Goedkoop Geil PC2-6400 DDR2 geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 5.588 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-05 16:40

MrDrako

nep ict'er

Topicstarter
Een redelijk eenvoudige vraag:

Bij alternate verkopen ze:
DIMM 2 GB GX22GB6400UDC 2048 MB2 stuk(s)PC2 6400CL4 4-4-12 € 279,-
(dus 2gb geil geheugen op 800mhz met cas latencies van 4-4-4-12 voor slechts 280 euro)

En kijk je naar gelijkwaardig geheugen van andere merken ben je kwijt:
OCZ 350 euro
Kingston 390 euro

Nu weet ik dat alternate de goedkoopste niet is, maar dat geil geheugen is toch wel erg goedkoop in verhouding tot de andere. Is GeiL dan zo slecht ofzo? Het is toch geen budget merk met een hoop brakke reepjes toch?

Iemand ervaring met deze set? Of GeiL in het algemeen??

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
GeiL is niet slecht

alleen die Kingston zijn volgens mij mbt. overklokken beter.

Standaard geheugen bijvoorbeeld is stukken goedkoper dan duurdere merken.

• MrDrako

MrDrako

nep ict'er

Topicstarter
Ja maar het gaat mij om pc6400 geheugen met die mooie timings.
Vind maar eens zo'n setje onder de 300 euro, van een enigzins fatsoenlijk merk.
Daarom lijkt mij deze prijs zo vreemd!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:15

bosaap22

Doing things I'm good at.

Ik heb DDR2 G.Skill F2-6400CL5D-2GBNQ 2048 MB Kit, DDR2-800, CL5-5-5-15 (2x 1024 MB), HS (Firebrick/red) aangeschaft. Koste me ook niet meer dan €250,-

En verschil tussen Cas4 en Cas5 is minimaal bij Core2Duo cpu's. Vind de geheugenprijzen van boven de €300,- echt belachelijk. Maar op deze manier toch PC6400 om een beetje te kunnen overclocken.

Dus dat GEIL geheugen lijkt me ook prima. Gewoon doen, mits je mobo het ondersteunt. Dat zou ik wel even nakijken. :)

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:32
nee hoor dit is gewoon noormal bedrag >.> geil is een A merk en dus verder goed.

hier heb je XMS zelfde settings voor 280 euro

http://www.newegg.com/Pro....asp?Item=N82E16820145034

en hier zijn jouw geil rams voor maar 250 euro

http://www.newegg.com/Pro....asp?Item=N82E16820144028

dus nee er is niks mis mee :)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-05 13:33
Dat GeiL geheugen waar de TS het over heeft heb ik zelf ook.
Kheb een setje van 2 x 512mb.
Heb het destijds (maand of 2 terug) gekocht voor 110.
Zelfde setje kost nu 160 dus is nogal gestegen in prijs.
Is ook PC6400 met 4-4-4-12 timings.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:02
ik vond van corsair een setje was ook 288 euro 2gb pc6400 bij azerty, ik zoek nu nog een goed moederbord core 2 duo wil een beetje gaan overclocken maar niet met de voltages enz gaan lope kloten. Zoek nu nog een goed mobo, ik vind 300+ echt te veel geld voor geheugen.

[ Voor 12% gewijzigd door dewil1990 op 01-11-2006 15:32 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Wat is er mis met een prijs van 300+ voor 2GB??? Je praat hier niet over gewoon standaard geheugen, maar geheugen uit de snelste klasse. Ik kan me nog een tijd herinneren dat je voor 128MB SDRAM pc100 geheugen nog 100 gulden (dus €50) moest betalen. Zou je voor die prijs 2 GB willen aanschaffen, zou je €400 kwijt zijn geweest voor geheugen op een 16de van de snelheid (800Mhz t.o.v. 100Mhz en DDR tegenover SDR).
Daarnaast is het nog steeds luxe om meer dan 1GB geheugen te hebben, dus mag je eigenlijk ook niet klagen dat dan zoveel kost. (IMHO)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• MrDrako

MrDrako

nep ict'er

Topicstarter
Het klinkt enigzins logisch wat je zegt Deepbass, maar waarom kan de ene fabrikant het dan wel goedkoop, en en ander doet er zo 100 euro bovenop, voor geheugen dat niet gigantisch veel sneller is?
Jouw vergelijking gaat op bij 533mhzvs800, maar niet bij 2 merken met dezelfde specs.

• TCR
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-05 10:07

TCR

pfffffffff

Die vergelijking gaat natuurlijk niet op. Een pc heeft nu gewoon standaard meer geheugen nodig. Dat kan ook wel als je naar de ontwikkeling van geheugen chips kijt. Voor 100€ kocht ik begin vorig jaar een 200gig schijf nu heb je voor hetzelfde geld een snellere en grotere.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
deepbass909 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 15:52:
Wat is er mis met een prijs van 300+ voor 2GB??? Je praat hier niet over gewoon standaard geheugen, maar geheugen uit de snelste klasse. Ik kan me nog een tijd herinneren dat je voor 128MB SDRAM pc100 geheugen nog 100 gulden (dus €50) moest betalen. Zou je voor die prijs 2 GB willen aanschaffen, zou je €400 kwijt zijn geweest voor geheugen op een 16de van de snelheid (800Mhz t.o.v. 100Mhz en DDR tegenover SDR).
Daarnaast is het nog steeds luxe om meer dan 1GB geheugen te hebben, dus mag je eigenlijk ook niet klagen dat dan zoveel kost. (IMHO)
Argumenten over vroeger gaan natuurlijk niet op. De techniek gaat zo snel dat wat gisteren gold, vandaag niet meer zo is. 300 euro is gewoon veel geld voor 2GB geheugen. Luxe vindt ik ook maar wat raar. Een pc is sowieso luxe. Aangezien 2GB geheugen in games op high settings bijna al écht nodig is, is het geen "overbodige luxe" om voor 2GB te gaan.
Bovendien vind ik zon hoge prijs niet te rechtvaardigen omdat je dan gewoon veel te veel betaald voor wat je krijgt. Er zit maar weinig verschil in prestatie ten opzichte van goedkoper geheugen.

Verwijderd

Even een paar puntjes hierbij:
  • 2048/128 = 16; 16 * 50 = €800 ;)
  • Het gaat om 400 MHz DDR, wat effectief 800 MHz SDR is. Factor 8 snelheidsverschil dus.
  • Ondanks deze vergelijking is het gewoon standaard dat er continu snellere producten ontwikkeld worden, die in absolute waarden dalen in prijs. Relatief tot andere producten (in snelheid) zullen prijzen (vrijwel) constant blijven.

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-05 21:23
Jij hebt zeker de enorme geheugen prijs stijging niet gezien.

HEt was , PC4200 2gig ~~~150 euro, PC6400 ~~200 euro.
Nu is pc4200= 250euro, pc6400 350euro.

De prijzen zijn nog steeds niet gedaald.
Ik heb zelf G.skill 2gbhz pc 6400 gekocht, 280 euro, en klokken super

• deepbass909

deepbass909

@MrDraco
Waarom is een VW Golf zoveel duurder dan een Seat Leon? Hij heeft hetzelfde onderstel, vergelijkbare motoren, etc maar toch is de Golf een stuk duurder. Tussen verschillende merken zal er altijd een prijsverschil zijn, ook al zijn ze op papier hetzelfde.
Daarnaast moet je ook ontwikkelingskosten niet vergeten en of hoe uitvoerig elke module bijvoorbeeld getest is. Ik heb net Corsair geheugen aangeschaft, niet één van de goedkoopste, en daarbij werd expliciet aangegeven dat elke module uitvoerig getest is. Dat heeft ook z'n prijs.
En hebben de repen van verschillende merken, maar met dezelfde specs ook dezelfde chips? Verschillende merken chip, of zelfs versies kunnen een grote invloed uitoefenen op de kostprijs.

@TCR
Jouw vergelijking gaat nog minder op. Een harde schijf is iets totaal anders dan een reep geheugen.
Daarnaast zijn er zelfs perioden geweest dat geheugen juist duurder werd ipv goedkoper.
Er is absoluut geen wetmatigheid die zegt dat electronica persé goedkoper moet worden met de tijd. Dat het gebeurt heeft te maken met nieuwe ontwikkelingen, waardoor het huidige topmodel "gedegradeerd" wordt. Dat is bijvoorbeeld duidelijk zichtbaar bij GPU's en CPU's, voor geheugen gaat dit niet echt op.

En om spellen te spelen zou ik ook een videokaart van een paar 100 euro nodig hebben, wat voor normaal werk niet nodig is. Dus is in mijn ogen zowel veel geheugen voor een spel, als een zware videokaart pure luxe. Ik vind een pc zelf nauwelijks meer een luxe artikel, omdat je voor veel zaken hoe langer hoe meer min of meer verplicht bent om er één te bezitten (bankzaken bijvoorbeeld). Maar dat kan je ook met een pc van €300.

offtopic:
Hoeveel geheugen je in je pc stopt, en hoeveel je eraan uit wil geven interesseert mij totaal niet, maar ik vind wel dat je niet over de prijs moet klagen als je persé eerst rang wil zitten...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img293.imageshack.us/img293/5969/geiltu8.jpg

gewoon G.E.I.L. .. _/-\o_

Verwijderd

Heb hier ook setje van GEIL steken, clockt goed over :P , is koeler dan mijn kingston hyperX geheugen dat ik ervoor had...heb er alleszins geen klagen over.
Setje dat ik heb GEIL UltraX 1gig (2*512) 2-2-2-5 8)

• TCR
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-05 10:07

TCR

pfffffffff

@deepbas
nou electronica wordt zo goed als altijd met de loop der tijd goedkoper. Het kan zijn dat er zoals nu even een stijging is door een grotere vraag. Het productieproces wordt steeds efficienter waardoor de prijs daalt. En andere factoren als prijsafromen.

[ Voor 27% gewijzigd door TCR op 03-11-2006 21:39 ]

• MrDrako

MrDrako

nep ict'er

Topicstarter
@Deepbass
Volkswagen golf vs Leon OK, maar GeiL is voor zover ik weet niet de goedkopere serie modellen van moederbedrijf Corsair.
afaik was GeiL een merk zoals Corsair/OCZ e.d. net zo goed en net zo snel, en ook met merkgebonden heatspreader erop.

• deepbass909

deepbass909

@TCR
je zegt het precies goed. Het wordt zo goed als altijd goedkoper, er zijn dus uitzonderingen. Daarnaast wordt electronica goedkoper omdat oude ontwerpen met nieuwe productie technieken gemaakt worden. Maar als er nog geen nieuwe productie technieken beschikbaar zijn (een waffer machine wordt over het algemeen niet zomaar vervangen als er geen hele goede reden voor is), zal de prijs ook relatief weinig veranderen, of juist stijgen als de vraag toeneemt. En het proces zelf wordt niet efficiënter, het wordt efficiënter omdat de huidige productielijn vervangen wordt door een verbeterde, en daarvoor geldt hetzelfde als wat ik hiervoor al zei.

@MrDrako
Ik weet niet precies hoe de verschillende merken binnen geheugenmodules zich verhouden, maar ik heb altijd begrepen dat GeiL een goedkoper (sub-)merk met naar verhouding erg goede specs. Maar ik moet toegeven dat ik het overzicht van de huidige markt een beetje kwijt ben. Goedkoper moet je zien als wanneer je een bijv Corsair module met exact dezelfde specs pakt en daarvan de prijs vergelijkt met een GeiL module.
Daarnaast is een Seat ook niet het goedkopere merk van Volkswagen (dat is immers Skoda) maar een andere lijn die bepaalde onderdelen deelt met de VW. VW is in mijn ogen een te duur merk (de Golf V heeft vele goede concurrenten die voor minder geld hetzelfde of meer bieden) en juist daarom pakte ik het als voorbeeld.

Als je commercieel werk doet (zoals ik doe) de krijg je een vraag als waarom zijn jullie duurder dan de concurrent erg vaak naar je kop geslingert. Voor de koper is een product vaak identiek, maar productie methoden, kwaliteitscontrole, etc hebben allen een duidelijke invloed op de prijs (en uiteindelijke kwaliteit). En vergeet niet dat kwaliteit van geheugen niet alleen uitgedrukt wordt in de maximaal te halen snelheid, maar ook de kans op fouten, stroomverbruik en uiteindelijke levensduur.

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 18:43

Vuurvoske

Nunquam cede!

ik heb het geheugen ook en heb er geen problemen mee. Werkt uitstekend :)

Beroeps brabander

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 06:38
Ik heb hetzelfde geheugen en werkt prima hier. De prijs speelde wel een rol mee bij de aanschaf, anders had ik voor 5-5-5-12 geheugen gegaan. :)

• blaatgaap
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-03 12:57

• amdxero
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-01-2022
Het is bullshit dat geil een bmerk ofzo is. ze komen niet voor niets in bijna elke ram overclock top 10 voor op xs...

Ikzelf heb engeneering samples van 2x1gb ddr2-800 maar dan rated op 3-3-3-8 en ze lopen perfect.. Doen ongeveer 450/460Mhz @ 3-3-3-8...

Grtz

• Goesiman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-03-2024
Ik lach me kapot, ik heb deze zomer hetzelfde GEiL PC-6400 DDRII-800 (2 × 1 GB) geheugen gekocht voor €189,-. Het klokt prima moet ik zeggen (i.c.m. een E6600).

[CiP] Le Régional Built To Last.

• amdxero
Goesiman schreef op woensdag 15 november 2006 @ 11:00:
Ik lach me kapot, ik heb deze zomer hetzelfde GEiL PC-6400 DDRII-800 (2 × 1 GB) geheugen gekocht voor €189,-. Het klokt prima moet ik zeggen (i.c.m. een E6600).
Geloof me.. die zijn niet hetzelfde als de mijne;) Ben es tester voor geil.

ps: binnakort gaat geil ook nog 2x2gb strookjes uitbrengen voor games. (niet de value ram die nu uit zijn;))

Grtz Martijn

[ Voor 4% gewijzigd door amdxero op 15-11-2006 21:24 ]

Verwijderd

Geheugenprijzen zijn nu enorm hoog, dus het kan best zijn dat dit setje van de zomer goedkoper was
300 euro voor 2GB PC6400 is redelijk normaal dacht ik zo

Maar het gaat niet om het merk van het geheugen (Geil dus) maar om wat voor soort chips er op zitten. Want uiteindelijk ik het niet geil of kingston die de geheugenchips produceren maar bijvoorbeeld samsung of infineon.

Wat zéér goed overclockersgeheugen zou zijn is het Team PC6400 cas4 geheugen, ook al rond 300 euro te krijgen dus dan zou ik dat verkiezen boven dit geil van 280 (ondanks dat 'Team' een behoorlijk onbekend merk is etc)

• amdxero
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 21:28:
Geheugenprijzen zijn nu enorm hoog, dus het kan best zijn dat dit setje van de zomer goedkoper was
300 euro voor 2GB PC6400 is redelijk normaal dacht ik zo

Maar het gaat niet om het merk van het geheugen (Geil dus) maar om wat voor soort chips er op zitten. Want uiteindelijk ik het niet geil of kingston die de geheugenchips produceren maar bijvoorbeeld samsung of infineon.

Wat zéér goed overclockersgeheugen zou zijn is het Team PC6400 cas4 geheugen, ook al rond 300 euro te krijgen dus dan zou ik dat verkiezen boven dit geil van 280 (ondanks dat 'Team' een behoorlijk onbekend merk is etc)
Team is niet zo gek bekend in nederland nee, Maar het is wel enorm goed overclockend geheugen.. Er moete hier nog 2 strookjes team xtreem ddr2 ram rondslingeren..

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-05 07:23

Paladin

Play Ball!

Ik denk dat de enige reden is dat het ddr geheugen zo in prijs is gestegen, de aankomende release van Windows Vista is, die in zijn aanbeveling 2 gig geheugen heeft staan zover ik weet.

Oftewel ik wacht even tot de Vista hause over is en ga ik tzt wel voor de 4 gig :) altijd het dubbele van wat er gangbaar is

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-04 20:47
Volgens mij is de reden dat dit geheugen zo goedkoop is dat het standaard op 400 Mhz (800 Mhz effectief) al 2.1V trekt..

[ Voor 9% gewijzigd door Mitt3nz op 19-11-2006 15:52 ]

• Plato112
  • Laatst online: 25-05 18:13

Plato112

Da is toch nie normaal!

Mitt3nz schreef op zondag 19 november 2006 @ 15:52:
Volgens mij is de reden dat dit geheugen zo goedkoop is dat het standaard op 400 Mhz (800 Mhz effectief) al 2.1V trekt..
Mijn geheugen 1GB x2 (2GB) PC6400 DDR2, CL5 (G.Skill, F2-6400PHU2-2GBNR) kostte me destijds (begin septemer dit jaar) €180 euro nu is het €232 bij de goedkoopste winkel in de pricewatch. Dit geheugen draait officieel op 1,9-2,0V maar op de standaard van 1,8V is er ook niks aan de hand en nog rete stabiel. Dus het kan goed zijn dat je gelijk hebt dat het op 2,1V moet lopen, maar er is ook een kans dat het op lagere voltages prima loopt. Ik denk dat dit ook van je moederbord af kan hangen maar zeker weten doe ik het niet. Ik persoonlijk zou het niet erg vinden dat je geheugen op 2,1V loopt, dit is de standaard dus geeft de fabrikant dat het dit makkelijk kan hebben. En vooral ook omdat het al standaard op 400(of 800)Mhz loopt is de kans klein dat je hier nog overheen wilt omdat je fsb dan wel erg hoog wordt als je het 1:1 wil laten lopen met je proc.

Speed limits are like herpes.

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:13
lichtjes offtopic

Is dat de P5W DH Deluxe. En die zalman koeler moet daar niet zon plastic ding aan de bovenkant? Of maakt dat niet uit

• geoffrey.vl
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-08-2025
Ik heb me onlangs een set GEIL gekocht. Komen hier toe: errors bij het opstarten. RMA dus :(
GEIL PC6400 Cas4.
Volgens m'n bronnen hebben we volgende chips op GEIL DDR2 RAM zitten:
PC5300
GX22GB5300S
Promos …

PC6400
GX21GB6400U
Elpida …

PC6400 Ultra 800+ 3.0-3-3-8 @ 1.8~2.3V
GX21GB6400PDC / GX22GB6400PDC ---->
Micron D9GMH (B6-3)

Zou het kunnen dat deze set niet compatibel is met ASUS P5B?

@ amdxero
Klopt het dat enkel de GEIL PC2-6400 800MHz Plus (CAS3, degene die jij hebt dus) Micron D9 chips hebben? En... kan ik alsnog aan m'n winkel vragen ofdat ze m'n geen set PC6400 CAS3 willen opsturen i.p.v. gewoon te RMA'en? (met bijhorende meerprijs offcourse).

• MrDrako

MrDrako

nep ict'er

Topicstarter
ik ben toch gegaan voor het geil geheugen, op een p5b deluxe, ga vanavond als ik thuiskom winxp goed installeren en wat testen draaien. wat me al wel op viel was dat het standaard op 5-5-5-18 draait,
terwijl op het reepje staat 4-4-4-12@800, zal vanavond ook de timings handmatig aanpassen.

• geoffrey.vl
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-08-2025
Idd, hier ook, timings verkeerd geprogrammeerd :)

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 18:43

Vuurvoske

Nunquam cede!

ach ja, we kunnen niet altijd de perfecte tweakert zijn he ;)

Beroeps brabander

Verwijderd

Ik heb dit geheugen ook besteld, in duitsland. (233,00) Had het namelijk nog niet gezien in nederlandse webwinkels. Helaas wacht ik eral meer dan twee weken op aangezien ze een fout gemaakt hadden in mijn bestelling. Ik hoop het volgende week binnen te krijgen aangezien de rest van mijn systeem al in elkaar staat te wachten op dit geheugen!
Maar volgens mij moet dit wel ok geheugen zijn. Geil staat toch aardig goed bekend, dacht ik?

• jaaoie17
Heb ook de 4-4-4-12 800 ddr2 variant. Maar als ik een game doe heb alleen fear getest krijg ik een blue screen op welke spanning kun je hem et beste zetten?

Heeft iemand dit geheugen op eenAsus p5w dh deluxe draaien?

• M.Koers
Ik heb ook die G.E.I.L DDR2 800Mhz (2x512)
Heb dit in combinatie met een P5WDH Deluxe en een E6600.
Bij mijn modules zit er een sticker op met de timings en het voltage dat erop moet.
Bij mij is het voltage 2.1v misschien heb jij geen sticker erop zitten.
Dan kan je altijd nog even kijken op de verpakking of de site van G.E.I.L.

• jaaoie17
M.Koers schreef op zondag 26 november 2006 @ 22:50:
Ik heb ook die G.E.I.L DDR2 800Mhz (2x512)
Heb dit in combinatie met een P5WDH Deluxe en een E6600.
Bij mijn modules zit er een sticker op met de timings en het voltage dat erop moet.
Bij mij is het voltage 2.1v misschien heb jij geen sticker erop zitten.
Dan kan je altijd nog even kijken op de verpakking of de site van G.E.I.L.
jij hebt hem dus handmatig op 2.1v staan?

op de site staat Working Voltage: 1.8v ~ 2.3v

[ Voor 4% gewijzigd door jaaoie17 op 26-11-2006 23:08 ]

• M.Koers
Ja.
M'n moederbord zet 'm zelf op 1.8 dacht ik maar heb 'm zelf handmatid op 2.1v gezet.
Ze worden dan wel warm maar ik heb geen problemen met instabiliteit ofzo.
Systeem draait als een zonnetje.

• jaaoie17
M.Koers schreef op zondag 26 november 2006 @ 23:44:
Ja.
M'n moederbord zet 'm zelf op 1.8 dacht ik maar heb 'm zelf handmatid op 2.1v gezet.
Ze worden dan wel warm maar ik heb geen problemen met instabiliteit ofzo.
Systeem draait als een zonnetje.
dus dit heb je ook meteen handmatig gedaan die timings en op ddr800 gezet. die voltage had je die ook meteen op 2.1 gezet .en welke bios versie heb jij geinstalleerd?

• M.Koers
Ik heb nu de nieuwste geinstalleerd 1602 dacht ik maar heb het al gedaan vanaf het begin.
Was toe bios nummer 14XX nog wat.
Gewoon overklokken op manula zetten en vervolgens alles handmatig instellen.
FSB voor cpu ik heb E6600 is standaard 266Mhz (is quadpumped dus wordt uiteindelijk1066Mhz).
En voltage van ram op 2.1V en ram snelheid handmatig op 800Mhz gezet.
Heb tot nu toe geen problemen gehad.
Wel me cpu van 2.4ghz naar 3.12Ghz overgeklokt.
Daarvoor moest mijn geheugen een stapje terug maar na overklok draait dat op 875Mhz.
Niks geen problemen mee.

Verwijderd

Ik denk dat de enige reden is dat het ddr geheugen zo in prijs is gestegen, de aankomende release van Windows Vista is, die in zijn aanbeveling 2 gig geheugen heeft staan zover ik weet.
Ik ben het er niet helemaal mee eens, want een maand voordat er gezegd werd dat Vista 2GB nodig zou hebben voor optimale features, waren de prijzen al zo hoog. In elk geval is het inderdaad gigantisch duur. Ik wacht zelf nog 2 maanden met het kopen van geheugen en dan moet ik ook maar aan de prijzen wennen.

Verwijderd

Ik overweeg om ook dit GEIL(e) geheugen icm met een Asus P5W DH Deluxe te kopen. Is dit een aanrader? Aangezien het het goedkoopste Dualchannel setje is wat ik kon vinden (PC6400)?

Ik ben het niet van plan te overklokken, zolang het maar snel en stabiel werkt :)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2006 13:47 ]

• bosaap22

bosaap22

Ik ben het niet van plan te overklokken, zolang het maar snel en stabiel werkt :)
Waarom schaf je dan PC6400 geheugen aan? Kun je beter gewoon PC4300 geheugen nemen. Dat loopt op de standaard SFB van 266. Pc6400 geheugen ga je alleen maar nodig hebben bij een FSB van 400 (standaard) of meer. (50% overclock dus)
Zonde van het geld!

• m0nkey
  • Laatst online: 09-10-2023
amdxero schreef op woensdag 15 november 2006 @ 21:23:
ps: binnakort gaat geil ook nog 2x2gb strookjes uitbrengen voor games. (niet de value ram die nu uit zijn;))

Grtz Martijn
Kijk dit zou nou mooi zijn >:) Geen ruimte verspilling etc. 8GB _/-\o_ kan nog niet met XP, maar vast wel met een patch 8)

Verwijderd

bosaap22 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 17:57:
[...]

Waarom schaf je dan PC6400 geheugen aan? Kun je beter gewoon PC4300 geheugen nemen. Dat loopt op de standaard SFB van 266. Pc6400 geheugen ga je alleen maar nodig hebben bij een FSB van 400 (standaard) of meer. (50% overclock dus)
Zonde van het geld!
Ik maak blijkbaar ergens een denkfout, corrigeer mij maar waar nodig, maar die Conroe support toch een geheugen tot een FSB tot 400 (DDR 800)? Ik neem aan als ik er slomer geheugen in zet, mijn prestaties ook later zijn?

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-05 12:51
Kijk anders ook even hier. Vage is dat een dual-channel pakketje duurder is, dan gewoon twee singles te kopen. In de pricewatch willen ze hem niet toevoegen omdat ie niet op de Geil site staat oid. Ik kreeg mijne trouwens gewoon netjes in een officieel Geil doosje en er zat echt maar 1 dimm 1024 MB in en dus niet 2*512 wat veel vermoeden. Verkopen ze veel in duitsland, maar in nederland kon ik het alleen in deze shop vinden. Heb mijn E6400 er 1 op 1 op een P5B tot 3,5Ghz kunnen klokken en dat was limiet van CPU dus... zijn goede overklokkers. Ik heb wel 1 single trouwens, had nog geen geld om er 2 aan te schaffen.

Hoop dus dat er hiermee wat vraag blijft voor dat ding, zodat ze hem over en half jaar nog steeds verkopen. Anders moet ik hem in duitsland kopen ;)

pepernooot

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
[...]

Zonde van het geld!
Is dit zo? Ik ben zelf ook op zoek naar 'iets nieuws' en ben een beetje blijven steken bij EDO geheugen geloof ik. :P. Ik ga niet overklokken, maar wil ook geen performance weggooien. Wat is dan het minimale geheugen dat ik moet nemen icm een MSI P965 Neo-F en een Intel Core 2 Duo E6400 qua Mhz'en?

Verwijderd

[...]
Zonde van het geld!
Dat is niet helemaal waar.
De maximale bandbreedte van de FSB is in theorie inderdaad verzadigd bij dualchannel PC4300.
Maar dat is niet het hele verhaal.
In de praktijk heb je namelijk ook nog overhead voor het maken van geheugentransacties, waardoor de effectieve bandbreedte omlaag gaat. Alleen bij hele grote burst-reads of writes kun je dus daadwerkelijk op die theoretische 4300-snelheid komen.
Geheugen dat sneller is dan de FSB, heeft het voordeel dat je vaker en sneller commando's kunt sturen, en die overhead dus kleiner wordt, waardoor je dichter in de buurt van de maximale bandbreedte van de FSB kunt komen.

Zie ook bv dit artikel: http://www.xbitlabs.com/a...e2duo-memory-guide_6.html
Of dit: http://www.madshrimps.be/...&artpage=1962&articID=472

Je ziet hier dat je zonder overklokken van de CPU toch winst hebt met sneller geheugen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2006 12:34 ]

• bosaap22

bosaap22

Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 12:32:
[...]

Dat is niet helemaal waar.
De maximale bandbreedte van de FSB is in theorie inderdaad verzadigd bij dualchannel PC4300.
Maar dat is niet het hele verhaal.
In de praktijk heb je namelijk ook nog overhead voor het maken van geheugentransacties, waardoor de effectieve bandbreedte omlaag gaat. Alleen bij hele grote burst-reads of writes kun je dus daadwerkelijk op die theoretische 4300-snelheid komen.
Geheugen dat sneller is dan de FSB, heeft het voordeel dat je vaker en sneller commando's kunt sturen, en die overhead dus kleiner wordt, waardoor je dichter in de buurt van de maximale bandbreedte van de FSB kunt komen.

Zie ook bv dit artikel: http://www.xbitlabs.com/a...e2duo-memory-guide_6.html
Of dit: http://www.madshrimps.be/...&artpage=1962&articID=472

Je ziet hier dat je zonder overklokken van de CPU toch winst hebt met sneller geheugen.
Nu wil ik jou graag weer even aanvullen... :)

Het is inderdaad waar dat je theoretisch gebruik kunt maken van de extra snelheidswinst die je hebt bij sneller geheugen dan PC4300. Het probleem is alleen dan meestal je geheugenbus t.o.v. je CPU bus 1:1 (synchroon) loopt. Op deze manier werkt je pc ook het snelst. Als je gaat werken met dividers (2:3 o.i.d.) levert dat in 95% van de gevallen een minder snel systeem op. (Dit kun je zelf heel makkelijk meten met Sisoft Sandra.)
Dus wat dat betreft heeft het dus weinig zin, als je toch niet gaat overclocken om snel geheugen te kopen, omdat je het beste je geheugenbus op dezelfde snelheid kunt laten draaien als je CPU bus.

Een uitzondering kan zijn dat je zoveel sneller geheugen hebt, dat het "vertragingseffect" dat je oploopt bij het instellen van een divider volledig teniet wordt gedaan en er zelfs sprake kan zijn van enige winst bij de juiste instellingen.

Al met al heel theoretisch en dit verschil in prestaties zul je niet gaan merken bij de dingen die de "gewone consument" doet met zijn pc. Ik blijf erbij dat als je niet gaat overclocken, je het beste en goedkoopste uit bent met PC4300 geheugen, want dat extra geld dat je uit wilt geven voor PC6400 is het in verhouding niet waard.

Lees voor meer info over synchoniteit etc. ook even dit door.

Verwijderd

bosaap22 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 19:25:
[...]

Nu wil ik jou graag weer even aanvullen... :)

Het is inderdaad waar dat je theoretisch gebruik kunt maken van de extra snelheidswinst die je hebt bij sneller geheugen dan PC4300. Het probleem is alleen dan meestal je geheugenbus t.o.v. je CPU bus 1:1 (synchroon) loopt. Op deze manier werkt je pc ook het snelst. Als je gaat werken met dividers (2:3 o.i.d.) levert dat in 95% van de gevallen een minder snel systeem op. (Dit kun je zelf heel makkelijk meten met Sisoft Sandra.)
Dat is niet waar.
In de artikels wordt al ingegaan op verschillende snelheden, en wordt aangegeven dat 667 MHz om die reden soms trager is dan 533 MHz, maar dat het bij 800 MHz (PC6400 dus, zoals in dit topic) weer positief uitslaat.
Verder heeft dit probleem alleen betrekking op de latencies, niet op de bandbreedte. En zoals ook in de artikelen uitgelegd wordt, hebben de latencies bij een Core2 Duo niet veel effect op real world applicaties, vanwege de grote en slimme cache. Bandbreedte maakt over het algemeen meer uit.
Dus dat je in 95% van de gevallen een minder snel systeem hebt, is onzin. Je zult hooguit in synthetische tests als Sandra in sommige gevallen wat minder goed scoren.
Geheugen op lagere snelheid is trouwens niet altijd goedkoper. PC5400 is tegenwoordig nogal eens goedkoper dan PC4300... Zal ook wel met vraag en aanbod te maken hebben.

• bosaap22

bosaap22

Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 19:31:
[...]

Dat is niet waar.
In de artikels wordt al ingegaan op verschillende snelheden, en wordt aangegeven dat 667 MHz om die reden soms trager is dan 533 MHz, maar dat het bij 800 MHz (PC6400 dus, zoals in dit topic) weer positief uitslaat.
Verder heeft dit probleem alleen betrekking op de latencies, niet op de bandbreedte. En zoals ook in de artikelen uitgelegd wordt, hebben de latencies bij een Core2 Duo niet veel effect op real world applicaties, vanwege de grote en slimme cache. Bandbreedte maakt over het algemeen meer uit.
Dus dat je in 95% van de gevallen een minder snel systeem hebt, is onzin. Je zult hooguit in synthetische tests als Sandra in sommige gevallen wat minder goed scoren.
Geheugen op lagere snelheid is trouwens niet altijd goedkoper. PC5400 is tegenwoordig nogal eens goedkoper dan PC4300... Zal ook wel met vraag en aanbod te maken hebben.
Goed, dan maar weer even een citaat uit "Effect snel geheugen op prestaties Core 2 gemeten" wat hier op tweakers is gezet een aantal maanden geleden na aanleiding van een test van Madshrimps.

Opvallend was dat vooral bij 667/4-4-4-12 en 667/5-5-5-15 hier en daar slechtere resultaten werden neergezet dan bij dezelfde timings op 533MHz, wat waarschijnlijk veroorzaakt wordt door de geheugenmultiplier van 5/4. Die zorgt ervoor dat het geheugen op 667MHz niet mooi synchroon met de FSB van de Core 2-chip loopt.
Verder:

Terwijl AMD AM2-chips voor een paar extra centen beduidend harder lopen, is het verschil tussen het goedkoopste en het duurste geheugen dermate klein dat de investering in duurder geheugen amper gerechtvaardigd is. De optimale prijs-prestatieverhouding is waarschijnlijk te vinden bij 533MHz- oftewel PC4200-geheugen.

Nog een citaat van Anandtech:"If you want the absolute top performance in DDR2 you should still choose from the High-Performance group, but Value DDR2 on Conroe is shaping up to be remarkable in performance.

Alleen bij PC6400 geheugen (en hoger) kun je "enkele procenten" snelheidswinst behalen. Dat zei ik ook al in mijn vorige post. Die "enkele procenten" snelheidswinst blijkt ook uit het onderstaande citaat uit datzelfde tweakers artikel:

"3Dmark05 boekte 3,2 procent winst en een Photoshop-bench van Driverheaven noteerde net 4 procent betere resultaten".
We hebben het hier over een verschil tussen DDR2400 en DDR2800, waarbij de latencies ook nog eens in het nadeel van het "snelle" geheugen zijn.
Nogmaals, ik wil het niet te technisch maken, maar het lijkt me duidelijk dat je als "non-overclocker" je niet moet laten verleiden tot het kopen van "snel" geheugen, omdat je denkt dat je systeem daardoor ook aannemelijk sneller wordt. That's all... :)

Verwijderd

bosaap22 schreef op donderdag 07 december 2006 @ 19:54:
Nogmaals, ik wil het niet te technisch maken, maar het lijkt me duidelijk dat je als "non-overclocker" je niet moet laten verleiden tot het kopen van "snel" geheugen, omdat je denkt dat je systeem daardoor ook aannemelijk sneller wordt. That's all... :)
Daar ben ik het wel mee eens, maar ik vond je argumenten niet goed. Het is overdreven om te stellen dat in 95% van de gevallen je systeem trager wordt. Dat is gewoon niet zo...
Verder wordt nu 3dmark05 weer aangevoerd als 'bewijs' dat je systeem maar een paar procent sneller wordt van snel geheugen?
Erm, ja... maar 3dmark05 is toch vooral een 3d-benchmark? Dat je daar weinig verschil merkt, wil niet zeggen dat het geheugen op zich niet een stuk sneller kan zijn.
En zoals ik al zei, soms is sneller geheugen goedkoper, en je kunt het altijd op een lagere snelheid laten draaien als je dat wilt...

• Servor
  • Niet online
Hm, maar even resumé overflakkee, want ik begin nu de draad kwijt te raken, wat 'moet' ik nu als niet-overklokkende consument kopen voor mijn Core 2 Duo systeempje? PC4300 dus?

Verwijderd

Nee.
Je *kunt* PC4300 kopen, maar als sneller geheugen goedkoper is (wat nogal eens zo lijkt te zijn), moet je dat gewoon doen. Je kunt het dan altijd op PC4300 laten lopen, als je dat wilt.

• bosaap22

bosaap22

Verwijderd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 09:34:
Nee.
Je *kunt* PC4300 kopen, maar als sneller geheugen goedkoper is (wat nogal eens zo lijkt te zijn), moet je dat gewoon doen. Je kunt het dan altijd op PC4300 laten lopen, als je dat wilt.
Eens :)

Je kunt gewoon het goedkoopste DDR2 geheugen aanschaffen wat je kunt vinden. Koop dan wel twee reepjes van 1 gb.

• Servor
  • Niet online
Sorry voor de kick, maar ik snap het nog steeds niet helemaal denk ik.

Stel ik heb een bord dat t/m DDR2 800 gaat + een E6600 C2D cpu en ik wil níet overklokken. Als ik er dan DDR2 800 in stop en ik laat het BIOS op default staan (dus geen overklok), op welke snelheid loopt het geheugen dan?

Verwijderd

Servor schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:44:
Sorry voor de kick, maar ik snap het nog steeds niet helemaal denk ik.

Stel ik heb een bord dat t/m DDR2 800 gaat + een E6600 C2D cpu en ik wil níet overklokken. Als ik er dan DDR2 800 in stop en ik laat het BIOS op default staan (dus geen overklok), op welke snelheid loopt het geheugen dan?
Waarschijnlijk gewoon op 800MHz, omdat de meeste moederborden dit standaard aankunnen (zonder overclock). Het geheugen loopt dan niet synchroon met de FSB

• Servor
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:54:

Het geheugen loopt dan niet synchroon met de FSB
Is dat erg, als je voornamelijk kijkt naar stabiliteit?

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-05 22:16
Heb nog wel een aantrekkelijk setje gezien voor je:

link

Verwijderd

Servor schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:05:
[...]

Is dat erg, als je voornamelijk kijkt naar stabiliteit?
Qua stabiliteit niet lijkt me. Maar qua snelheid zit er nauwelijks verschil tussen PC4200 en PC6400, doordat je de winst in bandbreedte weer verliest doordat het geheugen asynchroon loopt. Daarnaast is de FSB de bottleneck en niet het geheugen
Pagina: 1