Maxtor 250GB SATA2 betrouwbaar na reparatie maxblast?

Pagina: 1
Acties:
  • 706 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:21
Ik heb op marktplaats een tweedehands maxtor 250gb sata2 schijf gekocht met 16mb chache.

Bij aankomst heb ik de schijf, die er van de buitenkant netjes en onbeschadigd uitzag geinstalleerd.
Ook dat ging netjes en ik dacht een prima koop gedaan te hebben voor 35 eur inc verzendkosten.

Totdat ik om te testen even een tooltje geinstalleerd had. Deze zei dat de harddisk onbetrouwbaar is en asap vervangen moet worden. Na het kopieren van bestanden naar deze schijf is deze zelfs uit mijn windows verwijderd. Ook in de bios en in maxblast kon ik hem niet meer vinden. Pas nadat ik hem op een nieuw sata kanaal heb aangesloten werd hij weer zichtbaar.

Toen heb ik even maxblast van maxtor op cd gezet en geboot. De 90 seconden test was niet succesvol: ik werd aangeraden een uitgebreide test te doen.
Na de uitgebreide test waren er fouten gevonden volgens maxblast en deze kon ik repareren. Het repareren was succesvol.

De verkopende partij beweert dat voor verzending de harddisk moeiteloos door de test in maxblast kwam. Ben ik bedrogen?! Moeilijke vraag. De verkoper heeft in ieder geval aangeboden om na het retour zenden van de harddisk mijn geld over te maken. Dat spreekt behoorlijk in zijn voordeel.

Maar mijn vraag is: heb ik nu een betrouwbare harddisk na de reparatie door maxblast? OF doe ik er verstandig aan om de schijf retour te sturen?
O-)

[ Voor 10% gewijzigd door vandenhende op 24-10-2006 13:49 ]

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:33
In jou geval zou ik de schijf terug sturen.
Maxblast geeft niet voor niets aan dat er fouten op staan(stonden).
Er is dus iets mee gebeurd en je weet nooit of het nog een keer gebeurd.

Door het transport kan het bijna niet komen.
Dan moeten er echte hardde fouten in zitten en dat kan maxblast niet repareren.
En voor wat betreft de reparatie van maxblast zou ik daar niet op vertrouwen.
Je weet nooit waardoor die fouten onstaan zijn.

Als je het mij vraagt een te groot risico.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Iedere schijf heeft een verborgen ruimte met een bepaalde hoeveelheid sectoren (vaak iets van 4MB). Bij het repareren van de bad sectors worden de sectors als ontoegankelijk gemarkeerd en wordt de overeenkomende hoeveelheid sectoren uit de verborgen ruimte vrijgegeven. In wezen worden de sectoren niet gerepareerd :)

Echter wanneer je eenmaal bad sectors krijgt op een harddisk, dan kun je in bijna alle gevallen ervan uitgaan dat er binnen een relatief korte tijd (maandje, jaartje) nog meer bad sectors erbij zullen komen. Ga nu daarom na of je de schijf wel netjes behandelt, als in: goede koeling, stevig vastmonteren aan de behuizing danwel chassis en een stabiele stroomvoorziening. Zie ook de OM FAQ / Beleid » Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?

Maar aangezien het om een tweedehandse harddisk gaat, dan zou ik deze toch maar retour zenden en gewoon voor een nieuwe en verse HDD gaan.

Je zou overigens ook op Maxtor.com kunnen controleren of je nog fabrieksgarantie op de schijf hebt. Is dit het geval, dan kun je daar beter gebruik van maken, dan krijg je een nieuwe schijf thuisgestuurd. Echter dit kun je alleen doen wanneer de Maxblast een foutmelding geeft (en dan moet je niet zelf de bad sectors oplappen). Deze foutcode moet je dan op de RMA formulier invullen.

• vandenhende
BalusC schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 11:44:
Je zou overigens ook op Maxtor.com kunnen controleren of je nog fabrieksgarantie op de schijf hebt. Is dit het geval, dan kun je daar beter gebruik van maken, dan krijg je een nieuwe schijf thuisgestuurd. Echter dit kun je alleen doen wanneer de Maxblast een foutmelding geeft (en dan moet je niet zelf de bad sectors oplappen). Deze foutcode moet je dan op de RMA formulier invullen.
Hmm dat is nu dus te laat aangezien ik ze wel gerepareerd heb. 8)7

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt dus nog fabrieksgarantie? En de Maxblast geeft nu een "PASS" in de korte test?

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het is SATA2, dus zo nieuw dat er eigenlijk wel fabrieksgarantie op móet zitten!

Opsturen voor €5 en je krijgt snel een nieuwe schijf van ze binnen!

• vandenhende
BalusC schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 12:13:
Je hebt dus nog fabrieksgarantie? En de Maxblast geeft nu een "PASS" in de korte test?
Ik krijg nu wel een pass inderdaad. En is In warranty! Zou ik hem toch niet op kunnen sturen?

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-02 13:48
Echter wanneer je eenmaal bad sectors krijgt op een harddisk, dan kun je in bijna alle gevallen ervan uitgaan dat er binnen een relatief korte tijd (maandje, jaartje) nog meer bad sectors erbij zullen komen.
Dit was vroeger zeker zo. Ik spreek uit ervaring. Maar een 2,5 a 3 jaar geleden heb ik een stroomstoring gehad zonder UPS. Bad sectors en het werden er inderdaad steeds meer. Daarna heb ik zowel mijn Maxtor en Seagate schijf met hun eigen tool lowlevel geformat. Ik moet zeggen, de schijven doen dagelijks hun werk en worden intensief gebruikt. Heb er nog geen bad sector bij gekregen. Lowlevel format van 120GB duurde overigens wel iets van 14 uur volgens mij. Maar goed, hij doet het nog steeds perfect (garantie was al verlopen). De Maxtor draait ook nog steeds zonder problemen. Ze worden binnenkort wel vervangen puur uit voorzorg. Het hoeft tegenwoordig niet altijd slechter te worden. Voorheen wel, daar heb ik tot een jaar of 4 geleden veel ervaring mee :) .

Maar zoals de rest ook al zegt. Er zit nog garantie op. Als de tool aangeeft dat er iets mis is, kun je er zeker van zijn dat je snel een nieuwe schijf krijgt. Ik heb al minimaal10 drives opgestuurd, zonder enig probleem bij het leveren van een nieuwe.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

@ Die Bruine
In jouw geval zijn de bad sectors ontstaan door een externe oorzaak. Maar als je bad sectors krijgt vanwege bijvoorbeeld slijtage of beschadigde onderdelen, dan is het aftellen totdat je de hd naar zijn graf kan dragen.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• vandenhende
Oke bedankt voor de reacties. Ik heb op de website van maxtor dan toch maar een RMA aangevraagd. Nu even opsturen en hopen dat ik snel een nieuwe krijg! :P

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:12
Die Bruine schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 13:13:
[...]

Dit was vroeger zeker zo. Ik spreek uit ervaring. Maar een 2,5 a 3 jaar geleden heb ik een stroomstoring gehad zonder UPS. Bad sectors en het werden er inderdaad steeds meer. Daarna heb ik zowel mijn Maxtor en Seagate schijf met hun eigen tool lowlevel geformat. Ik moet zeggen, de schijven doen dagelijks hun werk en worden intensief gebruikt. Heb er nog geen bad sector bij gekregen. Lowlevel format van 120GB duurde overigens wel iets van 14 uur volgens mij. Maar goed, hij doet het nog steeds perfect (garantie was al verlopen). De Maxtor draait ook nog steeds zonder problemen. Ze worden binnenkort wel vervangen puur uit voorzorg. Het hoeft tegenwoordig niet altijd slechter te worden. Voorheen wel, daar heb ik tot een jaar of 4 geleden veel ervaring mee :) .

Maar zoals de rest ook al zegt. Er zit nog garantie op. Als de tool aangeeft dat er iets mis is, kun je er zeker van zijn dat je snel een nieuwe schijf krijgt. Ik heb al minimaal10 drives opgestuurd, zonder enig probleem bij het leveren van een nieuwe.
Lowlevel van 120 GB duurde 14 uren?

Hier duurde de low level format van mijn 80 GB Diamondmax 9 ongeveer een half uurtje, inclusief het uitschakelen van bad sectors en de "nieuwe" sectors markeren.

Die Diamondmax 9 was eerst de schijf van mijn server. Ik vertrouw de schijf ook niet 100% meer en heb hem voor mijn server vervangen door een 250 GB Samsung. De Maxtor draait nu als 2e schijf in mijn pc en hij neemt het wisselbestand voor zich samen met wat spul dat ik tijdelijk op wil slaan. I/O is er dus voldoende en ik heb er na de low level format geen problemen meer mee gehad.

Maar nogmaals, ondanks het probleemloos draaien vertrouw ik de schijf niet echt meer.

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Als je kan aantonen dat er met de schijf zelf niet is geklooit kan je hem gewoon aanmelden hoor, dan krijg je via Maxtor.com een nieuwe schijf thuisgestuurd..

• metallicelmo
GH45T schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 13:24:
[...]

Lowlevel van 120 GB duurde 14 uren?

Hier duurde de low level format van mijn 80 GB Diamondmax 9 ongeveer een half uurtje, inclusief het uitschakelen van bad sectors en de "nieuwe" sectors markeren.

Die Diamondmax 9 was eerst de schijf van mijn server. Ik vertrouw de schijf ook niet 100% meer en heb hem voor mijn server vervangen door een 250 GB Samsung. De Maxtor draait nu als 2e schijf in mijn pc en hij neemt het wisselbestand voor zich samen met wat spul dat ik tijdelijk op wil slaan. I/O is er dus voldoende en ik heb er na de low level format geen problemen meer mee gehad.

Maar nogmaals, ondanks het probleemloos draaien vertrouw ik de schijf niet echt meer.
Ik zou nooit een schijf in mijn pc hangen die ook maar 1 teken geeft van bad blocks, dat is echt vragen om problemen / dataverlies / performance... Schijven horen geen bad blocks te hebben en als de software aangeeft dat ze gerepareerd kunnen worden lijkt me dat ook sterk dat je problemen dan voorgoed wegblijven...

• GH45T
metallicelmo schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 13:31:
[...]

Ik zou nooit een schijf in mijn pc hangen die ook maar 1 teken geeft van bad blocks, dat is echt vragen om problemen / dataverlies / performance... Schijven horen geen bad blocks te hebben en als de software aangeeft dat ze gerepareerd kunnen worden lijkt me dat ook sterk dat je problemen dan voorgoed wegblijven...
Als ik tijdelijke data op die schijf zet die niet enorm belangrijk is vraag ik dan om problemen?

Als die schijf kapot gaat so be it, echter heb ik die schijfruimte wel nodig en vind ik het een beetje absurd als ik dan een nieuwe schijf moet gaan kopen.

Vergis je niet, het ding draait alweer meer dan een jaar probleemloos.

Natuurlijk, als ik geld genoeg had zou ik een nieuwe kopen maar dat is voor mij weer 2 maanden zuinig leven dus daar begin ik niet aan voor die harddisk.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou hem ook lekker opsturen naar Maxtor. Ze doen naar mijn ervaring nooit moeilijk. Gewoon op je formuliertje zetten dat de schijf soms niet herkend wordt oid als je geen foutcode meer krijgt uit het programma. Krijg je binnen een week of 3 wel een nieuwe.

Niks is bij een computer namelijk zo vervelend als een onbetrouwbare harde schijf die er misschien elk moment mee kan ophouden waardoor al je data weg is.

• metallicelmo
GH45T schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 13:35:
[...]

Als ik tijdelijke data op die schijf zet die niet enorm belangrijk is vraag ik dan om problemen?

Als die schijf kapot gaat so be it, echter heb ik die schijfruimte wel nodig en vind ik het een beetje absurd als ik dan een nieuwe schijf moet gaan kopen.

Vergis je niet, het ding draait alweer meer dan een jaar probleemloos.

Natuurlijk, als ik geld genoeg had zou ik een nieuwe kopen maar dat is voor mij weer 2 maanden zuinig leven dus daar begin ik niet aan voor die harddisk.
Nou in dat geval zal het dus niet zo erg zijn als die ooit crashed... Ik heb wel eens een pc gezien waarvan 1 van de data schijven defect bleek, en daardoor de hele pc langzaam maakte.. Maar goed ik denk dat je zoiets snel genoeg merkt...

• GH45T
metallicelmo schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 13:40:
[...]

Nou in dat geval zal het dus niet zo erg zijn als die ooit crashed... Ik heb wel eens een pc gezien waarvan 1 van de data schijven defect bleek, en daardoor de hele pc langzaam maakte.. Maar goed ik denk dat je zoiets snel genoeg merkt...
Nee hoor, hij maakt niet mijn hele pc traag ;)

ik weet echt wel wanneer een schijf rijp is voor de schroot. Op deze schijf zat geen garantie meer toen hij kapot ging dus toen maar een low level format gedaan en kijken of er nog wat bruikbaars van te maken was.

Perfect om wat met vmware machines in te hobbyen, als die machines weg zijn vind ik dat helemaal geen ramp, dan maak ik gewoon weer wat nieuwe testdingen.

Snel even de inhoud van een DVDtje op mijn harddisk zetten, toch genoeg plek op de 2e harddisk omdat er toch niets belangrijks op staat. Wisselbestand op de 2e schijf, wordt die eerste wat minder belast. Werkt prima en voor mij geen reden om die schijf eruit te halen.
Pagina: 1