Probleem ICH5R chipset met WD SATA II schijven?

Pagina: 1
Acties:

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 11:26

Kristof

is een Belgisch product

Topicstarter
Om eerst wat informatie te geven:

Ik heb een Asus P4C800-E Deluxe moederbord .
Deze heeft de ICH5R chipset, die slechts de SATA 150MB/s ondersteunt.
Ik wil een SATA HD schijf bijkopen (voor de rest hangen er 2 Parallel ATA schijven in).
Daarom had ik gedacht aan deze schijf:
HD Caviar RE/250GB SATAII 7200rpm 16MB (WD2500YS)

Nu bij het zoeken naar enkele testen etc, kwam ik op bepaalde sites problemen tegen van mensen die ook de ICH5R chipset hadden, en sommige SATA II WD schijven.

Uiteraard wil ik vermijden dat ik zo'n schijf koop, en dat deze niet (goed) werkt met mijn moederbord.
Ik ben me er bewust van dat ik niet ten volle gebruik kan maken van de HD (300MB/s en NCQ wordt niet ondersteund door mijn moederbord chipset).
Hier op GOT kon ik echter niets vinden.
Daarom wou ik voor de veiligheid even informeren of er mensen ervaring hebben met de combinatie van deze chipset en deze schijf?

edit: Misschien een belangrijke toevoeging: Ik ben niet van plan om RAID te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Kristof op 29-10-2006 16:04 ]

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Aan welke problemen dacht je dan?

Als het om compatibiliteitsproblemen gaat, kijk eens in OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? en dan een beetje doorscrollen tot bij "Compatibliteit".

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 11:26

Kristof

is een Belgisch product

Topicstarter
Een voorbeeld van hetgeen ik gelezen heb:
http://www.digit-life.com/articles2/storage/wd4000.html
scroll naar beneden, en lees bij paragraaf "Test participants"
By the way, both drives (to be more exact, all the six samples of such drives, tested in our lab) refused to work correctly with the ICH5R bridge on the ABIT IC7-G motherboard (with the latest BIOS version). Though WDxxxxKS drives, for example, had no such problems with compatibility (it's probably the fault of a special controller in WD4000KD/YR models).
Ik heb dan weliswaar geen ABIT moederbord, maar een ASUS, maar de chipset is dezelfde.

Ik had de faq gelezen, maar ik ga een van uit dat een hardware site toch geen fouten maakt met verkeerde kabels, jumpers, etc.
Dus het enige dat overblijft is de incompabiliteit met Maxtor....

[ Voor 17% gewijzigd door Kristof op 29-10-2006 19:23 ]

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone