Cross-domain uitwisselen van data tussen pagina en iframe

Pagina: 1
Acties:

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-03-2022
Hallo,

Eerst zal ik een korte omschrijving geven van hetgeen waar ik mee bezig ben:

- Er is een digitale leeromgeving (Moodle / N@TSchool!)
- Hierin kunnen SCORM (een afgesproken standaard voor het maken van educatieve content) cursussen draaien.
- Er is bestaand leermateriaal beschikbaar. (met daarin tekst en invulvelden voor opgaven)

De bedoeling is dat het bestaande leermateriaal op een vaste plaats blijft staan. De leeromgeving en de content is dus gescheiden. (op twee verschillende domeinen) Nu zou je zeggen, eitje toch? Ik maak een iframe aan waar ik de betreffende pagina inlaad van het andere domein. So far, so good.

Het doel van de leeromgeving is dat wanneer een leerling een bepaalde pagina heeft bekeken en eventueel opgaven heeft gemaakt, dat de ingevoerde gegevens opgeslagen worden in de leeromgeving. En daar zit het probleem: vanwege veiligheidsredenen is het niet mogelijk om vanuit een iframe data door te geven aan een parent op een ander domein. Ik krijg deze error wanneer ik een functie van de parent aanroep vanuit het iframe: 'permission denied'.

Ik heb ook geprobeerd de data die uitgewisseld moet worden door te geven door middel van GET parameters. Dit gaat goed wanneer ik deze data meegeef als parameter bij de pagina in het iframe. Maar hoe geef ik in godsnaam die data weer terug aan de parent?

Ik zit echt helemaal vast en ben benieuwd of iemand een oplossing heeft voor mijn probleem.

De gebruikte scripttaal is Javascript en het gebruik van een server-side scripttaal zoals PHP of ASP is niet toegestaan in een SCORM pakket.

Bij voorbaat dank.

GuitarFacts | Last.fm | Google Zoekmachine Optimalisatie

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Je kunt met document.domain = "het.andere.domein" in het.ene.window dit probleem omzeilen. Dacht ik.

• newpegasus
Was het maar zo eenvoudig...wanneer ik document.domain aanpas in de parent voordat het iframe geladen is, dan laadt de pagina in mijn iframe niet meer. Doe ik het daarna, dan heeft het geen effect.

Zie ik iets over het hoofd?

/edit

Ik vind via de search zojuist dit topic. Vanwege sandbox security schijnt het niet mogelijk te zijn, maar wel met 'JSON'. Iemand daar ervaring mee?

[ Voor 36% gewijzigd door newpegasus op 25-10-2006 12:57 ]

• newpegasus
Voor het archief:

Inmiddels heb ik een oplossing gevonden om data uit te wisselen tussen twee verschillende domeinen. Het is geen nette oplossing maar het doet zijn werk. Het is eigenlijk heel eenvoudig, met javascript stuur je in de url een parameter mee met daarin de data. Wanneer de pagina in het iframe klaar is stuurt het aan zijn parent weer een parameter mee met de nieuwe data die er vervolgens weer wat mee doet.