Toon posts:

Ram 400Mhz compatible mobo?...

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik was van plan binnenkort een pc samen te stellen met deze specs:
videokaart: Asus GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I)
Moederbord: ASUS M2N-E. nForce 570 Ultra MCP (ATX. PCI-e. Sound. LAN. SATA II. RAID)
processor: AMD Athlon 64 X2 4600+ (AM2. 2.4 GHz. 2x512KB. Boxed)
Ram geheugen: Kingston 2048MB DDR2 PC3200 400MHz CL3 Dual Channel Kit
harde schijf: Seagate 320GB SATA II 7200RPM 16MB Barracuda 7200.10
Dvd-brander: NEC ND-5170 18x (Dual-layer. Zilver)
Kast: Coolermaster Ammo RC 533 SWN1 Silver
Voeding: Cooler Master RS-500-ASAA iGreen Power. 500W (ATX 12V V 2.2

Mijn probleem is echter dat ik niet te veel geld wil uitgeven aan Ram geheugen en toch 2 gig wil.
Mijn vraag is echter waarom scheelt het 2 gig geheugen zo verschrikkelijk in prijs?
Kingston 2048MB DDR2 PC3200 400MHz CL3 Dual Channel Kit is ongeveer 150 euro terwijl sommige 2 gig ram geheugen 350 zijn. Ik gok dat het aan de Mhz ligt en zo ja dan is mijn volgende probleem..:
Kan deze moederbord wel 400Mhz geheugen aan en kan iemand me alsjeblieft vertellen waarom het dom/slim zou zijn deze moederbord of ram geheugen te kopen.
Ik wil deze pc gebruiken om intensief mee te gamen.
(sluit de topic aub niet ik heb echt hard gezocht maar kon geen antwoord vinden....)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak de QVL van dit mobo er eens bij. Dan zie je precies welk geheugen ondersteund wordt (dus ook de specifieke Kingston dimmen die je nu op het oog hebt).

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 21:51:
Pak de QVL van dit mobo er eens bij. Dan zie je precies welk geheugen ondersteund wordt (dus ook de specifieke Kingston dimmen die je nu op het oog hebt).
Sorry wat is QVL....?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

de Qualified Vendor List.
Als je op de Asussite kijkt bij jouw mobo dan staan die daar gewoon voor het geheugen en kun je precies zien welke dimmen getest zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 22:03:
[...]

de Qualified Vendor List.
Als je op de Asussite kijkt bij jouw mobo dan staan die daar gewoon voor het geheugen en kun je precies zien welke dimmen getest zijn.
Ok thnx.... ik zie nu dat je er geen 400Mhz op kan draaien... jammer.
Is het ram geheugen voor de rest wel goed of is er iets mis ermee ofzo?
Zo niet zijn er dan wel uberhaupt goede Am2 socket moederborden met 400mhz ram ondersteuning?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:24
AM2=DDR2, je moet dus wel DDR2 hebben. DDR1 past alleen met een hamer, werkt alleen nog niet

[ Voor 84% gewijzigd door mad-dog op 25-10-2006 22:22 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 22:13:
[...]

Ok thnx.... ik zie nu dat je er geen 400Mhz op kan draaien... jammer.
Is het ram geheugen voor de rest wel goed of is er iets mis ermee ofzo?
Zo niet zijn er dan wel uberhaupt goede Am2 socket moederborden met 400mhz ram ondersteuning?
soms wil Asus nog wel eens moeilijk doen, sommige latjes niet ondersteunen etc. maar dat komt niet door de snelheid denk ik gezien de geheugencontroler op CPU zelf zit, check daarom eens of de CPU geheugencontroller 400Mhz ram slikt, ik denk persoonlijk van wel

op die QVL staan overigens een heleboel types van ook grotere merken niet hoor dus daar moet je je niet teveel van aantrekken eigelijk (behalve als het er op staat dat het NIET werkt)
PC3200 400Mhz DDR2 bestaat ook, word veel geleverd in OEM machines en minder los verkocht(in mijn dell zit het bijv. ook)

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 25-10-2006 22:23 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

Topicstarter
GoldenSample schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 22:21:
[...]

soms wil Asus nog wel eens moeilijk doen, sommige latjes niet ondersteunen etc. maar dat komt niet door de snelheid denk ik gezien de geheugencontroler op CPU zelf zit, check daarom eens of de CPU geheugencontroller 400Mhz ram slikt, ik denk persoonlijk van wel

op die QVL staan overigens een heleboel types van ook grotere merken niet hoor dus daar moet je je niet teveel van aantrekken eigelijk (behalve als het er op staat dat het NIET werkt)

[...]

PC3200 400Mhz DDR2 bestaat ook, word veel geleverd in OEM machines en minder los verkocht(in mijn dell zit het bijv. ook)
Dus er is niets mis met die goedkopere 2 gig ram, en hij kan waarschijnlijk wel in de moederbord ookal staat hij er niet bij bij compatible ram

op asussite:

Geheugen Dual-channel geheugenarchitectuur
4 x 240-pins DIMM, ondersteuning max. 8GB DDR2 800/667/533 ECC en non-ECC, ongebufferd geheugen

Is dat dus een glasharde nee?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 22:28:
[...]

Dus er is niets mis met die goedkopere 2 gig ram, en hij kan waarschijnlijk wel in de moederbord ookal staat hij er niet bij bij compatible ram
Of het gaat werken of niet blijft de vraag. Het is namelijk zo dat Asus bordjes af en toe ongelovelijk ranzig zijn kwa geheugen dat ze willen eten (een van de redenen dat ik liever naar een alternatief voor Asus borden kijk). Je kunt het natuurlijk altijd proberen, maar je hebt niet de garantie dat het ook daadwerkelijk gaat werken.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 22:28:
[...]

op asussite:

Geheugen Dual-channel geheugenarchitectuur
4 x 240-pins DIMM, ondersteuning max. 8GB DDR2 800/667/533 ECC en non-ECC, ongebufferd geheugen

Is dat dus een glasharde nee?
volgensmij is DDR2 400 ook geen officiele standaard (net als DDR 500 bijv.) of het gaat werken weet ik niet, asus garandeerd niet, persoonlijk zou ik het niet doen omdat als je 533 koopt het eventueel mee kan nemen naar een Core 2 Duo setje zonder je Processor te vertragen (die heeft 1066 fsb, met 2X400 heb je dan 233Mhz tekort aan bandbreette) en je dan de zekerheid hebt dat het werkt ;)
de kans dat het werkt is denk ik iets van 70%

ben het eens met Terw_dan, zoals ik ook al zij willen asus mobo's nog al eens zeiken over geheugen, dat is dus al 1 gok en dan nog of 400Mhz ram werkt op de CPU en het mobo dat pikt

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 25-10-2006 22:36 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

Beetje eigen inzet mag ook wel - eerste plek om te beginnen zoeken naar info is de handleiding van je moederbord (die voor aanschaf zonder problemen op de website van de fabrikant te vinden is), verder had je over QVL kunnen lezen in de PMG FAQ en kun je meer informatie vinden over DDR vs DDR2 in verschillende reviews op de betere sites (www.anandtech.com voor een paar erg goede)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.