Toon posts:

Welke keuzes moet ik maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik ben hier nieuw. Hallo mede-tweakers! :w

Ik wil binnen nu en 2 maand een nieuwe pc in elkaar zetten en zou graag jullie hulp willen vragen
bij de volgende drempels die ik overmoet.

Ik wil een pc in elkaar zetten met een ATI videokaart met crossfire. Nu ben ik al een tijdje aan het
lezen over de crossfire combinatie's, heb hele mooie tabellen gevonden hier op tweakers alleen zit
ik dus met het volgende. Welke kaart zou ik het best in crossfire kunnen nemen?
Zelf zat ik te denken aan de *x1650 pro, de *x1600xt of de x1800gto.

Ook zal ik erbij vermelden dat ik perse een ATI kaart wil omdat ik in het verleden vaak een Nvidia
heb geprobeerd maar altijd gedonder heb met die kaarten gehad dus Nvidia is voor mij uitgesloten.

Daarnaast zat ik te denken aan een Tagan voeding van 480w maar ik vraag me af of ik wegkom met
deze voeding of dat ik een zwaardere voeding nodig heb voor een crossfire systeem.

Verder wil ik Zalman coolers op die kaarten hebben. Ik heb nu ook een Zalman op mijn x850xt en dat
bevalt me prima qua geluid en cooling. Dit wil ik dan op de Asus A8R-MVP Deluxe moederbord plaatsen
maar ik zou graag willen weten of er dan 1 pci-slot vervalt door de cooler omdat ik ook nog een andere
geluidskaart wil hebben op dat zelfde moederbord.

Verder heb ik dan nog een volgende vraag hierop. Op dit bord heb je de blauwe en de zwarte pci-e
sloten. Er tussen in zit nog een pci slot en daarboven zit een klein slotje. Graag zou ik willen weten
wat dit voor slot is en als ik die coolers op de ATI's heb zitten of dit slotje dan nog te gebruiken is.Afbeeldingslocatie: http://i109.photobucket.com/albums/n50/Jerome1980/Asusmoederbord.jpg

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen...

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

Heb je de handleidingen van de desbetreffende producten al doorgenomen. Daar word over het algemeen dit soort dingen in besproken.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Verwijderd

Dat kleine slot is een PCI-express x1-slot. Dit zul je waarschijnlijk niet gebruiken, simpelweg omdat er bijna geen uitbreidingskaarten voor bestaan.
Wanneer je op beide kaarten Zalman koelers zet, vervallen de aangrenzende slots. Je houdt dan dus 2 normale PCI sloten over.
De keuze van kaarten wordt natuurlijk totaal bepaald door je budget. Benchmarks opzoeken is natuurlijk het belangrijkste hierbij.
Daarnaast is het goed om te bedenken dat crossfire niet perse sneller is dan single. Ook dit is met benchmarks na te gaan.
Bovendien moet je bedenken of je met DirectX10 voor de deur wel een berg geld uit wil geven aan DX9 videokaarten.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 13:50 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Om te kijken welke voeding je moet hebben kun je het beste hier kijken:
Welke voeding heb ik nodig? Deel 15

Dat slot dat je op het plaatje omcirkelt hebt is een PCI-E slot in x1 uitvoering.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 13:43:
Ik wil een pc in elkaar zetten met een ATI videokaart met crossfire. Nu ben ik al een tijdje aan het
lezen over de crossfire combinatie's, heb hele mooie tabellen gevonden hier op tweakers alleen zit
ik dus met het volgende. Welke kaart zou ik het best in crossfire kunnen nemen?
Zelf zat ik te denken aan de *x1650 pro, de *x1600xt of de x1800gto.
Waarom Crossfire? Met zulke niet erg high end kaarten is Crossfire een beetje doelloos. Ga dan gewoon voor één high end kaart.
Ook zal ik erbij vermelden dat ik perse een ATI kaart wil omdat ik in het verleden vaak een Nvidia
heb geprobeerd maar altijd gedonder heb met die kaarten gehad dus Nvidia is voor mij uitgesloten.
Dan heb je gewoon pech gehad, want Nvidia doet niet voor Ati onder. Nvidia vs. Ati is een beetje onzin, je moet gewoon naar budget en benchmarks kijken, niet naar het merk.
Daarnaast zat ik te denken aan een Tagan voeding van 480w maar ik vraag me af of ik wegkom met
deze voeding of dat ik een zwaardere voeding nodig heb voor een crossfire systeem.
Hangt er vanaf wat je nog meer in je systeem hangt, en bovendien is daar een speciaal topic voor in OH, waar ze je precies kunnen vertellen wat je nodig hebt in je systeem.
Verder wil ik Zalman coolers op die kaarten hebben. Ik heb nu ook een Zalman op mijn x850xt en dat
bevalt me prima qua geluid en cooling. Dit wil ik dan op de Asus A8R-MVP Deluxe moederbord plaatsen
maar ik zou graag willen weten of er dan 1 pci-slot vervalt door de cooler omdat ik ook nog een andere
geluidskaart wil hebben op dat zelfde moederbord.
Als je een PCI-E videokaart plaatst is het goed mogelijk dat je het slot daaronder niet kunt gebruiken. Hangt ook van de kaart af natuurlijk, maar de kans is wel groot dat je het PCI slot daaronder niet meer kunt gebruiken.
Verder heb ik dan nog een volgende vraag hierop. Op dit bord heb je de blauwe en de zwarte pci-e
sloten. Er tussen in zit nog een pci slot en daarboven zit een klein slotje. Graag zou ik willen weten
wat dit voor slot is en als ik die coolers op de ATI's heb zitten of dit slotje dan nog te gebruiken is.[afbeelding]

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen...
Dat is een PCI-E 1x slot. Wat je dus waarschijnlijk ook niet meer kunt gebruiken omdat je koelers eroverheen zitten.

Maar ik zou nog eens goed bedenken of je wel CF wilt, want het is behoorlijk doelloos als je niet meteen voor 2 high-end kaarten gaat.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dat slot kun je wss niet gebruiken bij grote koelers , en voor het type :RTFM.

edit: eerst posten, dan koffie halen :> spuit11.

[ Voor 25% gewijzigd door Boudewijn op 30-10-2006 13:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is er zo weinig verschil dan als ik een van die 3 kaarten in crossfire plaats ten opzichte van bijvoorbeeld een enkele kaart met de zelfde processor on board?
Of is het dan verstandiger om een x1950pro in crossfire te nemen. Als je namelijk kijkt naar de prijs van de x1800gto of de x1950pro is het vrijweinig verschil.
Moet ik voor deze kaart een x1950 mastercard en een slave card hebben of kunnen ze net als de x1800 en de x1600 direct op elkaar geplaatst worden?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 14:06 ]

Verwijderd

het lijkt mij idd verstandiger om een 1950 of 1900xt ofzo te halen, die zijn beter als 2 1600xt in cf, verder heb ik geen verstand over die master en slave kaarten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jerome1980, welkom op GoT :)

Je stelt hier een heel aantal vragen die samen optellen tot een lastig probleem, maar als je ze elk een voor een aanpakt zijn ze prima met een beetje zoekwerk uit te vogelen. Daar komt bij dat je veel meer plezier zult hebben van je systeem als je daadwerkelijk een idee hebt hoe alles samen gaat werken. Gewoon even voor jezelf nagaan:

- waarom Crossfire? Lees een paar reviews over prestatie vs prijs (vs warmteontwikkeling)
- sluit niet op voorhand merken uit, kijk naar wat voor jouw eisen het beste gaat werken (heb je in het verleden gedonder gehad met zaken waar 95% van gebruikers geen probleem hebben, dan lag het waarschijnlijk meer aan de manier waarop dan de hardware zelf...)
- er is op dit forum erg veel geschreven over voedingen en welke je nodig hebt. Zolang je in het achterhoofd houdt dat een goede voeding van lagere wattage te prefereren is boven een hoog wattagesticker op een slechte voeding kom je daar makkelijk uit.
- als je een cooler overweegt en er vragen over hebt, kijk op site van fabrikant. Afmetingen staan er standaard bij :z
- hoe slots heten kun je eveneens in de handleiding van het moederbord vinden. Als je weet hoe het heet kun je makkelijk zat toepassingen ervoor vinden - waaronder de relevantie als je het niet kunt gebruiken.

Verder lijk je niet stilgestaan te hebben bij je keuze voor een bepaald moederbord en geheugen (Asus is notoir gevoelig voor geheugen compatibility, DIMMs die op een ander bord feilloos werken geven bij Asus planken vaak problemen - als je dan nog per se Asus wilt, wees 100% zeker dat je QVL geheugen pakt). En je lijkt ook vrij blindelings voor het So939 platform gekozen te hebben terwijl dat EOL is - tenzij je er een erg goede reden voor hebt (als in: CPU heb je al ofzo) is het veel verstandiger voor AM2 of So775 (Core2Duo) te gaan.

Kortom, lees je in. Je zult op GoT meer dan genoeg vinden om je daarbij te helpen. Hou je dan nog detailvragen over die je niet met een beetje leeswerk kunt beantwoorden, dan mag je rustig specifiek daarvoor een topic openen :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.