Toon posts:

Pentium III blijft hangen na opstart.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een pentium III 700 mhz met 256 mb intern geheugen.
Mijn probleem is als volgt:
Ik installeer windows xp op een goed werkende harde schijf, installatie gaat goed.
Ik start windows op en na 5 minuten blijft het beeld hangen, en niks reageert meer. Cursor reageert nietmeer is nietmeer te bewegen en toetsenbord reageert nietmeer numlock of capslock geen lampje meer aan of uit.
De videokaart is ok, is getest.
Het intern geheugen is ok ook getest.
Hardeschijf ok en getest.

Mijn vraag is nou: duidt dit op een kapotten CPU, Voeding of Mobo?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al gevonden en gelezen?

En als je wel beeld hebt, stilstaand of een BSOD, dan werkt je CPU natuurlijk en je MB want daar zit hij op en je voeding ook want die geeft beiden stroom. Kortom geef eens aan wat er verder gebeurt na een reboot. :)

ARME AOW’er

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Aangezien de installatie wel goed gaat denk ik dat de PC in de basis wel goed is (cpu/mobo/ram/harddisk). Anders was ie dan wel gecrasht.

Wat het dan wel is, probeer een 1 voor 1 alle insteekkaarten eruit te halen (netwerkkaart/geluidskaart/...). en wissel de videokaart om voor een ander exemplaar.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gezien de leeftijd van je systeem zou ik ook even kijken of de elcos op je mobo nog wel goed zijn. Als deze namelijk bol staan dan kan het zo zijn dat een windows install nog wel goed lukt, maar zodra je het ding waar meer belast/anders belast het ding genadeloos op z'n bek gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even aan toegevoegd: ik heb alle kaarten getest en verwisseld. Ik zelf denk dat het mobo is maar ik wil het nog even zeker weten voordat ik een andere koop want ik kan deze namelijk niet testen. Het volgende probleem doet zich namelijk ook voor:
Hij start heel moeilijk op omdat als ik m aanzet doet ie het niet meteen. Hij krijgt wel stroom maar start niet op, pas na een aantal reboots komt ie tot werking. Dan start ie gewoon op en blijft na 5 minuten hangen.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor het onbenul maar wat zijn elcos en waar kan ik die vinden?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 12:14:
Sorry voor het onbenul maar wat zijn elcos en waar kan ik die vinden?
MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*
ze zitten dus op je moederbord :) bovenstaande topic verteld er genoeg over iig :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een beetje gezocht en elcos zijn condensators toch? die cilindervormige dingen op je mobo toch?
Ik zal vanmiddag ff kijken of hier het probleem ligt, als dit het geval is kan ik deze dan gewoon vervangen door dezelfde condencators van de electroboer?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als het idd je elcos zijn dan kun je die zelf wel vervangen (zo heel moeilijk is het niet om die te solderen).
De kans dat je electroboer ze overigens heeft is zeer klein, ik ben namelijk nog geen electroboeren tegengekomen die elcos levert op het voltage dat ze op mobos zitten (veelal 6.3V). Maar goed, je kunt ze meestal ook voor niets krijgen bij de mobofabrikant.

Welk mobo heb je precies?

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Ik vind het altijd zo fout om een OS op een oud systeem te instaleren. Ik installeer gewoon het OS dat ten tijde van aanschaf van het systeem mainstream was. Dus in jou geval Windows 98. Ben er zo stilaan achter gekomen dat je dan de minste problemen hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan zo niet zeggen welk moederbord het is, want ik ben niet thuis. Maar vanavond als ik thuis ben zal ik ff kijken welk mobo ik heb en of het de elcos zijn. En dan post ik wel weer wat ik heb gevonden. Ik denk trouwens dat het nietzoveel uitmaakt watvoor os ik er op zet. Ik schat de kans heel groot in dat ie in windows 98 op dezelfde manier vastloopt toch?
bedankt alvast en misschien tot vanavond.
Echt een superforum (Y)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Bart_NL schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 12:39:
Ik vind het altijd zo fout om een OS op een oud systeem te instaleren. Ik installeer gewoon het OS dat ten tijde van aanschaf van het systeem mainstream was. Dus in jou geval Windows 98. Ben er zo stilaan achter gekomen dat je dan de minste problemen hebt.
Wat is er fout aan een OS te installeren dat nieuwer is dan de hardware? De support zit immers gewoon in het OS, dus daar krijg je geen problemen mee.
Andersom heb je veel grotere kans op problemen. Een oud OS heeft vaak geen support voor de nieuwere hardware en loop je daarom tegen problemen aan.

Daarbij is het wel te doen om XP op een P3 700je te draaien, dus wat dat betreft zie ik daar niet echt problemen in.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net gekeken naar mijn mobo nu blijkt dat alle grote elcos die erop zitten een beetje bol staan. Er is er alleen geen 1 opengesprongen is ofzo. Helaas kan ik geen foto maken omdat ik geen camera heb. Kan iemand mij vertellen of het hieraan aan zou kunnen liggen?

Mijn MOBO is een soltek sl-65kv2

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 17:15:
Ik heb net gekeken naar mijn mobo nu blijkt dat alle grote elcos die erop zitten een beetje bol staan. Er is er alleen geen 1 opengesprongen is ofzo. Helaas kan ik geen foto maken omdat ik geen camera heb. Kan iemand mij vertellen of het hieraan aan zou kunnen liggen?

Mijn MOBO is een soltek sl-65kv2
Als ze allemaal bolstaan dan zal dat hoogstwaarschijnlijk je probleem veroorzaken.
Het beste kun je gewoon de elcos vervangen of als je geen zin hebt in solderen een nieuw mobo ervoor kopen (en het oude aan de muur hangen ofzo).

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het wel leuk om te prutsen, dus ik ga soltek benaderen of ik die elcos nog kan krijgen.
Als ik ze niet kan krijgen of het probleem is dan nog niet opgelost heb ik pech en koop ik miss een nieuw mobo.
Heel erg bedankt voor alles en de groeten

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 18:18:
Ik vind het wel leuk om te prutsen, dus ik ga soltek benaderen of ik die elcos nog kan krijgen.
Als ik ze niet kan krijgen of het probleem is dan nog niet opgelost heb ik pech en koop ik miss een nieuw mobo.
Heel erg bedankt voor alles en de groeten
Veel succes met soltek benaderen.
Als dat lukt, laat even weten hoe je dat voor elkaar hebt gekregen. Ik heb hier ook nog zat Soltek planken liggen met dooie elcos, maar Soltek lijkt niet te reageren op verzoeken tot het toesturen van die dingen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Terw_Dan schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 12:37:
Als het idd je elcos zijn dan kun je die zelf wel vervangen (zo heel moeilijk is het niet om die te solderen).
De kans dat je electroboer ze overigens heeft is zeer klein, ik ben namelijk nog geen electroboeren tegengekomen die elcos levert op het voltage dat ze op mobos zitten (veelal 6.3V). Maar goed, je kunt ze meestal ook voor niets krijgen bij de mobofabrikant.

Welk mobo heb je precies?
Electroboer hier in de buurt heb ik al vaker een stapeltje elco's voor mobo's vandaan gehaald... Tot nu toe altijd succesvol...

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet er iets van 7 vervangen weet jij hoeveel die ongeveer kosten anders kan ik net zo goed een andere mobo kopen

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geen reet... Minder dan een euro per stuk iig...

Verwijderd

Topicstarter
Maar jullie weten zeker dat het hieraan ligt? anders zit ik voor niks te prutsen ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bol horen ze sowieso niet... Dus ik zou eerst dat maar eens oplossen...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 18:38:
Maar jullie weten zeker dat het hieraan ligt? anders zit ik voor niks te prutsen ;)
Ik weet voor 99% zeker dat het hier ligt. Sowieso is dit iets dat gewoon problemen geeft en opgelost moet worden :)

• Lucky Luke 008
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05-2024
het luisterd redelijk nauw met die ELCO's. de spanning mag hoger zijn (al zijn ze dan meestal ook groter en het moet nog wel op je mobo passen), maar de ESR niet. voor een mobo heb je low-ESR ELCO's nodig. Dit omdat ze erg snel geladen/ontladen worden (ze zitten in de voeding van je mobo als buffercondensator, bij een schakelende voeding dus, en worden zodoende erg snel geladen/ontladen) Met een hogere ESR worden de ELCO's warm, en warmte is de vijand van ELCO's (ze drogen erdoor uit en lopen terug in capaciteitswaarde). Met een lage ESR worden ze, ook bij snel laden/ontladen minder warm, dus gaan ze langer mee (paar jaar ipv paar weken)
Ik weet niet of je Electroboer ze zomaar heeft. maar ben ze toevallig wel tegengekomen bij een webshopje. (wel meer webshops zullen ze hebben).
deze shop is een beetje onoverzichtelijk, maar krijgt wel lovende kritieken op CO (heb er zelf nog nooit wat besteld, maar wel al rongekeken)
http://www.circuitsonline.net/shops/view/166

Verwijderd

Topicstarter
Yesss Ik ben bij de electroboer (piet kennis in tilburg) geweest en heb heb dus 7 nieuwe elcotjes gehaalt, met dezelfde ESR. Maar een iets hogere spanning ik had 6,3 volt nu 10. Die dingen koste me 55 cent per stuk. Nu heb ik mn pc gefixt voor minder dan 4 euro. Mijn PCtje werkt weer als van ouds, en ik wou jullie heel erg bedanken voor de hulp.
Met een vriendelijk groet van Guus
Pagina: 1