Spontane systeemcrashes / weigeren van opstarten

Pagina: 1
Acties:

• Warf!y
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hoi all.

Ik heb sinds een maand of 2 rare crashproblemen met mijn pc. Het systeem is al vaak gecrasht zonder enige reden, bijvoorbeeld tijdens het checken van e-mail. Alles bevriest gewoon, resetten met de resetknop werkt niet. Bij het herstarten van de pc krijg ik dan twee piepen en dat is het dan wel. Ook is het vaak gebeurd dat het systeem niet wilt opstarten bij een koude start, weer twee piepen na elkaar.

Even wat info:

AMD Athlon XP 2000+
512 MB DDR333 Corsair XMS
MSI K7N2-Delta (nVidia nForce2)
AOpen 350 Watt voeding

Windows XP SP2
Op achtergrond draait Norton IS

Systeem is geaard via stekkerdoos die overigens een spanningsbeveiliger bevat

Na wat onderzoek zag ik dat mijn D-Bracket aangaf dat er iets mis zou zijn met mijn CPU dan wel geheugen. Dit is erg vreemd, ik heb deze config nu ruim 4 jaar en heb na die tijd nooit iets aangepast en heb er voor de rest ook geen problemen mee gehad. Ook heb ik nooit iets overgeclockt. Windows geeft trouwens aan in het logboek - precies op het moment van zo'n crash - dat ie de werkgroepnaam niet kan registreren op het netwerk omdat een andere pc dat niet toelaat (oid). Lijkt me niet dat dat hier mee te maken heeft, vooral omdat de problemen ook optreden bij een koude start. Heb overigens nu een andere werkgroepnaam ingesteld maar dat loste het probleem uiteraard niet op.

Graag hulp! Ik dacht eraan om een nieuwe proc, mobo en mem te kopen, maar omdat mijn gewenste config nog niet uit is heb ik deze pc voorlopig nog nodig :/. Alvast bedankt.

Verwijderd

Heb je al gekeken of je elcos bol staan?
Ik heb namelijk laatst zon zelfde soort probleem gehad en nu gelukkig opgelosd door de slimme tweakers ;)
Pentium III blijft hangen na opstart.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dat je niks hebt veranderd wil natuurlijk niet uitsluiten dan geheugen of een proc kapot kan gaan. 4 jaar is (hoe raar het misschien ook klinkt) helemaal geen rare levensduur dat er storingen op gaan treden. Zoals ggust al zegt, controleer je elco's eens. De bovenkanten horen helemaal vlak te zijn. Bolling of scheuren in het kapje duiden op een kapotte elco.
Ik heb zelf dit probleem gehad met een MSI K7T-turbo2, en ouder Socket A bord. Vervangen van de elco's is opzich niet moeilijk, mits je redelijk wat soldeer ervaring hebt en over een goede soldeerbout beschikt (een boutje van €10 is hiervoor dus niet geschikt, die worden te heet en zijn vaak te lomp).

Daarnaast zou het de moeite lonen om de spanningen van je voeding te controleren. Je bios kán de goede waarden geven, maar het is beter om te controleren met een goede multimeter op de ATX-connector als de pc aanstaat.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

deepbass909 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 15:42:
Vervangen van de elco's is opzich niet moeilijk, mits je redelijk wat soldeer ervaring hebt en over een goede soldeerbout beschikt (een boutje van €10 is hiervoor dus niet geschikt, die worden te heet en zijn vaak te lomp).
Ik heb weinig soldeer ervaring, en heb een soldeerboutje van 10 euro gekocht. en mij is het ook gelukt om die elcos te vervangen.

• Warf!y
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 15:42:
Dat je niks hebt veranderd wil natuurlijk niet uitsluiten dan geheugen of een proc kapot kan gaan. 4 jaar is (hoe raar het misschien ook klinkt) helemaal geen rare levensduur dat er storingen op gaan treden. Zoals ggust al zegt, controleer je elco's eens. De bovenkanten horen helemaal vlak te zijn. Bolling of scheuren in het kapje duiden op een kapotte elco.
Foutje van mij daar, proc is 4 jaar oud, moederbord 2.5 jaar (proc overgenomen van mijn broer). Vier jaar voor een processor vind ik inderdaad eerlijk gezegd wat kort, maar dat de elco's op het mobo na 2.5 jaar het zouden begeven lijkt me al helemaal uitgesloten - of althans, dat zou uitgesloten moeten zijn. Ik zal de kast eens open schroeven, maar ik denk niet dat dat het probleem is. Temeer omdat de PC in de meeste gevallen nog opstart, volledig werkt en soms helemaal niet crasht. Het is trouwens inmiddels weer een tijdje geleden dat dit zich allemaal weer voordoet.
deepbass909 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 15:42: Daarnaast zou het de moeite lonen om de spanningen van je voeding te controleren. Je bios kán de goede waarden geven, maar het is beter om te controleren met een goede multimeter op de ATX-connector als de pc aanstaat.
Bedankt voor het advies, zal ik doen. Hoewel ik niet verwacht dat het aan de voeding ligt, AOpen lijkt mij een degelijk A-merk in tegenstelling tot *kuch* sommige voedingen van merken als Sweex ;). Maar het zou kunnen, even multimeter opzoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door Warf!y op 01-11-2006 17:46 ]

• Warf!y
  • Niet online
Elco's hebben het niet begeven en de waarden lijken ook in orde. Probleem ligt dus denk ik ergens anders :/.

[ Voor 3% gewijzigd door Warf!y op 03-11-2006 09:29 ]

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-05 09:17
Dan lijkt het mij tijd om dat op de ouderwetste manier te checken (of met een debug kaart mocht je die hebben). Systeem strippen en stukje bij beetje alles testen. Maar ik denk dat je erop uit komt dat je mobo dood of stervende is. zeker als hij niet meer reageert op de reset knop.
Probeer eens te beginnen met alleen mobo/proc een reepje geheugen en een enkele bootdisk. en natuurlijk even een nachtje geheugen testen met memtest86 succes!

edit:
Ik zie dat je nieuw bent op GoT, welkom, lees ook de FAQ's door van de verschillende subfora, daar staat erg veel informatie hoe dingen te testen

[ Voor 15% gewijzigd door RoBBS op 03-11-2006 10:00 ]

I said I'd be back...

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Helaas zegt het merk van je voeding ook niks. Het is zo dat A-Open beter is dan een Sweex of Trust, maar dat sluit hem natuurlijk niet uit. Ik draai zelf al jaren met een goedkope Qtec zonder problemen.

Levensduur van de elko's wordt overigens sterk bepaald door het merk, kwaliteit en temperatuur waaraan ze blootgesteld worden. Het probleem een aantal jaar terug was, dat de elko's niet bestand waren tegen de hoge schakel frequentie, gecombineerd met de continue warme lucht van de processorkoeler. Ik heb ze na een jaar of 3 a 4 vervangen (weet het niet precies meer) en het was niet echt duidelijk te zien dat ze kapot waren (er was er 1 gescheurd). Mijn pc had ook wat vage stabiliteits klachten op dat moment.
Je proc zal het waarschijnlijk niet zijn. Die vertonen zelden een defect dat maar af en toe aanwezig is. Ook geheugen lijkt me onwaarschijnlijk (om diezelfde reden).
Wat je eventueel ook nog kan doen, is alles loshalen, stofvrij maken (met een busje lucht of een compressor), contacten van je geheugen schoonmaken met alcohol en weer zorgvuldig terugplaatsen. Ik heb zo in het verleden heel wat vage storingen verholpen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Warf!y
  • Niet online
Heb even gewacht met replyen om te zien wat er ging gebeuren. De PC werkte afgelopen week volledig zonder problemen.. dat is ook de reden waarom het eigenlijk niet mogelijk is voor mij om per component uit te zoeken waar het probleem ligt. Ik zal daarom idd maar alles schoonmaken en kijken wat dan de resultaten zijn. Hopelijk blijven dan de crashes weg ipv een paar weken :).

Thx all voor het advies.
Pagina: 1