Dual channel, Twinmos i.c.m. Corsair?

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008

• cozzie4d
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-02-2025
Hoi.
Ik ben nieuw op het forum, mijn naam is Cris
(beetje simpel, maar ok :))

Weet iemand of ik een Twinmos PC3200 512MB DDR i.c.m. een Corsair value select PC3200 512MB DDR kan gebruiken als Dual Channel?
(op de Twinmos stick zie ik wel staan: PC3200 (CL2.5), echter op de Corsair value select zie ik geen CL... staan)

Iemand enig idee?

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 21:24
Volgens mij kan dat niet, dual channel opstelling moet bestaan uit 2 identieke geheugen latjes.

Verwijderd

Allereerst: welkom op GoT :w
Om op je vraag in te gaan: ik ben bang dat het niet gaat lukken. Bijna alle chipsets clikken meerdere reepjes geheugen als het dezelfde geheugenchips zijn. Dat is hoogstwaarschijnlijk niet het geval bij jou.
Je kunt het natuurlijk proberen; er zijn (waren?) chipsets die er geen probleem van maakten als de chips verschillend zijn.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Onzin, DualChannel kan best, zolang je de traagste reep voor op zet (in bankje A1) of via de bios de snelheid forceert naar de snelheid van de traagste.

(heb zelf met 1 reep Samsung en 1 reep Corsair Valueselect gedraait, waarbij de samsung CL3 was, en de Corsair CL2.5, Corsair in 2de bankje ofcourse)

edit: het werkt niet altijd btw, maar de meeste gevallen werken gewoon, nothing to worry about. Alshet niet werkt, kan je altijd nog een matched setje kopen of een andere reep erbij zetten ipv je Corsair reep.
In m'n nieuwe systeem draai ik wel met een matched setje, puur omdat het goedkoper was om een set te kopen ipv 2 losse repen ;)

[ Voor 69% gewijzigd door McKaamos op 30-10-2006 20:49 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:48
kaspers: dual channel kan ook met 2 niet identieke geheugen latjes.

@TS:

Je kunt dit natuurlijk gewoon testen, kijk in je mobo handleiding hoe je Dual channel op jou mobo krijgt, steek je geheugen op de goeie manier in, kijk met bijv. CPU-Z of je memory in dual channel draait.

Op die manier heb ik 2 latjes van OCZ, Gold edition en Platinum edition in dual channel draaien.

Proberen werkt 't beste ;)

• cozzie4d
kijk, dat zijn berichten ;-)
ben er inmiddels achter dat de Corsair met type VS512MB400 is CS heeft van 2.5, dat is exact gelijk aan de Twinmos waar op staat CS 2.5.

Misschien een domme vraag, maar wat is het voordeel van veen CAS LATENCY van 3 t.o.v. 2.5?
(wat is het uberhaupt?? :))

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

CAS is een afkorting, iets met de tijd die de geheugencontroller moet wachten tussen acties. Hoe lager die tijd, hoe meer snelheid je uit je repen kan halen.
Als er veel lees en schrijf bewerkingen uitgevoerd worden moet er om geschakeld worden tussen de 2 acties en hoe lager die tijd, hoe meer tijd je hebt om data door te pompen.

3 vs 2.5 is het aantal cycles (klokpulsen).
DDR geheugen werkt met 2 bits op 1 puls, dus in feite betekent het 5 bits wachttijd voor CL2.5 en 6 voor CL3.

(hele basische uitleg, klopt misschien niet precies met de werkelijkheid, maar daar komt het op neer, zo ongeveer)

edit: de technische uitleg er van vind je hier: RAM FAQ

[ Voor 37% gewijzigd door McKaamos op 30-10-2006 20:55 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kaspers schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 20:43:
Volgens mij kan dat niet, dual channel opstelling moet bestaan uit 2 identieke geheugen latjes.
dat is onzin.

Voor dualchannel is het belangrijk dat alle dimmen de settings aankunnen waarop je mobo is ingesteld. Het boeit verder niet wat voor merk het is, dat zegt meestal weinig, maar die kun je dus prima mixen
cozzie4d schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 20:50:
kijk, dat zijn berichten ;-)
ben er inmiddels achter dat de Corsair met type VS512MB400 is CS heeft van 2.5, dat is exact gelijk aan de Twinmos waar op staat CS 2.5.

Misschien een domme vraag, maar wat is het voordeel van veen CAS LATENCY van 3 t.o.v. 2.5?
(wat is het uberhaupt?? :))
zie de RAM FAQ

• cozzie4d
denk dat ik het ongeveer snap.. kun je die timing instellen in je bios? (normaal gesproken)
en zijn er bepaalde standaarden die je bios aanneemt, bij gebruik van b.v. CS 2.5 geheugen?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

cozzie4d schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 20:55:
denk dat ik het ongeveer snap.. kun je die timing instellen in je bios? (normaal gesproken)
en zijn er bepaalde standaarden die je bios aanneemt, bij gebruik van b.v. CS 2.5 geheugen?
Staat ook in de RAM FAQ ;)
Maar idd, dat kan je dus instellen in de bios. Default settings worden uit de SPD chip van je geheugenreep gelezen. Die chip bevat de standaardinstellingen voor je geheugenreep.

• cozzie4d
ok. tis me duidelijk, ben nu ook de RAM FAQ aant bekijken..
ik had tot nu toe een Athlon XP (3200+) op een Albatron moederbord met KT600 chipset (zonder dual channel). Morgen een Elitegroup moederbord ophalen S939 met Athlon 64 3800+ (Venice). Moederbord heeft AGP 8x + PCI-e 16x sloten, dus kan mijn AGP videokaart overzetten.

Voor wat betreft geheugen probeer ik gewoon of het werkt dual channel, zo niet, dan tijdelijk maar even 1 channel per bank (of andersom)..

heeft er iemand eventueel hetzelfde probleem, met 1 Twinmos CS 2.5 stick (512MB) en 1 Corsair Value Select 2.5 CS stick (512MB). Zo ja, ruilen? ;-)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ga er maar gewoon vanuit dat het werkt ;)
btw, die mammaplank heeft wel een PCIe x16 slot, maar er zijn maar 4 lanes van de 16 zijn aangesloten waardoor je effectief niet zoveel bandbreedte overhoud ;)
niet dathet niet voldoende is hoor...AGP is nog snel genoeg voor de huidige videokaarten, maar PCIe is voorbereidheid op de toekomst en ik voorzie dat je in de toekomst met de aankomende DX10 kaarten misschien wel bandbreedte bottlenecks gaat krijgen op dat PCIe slot.

Persoonlijk zou ik ff doorsparen en een AM2 (met PCIe, DDR2, SATA2 enzo) systeem nemen, aangezien S939 er uit gaat.
AM2 is nl de toekomst. Zelfde idee als met PCIe enzo. Het voldoet nu nog wel, maar straks niet meer, daarom is AMD nu al het AM2 socket aan het invoeren en haalt S939 zoveel mogelijk uit de handel.
Verkoop tegen die tijd gewoon je SocketA bak zoals je die nu hebt.

Met een paar maand zijn de DirectX 10 kaarten er, en AM2 is ondertussen al aardig ingeburgerd en even duur, dan niet goedkoper, als S939.
Daarnaast kan je wss midden volgend jaar geen S939 CPU's meer krijgen in de winkel, en dan zit je met de gebakken peren als je wil upgraden.
Beetje onder het mom van : Als je het doet, doe het dan goed. Een AthlonXP3200 kan nog wel even mee enzo.

editje: persoonlijk zou ik nog even wachten tot volgend jaar iig. Haal je belasting teruggave binnen indien van toepassing (doe je een bij- of vakantie baantje? Tbiljet aanvragen en invullen ergens eind februari/begin maart ;) ), spaar nog even en koop dan een vette PC en laat het huidige systeem nog even staan, want die is nog best rap.

[ Voor 59% gewijzigd door McKaamos op 30-10-2006 21:19 ]

• cozzie4d
Je hebt een heel goed punt. echter mn kt600 moederbord OF mn athlon xp 3200+ is stuk.
dus ik zit eigenlijk in een lastig hoekje, moet over 3 weken verhuizen (vloer,verf enz enz)...
dus moet een snelle oplossing hebben, en dat is deze (S939 met athlon 64 3500+)..

kan ik mn gig ddr400 en mn gf 6600gt (128mb ddr3) gewoon gebruiken, die is pas 8 maanden oud ofzo..

ik snap alleen niet helemaal waarom pci-e x 16 maar als pci-e x 4 zou werken?
(volgens de manual heb ik 1 pci-e x 16 slot en 2 pci-e x 1 slots + 1 agp x8 slot)

kan ik voorlopig vooruit, e.v.t. een SATA harddisk kopen en een PCI-e videokaart komend half jaar, en dan later alleen maar switchen van moederbord/processor..

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

cozzie4d schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:19:
Je hebt een heel goed punt. echter mn kt600 moederbord OF mn athlon xp 3200+ is stuk.
dus ik zit eigenlijk in een lastig hoekje, moet over 3 weken verhuizen (vloer,verf enz enz)...
dus moet een snelle oplossing hebben, en dat is deze (S939 met athlon 64 3500+)..

kan ik mn gig ddr400 en mn gf 6600gt (128mb ddr3) gewoon gebruiken, die is pas 8 maanden oud ofzo..

ik snap alleen niet helemaal waarom pci-e x 16 maar als pci-e x 4 zou werken?
(volgens de manual heb ik 1 pci-e x 16 slot en 2 pci-e x 1 slots + 1 agp x8 slot)

kan ik voorlopig vooruit, e.v.t. een SATA harddisk kopen en een PCI-e videokaart komend half jaar, en dan later alleen maar switchen van moederbord/processor..
Op die "combinatie" borden zijn er maar 4 van de 16 lanes aangesloten van het PCIe x16 slot, daardoor houd je maar een kwart van de bandbreedte over. Dit is ivm doorlinken met AGP. Hele technische aangelegeheid iig, die als "offer" dus 12 PCIe lanes kost.
Met 2 maand kan je DX10 kaarten kopen en ik verwacht echt dat je dan een bandbreedte probleem krijgt.

Ik zou aanraden om even bij Alternate.nl te kijken. Die verkopen nog nForce2 bordjes.
Pleur je oude CPU op een goedkoop nForce2 bordje. Die dingen lusten ook DualChannel en hebben nog gewoon AGP.
Even een goedkope snelle fix voor je systeem, en dan gewoon door sparen voor een supersnelle bak.
Kost je iets van 50 euro ipv veel meer voor een systeem waarmee je later hoogstwaarschijnlijk bottlenecks krijgt.

edit: http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=GJER25 deze bijvoorbeeld

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 30-10-2006 21:27 ]

• cozzie4d
ben ik te laat mee )-;
plus ik weet ook niet wat er stuk is, mobo of proc.

nu ben ik 150 euro kwijt, is inderdaad wel meer.. maar gelukkig wel wat meer performance ook op korte termijn.. naar verwachting hou ik mijn udma 133 (80gb) schijf, 1gb ddr400 dual channel, en gf 6600gt agp (128mb ddr) nog wel een tijdje.. tot ik weer tever achter begin te lopen ;-)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, dit soort vragen staan allemaal gewoon in de FAQ van dit subforum beantwoord. Ik stel je dan ook voor om de FAQ van dit subforum eens rustig te doornemen. Met name deze stukken zijn interessant:

PMG FAQ
Geheugen » RAM FAQ
Kan ik verschillende merken/groottes/snelheden geheugen mixen?

Dit topic gaat dan ook dicht wegens gebrek aan aantoonbare inzet in de topicstart. Neem ook eens de Algemene gedragsregels (Netiquette) door voor een uitleg over de werking van GoT ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.