekverstrekker. En daar kan een (onafhankelijk) hypotheekadviseur je, gratis, meer over vertellen.

Persoonlijk vind ik een huis kopen met een negatief spaarsaldo een "no go". Naast het huis moet je namelijk nog een boel andere dingen kopen, waar je nu nog niet eens aan denkt. Daarnaast heb je nadat je een hypotheek afgesloten hebt veel hogere maandlasten en zul je dus veel minder hard kunnen sparen (in jouw geval: aflossen). Toen ik mijn huis kocht, had ik spaargeld. Niet veel, maar ik had wel wat. Dankzij dat spaargeld heb ik een hypotheek kunnen nemen met meer zekerheid en had ik toch nog een beetje geld over om al de dingen te kopen die ik nog nodig had. Ik dacht dat ik zo'n beetje alles al had, maar achteraf blijkt dat je toch snel voor meer dan 1000 euro aan (o.a. huishoudelijke) spulletjes vergeet.
Pagina: 1