Voeding 3x kapot in 7maanden tijd?

Pagina: 1
Acties:
  • 368 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 16:09
Vanmorgen is mijn computer voor de derde keer binnen een 7 maanden door dezelfde oorzaak "dood" gegaan. Ik heb in 2004 een Antec Sonata gekocht waarin een Antec voeding geleverd zat. In maart van dit jaar kreeg ik problemen met mijn voeding waarvan de voltages niet meer toereikend waren (zie topic Vreemd opstartprobleem). Van Antec kreeg ik i.v.m. de 3 jaar garantie zonder enig probleem een nieuwe voeding mee, prima service gekregen.
Een maand of 3 terug hoorde ik echter ineens tijdens het computeren geknetter uit mijn voeding en viel hij uit. Er kwam een ranzige brandlucht uit de voeding die dus weer dood was. Opnieuw kon ik de voeding probleemloos omruilen bij Antec. Ik kreeg nu echter een ander type voeding omdat de oude (TP380) nietmeer leverbaar was.
Vanmorgen zet ik mijn pc aan, geen probleem. Ik breng even mijn vriendin naar haar werk en thuisgekomen zie ik mijn computer uit staan. Die had ik toch aangelaten? En jawel hoor, computer weer dood, raar geurtje uit de voeding...

Nu begin ik me toch af te vragen of er niet ergens in mijn pc iets fout zit wat deze problemen kan veroorzaken. Probleem is dat alle hardware het normaal is blijven doen al die tijd. Is er iemand die deze problemen herkent? Wie weet waar dit aan kan liggen? Of is dit gewoon domme pech?

Specs:
Antec Sonata(eerste) met inmiddels een TPII-380P Antec voeding
Asus a7n8xdeluxe v2
AMD Athlon 2500+ @ 3200+
1024MB Twinmos
Ati Radeon 9800pro (met Arctic Coolin VGA Silencer)
WD Raptor 74 GB
WD Caviar 160 GB

Verder worden de fans voor de CPU en de Case aangestuurd met een fancontroller.
De PSU fan wordt gewoon door het mobo aangestuurd.
De fan van de VGA silencer had een switch voor hard/zacht,maar die heb ik omzeild door twee draadjes te verbinden, omdat de knop zelf kapot was,staat nu standaard om hard,maar soms valt 'ie uit en moet ik even in de draadjes knijpen. (mogelijke oorzaak voedingsprobleem door sluiting?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je ons vertellen hoeveel watt die voeding was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 10:12:
Kun je ons vertellen hoeveel watt die voeding was?
De eerste tweevoedingen waren de TP380, 380 watt dus.
De laatste voeding, die nu kapot is dus is een TPII380P,ook 380 watt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Jorizzz schreef op woensdag 01 november 2006 @ 10:08:
De fan van de VGA silencer had een switch voor hard/zacht,maar die heb ik omzeild door twee draadjes te verbinden, omdat de knop zelf kapot was,staat nu standaard om hard,maar soms valt 'ie uit en moet ik even in de draadjes knijpen. (mogelijke oorzaak voedingsprobleem door sluiting?)
Als je dat niet geisoleerd hebt, dan is het mogelijk.

Ik ben benieuwd, zit je PC op een wandcontact met randaarde?
Heb je wel eens aan je voeding gevoeld of gemeten hoe warm deze werd?

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 01-11-2006 10:16 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
cybersteef schreef op woensdag 01 november 2006 @ 10:15:
[...]
Als je dat niet geisoleerd hebt, dan is het mogelijk.

Ik ben benieuwd, zit je PC op een wandcontact met randaarde?
Heb je wel eens aan je voeding gevoeld of gemeten hoe warm deze werd?
Ja dit is wel geisoleerd, er zit een stuk van de kabelhuls omheen die ik overhad van het knop-omzeilen.

De PC is aangesloten op een WCD met randaarde, achter een overspanningsbeveiligde stekkerdoos.

Ik heb nooit gekeken hoe warm deze werd, maar dan nog, 3x 'hetzelfde' probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Antec staat er nu ook wel bekend voor van slechte reeksen uit te brengen. Met een beetje pech kan je 3X na mekaar ne een slechte hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Ik heb inmiddels weer contact opgenomen met Antec en waarschijnlijk sturen ze me een ander model, de TPII380P is blijkbaar alweer niet meer leverbaar.

Maar mij gaat het er dus om, heb ik gewoon pech gehad en bouw ik de nieuwe voeding gewoon maar weer zomaar in of zou er iets mis kunnen zijn in mijn pc waardoor die voedingen steeds kapot gaan? En hoe zou ik dit kunnen checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In principe zouden deze voedingen toch wel beveiligd moeten zijn waardoor dat, als er iets extern mis zou zijn, dat ze zich gewoon uitschakelen.

Ik zou sowieso de pc niet meer aansluiten via die stekkerdoos (heeft die een schakelaar ook?)

Wat je kan nameten:
- RMS netspanning
- potentiaalverschil tussen voedingscasing en pc-behuizing en aardingpin van het net, lekstroom naar de aarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Inmiddels heb ik een nieuwe PSU gekregen van Antec, wederom een nieuw model, de TP3-430, m'n PC loopt weer als een zonnetje. Ik heb maar de fancontroller eruit gesloopt aangezien ik sinds de pc niet meer naast m'n bed staat de fans altijd op max laat draaien, en ik ga nog even de vga silencer checken.
Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 14:12:
In principe zouden deze voedingen toch wel beveiligd moeten zijn waardoor dat, als er iets extern mis zou zijn, dat ze zich gewoon uitschakelen.

Ik zou sowieso de pc niet meer aansluiten via die stekkerdoos (heeft die een schakelaar ook?)

Wat je kan nameten:
- RMS netspanning
- potentiaalverschil tussen voedingscasing en pc-behuizing en aardingpin van het net, lekstroom naar de aarde
Waarom de stekkerdoos niet meer gebruiken? En ja er zit een schakelaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Ok, het topic had ik toevallig al deels gelezen.
Ikzelf gebruik de schakelaar niet, hij staat gewoon standaard aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Het ligt denk ik niet aan pech, maar ik denk eerder aan het type condensators wat Antec schijnt te gebruiken in diverse voedingen. Vandaag is er hier ook eentje stuk gegaan; duidelijk een geval van lekkende condensators. Mocht je de oude voedingen nog hebben, kijk voor de grap eens of je kan zien welk merk condensators er gebruikt zijn. slechte series zie je bijv. van GSC....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02:19
Antec voedingen sterven bij bosjes omdat ze er gare "Fuhjyyu" condensators in zetten. Antec maakt mooie kasten maar als ze hun hun voedingen blijven voorzien van Fuhjyyu" condensators dan blijft het gewoon troep dat binnen 2 jaar kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 23:38
De laatste aktieve plaatsing was november 2006 waarom nu jaar later nog reageren ok er zit geen slot op maar ik denk niet dat het nog gaat helpen.
Maar wel goed intenties. Btw ik vind altijd nog jammer dat Antec niet een recall heeft gedaan of de condensatoren fabrikant aansprakelijk gesteld, voor een beter merk is dat arrogant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 23:51

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Ik heb ook 2 voedingen gesloopt van verschillende merken binnen 1 maand tijd. Probleem was een harddisk, die een voeding sloopte, die op zijn beurt een brander gesloopt heeft. Probleem is opgelost met een nieuwe harddisk en een nieuwe voeding en me pc loopt weer als een zonnetje
Pagina: 1