Elektriciteit naar voeding onderbreken , goed of slecht?

Pagina: 1
Acties:
  • 343 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100592

Topicstarter
Een kleine/simpele vraag waar waarschijnlijk een simpel antwoordt tot behoort.

Ik heb mijn PC plus monitors en wat andere hardware aangesloten op een stekkerblok (sitecom).
Op dit stekkerblok zit een uit/aan schakelaar. Ik vind het fijn om na het gebruik van de computer de schakelaak uit te zetten, zodat ik geen stroom meer heb op mijn hardware.

Goede gewoonte zou je denken. Maar... als ik het stekkerblok weer aan zet, hoor ik altijd een tikje in de pc. Waarchijnlijk is dit de rearfan die een stukje beweegt omdat hij een stroomimpuls krijgt van de voeding.

Mijn vraag is nu of dit uit en aan zetten slecht is voor de voeding/hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Persoonlijk ben ik nooit zo'n heel grote fan van het aansluiten van de pc op zo'n stekkerblok. Maar dat is meer omdat ik vaker meegemaakt heb (met name bij oudere/brakkere systemen) dat je cmos batterijtjes er wel eens heel snel door leegraken. En je hebt de poweron mogelijkheden niet meer.

De rest van de hardware zit hier ook achter zo'n blok (hoewel ik liever alles los van elkaar uitzet, dan hoef ik niet onder m'n bureau te kruipen namelijk :P).

Echt slecht is het in elk geval niet ofzo, de tik die je hoort kan overigens ook van je speakers afkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kan op zich geen kwaad afaik.
@terw_dan:
vaak zie je die fan ook draaien dus het is niet alleen je speakers.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Volgens mij is die tik één of ander relais in je voeding of zo. Ik doe het zelf ook altijd, gewoon heel de boel afschakelen. Printers, adaptertjes, monitoren op st-by zijn toch allemaal stiekeme verbruikers en ik kan me niet voorstellen wat er slecht aan zou moeten zijn om ze af en aan te schakelen voor zover je ze nodig hebt. Dus inderdaad, een goede gewoonte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Boudewijn schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 22:41:
@terw_dan:
vaak zie je die fan ook draaien dus het is niet alleen je speakers.
Klopt, je voeding kan ook. Maar op het moment dat je meerdere apparaten inschakelt, waaronder je speakers komt er ook wel eens een plopje uit je speakers.

Ik sluit me iig aan bij je punt dat het geen kwaad kan. Die geluidjes zijn neits om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

:w
Je kunt het tikje waarschijnlijk voorkomen door nadat je het stekkerblok hebt afgezet, en er dus geen stroom meer naar de PC gaat, nog eventjes de powerknop van je PC in te drukken waardoor het beetje reststroom door de fan(s) wordt verbruikt.

Bij het (de)monteren van een PC is dit ook aan te bevelen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 22:37:
Echt slecht is het in elk geval niet ofzo, de tik die je hoort kan overigens ook van je speakers afkomen.
Er zijn nog geen speakers aangesloten, dus dat kan het in mijn geval niet zijn.
Anoniem: 35978 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 22:43:
Volgens mij is die tik één of ander relais in je voeding of zo. Ik doe het zelf ook altijd, gewoon heel de boel afschakelen. Printers, adaptertjes, monitoren op st-by zijn toch allemaal stiekeme verbruikers en ik kan me niet voorstellen wat er slecht aan zou moeten zijn om ze af en aan te schakelen voor zover je ze nodig hebt. Dus inderdaad, een goede gewoonte. :)
Yup daarom doe ik het ook. Op mijn asus p5b deluxe mobo zit bijvoorbeeld een ledlogo, die doodleuk blijft branden nadat de pc uitstaat. Zal je misschien wel uit kunnen zetten in het bios, maar het idee van totaal geen stroom vind ik fijner.

Ook zitten er aan de voedingskabels van mijn monitoren adapters, die anders onder stroom zouden blijven staan. Ik heb zelf gemerkt dat de levensduur van zo'n adapter beperkt kan zijn, dus ik heb er liever geen stroom op als dat niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

offtopic:
Wauw, een ledlogo? Nog nooit van gehoord :P wil ik ook :)

Als er zo'n logo opzit, zal er waarschijnlijk ook geen reststroom meer zijn... Dan zal het waarschijnlijk een relaitje zijn, niks om je zorgen over te maken.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rainmaker schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 16:34:
offtopic:
Wauw, een ledlogo? Nog nooit van gehoord :P wil ik ook :)
Deze dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.ocer.net/article/a_upload/200607/20060713-n9655_s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
gosh wat ben ik blij dat ik niet zo'n asus bord heb .
hoerenbak.

:/

Modbreak:Nogal OT ja...

Hoewel ik waarschijnlijk je mening deel, is dit echt niet de manier (of de plek) om het te melden :o

[ Voor 47% gewijzigd door dion_b op 30-10-2006 12:08 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 21:51:
offtopic:
gosh wat ben ik blij dat ik niet zo'n asus bord heb .
hoerenbak.

:/
Ben zelf ook totaal geen fan van leds en windows in een systeem kast, maar ik wist niet eens dat dit op dat moederbord zat. Heb hem gekocht voor de specs en reputatie duh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:30

Emiel1984

Made in NL

Heb zelf een P4B van asus, deze heeft dan wel niet een logoLed maar wel een standaard groen ledje. Ik zie\zag dit overigens wel vaker op mobo's.

Over het onderwerp is het slecht de voeding te onderbreken dan denk ik direct aan wat voor type voeding zit er in je kast. De opbouw van de voeding kan het leuk of niet leuk vinden(altijd maar afwachten of de technische tekening in het bezit hebben). Goedkopere voedingen zouden daardoor dus eerder kapot kunnen gaan(gevoeligere onderdelen). Gaat de voeding kapot en de opbouw van de voeding is daarbij ook niet helemaal goed(kan voorkomen bij goedkope voedingen) dan kan je mobo dus wellicht ook direct de vuilnisbak ingegooit worden.

Maargoed de kans dat het laatste zou kunnen gebeuren is erg klein en ik neem aan dat je niet bij een of andere vage pc winkel de goedkoopste van de goedkoopste voeding hebt genomen :p .

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Emiel1984 schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 00:02:
Heb zelf een P4B van asus, deze heeft dan wel niet een logoLed maar wel een standaard groen ledje. Ik zie\zag dit overigens wel vaker op mobo's.

Over het onderwerp is het slecht de voeding te onderbreken dan denk ik direct aan wat voor type voeding zit er in je kast. De opbouw van de voeding kan het leuk of niet leuk vinden(altijd maar afwachten of de technische tekening in het bezit hebben). Goedkopere voedingen zouden daardoor dus eerder kapot kunnen gaan(gevoeligere onderdelen). Gaat de voeding kapot en de opbouw van de voeding is daarbij ook niet helemaal goed(kan voorkomen bij goedkope voedingen) dan kan je mobo dus wellicht ook direct de vuilnisbak ingegooit worden.

Maargoed de kans dat het laatste zou kunnen gebeuren is erg klein en ik neem aan dat je niet bij een of andere vage pc winkel de goedkoopste van de goedkoopste voeding hebt genomen :p .
De PC is met zorg zelf samengesteld. Als voeding heb ik een Cooler Master EXtreme Power 430 Watt ActivePFC. Niet de duurste voeding, maar zeker weten erg oke.

P.s. Ik weet trouwens dat dit tikje idd niet uniek is bij deze PC, want ik heb het ook met andere (alle) PC's gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 100592 op 30-10-2006 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 194914

Ik denk dat ik door die aan/uit knop te gebruiken op mijn stekkerblok mijn voeding heb gesloopt. Ik heb hem twee keer gebruikt (normaal trek ik de stekker eruit) en de eerste keer had de voeding vervolgens moeite met opstarten (was enkele weken). De laatste keer (nu :-) ) doet ie het helemaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 194914 schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 01:27:
Ik denk dat ik door die aan/uit knop te gebruiken op mijn stekkerblok mijn voeding heb gesloopt. Ik heb hem twee keer gebruikt (normaal trek ik de stekker eruit) en de eerste keer had de voeding vervolgens moeite met opstarten (was enkele weken). De laatste keer (nu :-) ) doet ie het helemaal niet meer.
:? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-06 21:52
Dat lijkt me wel heer erg raar, ik druk ook altijd de schakelaar uit. Als ik hem dan weer aan zet verschuift de fan 1 plekje ofso. Echt nog nooit probs mee gehad. Maar wat zou er ook fout kunne gaan :S

Verder op m'n oude moederbord zit ook zo'n groen ledje. Die gaat wel uit als ik de power erafhaal. Vaag dat deze blijf branden.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 12:43
Als je net als ik wel stroom wilt besparen door stroom af te schakelen op je hardware, maar toch je computer op afstand wilt kunnen aanzetten, is een master-slave stekkerblok een optie. Ik heb mijn computer in de master en alle andere hardware op de slaves. Alleen als de computer aan is, staat er spanning op de slave-contacten. Zodra de computer uitgaat (vanzelf na het afsluiten van je OS), gaat alle hardware op de slave aansluitingen uit. Alleen mijn computer zelf heeft dus altijd spanning, maar ik kan daarom ook de WoL functie gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Jup heb ik ook :) Werkt erg goed en prettig. We hebben er een stuk of 6 hier in huis. een paar voor de comps en ook bijvoorbeeld 1 voor de HKversterker. Als die aan is staat er ook stroom op de subwoofers enz. en als ie uit is niet. Scheelt toch iets van 20 watt die je bespaart doordat bijvoorbeeld. de subwoofers niet stand-by kunnen staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Argh mijn P5W DH heeft alleen maar een groen lampje :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 194914

peeter123 schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 19:34:
Dat lijkt me wel heer erg raar, ik druk ook altijd de schakelaar uit. Als ik hem dan weer aan zet verschuift de fan 1 plekje ofso. Echt nog nooit probs mee gehad. Maar wat zou er ook fout kunne gaan :S

Verder op m'n oude moederbord zit ook zo'n groen ledje. Die gaat wel uit als ik de power erafhaal. Vaag dat deze blijf branden.
Wat precies het verschil is weet ik ook niet, maar met de gare voeding zie ik het volgende:

Als ik de stekker erin doe, gaat de voeding tikken en het lampje achterop knipperen (ca 5+ keer per seconde). Trek ik de stekker eruit, dan stopt het tikken meteen. Zet ik echter het voedingsblok (Belkin Surgemaster Gold) op uit met de stekker van de PC er nog in, dan gaat het tikken en knipperen nog gewoon een tijdje door, maar slechts met ca 1 keer per seconde. :?

Ook meen ik me te herinneren dat het anders ging toen de voeding het nog deed. Trok ik de stekker van de voeding eruit, dan bleef het lampje nog ca. 10-15 seconde branden en daarna hoorde ik een soort ontladingsgeluid. Gebruikte ik de knop op het stekkerblok, dan ging het lampje vrijwel uit.

Enigste verschil wat ik me kan bedenken is, dat je door de stekker eruit te trekken, het stroomcircuit van de voeding onderbreekt, en met de aan/uitknop op de voeding alleen de stroom van het circuit afhaalt maar het circuit niet fysiek doorbreekt, waardoor de voeding nog wel reststroom oid erover kan gooien. Maar dat kan iemand met meer verstand via die dingen beter beantwoorden. Verschil is er, maar of het nu echt iets uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
Ik doe het ook zo, al was het maar omdat mijn water pomp geen schakelaar heeft en dus aan of uit gaat met het stekker blok. PC maar ingesteld op ON after power restore, en klaar is kees :)

Vergeet wel geregeld de pomp uit te zetten :X

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:30

Emiel1984

Made in NL

Rey Nemaattori schreef op maandag 13 november 2006 @ 16:52:
Vergeet wel geregeld de pomp uit te zetten :X