[Testcase] Alphen aan de rijn, Archeon.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Donderdag was ik een dagje naar Alphen aan de Rijn, om het Archeon te bezoeken. Men vindt hier prehistorische dingen, romeinse atributen en middeleeuwse troep. Het park is niet vrij groot, daarom was ik daarna nog naar het Avifauna geweest, maar enfin, de vogels komen later wel. Nu eerst het Archeon :)

#1 Kano's.
Afbeeldingslocatie: http://x5.freeshare.us/122fs3487450.jpg

Deze kano's lagen in het water aan het begin van het park, ze horen bij het jagers en verzamelaars gedeelte.

#2 1 van de 2 ossen.
Afbeeldingslocatie: http://x5.freeshare.us/122fs3487528.jpg

Een osje met zijn begeleider. Ze waren niet super schoon, mede door de drap waarin ze liepen. Dat manneke liep met een karretje rond met zijn 2 osjes.

#3 Een poes...
Afbeeldingslocatie: http://x5.freeshare.us/122fs3487633.jpg

Ja, ik vond de foto mooi, maar het past natuurlijk niet echt bij de serie. Vast een middeleeuwse poes dat beest. :P

#4 Het kleine middeleeuwen winkelstraatje.
Afbeeldingslocatie: http://x5.freeshare.us/122fs3488242.jpg

Erg leuk bedacht, dat straatje. Zaten een leerlooier, bakker, iets met metaalbewerker ofzo, pottenbakker en nog iets. :?

#5 De gevel van de pottenbakker.
Afbeeldingslocatie: http://x5.freeshare.us/122fs3488379.jpg

Mooie huisjes waren dat, helemaal niet verkeerd. De lucht was mooi blauw op deze foto. Best raar, want zo warm en mooi weer was het helemaal niet.

#6 De gevel van de.....vent met het metaal :D
Afbeeldingslocatie: http://x5.freeshare.us/122fs348893.jpg

Hij deed iets met metaal, en gereedschap....Damn, geen idee wat ie ookal weer moest voorstellen, maar zn huisje was mooi.

#7 Le Soldat du Middeleeuwe (de middeleeuwse soldaat dus).
Afbeeldingslocatie: http://x5.freeshare.us/122fs3489195.jpg

Hij zou het wel warm gehad hebben, minder warm dan de romeinen maar toch. Hij vertelde allemaal dingen, geen idee waarover, ik stond te ver weg. Maar niet te ver voor een kiekje. (hij kijkt wel moeilijk, misschien houd ie niet van foto's :/ )

#8 Het middeleeuwse klooster.
Afbeeldingslocatie: http://x5.freeshare.us/122fs3489258.jpg

Mooi ding, stond ook een priestertje bij. Die zat iets te plukken in het gras ofzo....vaag persoon. Enfin, weer een mooi gebouw. :Y)

#9 Ridder numero 1
Afbeeldingslocatie: http://x5.freeshare.us/122fs3489393.jpg

Ridder nummer 1, de winnende. Hij had een heel moeilijke franse naam, die ik geeneens trachte te onthouden. Hij won heel gemakkelijk, daardoor was het niet echt spannend, maar wel grappig om te zien.

#10 Ridder numero 2
Afbeeldingslocatie: http://x5.freeshare.us/122fs3490012.jpg

Laatste foto, laatste ridder en ook laatste plaats, want hij verloor. Hij kon slecht knuppelen en zwaardvechten die gozer. Woei, ik weet zijn naam nog: José de la Mer. Haha! Wat een nep naam. :+

Nou, ondanks mijn (grappige) commentaar op mijn foto's, wil ik natuurlijk ook wel grappige commentaar van jullie krijgen, maar serieus is natuurlijk ook welkom. Het was een leuke dag, de double whopper smaakte ook prima en de volgende testcase word waarschijnlijk over Avifauna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Met wat voor camera is dit geheel geschoten?
Want ik vind de ruis erg negatief duidelijk aanwezig en de kleuren zijn ook een beetje flets :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Volgens de Exif met een Canon PowerShot A430 ;)

Ruis is inderdaad wel erg sterk aanwezig, helaas is in de Exif niks te vinden over de gebruikte ISO waarde.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:17:
Volgens de Exif met een Canon PowerShot A430 ;)

Ruis is inderdaad wel erg sterk aanwezig, helaas is in de Exif niks te vinden over de gebruikte ISO waarde.
Je hebt gelijk, een Canon Powershot A430. Niet een al te best dingetje, maar ik begin ook net :) De gebruikte ISO was als ik het goed heb 400, het hoogste wat die kan :/ Dat ruis valt gewoon amper weg te halen met deze camera ;( , komt al heel snel bij iets donkere stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:20:
[...]
Je hebt gelijk, een Canon Powershot A430. Niet een al te best dingetje, maar ik begin ook net :) De gebruikte ISO was als ik het goed heb 400, het hoogste wat die kan :/ Dat ruis valt gewoon amper weg te halen met deze camera ;( , komt al heel snel bij iets donkere stukken.
Waarom ISO 400? Buiten red je het met ISO 200 toch ook wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Laat als beginner gewoon lekker die automaat het allemaal regelen richt je op het onderwerp en hoe je die erop wil zetten. Foto's 4 t/m 8 zijn door je te hoge iso overbelicht.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:24:
[...]

Waarom ISO 400? Buiten red je het met ISO 200 toch ook wel?
Dat dacht ik eerst ook, maar het was toch wat grauw buiten. Er werd voorspelt dat het toch wel warm zou worden, 18 tot 20 graden dacht ik. Maar in Alphen aan de Rijn was het wat minder, grauwer, minder zon, stevige wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Hm, dit is het nog niet. Meestal saaie composities, slechte belichting, oninteressante onderwerpen of onderwerp in het midden en dan die hoge ISO op klaarlichte zonnige dag... :?

Met de Powershot A430 kan je heus leukere dingen doen, als de kleuren flets zijn kan je dat ook later wat opkrikken met PS. :)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:49:
[...]

Dat dacht ik eerst ook, maar het was toch wat grauw buiten. Er werd voorspelt dat het toch wel warm zou worden, 18 tot 20 graden dacht ik. Maar in Alphen aan de Rijn was het wat minder, grauwer, minder zon, stevige wind.
Mja, dus? Ik zie bij de meeste foto's sluitertijden die met gemak een paar stappen langer kunnen (zonder dat er gevaar is voor bewogen foto's), dat in combinatie met een lagere ISO waarde geeft dezelfde belichting, maar stukken minder ruis :)

Dus verdiep je eens in het samenspel tussen al deze instellingen. Meer duidelijke info hierover is te vinden in de volgende twee topics:
[fotocursus]Werking / invloed van ISOwaardes op 't resultaat
en
[fotocursus] Sluitertijd en diafragma (deel 2)

[ Voor 21% gewijzigd door Orion84 op 27-10-2006 13:56 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Orion84

Heb het al eens gelezen, nu weer trouwens. Ik begrijp dat een lagere iso misschien beter was geweest, maar wat ook een probleem is, is dat je volgens mij de sluitertijd niet kan veranderen met deze cam... ;( Ik spit de handleiding nog eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

foto 3 moet je gewoon verwijderen, hoort niet in het onderwerp

verder vind ik foto 8 te 'murig' 90% vd foto is muur :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 14:05:
@ Orion84

Heb het al eens gelezen, nu weer trouwens. Ik begrijp dat een lagere iso misschien beter was geweest, maar wat ook een probleem is, is dat je volgens mij de sluitertijd niet kan veranderen met deze cam... ;( Ik spit de handleiding nog eens door.
Dat jij die sluitertijd niet kan veranderen (wat inderdaad klopt, deze camera biedt die mogelijkheid niet) wil zeggen dat de camera zelf een zo geschikt mogelijke sluitertijd kiest :)
En als dat alles toch al automatisch gaat lijkt het me weinig zinvol om dan zelf wel de ISO waarde te gaan aanpassen, laat die dan ook op Auto staan? Alleen als je merkt dat de camera een lage ISO waarde kiest en daardoor een te lange sluitertijd nodig heeft, waardoor de boel bewogen wordt, zou je zelf in kunnen grijpen.

Maar mijn verhaal gaat sowieso nog steeds op. De sluitertijden die de camera nu gekozen heeft geven duidelijk aan dat hij ruim voldoende licht binnen krijgt om een veel lagere ISO waarde te gebruiken. Dus als jij zelf die ISO op 400 hebt gezet, dan had je dat beter niet kunnen doen. Stel een lagere ISO waarde in zodat je minder ruis krijgt en de camera zorgt er zelf wel voor dat hij de sluitertijd zo aanpast dat de belichting in orde blijft :)

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 27-10-2006 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Zoals hierboven al gemeld is, zijn de foto's allemaal flets of overbelicht. Maar genoeg gezeur daar over ;) Eerst iets over de compo.

Ik zie niet duidelijk een doel met je foto's. Onderwerpen zijn saai of teveel aanwezig (vooral dat klooster. Het is voornamelijk muur dat je ziet, meer niet). daarbij zijn het een beetje 20 in een dozijn posities. Probeer wat meer door je knieen te gaan ipv alles op dezelfde hoogte te doen. Misschien is het verstandig wat beginners guides te lezen alvorens je foto's gaat maken. Aan de andere kant: al doende leert men.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Nummer 6 vind ik nog wel een beetje leuk, vooral door het gebouw. Smidse, trouwens. ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:03

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Over de foto's is al wel een hoop gezegd, helaas vaak niet zo heel positief.
Daar zal ik het verder niet over hebben, zal een paar tips neerzetten die handig kunnen zijn.

- Laat instellingen aan je camera over, tenzij die echt foute keuzes maakt (waardoor je bijvoorbeeld bewogen foto's krijgt) (dit is al gezegd door orion)

- Probeer duidelijk te kiezen wat je als onderwerp wilt hebben en wat als achtergrond, een overzichtsfoto met van alles erop werkt eigenlijk nooit

- Probeer je compositie op te delen in lagen, 2 horizontale lijnen (zodat je 3 horizontale vlakken krijgt) en 2 vertikale lijnen (zodat je 3 vertikale vlakken krijgt) geven te samen 9 vakjes. Probeer je horizon op één van de 2 horizontale lijnen te plaatsen en onderwerpen op kruispunten van deze lijnen

- Zoek een laag standpunt op, of juist een veel hogere (lager werkt vaak beter), een punt op ooghoogte is zelden spannend (al gezegd door: notna)

- bewerk in photoshop (of picassa: gratis, gimp: gratis) je foto's. Dit hoeft helemaal niet uitgebreid, kijk even wat er met je foto gebeurd als je contrast, brightness, saturation en shadow/highlights aanpast). Vaak kan je met contrast al een hele hoop doen.

- Probeer als je een onderwerp ziet 1 of 2 goede foto's te maken waar je wat langer over doet, dan 5 maken en kijken welke een beetje uitkomt. Kijk door je zoeker en wacht op mensen die voorbij lopen en/of zonlicht dat net wel of niet te zien is.

- Voorkom overbelichting, donkere gebieden iets lichter maken gaat een stuk beter dan lichte gebieden donkerder maken (er is vaak geen detail terug te halen)

Verder zoals anderen al zeiden, het is helemaal niet erg om even een boek uit de bibliotheek te huren, kopen is vaak zonde, want zeker een beginnersboek zal je niet vaak meer terug pakken nadat je hem gelezen hebt.).....daarnaast een uitgebreider boek wat je wel kan kopen, zodat je daarin altijd nog even kan terug bladeren voor de meer geavanceerde functies en mogelijkheden.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:12
nomad85 schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:08:
Verder zoals anderen al zeiden, het is helemaal niet erg om even een boek uit de bibliotheek te huren, kopen is vaak zonde, want zeker een beginnersboek zal je niet vaak meer terug pakken nadat je hem gelezen hebt.).....daarnaast een uitgebreider boek wat je wel kan kopen, zodat je daarin altijd nog even kan terug bladeren voor de meer geavanceerde functies en mogelijkheden.
In alle bescheidenheid denk ik toch iets meer van fotografie snap dat de TS, maar hebben jullie nog tips voor goede boeken voor de beginnende hobby-fotograaf?
Ik heb hier zelf de 'Fotografiegids: Compositie' van John Freeman liggen.

Om even terug te komen op de eerder genoemde ruis. Ik gebruik zelf de Canon S45 van mijn pa en die geeft zelfs al bij ISO100 en ietsje minder licht flinke ruis.

[ Voor 10% gewijzigd door Morgion op 27-10-2006 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Morgion schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:25:
[...]
Om even terug te komen op de eerder genoemde ruis. Ik gebruik zelf de Canon S45 van mijn pa en die geeft zelfs al bij ISO100 en ietsje minder licht flinke ruis.
Waarom denk je dat ik bij mijn Powershot A40 altijd op ISO50 schiet? ISO100 geeft al ruis, en als ik op ISO400 zou schieten zou het meer ruis dan foto zijn. :P

Pagina: 1