Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

RS232 Infrarood Zender bouwen voor aansturing audio/video

Pagina: 1
Acties:
  • 320 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al veel rondgekeken op dit forum en kwam al een aantal keer tegen dat er ook genoeg mensen geinteresseerd zijn in een infrarood-zender ipv een ontvanger. Zodat je via je pc, je tv etc kunt schakelen.

Ik heb zelf al een tft omgebouwd tot touchscreen en gebruik deze nu al voor het schakelen van mn lichten. Via relais, zo ook via RF.

Ik wilde nu dus ook maken dat ik mn tv kon besturen via het tft-scherm.
Ik heb zelf enkele schema's gevonden.

Een heel simpel schema dat ik tegenkwam was een schema die bestond uit een ir-led en een diode.
Deze werkte helaas alleen voor mn tv(niet voor dvd). Het signaal was tevens zo zwak dat als ik de led ertegenaan hield hij het nog niet voor 100% deed.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het maken van een schema dat wel betrouwbaar is. Het liefst natuurlijk een getest schema.

Het betreft dus een schema om via winlirc de tv etc te kunnen schakelen (via compoort)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2006 00:55 ]

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-11 17:03
Voor zover ik weet kan je geen RS232 versturen via IR. Dit omdat RS232 een systeem is met een kabel verbinding met tenminste 2 aders (Rx/Tx) en het werkt op +- 10V (en 10V over IR gaat niet :) ).

Google maar eens op RC-5, dat is een philips protocol voor IR die heel veel wordt toegepast in consumenten elektronica. Er zijn erg veel DHZ projectjes te vinden.

Edit: Even erbij vermelden: RS232 is gewoon bitjes over een kabel schuiven en een beetje pariteit als je geluk hebt :P . Dit gebruiken met IR ipv een kabel lukt niet, daarvoor is er teveel lichtstoring. RC-5 zorgt ervoor dat je onder bepaalde intervallen etc. een puls stuurt waardoor dit veel minder storings gevoelig is.

[ Voor 36% gewijzigd door Rmanen op 01-11-2006 00:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Rmanen schreef op woensdag 01 november 2006 @ 00:19:
Voor zover ik weet kan je geen RS232 versturen via IR. Dit omdat RS232 een systeem is met een kabel verbinding met tenminste 2 aders (Rx/Tx) en het werkt op +- 10V (en 10V over IR gaat niet :) ).

Google maar eens op RC-5, dat is een philips protocol voor IR die heel veel wordt toegepast in consumenten elektronica. Er zijn erg veel DHZ projectjes te vinden.

Edit: Even erbij vermelden: RS232 is gewoon bitjes over een kabel schuiven en een beetje pariteit als je geluk hebt :P . Dit gebruiken met IR ipv een kabel lukt niet, daarvoor is er teveel lichtstoring. RC-5 zorgt ervoor dat je onder bepaalde intervallen etc. een puls stuurt waardoor dit veel minder storings gevoelig is.
Sorry ik bedoelde gewoon de compoort

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Hier ben ik dus ook al jaren naar op zoek.
Ik had eerst een site, maar kan hem zo 123 even niet vinden.
Zal nog eens goed kijken als ik straks thuis ben.

Ben erg benieuwd of het nu wel gaat lukken, want het is best aardig om met je PC vanalles te kunnen besturen :)

[edit]

Gevonden!! (na al die jaren wist ik hem nog uit 't hoofd, moest alleen even diep graven in m'n database >:) )

http://www.ziplabel.com/cir/schem.html

[ Voor 23% gewijzigd door Atmoz op 01-11-2006 10:47 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Zie deze site voor mooie uitleg wat IR juist doet, dan snap je onderstaande uitleg beter.

Eigenlijk is het heel simpel, je hebt een oscillator nodig die je draagfrequentie genereert (meestal 38 kHz), dat neemt je al heel veel werk uit handen (zo kan je bijvoorbeeld een µC gebruiken, die heeft dan nog kracht over, wil je em die 38kHz ook laten opwekken zit je dikwijls tegen zijn grenzen aan te spelen). Die oscillator ga je dan via een schakelend element (transistor, AND-poort, whateaver) doorsturen naar een IR ledje. De aansturing van het schakelend element gebeurt via manchester encoding (een '1' is tijdje niets, tijdje hoog, terwijl een '0' een tijdje hoog, en dan een tijdje niets is), elke 889µs moet je eens kijken of je een '1' of '0' moet uitsturen, je bent dus op het gemak daarvoor.

Ontvanger is gewoon een TSOP zoveel, die doet alle ontcijfering voor jou, daar komt die mancester encoding weer uit zoals je ze in je zendercircuitje hebt gestoken.

@rmanen: ben je bekend met een MAX232 of dergerlijke? Dat is een extreem bekend IC, dat enorm veel gebruikt wordt, en de signalen van een com-poort (RS232 genaamd) omzet naar TTL signalen (0 en 5V). Waar je wel een punt hebt, is de bidirectionaliteit, wil je zenden en ontvangen op hetzelfde moment zoals bij een RS232poort mogelijk is, ga je miserie hebben, maar dat wil TS niet, hij wil zijn TV kunnen van post verzetten via IR, die TV zal geen signalen terugzenden hoor :+

[ Voor 18% gewijzigd door naftebakje op 01-11-2006 11:22 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
atmoz schreef op woensdag 01 november 2006 @ 10:45:

Ben erg benieuwd of het nu wel gaat lukken, want het is best aardig om met je PC vanalles te kunnen besturen :)

[edit]

Gevonden!! (na al die jaren wist ik hem nog uit 't hoofd, moest alleen even diep graven in m'n database >:) )

Ik was al eerder bij die site uitgekomen. Ik snap het schema alleen niet helemaal. Ik heb sowieso alleen een zender nodig afstandsbedieningen zijn reeds ingelezen. Het schema zou ik in princiepe dan in twee kunnen knippen. Er staat alleen niet vermeldt welke ir-leds ik nodig heb hiervoor. Ik kwam er namelijk achter dat er verschillende zijn.

Verwijderd

Topicstarter
atmoz schreef op woensdag 01 november 2006 @ 10:45:

[edit]

Heb jij dit schema wel al eens gebruikt? En werkend gekregen?
Ik ga het iig nog eens proberen vind alleen raar dat er 9V op de ledjes staat zonder weerstand.
Ik dacht dat IR maar maximaal 1.2 volt aankon

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Daar moeten gewoon weerstanden tussen, zoals altijd.

www.madwizard.org

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Heb dat schema JAREN geleden eens gebruikt, maar nooit werkend gekregen.
Kan ook aan m'n toenmalige computers gelegen hebben. Of aan m'n verstand van zaken. Niet dat het nu veel beter is, maarja... ;)

Ga me er op dit moment ook niet TE druk om maken aangezien overmorgen m'n bestelde Philips Pronto RU970 binnen komt 8) Daarmee kun je pas alles bedienen _/-\o_

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-11 17:03
naftebakje schreef op woensdag 01 november 2006 @ 11:17:

@rmanen: ben je bekend met een MAX232 of dergerlijke? Dat is een extreem bekend IC, dat enorm veel gebruikt wordt, en de signalen van een com-poort (RS232 genaamd) omzet naar TTL signalen (0 en 5V). Waar je wel een punt hebt, is de bidirectionaliteit, wil je zenden en ontvangen op hetzelfde moment zoals bij een RS232poort mogelijk is, ga je miserie hebben, maar dat wil TS niet, hij wil zijn TV kunnen van post verzetten via IR, die TV zal geen signalen terugzenden hoor :+
Ik ben bekend met MAX232 ja, ben op moment bezig met projectje met PIC 16F628 die een onvangen IR RC-5 signaal omzet naar RS232 en vice versa. Is best leuk aan een COM terminal :)

Er mooie uitleg over IR en RC-5 trouwens, ik had t veel moeilijker uitgelegd :*)

Verwijderd

Topicstarter
Is er niemand die met een schema kan komen die weet dat hij werkt..
Tenslotte zijn er verschillende IR-led en ik weet niet welke ik moet nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een circuit gevonden die er redelijk goed uitziet.
Ik weet alleen niet welke transistor ik hier voor NPN moet gebruiken.

Heeft iemand een idee?

Het circuit:
Afbeeldingslocatie: http://www.lirc.org/images/better_transmitter.gif

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 21:17:
Is er niemand die met een schema kan komen die weet dat hij werkt..
Tenslotte zijn er verschillende IR-led en ik weet niet welke ik moet nemen.
Het is wel uit te zoeken hoe je het schema van de ziplabel-site moet toepassen op jouw leds. Op de leds staat een voedingsspanning van 9v. Ik snap niet echt waarom ze die gekozen hebben, waarschijnlijk om in een afstandsbediening te gebruiken. In een pc gebruik je liever 12 of 5V. Van die spannings trek je 0,7V voor de transistor en 2x de spanning voor de led af. Bijvoorbeeld 12 - 0,7 - 2*1,6 = 8,1V. Dit getal deel je door de stroom, bijna altijd 20mA. Dan zit je aan een weerstand van 8,1/0,02=405 ohm, afgerond 420 ohm.

Als ik het niet goed gezegd heb, verbeter me gerust ;)

Casemod: Cubeleon

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Als je toch winlirc wilt gebruiken zou ik gewoon het schema daarvan aanhouden (heb je al gevonden dus). Ik zou wel de toevoeging onderin deze pagina gebruiken, anders blaas je je LED op als het programma toevallig een keer vastloopt. Die NPN kan elke standaard transistor zijn (BC550, BC547 zoiets). Die andere transistor ook maar let dan wel op de maximum stroom door de transistor.

De basis van de eerste transistor wordt wel negatief als de seriele poort dat ook doet, volgens mij is dat niet zo goed voor een transistor (bij meer dan -5V of wat de max reverse bias spanning is). Misschien dus daar nog een diode zetten over de 100k met de min aan de basis.

www.madwizard.org

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 21:42:
Ik heb een circuit gevonden die er redelijk goed uitziet.
Ik weet alleen niet welke transistor ik hier voor NPN moet gebruiken.

Heeft iemand een idee?

Het circuit:
[afbeelding]
Ik denk dat in deze situatie de exacte karakteristieken van de transistor totaal niet interessant zijn, oftewel pak gewoon 2x dezelfde.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Het is me gelukt! Het circuit werkt erg goed. Heb alleen problemen met mijn Pioneer Receiver. Deze reageert niet op de ingelezen code die ik stuur. Mijn panasonic-televisie reageert echter wel perfect. Voor mijn DVD-speler(tevens pioneer) heb ik de code gedownload van de winlirc site. Echter werken alleen de PLAY STOP PAUSE PREV en NEXT toetsen.

Heeft iemand een idee waar ik misschien nog eens kan kijken voor de PIONEER-code.
Of waar het aan kan liggen?

Yoran

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Je hebt van die kastjes die ab codes kunnen uitlezen, waarschijnlijk gebruik je gewoon de verkeerde codes.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb contact gehad met iemnd van winlirc.er werd gezegd dat het pioneer protocol nog niet volledig ondersteund wordt.Met name het verzenden hiervan.Dat is waarschijnlijk het probleem

Verwijderd

Je zou hem vanaf de datapin zelf kunnen uitlezen naar lirc toe (als raw of als data). Ik ga er van uit dat het gewoon 1 pinnetje is waar de data overheen gaat? Afstandsbediening open, uitlees schakeling er aan, knoppen laten leren binnen lirc en je hebt de configuratie.

Zo werkt het in ieder geval met Klik-Aan-Klik-Uit 433mhz protocol via lirc (zie het klik-aan-klik-uit topic hier in electronica).

offtopic:
Wat ben ik ook een lul, schop topic van 2 dagen oud. :/

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2006 20:24 ]

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijd op zoek naar het volgende: ik wil via mijn pc in principe alles wat in mijn huis staat kunnen aansturen, tot dusver is het gelukt om mijn klik aan klik uit systeem aan te sturen dit gebeurd door een zelf gebouwde RF-zender in combinatie met winlirc.

Nu wil ik ditzelfde doen met IR en daar al mijn apparatuur aan koppelen, tv, versterker, dvd etc.

vervolgens is het idee om met bijvoorbeeld Netremote en Girder alles gebruiksvriendelijk te maken zodat ik via mijn ppc, pc en touchscreen aan de wand alles in mijn huis kan aansturen.

Mijn eerstvolgende doel is een IR zender/ ontvanger bouwen die ik kan aansturen met girder en of winlirc. Het schema wat in deze topic staat weergegeven is mij nog niet geheel duidelijk. Zou iemand mij een wat meer uitleg kunnen geven over het schema en de onderdelen die ik nodig zou hebben aangezien ik geen elektrotechnische achtergrond heb, maar ik ben niet bang voor een beetje prik :P

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Als je nu nog ff zou zeggen wat je niet snapt, zou het mogelijk zijn je te helpen. Volgens mij is mijn eerder gemaakte post nogal duidelijk in wat je nodig hebt, geef eens aan waar het probleem zit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1