Toon posts:

nieuw systeem start niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers,

ik heb onlangs een klein systeempje in elkaar gezet. Alleen nadat ik alle onderdelen zelf had gemonteerd en de pc wil opstarten dan krijg ik op mijn monitor het bericht dat ik de kabel moet controleren en verder gaan de toetsenbord en muis (licht) ook niet aan. De fans draaien wel en cd-schijf lijkt het te doen. Alle hardware lijken goed gemonteerd maar systeem start niet echt op.

Ik vrees voor mijn processor maar heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn? ik heb al alle hardware gecontroleerd, ram, 3dkaart etc etc ... het ziet er allemaal ok uit en zit goed aangesloten en he tis allemaal compleet nieuw dus de kans is klein dat het al kapot is. Het enige waar ik bij kan denken dat ik iets fout heb gedaan is de processor.

Systeem ziet er als volgt uit:

MSI K9N Neo-F
AMD Athlon 64 3800+ socket AM2
TwinMos 512mb ram PC5300
Maxtor DiamondMax 10 160gig ATA133
ASUS ENGforce 7600GS DDR2 PCI-Express x16
Trust 370W PSU

Hopelijk hoef ik niet een nieuwe processor te gaan halen,

Bij voorbaat dank!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
om je mobo zitten (volgens mij) ergens 6 of 8 ledjes. deze zullen waarschijnlijk branden (somige ervan)
in het boekje van je mobo staan de codes ervan. deze betekenen iets.

zoek dat eens op

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:33

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heb je ook alles goed aangedrukt? En hoe zit het met je aarding van je systeem en uiteraard wat voor een voeding heb je?

En met je proc:
# Check CPU core op beschadigingen. Afgebrokkelde CPU core = inruilen.
# CPU testen in een ander systeem.
# Andere CPU proberen.
# Terugbrengen naar de winkel en garantie claimen.
Trouwens zou ik wel compleet de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter nalezen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-01 10:04

Emiel1984

Made in NL

Probeer is de pc met de basisonderdelen op te starten.
voeding
mobo
1 reepje werkgeheugen
videokaart(als niet onboard beschikbaar)
CPU
Krijg je dan wel beeld ?
Nee- > probeer is een ander reepje werkgeheugen en haal dan dus dat andere reepje eruit(1reepje maar erin)

Nog niet -> Andere videokaart beschikbaar ? -> Nee -> Meet de voeding is door of verander je werkgeheugen weer is.
->ja -> Wel beeld met deze videokaart (eventueel nog is werkgeheugen wisselen)

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

Topicstarter
BasieP schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 12:06:
om je mobo zitten (volgens mij) ergens 6 of 8 ledjes. deze zullen waarschijnlijk branden (somige ervan)
in het boekje van je mobo staan de codes ervan. deze betekenen iets.

zoek dat eens op
hmm ik heb er geen ledjes op zitten ! :P

Verwijderd

Topicstarter
Outerspace schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 12:06:
Heb je ook alles goed aangedrukt? En hoe zit het met je aarding van je systeem en uiteraard wat voor een voeding heb je?

En met je proc:

[...]

Trouwens zou ik wel compleet de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter nalezen.
helaas heb ik geen vergelijkingsmateriaal. deze pc is nogal verouderd maar ik ga mn processor koeler er maar even afhalen kijken of hij nog heel is

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 12:10:
[...]

hmm ik heb er geen ledjes op zitten ! :P
ik was in de veronderstelling dat msi nog steeds een aantal leds gebruikt, maar misschien zijn ze daar idd vanaf gestapt.
is je pc speaker aangesloten? (en piept ie?)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Topicstarter
BasieP schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 12:13:
[...]

ik was in de veronderstelling dat msi nog steeds een aantal leds gebruikt, maar misschien zijn ze daar idd vanaf gestapt.
is je pc speaker aangesloten? (en piept ie?)
aangesloten maar piept niet

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-01 11:17
Als test kun je bv. de vga-kaart of CPU eruithalen en dan de PC aanzetten, als de speaker aangesloten is, moet hij gaan piepen.
Als deze dan nog niet piept, dan zou je mainboard kapot kunnen zijn. Wat eerder al gezegd is: controleer je voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Canard schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 12:18:
Als test kun je bv. de vga-kaart of CPU eruithalen en dan de PC aanzetten, als de speaker aangesloten is, moet hij gaan piepen.
Als deze dan nog niet piept, dan zou je mainboard kapot kunnen zijn. Wat eerder al gezegd is: controleer je voeding.
ik heb verder geen PCI-Express graphische kaarten om te testen en ook geen on-board video

Heb ik geprobeerd en ik hoor nog steeds geen piep. Heb ook memory eruit gehaald en alleen laten draaien op CPU en HD en dan hoor ik ook geen piep.

Heb de koeler van mn CPU gehaald en mn processor goed bekeken maar hij ziet er in orde uit.
De mobo is verder nieuw en er zitten geen zichtbare beschadigingen op dus ik kan erop uitgaan dat hij kapot is vanuit deze tests ?

Verwijderd

sja een mobo doa heb ik ook een keer gehad.. :|
Pagina: 1