Secundair IDE-kanaal altijd PIO

Pagina: 1
Acties:
  • 492 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-02 10:33
hallo, ik wordt echt ziek van de nieuwe probleempjes van mijn nieuwe PC, anyways...
Mijn secundaire IDE-kanaal blijft altijd op PIO staan, ik heb windows inmiddels al 3x geinstalleerd vandaag, terwijl na de eerste installatie alles nog goed ging met de IDE-kanalen. Ik weet zo niet zeker wat er aan het betreffende kanaal zit, maar ik denk dat het de LG DVD speler is, want zodra ik probeer bv. CoD 2 te installeren dan gaat het geluid van de installatie haperen, CPU is volle load enz...

Hij stond van zichzelf in "altijd PIO", dus ik veranderd en herstart, maar nog altijd op PIO terwijl hij n toch echt op "DMA, indien beschikbaar" staat. Dus ik even rondkijken op et forum en zo'n drivertje geprobeert wat helemaal niets deed. Ook eerst weer naar PIO geforceerd, dan opnieuw opstarten en dan naar DMA zetten en weer opnieuw opstarten had geen succes.

Moet ik ergens van de LG website een driver voor de dvd speler downloaden, want hij zat volgens mij niet bij de speler. Hoe weet ik trouwens zeker of het wel de dvd speler is? :P

Ook heb ik nog in de BIOS gekeken, alles staat op auto, ik kan de PIO dingen op Mode 0, 1, 2, 3 of 4 zetten, en de DMA gevallen alleen maar aan of uit, ik weet niet of ik goed zat daar, maar het leek der wel op...

Verder heb ik mobo drivers geistalleerd, de BIOS versie weet ik zo niet en ik heb eigenlijk ook geen floppy bij de hand, maar hier zou het niet aan moeten liggen wel?

Dus PIO moet naar DMA maar het lukt niet, iemand suggesties?

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite"

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:24
Drivers van de chipset al is geprobeerd met bijbehorende IDE drivers. Daarbij is PIO4 snelgenoeg voor DVD. Dat is al 16 Mbyte/s terwijl de top van DVD op 21 MByte/s ligt...

Verwijderd

Dus is het niet snel genoeg ;)
Daarbij is PIO erg CPU-intensief wat de boel doet haperen dus dat wil je niet.

Ik zou eens proberen om je 2e IDE kanaal domweg te verwijderen in de Device Manager, en daarna te zoeken naar nieuwe hardware of te rebooten. Dan vindt je systeem de 2e controller weer en met wat geluk kun je de bijbehorende kanalen ook weer vrolijk in DMA mode zetten.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-02 08:33

MeNTaL_TO

The future is not set

Als je hem aan de primaire hangt, wordt ie dan wel DMA?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Verwijderd

Staat het kanaal in het BIOS niet geforceerd als PIO ??!
Staat ACPI 2.0 op 'enabled' en staat Plug&Play OS op 'Yes' in het BIOS?

• Industrial_Life
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
Ik gok erop dat je een "oude" ide kabel gebruikt? Probeer een ultra DMA kabel te gebruiken.

-

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check eens OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? :)

Verder zou ik ook even in de systeemlogboeken (event viewer) rondkijken of je geen foutmeldingen tegenkomt van 'ATAPI' of 'Disk'. Want Windows zet een DMA kanaal stug in PIO modus wanneer er zich teveel leesfouten hebben voorgedaan, zie ook IDE ATA and ATAPI disks use PIO mode after multiple time-out or CRC errors occur

• Dekar
goedemorgen en bedankt voor de reacties!

Ik heb hem nog steeds in PIO op het moment...
Ten eerste is de dvd speler net nieuw, dus een oude kabel lijkt me sterk. (Kan ik dat ergens chekken?)
@Mental_to: welke kabel moet ik waar in steken om hem op een primair IDE kanaal te zetten?
@Exuimtum: "ACPI function: Enabled" en "ACPI standby state: S1(POS)" die ik kan verzetten naar S3(STR), zou dat iets doen? Waar staat dat Plug&Play OS precies?
@BalusC: ja had ik al doorgekeken gister, ik zal na ontbijt even uitgebreid ervoor gaan zitten of ik iets over hoofd heb gezien...

Nu wil ik dus eigenlijk weten hoe je de DVD speler primair kan zetten en of S3(STR) iets doet en waar die Plug&Play OS staat.

Verwijderd

Vorige week hetzelfde probleem gehad met een pc. De oplossing van hlpdsk werkte bij mij.

• Dekar
bedoel je dit?
Soms wil het voorkomen dat de IDE apparaten niet goed worden herkend, dat de CD/DVD lezers/branders de schijven niet (goed) herkennen en/of dat de DMA mode niet wordt gepakt (optie staat op "DMA if available" en dan toch PIO mode krijgen), verwijder dan de IDE controllers uit de apparaatbeheer en installeer ze na een rebootje opnieuw. Of forceer het apparaat op PIO mode, doe een reboot, zet het apparaat daarna op "DMA if available" en reboot opnieuw.
Nou heb ik dat booten al geprobeert, maar dat eerste niet. hoe moet ik de IDE cotroller verwijderen, en belangrijker, hoe krijg ik hem dan na reboot weer geinstalleerd?

Als je dat niet bedoelt, wattan?

• Dekar
bump

Ik deed net een CoD2 installatie CD in de DVD brander, en hij deed precies hetzelfde, de installatiemuziek gaat zodra de werkelijke installatie start zeer langzaam en haperend afspelen en de muisverplaatsing gaat ook in schokken, maar als ik de installatie uitzet gaat het weer gewoon zoals het moet niks gaat langzaam.
Zou het kunnen zijn dat allebei de DVD speler en de brander op dezelfde Secundaire IDE-kabel zijn aangesloten en dat het daarom niet werkt? (hoe kan ik dit zien en oplossen?)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

hoe moet ik de IDE cotroller verwijderen
Even selecteren en dan op 'Delete' drukken :Y)
Of rechtsklikken en dan voor 'Installatie ongedaan maken' kiezen (WinXP).
en belangrijker, hoe krijg ik hem dan na reboot weer geinstalleerd?
Dat gaat vanzelf.

• Dekar
klinkt simpel, gelijk uittesten, bedankt ;)

• Dekar
Dekar1 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 19:30:
klinkt simpel, gelijk uittesten, bedankt ;)
Ok, als ik dit doe gaat die Secundaire IDE-kabel weg, en als ik de PC dan reboot staat hij er weer, maar nog steeds in PIO, ook staat hij dan op "Alleen PIO" en dus niet in "DMA indien mogelijk".

Paar dingen: beide de DVD speler als de brander vertonen hetzelfde probleem, kunnen deze op gezelfde kabel zitten o.i.d.? Kan ik ze op een Primaire IDE-kabel zetten op een of andere manier, en zou dit helpen? Hoe doe ik dit dan precies? Waarom staat hij überhaubt in PIO en waarom gaat hij niet gewoon naar DMA, de eerste keer deed de DVD speler het perfect.

Nog iets, misschien van belang: Er staan drie primaire IDE-kabels waarvan de 3e is bezet door (denk ik) de harde schijf in Ultra DMA 6, en er zijn ook drie secundaire IDE-kabels waarvan de 3e is bezet door de DVD speler/brander of beiden...

Ik weet niet wat te doen...

• Dekar
Er komen een paar fouten van de DCHP o.i.d. voor, en volgens mij zijn de volgende van belang:
Plaatje (klik)

Ik weet echt niet wat ik moet doen om het te krijgen zoals het hoort :'(

EDIT: Dit zie ik dus in het apparaatbeheer: (Klik)

[ Voor 20% gewijzigd door Dekar op 29-10-2006 21:57 ]

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

- Controleer de jumper settings, probeer ze eens hard op master/slave te zetten ipv cable select als dat nog niet het geval is.
- Probeer eens een andere ide kabel
- Koppel eens 1 van de apparaten los en kijk of het probleem weg is (evt in combinatie met het desbetreffende ide kanaal verwijderen en opnieuw opstarten)
- Wissel de drives eens om (ook even master/slave omwisselen, tenzij ze nog steeds op cable select staan ;) )
- Iedere drive als master op een afzonderlijke ide poort hangen (maar ik denk dat je maar 2 poorten hebt dus dat gaat niet lukken ;) )

[ Voor 14% gewijzigd door blobber op 29-10-2006 22:21 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-02 19:41
foto moederbord bij msi p965 neo ,en specs laten me maar één ide- connector (blauw) zien...
"
On-Board IDE/SATA

One Ultra DMA 66/100/133 IDE controller integrated in JMicron® JMB361.
- Supports PIO, Bus Master operation modes.
- Supports Ultra DMA 66/100/133 mode.
"
dus probeer de éérste ide-connectie eens uit voor optisch...
Of draait er een ATA HD ?

gewaarwordingshorizon

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je kunt hem even aan de dezelfde kabel als je hardschijf hangen, je kunt immers 2 apparaten aan 1 kanaal hangen. Dat is waarschijnlijk je Primaire IDE.
Let hierbij wel op de Master en Slave settings van beide apparaten. In dit geval wil je je harddisk op Master houden en de DVD op Slave. Volgens mij zijn dat ook de standaard posities van de jumpers als dit soort apparaten uit de fabriek komen maar controleren kan geen kwaad.
Ik ben benieuwd of er dan wel DMA gebruikt wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 30-10-2006 00:12 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Dekar
Ok, ik ben nog nieuw op hardware gebied, dus even kijken... Hoe zet ik de drives op master/slave (ergens in BIOS of windows?) en als ik dus de HDD op master zou zetten, met een van de twee drives erbij op slave zou deze wel moeten werken?

omg ik haat knutselen aan de PC, altijd zo bang dat ik iets kapot maak :'(

EDIT: Dan staat er dus op de primaire IDE-kanaal de HDD op master, de DVD brander op slave en op de secundaire IDE-kanaal de DVD speler op master?

[ Voor 19% gewijzigd door Dekar op 30-10-2006 09:27 ]

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Dekar1 schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 09:25:
Ok, ik ben nog nieuw op hardware gebied, dus even kijken... Hoe zet ik de drives op master/slave (ergens in BIOS of windows?) en als ik dus de HDD op master zou zetten, met een van de twee drives erbij op slave zou deze wel moeten werken?

EDIT: Dan staat er dus op de primaire IDE-kanaal de HDD op master, de DVD brander op slave en op de secundaire IDE-kanaal de DVD speler op master?
Master/slave stel je in via de jumpers op de achterkant van je dvd brander, cdrom etc. is wel basiskennis hoor ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Dekar
blobber schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 09:31:
[...]

Master/slave stel je in via de jumpers op de achterkant van je dvd brander, cdrom etc. is wel basiskennis hoor ;)
Maakt het uit welke van de secundaire IDE ik op master of slave zet, of maakt dat niks uit en zet ik bv de speler op master en brander op slave?

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Dekar1 schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:51:
[...]

Maakt het uit welke van de secundaire IDE ik op master of slave zet, of maakt dat niks uit en zet ik bv de speler op master en brander op slave?
Maakt opzich niet veel uit volgens mij :)

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dekar1 schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 09:25:
Je denkt een beetje te doemdenkerig geloof ik ;)

Maar je kunt de DVD Brander best even aan dat Secundaire kanaal laten zitten, dus gewoon aan de kabel waar hij aan zit. Als een apparaat alleen aan een kabel zit maakt het niet uit of deze Master of Slave is.
Master of Slave op IDE kanalen heeft te maken met het feit dat er 2 apparaten op 1 kanaal kunnen zitten. Die moeten te onderscheiden zijn voor de IDE Controller en daarom dus Master/Slave, je kunt het ook vervangen voor Apparaat1/Apparaat2 zeg maar.

Hang gewoon je DVD Speler, die altijd in PIO modus staat, even aan dezelfde kabel als bijvoorbeeld je harddisk als dat ook een gewoon IDE model betreft. Zo kun je uitsluiten dat het bijvoorbeeld ergens aan de kabel of aansluiting er van ligt.
Werkt hij wel goed op de kabel van de HD dan is er gewoon ergens een conflict of iets dat voor fouten zorgt.
Geeft je BIOS bij het opstarten trouwens de connectie status aan van je IDE apparaten?
Bijvoorbeeld tijdens de POST zie ik bij mijn HD iets staan als:
code:
1
2
IDE Primairy Master: <Apparaatnaam> 
"Using Ultra DMA 5, SMART Enabled"

Is dat bij jou ook te zien?
Je kunt een opstartscherm als dat overigens even stoppen door op de Pause toets op je toetsenbord te drukken, handig tijdens het uitlezen.

Als je termen, zoals bijvoorbeeld Master/Slave, niet kent is het slim er even op Google naar te zoeken of hier in de forum FAQ te kijken. Sommige dingen worden hier behandeld als basiskennis, dus probeer jezelf iets meer in te lezen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 30-10-2006 18:47 ]

• Dekar
Tja als je 1800 euro uitgeeft bij een winkel zou ik zeggen dat ze in ieder geval wel de pc fatsoenlijk in elkaar hebben gezet, dat ik nu gewoon niks op deze pc kan doen is zonde. "Even" een jumpertje omzetten is voor mij al een hele uitdaging wat betreft PC's. Ik hoop dat ik iemand kan vinden die dit eventjes voor me kan doen, en als het eenmaal gedaan is betwijfel ik ook of het wel gaat werken.

edit: ik zal eens simpelweg de dvd speler loskabelen en kijken of dat iets van nut heeft...

Niks nada.

EDIT2:De jumper van de speler staat op de middelste pinnetjes (deze is momenteel nog steeds losgekoppeld) en de brander op de rechtse pinnetjes (als je er van achter tegenaan kijkt de rechtse). Staat goed toch?

nog en editje: Ok, ik heb net de dvd speler en brander er uti gehaalt, de brander zat aan het uiteinde van de kabel en was de MA(ster) en de speler stond op SL(ave) dus dat zat goed dacht ik zo, nu heb ik ze beiden op CS (cable select dus) gezet, maar dat haalt ook weinig uit.

Ik weet het echt niet meer...

[ Voor 34% gewijzigd door Dekar op 31-10-2006 17:05 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hang de DVD drive nou eens aan de kabel van je hardeschijf. Dan kun je uitsluiten dat het een conflict is tussen die drive en hangt ie ook nog eens aan een kabel die zeker werkt.
Zet de speler op Slave en dan moet dat gewoon goed gaan. En als die instelling niet goed staat weigert je PC gewoon om op te starten. Daar gaat niets stuk van, je krijgt het gewoon keurig te horen/zien.
Vraag me af of dat verschil maakt.
Wat je ook kunt doen is de DVD drive even testen in een andere PC. Bij een vriend/collega/familielid, desnoods bij die PC zaak, misschien is het de drive zelf wel.

• Dekar
Je hebt aan de DVD speler en brander zo'n dikke grijze kabel, en een die vier kleinere kabletjes bij elkaar bevat. In de HDD zit een kleine kabel die maar twee kanten heeft en zo naar het mobo gaat, en een zelfde kabel als bij de drives, maar deze is te kort om zo aan de dvd speler te hangen.
Welke zou ik dan waar in moeten doen om hem aan de primaire IDE kanaal te bevestigen? En als de DVD speler op Cable Select staat en de HDD op master zou dit dan moeten werken? maakt het uit aan welk uiteinde van de kabel hij zit? Ik meen ergens gelezen te hebben dat degene aan het meest uiteinde de master zou moeten zijn o.i.d.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ah dan is je harddisk een SATA type en geen gewoon PATA. Dan kun je hem idd niet aan die kabel hangen :+
In dat geval is het proberen aan die kabel dus geen optie. En enkel de DVD brander aan de huidige kabel levert ook PIO op?
Wat dan rest is het uitproberen van die DVD speler in een andere PC. Aangezien je brander wel keurig met DMA functioneerd.

• Dekar
Ok, dit is vreemd maar alles doet het goed xD

Ik allemaal naar die HDD kijken van :? ff stekkertje van Sata aangedrukt en nu staan de DVD drives in DMA 2 :D

Bedankt voor alle suggesties, alles doet eht weer, en je mag deze draad dichtgooien wat mij betreft :9

EDIT: Ze staan weer in PIO :'(
Hoe kan het nu dat hij 1x op Ultra DMA 2 springt en vervolgens na ff Call of Duty 2 spelen weer alles op PIO staat?

[ Voor 22% gewijzigd door Dekar op 01-11-2006 22:30 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als tijdens het gebruik van de drive DMA fouten optreden dan valt Windows terug op PIO modus. Mogelijk is dat de oorzaak. De IDE kabel zit ook overal goed vast een aangedrukt?
Ben nog steeds benieuwd of dat ding zich ook zo gedraagt in een andere PC

• Dekar
Dan zal ik toch ff van het weekend dat uit moeten testen, zaterdag o.i.d. zal ik wel wat posten daarover. Ik denk dat eht aan de controller ligt eigenlijk.. betekend dat een heel nieuw mobo?

Hij sprong wel een keer op DMA, waarna ik gelijk call of duty heb geinstalleerd en nu kan ik het wel gewoon spelen, alleen andere spellen installeren en hij loopt gelijk weer sloom.

nog iets leuks, hij vind helemaal niets meer in apparaatbeheer. Geen HDD, geen speler, geen brander, niks. Er staan wel 2 primaire en 2 secundaire kanalen, (toen ze er wel bij stonden waren eht er 3 van elk) maar daar staat niets in.

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 22:45
Sorry voor de kick,

Heb de zelfde probleem met deze moederboord, en wat ik gevonden heb, is triest, er scheint dus een bug in de jmb361 tezitten waardoor je ze niet van pio af kan krijgen, met gevolg als je een cd draait je hele systeem traag word, nu is er wel 1 oplossing en dat is in je bios op raid zetten.
Dan ziet i je cd-roms als scsi disk, nu draait i wel goed alleen kan ik niet branden.
Iemand oplossing hiervoor, heb ook al alle drivers voor die chip geprobeert maar het werkt niet.
Pagina: 1