pc hangt (A8N-Sli premium - raid controller maxtor schijven)

Pagina: 1
Acties:

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hoi,

Ik heb al een tijdje een A8N-SLI Premium met een x2 4400. best tevreden.
Had alleen al een tijd het problem dat in films om de 2-3 min de film een sec hangt en trilt. Na wat onderzoek kom ik bij een tip om de hardeschijven op de onboard raidcontroller te hangen (maxtor dmax 10, nforce probleem werd er geroepen, je kent ut wel) Ik heb dat vandaag dus geprobeerd. 200Gb schijf gebruikt aan standaard sata poorten voor OS en 4 keer 250GB verplaatst naar raid controller.
Zo ver leuk en aardig.

Windows er op en booten.... prima, beetje driver problemen, 30 min verder werkte alles.
Dus ik leuk alle data (mijn documenten etc) kopieren naar mijn nieuwe OS schijf. Slaat de pc halverwege de kopie ineens vast....helemaal niets meer.
reset --> windows --> schijf niet meer te vinden waar ik van aan het kopieren was, andere 3 nog wel.
pc uit gezet. en weer aan (dus nu echt uit en geen reset) en dan is de schijf er weer.
Begin weer met kopieren, andere bestanden nu, slaat ie na 5 min weer vast. :S
3 keer dit probleem gehad.
andere schijven aan de raid controller veroorzaken het ook. dus het ligt niet aan de schijven volgens mij.

Erg irritant want als ik de schijven gewoon weer aanslui zoals ze waren op de standaard sata poorten dan werkt windows verder prima, uren lang kopieren, geen probleem. behalve dan die stotter in de videos!! :(

Waarom hangt mijn systeem als ik het via de raid controller doe? De schijven staan dan dus verder niet in raid! tips? trucs? hints? HEEL WELKOM!

thnx....

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Ik vrees dat de Maxtor-in-raid op Nforce4 problemen gaan blijven. |:( Er blijft een kans op data corruptie of dat een schijf opeens niet meer wordt herkent en dat is ook wat er gebeurd. Ik neem aan dat je de nieuwste Nforce drivers van Nvidia geinstalleerd hebt? (6.86). Zet de maxtors is op SATA1 indien mogelijk (kan helpen en maakt als het goed is geen verschil in snelheid).

Wat ik niet snap is, waarom de films na 2-3 minuten stotteren, heftige games ok, wat gebeurd er op dat moment met de computer?

Ik heb: 4200+ X2 AMD, A8N SLI Premium BIOS 1.09, 1 WD 74GB raptor, 1 WD 250 GB caviar op SATAI gezet (geen raid), 2 GB corsair 3200 geheugen, EAX1600Pro + Catalyst 6.9. En heb hier dus totaal geen last met het afspelen van DIVx AVI raw MOV MPG1 MPG2, kan ook eigenlijk bijna niet. Met een 4400 X2 en een beetje videokaart moet het systeem toch goed genoeg zijn.

Hoeveel geheugen heb je?
Welke videokaart?
Heb je AMD dual core drivers geinstalleerd?
De MS hotfix voor dual cores en de Dual core optimizer?
Gaat alles gioed met de installatie van codecs en video drivers?

:?

[ Voor 22% gewijzigd door Jouke74 op 25-10-2006 10:43 ]

"That was left handed..." - JJH

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:40
Uninstall is de Nvidia Netwerk driver / ingebouwde firewall. En installeer alleen de netwerk driver. Dit zorgde bij iemand voor dat er 0,0 problemen waren tussen Maxtor en Nforce 4.

• Wabs
  • Niet online
PC is een 4400+ X2 met 2GB corsair XMS (2-2-2-5) en een 7600GT (sinds vandaag, hiervoor een 6600GT) als je een film kijkt loopt het prima voor 2 -3 min en dan hangt het systeem even, 1 sec of zo, niet lang, geluid trilt dan ff en dan gaat het weer verder. maar dus niet alleen de film die hapert, msn webcam staat bijv ook ff stil. In games nergens last van.

Netwerk driver zonder firewall.... waar vind ik die?
En Ik heb nforce drivers van asus site. 6.65 dacht ik. Staan er dus op de site van NVIDIA nieuwere? ik ga zo ff kijken!
Dual core drivers / hotfix? neem aan dat ik die wel heb, maar hebje anderes nog een linkje?

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
De dual core en hotfix heb je dus niet... anders had je het wel geweten. De video hapering zou heel misschien een gevolg kunnen zijn van je dual core aansturing (gokje). Lees dit eens en voer het uit, geldt niet alleen voor spellen: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=983781

Bij de Nvidia drivers kan je tijdens installatie kiezen welke wel en niet te installeren. Volg hierboven genoemde opties. http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_win2k_6.86.html (32 Bits systeem). Ik heb de IDE SW drivers ook niet geinstalleerd, maar dat is een keuze die je zelf moet maken (werkt soms beter, soms slechter).

Gebruik wel de Asus CD voor het installeren van de ACPI driver. Dit wordt gedaan zodra je de CD erin doet. De CD heb je ook nodig voor de Marvell drivers, want die worden niet door Nvidia geinstalleerd.

Indien je onboard sound gebruikt ook de Sounddrivers nog downloaden bij Realtek.

Zorg dat in je BIOS de overclock AI opties van Asus uit staan (PEG link etc).

Memtest runnen is ook een keer aan te raden om te kijken of je timings ok zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Jouke74 op 25-10-2006 12:31 ]

"That was left handed..." - JJH

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
in de FAQ : OM FAQ / Beleid

staat bij Compatibaliteit het volgende
Compatibiliteit (Maxtor): alle Maxtor SATA schijven (DMP9, DM10, Maxline) hebben compatibiliteitsproblemen met de ICH5(R) en ICH6(R) southbridge. In veel gevallen volstaat een BIOS update van het moederbord. Anders moet je even het bord RMA'en voor een nieuwere revisie of een ander bord met een andere/nieuwere merk/type chipset nemen.

Alle Maxtor DiamondMax10 SATA schijven (DM10, Maxline) hebben ook compatibiliteitsproblemen met andere controllers dan de ICH5(R) en ICH6(R), zoals de onboard SATA controller van nVidia nForce4 borden, de Promise FastTrak, de LSI MegaRAID, de Marvell 805041 en mogelijk ook andere minder populaire controllers, zie ook dit topic: Compatibiliteit Maxtor SATA schijven met o.a. nForce4. Er zijn diverse oplossingen mogelijk (let op: succes wordt niet gegarandeerd, maar niet geschoten is altijd mis):

Firmware upgrade: je hebt minimaal de firmware versie 1B70 voor de DiamondMax10 SATA-I nodig. Download: 1B70 (740KB). Voor de SATA-II versie van de DiamondMax10 heb je minimaal de firmware versie 6V3 nodig. Download: 6V3 (1,42MB). De huidige firmwareversie van je schijf kun je makkelijk op de sticker bovenop de schijf terugvinden. Aan de linkerkant, boven de bovenste streepjescode, staat een code in de trant van "BANC17M0". Deze is dus ouder dan "BANC1B70".
Let op: sluit voor het flashen uitsluitend Maxtor DM10 schijven aan in je PC en verwijder de overige typen Maxtor schijven (zoals DMP9), anders wordt de Firmware van de andere Maxtor schijven ook overgeschreven.
SATA-I/II jumper: naast de SATA connector achterop een DiamondMax10 SATA-II schijf kun je een jumper zetten om de schijf op SATA-I te fixen in plaats van SATA-II. Wanneer je die jumper plaatst dan zouden deze compatibiliteitsproblemen uit de wereld zijn gehoplen. Nadeel is echter dat jouw SATA-II schijf op SATA-I bandbreedte zal draaien, echter dat hoeft qua performance geen nadeel te zijn. De schijf gaat toch niet harder dan een kleine 60MB/s.
BIOS instellingen: daarnaast moet je in sommige gevallen ook in de BIOS de Enhanced SATA Mode instelling uitschakelen om Windows op de Maxtor schijf te kunnen installeren. Ook wil het wel helpen om de NCQ-feature te uitschakelen in de BIOS danwel via apparaatbeheer in Windows.
Draadje solderen: in extreme gevallen moet je een draadje aan de pin 11 van de SATA connector solderen en doorlussen naar een andere ground pin of zelfs de behuizing.
misschien helpt het

• Wabs
  • Niet online
Zit nu op de uni, kan dus weinig proberen.... |:( .... doe ik vanavond!
Die FAQ mbt die maxtor schijven heb ik al geprobeerd. No drives of this type where found. (ofzo... en dan hangen ze dus niet aan de SATA RAID controller.)

Die andere fixes ga ik vanavond proberen! hoop echt dat het helpt! thnx for the tips. Jullie horen het nog wel!

• Wabs
  • Niet online
Alle bovengenoemde tips geprobeerd...
Stotter blijft in de films geen idee waar het dus nu aan ligt!

Ik heb maar niet meer geprobeerd die andere setup (met deze 4 schijven aan de raid controller en 1 lossse aan de standaard sata poorten). Iemand een idee waarom die setup elke keer hangt?

alvast bedankt

edit: Memtest gedraaid, (2 uur nu) en gen errors, ik laat de test nog wel door lopen, maar denk niet dat dat het is.
Andere mogelijkheden?

[ Voor 18% gewijzigd door Wabs op 26-10-2006 14:32 ]

• Wabs
  • Niet online
Update:
Heb vandaag 4 nieuwe HDD's besteld... geen maxtor meer, seagate barracuda 7200.10 320GB :)
Hopelijk ben ik hierna van het probleem af.
Had het geluk datik mijn maxtor 250GB alle 4 snel kon verkopen voor een nette prijs.

Als ik ze binnen heb post ik het resultaat wel weer! :z

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Dit probleem heb ik ook je moet even naar apparaatbeheer>IDE ATA/ATAPI-controllers>
En dan rechte muis knop op NVIDIA NFORCE4 Serial ATAT Controller>Dan Secondary Channel>En dan moet je ff "COMMAND QUEUING" disabelen

• Wabs
  • Niet online
die laatste tip hielp niet.... jammergenoeg.

Als het goed is komen morgen mijn nieuwe schijven binnen, hoop dat ik er dan vanaf ben!

• Ranja_Ranja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-12-2024
ZalmanLuci schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 21:08:
Dit probleem heb ik ook je moet even naar apparaatbeheer>IDE ATA/ATAPI-controllers>
En dan rechte muis knop op NVIDIA NFORCE4 Serial ATAT Controller>Dan Secondary Channel>En dan moet je ff "COMMAND QUEUING" disabelen
Ik heb hetzelfde probleem als TS, maar die beschrijving van jou kan ik niet volgen... Klopt bij mij iig niet.
Pagina: 1