Toon posts:

Upgrade van Socket 478 naar Socket 775

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn oude pc'tje gaan upgraden, de configuratie is nu als volgt:

P4. 2.8HT 512kb
Asus Moederboard (gelokt uit een sony vaio) lijkt qua layout en specs op een uitgeklede p4p800
4x 512MB DDR 400
2x 160GB Seagate IDE
2x Nec DVD RW IDE
MSI 6800 AGP (unlocked)

Nu wil ik eigenlijk niet teveel geld uitgeven aan de upgrade. ik weet dat iedereen zal roepen dat ik moet upgraden naar PCIe en DDR2, maar mijn video kaart is nog prima en om nou ook meteen 2GBDDR2 aan te schaffen loopt ook behoorlijk in de kosten..
Daarnaast kan ik altijd over een half jaar/jaar alleen mijn moederbord upgraden naar ddr2 en pcie als ik dan tenminste budget heb voor geheugen en een nieuwe videokaart

Ik gebruik mijn pc vooral voor games (gothic 3, WOW en Oblivion) en als mediacenter

Ik heb mijn oog laten vallen op een Pentium D925 en een ASRock ConRoe865PE
totaal kom ik dan uit op een € 150,00 ongeveer en kan ik al mijn huidige spullen blijven gebruiken.

Ik tijfel alleen of dit een goede keus is, of dat ik toch beter naar AMD kan gaan kijken. het probleem is dat ik op internet niet zoveel kan vinden over de D925 aan reviews.
Wie kan mij adviseren?

Ik wil dus zo min mogelijk uitgeven en er zoveel mogelijk voor terugkrijgen zoals iedereen ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou nu geen Pentium-D meer kopen maar gelijk voor een C2D gaan. Die zijn wel iets duurder, maar wel een heel erg stuk sneller. Die kun je overigens ook kwijt op dat Asrock mobo, dus dat zal geen prob zijn :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 01 november 2006 @ 12:31:
Ik zou nu geen Pentium-D meer kopen maar gelijk voor een C2D gaan. Die zijn wel iets duurder, maar wel een heel erg stuk sneller. Die kun je overigens ook kwijt op dat Asrock mobo, dus dat zal geen prob zijn :)
zoals ik al zei, ik heb een vrij mager budget. deze cpu koop ik voor € 100,- een c2d kost me toch alweer minimaal 70,00 meer als ik hem in een webshop haal.

daarnaast loopt een C2D lijkt mij ook niet optimaal met DDR400 geheugen dat ik nu nog heb, omdat de c2d een fsb van 1066 heeft en dus eigenlijk ddr2 nodig heeft.

Maar de vraag is ga ik er wel echt flink op vooruit om mijn 2.8 HT cpu in te ruilen voor een D925? als ik met mijn huidige systeem oblivion speel is het allemaal goed te doen, gothic3 is netaan als ik alles uit zet.
daarnaast duurt het cce 9 passes coderen van mijn digitale homevideo ook mega lang op dit moment. en is het afspelen van HDTV 720P wat traag.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou het niet doen, maar gewoon lekker doorsparen voor een C2D bommetje ;) Maar dat ben ik, je moet het helemaal zelf weten :)

Verwijderd

Topicstarter
wat ik eigenlijk zou willen weten is wat is de snelheidswinst die ik haal tussen mijn huidige systeem P4 2.8HT (3 jaar oud) en P4 D925, want feitelijk wordt dat het verschil tussen mijn huidige configuratie en mijn toekomstige? configuratie

als dat verschil minimaal is of niet groot genoeg zal ik inderdaad overwegen om te wachten en een c2d aan te schaffen.

maar ik kan me dat niet voorstellen, omdat ik wel van 1 core naar 2 cores ga, dan ook nog naar 3.0 GHZ en naar 2MB Cache per core...

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:41
mischien is dit moederbord wel iets deze ondersteund DDR en DDR 2 en heeft een AGP en een
PCI-E slot. dus dan kun je later nog upgraden naar nieuw geheugen en een andere videokaart.
Asrock Moederbord 775Dual-VSTA

Verwijderd

Topicstarter
martijn- schreef op woensdag 01 november 2006 @ 14:43:
mischien is dit moederbord wel iets deze ondersteund DDR en DDR 2 en heeft een AGP en een
PCI-E slot. dus dan kun je later nog upgraden naar nieuw geheugen en een andere videokaart.
Asrock Moederbord 775Dual-VSTA
die ken ik inderdaad, maar dan ga ik er in geheugen weer op achteruit. namelijk van 2gb naar 1 gb. omdat hij 2 bankjes ddr en 2 bankjes ddr2 heeft.
Daarnaast had dit moederbord een PCIe x16? ik meen gehoord te hebben dat het hier om een PCIe x4 ging. in dat geval zou ik bij een volgnde upgrade alsnog een nieuw moederbord moeten kopen.

maar ik zal er zeker even induiken. bedankt voor de tip.

alleen blijft de vraag ga ik er met dit moederbord en de D925 dusdanig veel op voor uit dat het zin heeft deze investering te doen?

Overigens moet ik erbij vermelden dat ik wel vrij veel game op mijn pc, is het dan wellicht verstandiger om een single core aan te schaffen met een hoge snelheid? of is dat intussen alweer achterhaald?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2006 18:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
het lijkt erop dat ik gezien wat reviews er niet echt op vooruit ga met de 2.8ht (voorloper van prescot) naar een pentium D925. waarschijnlijk ga ik ervan afzien en doorsparen voor een c2d of amd X2, hoewel ik me niet kan voorstellen dat een 3 jaar oude processor een processor van een half jaar oud kan bijbenen maargoed.

wat is jullie mening hierover?

• xdcx
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-04-2021
hey, freggeltje.

Een Pentium D is eigenlijk 2 aanelkaar geplakte P4s.
Dus prestatie per ghz ga je er alleen (afgezien van 200mhz) vooruit omdat je een dual core krijgt.
Dualcore word alleen benut als je programmas hebt die daarvan gebruik kunnen maken. (Of meerdere programma's tegelijk draait).

Daar komt nog is bij dat die Pentium D verschrikkelijk veel stroom vreet. Ik hoop voor je dat je voeding dat aan kan.

Een Core2Duo (even uitgegaan van een E6300) verbruikt veel minder stroom.
En hij is echt een heel eind sneller, echt een heel eind.

bekijk de grafiekjes hierzo maar: (ook andere pagina's).
http://www.xbitlabs.com/a...core2duo-shootout_13.html

Al met al denk ik dat je die 70 euro of een groot gedeelte daarvan uitspaart aan je stroom rekening. En misschien moet je voor die Pentium D een nieuwe voeding kopen.. dan ben je zowiezow beter uit met een Core2Duo

En over AMD opties:
- 3800+ x2
- s939 moederbordje
is best nice. Maar je betaalt wel meer per prestatie dan Core2Duo

Veel suc6 nog met kiezen :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties.

ik ben gebonden aan een laag budget en heb gekozen voor een AMD 64 3800+ (of hoger) met een 939DUAL bordje
hiermee kom ik op ongeveer € 150,00 wat ik ook al in gedachte had en ga ik er qua snelheid toch flink op vooruit ten opzichte van de P4 2.8 die ik nu heb
Tevens kan ik dan later nog een PCIe kaart in het moederbord zetten en eventueel een X2 CPU erop zetten.

Nu nog even een winkel vinden die dit heeft voor een goede prijs en morgen open is zodat ik het af kan halen.

Verwijderd

Via http://www23.tomshardware.com/cpu.html kan de je 2 CPUs vergelijken.
Pagina: 1