Toon posts:

Welke semi-professionele camera van rond de 700EUR?

Pagina: 1
Acties:
  • 85 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Geprikkelt door de reclame van de Canon Eos 400d, zou ik me graag een iets professioneler toestel aanschaffen. Nu, hoe meer ik reviews van de 400d lees, hoe meer ik in verwarring raak, omdat er altijd wordt gezegd dat er in die prijsklasse (+/- 700EUR incl. lens) nog andere (even) goede camera's beschikbaar zijn. En eerlijk gezegd zie ik het bos niet meer door de bomen...

Dingen waar ik belang aan hecht:
- Goede Macro-functie
- Lange batterijduur
- Liefst SD-geheugenkaartjes
- Sterke optische zoom
- Meer dan 8Mpx
- Een goede "auto"-functie voor wanneer ik geen zin/tijd heb om alles zelf in te stellen
- SLR
- Anti-shake of iets in die zin...

Kunnen jullie me even een snelle rondleiding geven in de welles en nietes van de momentele situatie in fotografieland?

Ik dank jullie op voorhand!

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Nikon D70s zit ook in die prijsklasse

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*

Macrofunctie en "sterke optische zoom" is niet afhankelijk van je camera, maar van het objectief dat je erop schroeft. Waarom wil je per se meer dan 8MP?
En een beetje eigen onderzoek wordt wel verwacht hier.

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

- de macrofunctionaliteit is niet camera specifiek; wil je dat echt veel doen dan zou je een macro lens moeten kopen.
- bij anti-shake kun je Nikon en Canon wegstrepen. Of shaken, wat je wilt ;)....die hebben wel stabilisatie opties, maar die zitten in de lenzen (resp. VR en IS genoemd)
- verreweg de meeste betere SLR's hebben verwisselbare lenzen. Zoomfunctie is dan afhankelijk van je lens, niet de camera.
- batterijduur: koop een camera waar een grip/accuhouder op past
- waarom is meer dan 8mpix een eis?
- hoewel je in principe met iedere camera (ook wegwerpcamera's) hele goede foto's kan maken, zijn de (semi)prof functies en foefjes toch weggelegd voor duurdere camera's. Denk bijvoorbeeld aan weathersealing zodat je 'm ook in slecht weer kunt gebruiken, beter gebouwde body's die tegen een stootje kunnen, zaken als mirror lock up of spotmeting, etc. Let wel, het is de vraag of je dat nodig hebt want met bijv. een D70 of 400D kun je ook wonderschone plaatjes schieten.

[ Voor 31% gewijzigd door gratis_vodka op 27-10-2006 16:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
880EUR :|

Ah ja, nog een kleine opmerking: Ik kick op dingen die nieuw zijn. Camera's die meer dan een jaar oud zijn moeten al héél goed zijn vooraleer ik ze aanschaf... Is gewoon een vijsje los aan me denk ik :)

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

nou, een 1Ds is meer dan een jaar oud, maar echt heeeeeeel erg goed ;)

• Wortelsoep
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:44:
[...]

880EUR :|

Ah ja, nog een kleine opmerking: Ik kick op dingen die nieuw zijn. Camera's die meer dan een jaar oud zijn moeten al héél goed zijn vooraleer ik ze aanschaf... Is gewoon een vijsje los aan me denk ik :)
Pffffffff, waar gaat het je nou om, om het "hebben" van een mooie camera of om het fotograferen? Sorry, maar dit vind ik echt tenenkrommend.

• Wortelsoep
  • Niet online
-dubbel-

[ Voor 95% gewijzigd door Wortelsoep op 27-10-2006 16:48 ]

Verwijderd

volgens mij ben je beter af met een prosumer cam met een vaste lens dan met een dSLR.

daarnaast weet je volgens mij niet eens iets af van SLR's (vooral omdat je er niets aan in wilt stellen :S)

Dus als je slim bent koop je een S9500, S3IS, FZ30 oid. Als perse goed voor de dag wilt komen bij je vriendjes, geef dan maar veel geld uit en koop een 1D ofzo

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Eigenlijk hoort dit gewoon hier:
[discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*

Voor een ander overzicht van de beschikbare camera's:
Je neemt de prijswatch en zoekt op DSLRs in de prijsklasse tussen de 600 en 800 euro:

http://tweakers.net/price...in=600&priceMax=800&land=

Nu weet je welke camera's er zijn en lees je de recensies op www.dpreview.com, www.dcresource.com en nog andere recensies die te vinden zijn via www.google.com

Als je besloten hebt naar welke body/systeem de voorkeur uitgaat, kan je hier op het forum, via de pricewatch, of via google, meer informatie vinden over welke objectieven er mogelijk zijn, zodat je je optische zoom lekker sterk kan maken. ;) geintje.. maar sterke optische zoom is niet echt een goede uitdrukking.
Lees dus ook eerst dit: Fotografie technische FAQ en Koopadviezen
en kom er dus achter dat je voor macro een andere lens nodig zal hebben dan voor bijv. een groothoek foto.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

gratis_vodka schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:45:
nou, een 1Ds is meer dan een jaar oud, maar echt heeeeeeel erg goed ;)
Maar natuurlijk niet zo geschikt voor hem

Ik denk dat 700 euro gewoonweg veel te weinig is voor een Dslr, tenzij je alleen voor de body 700 euro wilt uitgeven. Zelfs dan heb je geen enorm budget.

Je hebt kortom gewoon teveel eisen, zeker omdat je waarschijnlijk aan de 18-55 kitlens niet genoeg zult hebben. Tele bereik heb je dan eigenlijk niet namelijk.

Er is hier echt al zoveel over langs gekomen op GOT, dat je echt gewoon die zoekfunctie maar even mot gebruiken....iemand anders boven mij gaf al een goede link voor welke Dslr je wilt topic.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:50:
volgens mij ben je beter af met een prosumer cam met een vaste lens dan met een dSLR.
Wel een goed advies trouwens. Met een moderne prosumer voldoe je eigenlijk meteen aan al je eisen, behalve die -slr punt. Bespaart je ook weer geld, want een macro lens alleen al voor een SLR *begint* bij 270 euro. Waarom moet het eigenlijk een SLR zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door guillaumemay op 27-10-2006 16:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor alle links en tips, zal er nu wel zelf uitkomen!
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:50:
Als perse goed voor de dag wilt komen bij je vriendjes, geef dan maar veel geld uit en koop een 1D ofzo
Hey,
De rede dat ik een dSLR wil is omdat ik net m'n eerste maand vast werk achter de rug heb, en eindelijk kan investeren in een deftig apparaat waar ik rustig mee kan experimenteren enz. Ben jarenlang freelance designer geweest, maar contractueel ben ik er nu mee moeten stoppen, dus zocht iets anders om me in m'n vrije tijd creatief mee bezig te houden. Ik ken inderdaad niet veel van fotografie, heb tot nu toe altijd al een apparaatje gehad dat de foto deftig voor mij nam, ik moest gewoon ergens naar wijzen...
Sorry dat je er zo bekrompen over doet, maar ik bedoelde met deze post niets dan goeds...

@Mod: sluit deze thread maar, heb alle informatie die ik nodig heb van de geweldige bezoekers van T.net _/-\o_

Verwijderd

nomad85 schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:53:
[...]

Maar natuurlijk niet zo geschikt voor hem

Ik denk dat 700 euro gewoonweg veel te weinig is voor een Dslr, tenzij je alleen voor de body 700 euro wilt uitgeven. Zelfs dan heb je geen enorm budget.

Je hebt kortom gewoon teveel eisen, zeker omdat je waarschijnlijk aan de 18-55 kitlens niet genoeg zult hebben. Tele bereik heb je dan eigenlijk niet namelijk.

Er is hier echt al zoveel over langs gekomen op GOT, dat je echt gewoon die zoekfunctie maar even mot gebruiken....iemand anders boven mij gaf al een goede link voor welke Dslr je wilt topic.
hoezo, ik heb voor 460 euro een Oly E300 gekocht (incl. 14-45) daarnaast heb ik een 40-150, grip, geheugen, tas, FL36 flitser, en 2 extra accus gekocht. Samen zal dit alles rond de 1000 gekost hebben.

Wil dit nou zeggen dat ik er slechte fotos mee maak, of dat de cam niet goed genoeg is voor het geld?

Tis nog altijd de fotograaf die schiet en niet de cam.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-01 16:16

Sharky

Skamn Dippy!

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:57:
Hartelijk dank voor alle links en tips, zal er nu wel zelf uitkomen!

[...]

Hey,
De rede dat ik een dSLR wil is omdat ik net m'n eerste maand vast werk achter de rug heb, en eindelijk kan investeren in een deftig apparaat waar ik rustig mee kan experimenteren enz. Ben jarenlang freelance designer geweest, maar contractueel ben ik er nu mee moeten stoppen, dus zocht iets anders om me in m'n vrije tijd creatief mee bezig te houden. Ik ken inderdaad niet veel van fotografie, heb tot nu toe altijd al een apparaatje gehad dat de foto deftig voor mij nam, ik moest gewoon ergens naar wijzen...
Sorry dat je er zo bekrompen over doet, maar ik bedoelde met deze post niets dan goeds...

@Mod: sluit deze thread maar, heb alle informatie die ik nodig heb van de geweldige bezoekers van T.net _/-\o_
vooralsnog krijg je niets dan goede tips.
Als je niet zo goed tegen kritiek kunt moet je ook niet een forum binnenwandelen met een shitload aan eisen, een budget dat niet navenant is en daar bovenop nog eisen die niet eens haalbaar zijn (nieuwste van het nieuwste).
Ga dus of voor een leuke prosumer met alle functies die jij eist of spaar nog ff door en koop een SLR met een paar leuke lenzen maar dan ben je het twee- of drievoudige kwijt...

This too shall pass

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:57:
[...]

hoezo, ik heb voor 460 euro een Oly E300 gekocht (incl. 14-45) daarnaast heb ik een 40-150, grip, geheugen, tas, FL36 flitser, en 2 extra accus gekocht. Samen zal dit alles rond de 1000 gekost hebben.

Wil dit nou zeggen dat ik er slechte fotos mee maak, of dat de cam niet goed genoeg is voor het geld?

Tis nog altijd de fotograaf die schiet en niet de cam.
Ben het helemaal met je eens, heb mijn set toendertijd ook voor 1000 euro gekocht, daarna wat uitbreidingen gedaan.

1000 euro is ook wat anders dan 700 euro. Die 300 extra geeft een hoop extra ruimte voor dingen die je toch echt wel nodig hebt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Topicstarter
Sharky schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 17:05:
[...]

vooralsnog krijg je niets dan goede tips.
Als je niet zo goed tegen kritiek kunt moet je ook niet een forum binnenwandelen met een shitload aan eisen, een budget dat niet navenant is en daar bovenop nog eisen die niet eens haalbaar zijn (nieuwste van het nieuwste).
Ga dus of voor een leuke prosumer met alle functies die jij eist of spaar nog ff door en koop een SLR met een paar leuke lenzen maar dan ben je het twee- of drievoudige kwijt...
Ik ben een webdesigner, kritiek kan ik met hopen aan hoor :)
Vond het gewoon erg dat iemand het opnam alsof ik deze aankoop ging gebruiken om te stoeffen (pochen) bij vrienden.
Denk dat ik voor de 400d ga, en later lenzen ed. ga bijkopen. Want 788EUR (bij pixmania.be, dus elders nog goedkoper) denk ik dat wel een mooie prijs is voor zo'n all-around toestel, niet?

Echt bedankt voor alle hulp, en sorry dat ik op voorhand niet meer heb gezocht op het forum, wat ik normaal wel doe, maar nu niet echt wist achter wat ik wou zoeken...

• Poepel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11-2024

Poepel

MindBlower ®

Als je een keuze moet maken zou ik zelf eerder ff doorsparen en een D70s kopen (80 tientjes!!), vooral voor de lens die er op zit.(18-70 EX DG) op de canon (de 18-55) is die lens eigenlijk te triest voor woorden dat ze die erbij doen (evenals bij de 30d etc), cker bij zoon camera. en daarna als het budget het toelaat, een mooie 100 mm Macro lens, van of Sigma (F2.8) of van Nikon. Gebruikt net als de 400D CF. heeft "alleen maar 6.5 m. pixels, niet dat dat heel erg is. maarja als je meer pixels wil koop dan een D80 met 18-135 lens)

If there's Oldskool i'm there

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:44:
[...]
Tsja, dan wordt fotografie wel een dure hobby. Want je kan natuurlijk niet rond gaan lopen met een camera en lenzen van een paar oud.

Ik wilde je eigenlijk een D2x en een AF-s 70-200 f/2.8 VR aanraden. Het staat heel hip als je daarmee rondloopt, maar het is zo'n gedoe als je het ieder jaar in moet ruilen voor wat nieuws...

:X :? 8)7 |:( :/ }:O

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 14:03

Zoefff

❤ 

Zoals een aantal mensen hierboven al aangeven, we hebben een flink aantal topics om de bomen enigzins voor je weg te halen zodat je het bos weer kan zien ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.