Welke DSRL om mee te beginnen ???

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik ben een beginner op het gebied van DSRL en heb voorheen altijd gewerkt met digitale compact camera's.
Nu wil ik mijn blikveld gaan uitbreiden met een spiegereflex camera, maar wil iever niet boven de 1000 euro uitkomen, maar wel een redelijke en nieuw model camera hebben.

Uiteraard heb ik al wat zitten rondkijken en ben gekomen tot de volgende 3 om uit te kiezen:
  • Sony Alpha 100
    Dit vanwege zijn super steady shot
  • Canon EOS 400D
    Als ik Canaon hoor dan heb ik al vertrouwen, en volgens mij zijn er meer lenzen voor te krijgen dan voor de Sony.
  • Nikon D80
    Omdat dit een nieuwe camera is.
Dus tot nu gaat mijn 1e keuze uit naar de Sony en pas dan naar de Canon en Nikon.

Hierbij ook nog even een advertie uit een folder van een fotozaak bij mij in de buurt, let niet op de prijzen, maar het is wel iets waaruit ik wil gaan kiezen.

Is er iemand die mij meer advies kan geven zodat ik tot een beter besluit kan komen ?

Afbeeldingslocatie: http://blogger.xs4all.nl//images/blogger_xs4all_nl/arnold0/10084/r_Copy%20of%20File.JPG

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:45
Als je max duizend euro uit wil geven dan vraag ik me af waarom de D50 niet op lijstje staat? Koop er een 24-120 VR of 18-200VR bij en je zit ook rond de 1200 euro en je hebt dan ook nog eens een goede lens erbij!

=edit=
ok niet helemaal goed gelezen, maar mijn vraag staat, waarom niet de D50?

[ Voor 16% gewijzigd door Ramon op 23-10-2006 20:39 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• avdl72
  • Niet online
De D50 heb ik er niet bij staan omdat ik het liefst ook een 10 megapixel camera heb.
Zoals ik al zij ik heb liever een van de nieuweste camera's.

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:45
Dan moet ik toch even lastig gaan doen, want als dat de enige redenen zijn dan zijn het nogal slechte redenen :P De D80 body is bijna 2x zo duur als de D50 body. Voor dat verschil in prijs zou ik als ik jouw was op zoek gaan naar een mooie lens, daar heb je veel meer aan als 4MP extra.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Als je 10mp nodig hebt is prima, maar als ik zo vrij mag zijn om te vragen, waarvoor ga je het nodig hebben dan?

Ik heb slechts een D50je, met slechts 6mp, maar verkoop foto's om posters van te maken die een meter groot worden. Vroeg me daarom af waar je het nodig voor had?

Verder is een goede lens zoveel interessanter dan een body met 10mp of wat andere fancy features.

Die 1000 euro die je noemt, is dat inclusief of exclusief lenzen/accesoires?
Dat gaat namelijk flink uitmaken....mijn body kost nu 470 euro ofzo, maar mijn tas zit voor 2000 euro aan spul in.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Hier hebben wij volgens mij een apart topic voor om te voorkomen dat er 1000 en 1 van dit soort topic worden geopend:

[discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 16:49

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Kijk voor de gein ook eens in dit topic: [discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*
Is hét topic voor jou vraag ;)
Je argumentatie begrijp ik trouwens niet helemaal.
Ook jammer dat je je alleen beperkt tot deze drie merken.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
Het verschil tussen 6 en 10 MP is inderdaad veel minder schokkend als wat de getallen doen vermoeden. Het verschil in de hoeveelheid detail die een plaat bevatte (mits je groot genoeg afdrukt, je lens scherp genoeg is, er daadwerkelijk voldoende detail in de scene zit enz.enz.) was tussen 6 en 8MP iets in de order van 5% in het gunstigste geval (stond ergens een keer op DP review bij volgens mij de review van de 350D). Dus reken bij 10MP op maximaal 10% extra detail als alles me zit. Want lens afwijkingen en bewegingsonscherpte zie je met een hogere resolutie ook eerder.

Misschien is wat meer achtergrond informatie ook wel handig, wat wil je er bijvoorbeld mee gaan doen/wat zijn je fotografische interesse's. Ben je wel of niet van plan om rond te lopen/slepen met een fraaie collectie glas?

Wat is je top3 aan prioriteiten wat betreft glaswerk (scherpte, bouw, af snelheid, prijs, bereik, gewicht, lichtsterkte enz.)

[ Voor 4% gewijzigd door martijn_tje op 23-10-2006 21:05 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• avdl72
  • Niet online
nomad85 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 20:55:
Die 1000 euro die je noemt, is dat inclusief of exclusief lenzen/accesoires?
Dat gaat namelijk flink uitmaken....mijn body kost nu 470 euro ofzo, maar mijn tas zit voor 2000 euro aan spul in.
De 1000 euro is voor een kitje, dus body 1 of 2 lenzen en geheugenkaart.

• avdl72
  • Niet online
martijn_tje schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 21:04:
Misschien is wat meer achtergrond informatie ook wel handig, wat wil je er bijvoorbeld mee gaan doen/wat zijn je fotografische interesse's. Ben je wel of niet van plan om rond te lopen/slepen met een fraaie collectie glas?

Wat is je top3 aan prioriteiten wat betreft glaswerk (scherpte, bouw, af snelheid, prijs, bereik, gewicht, lichtsterkte enz.)
Ik ben dus nog maar beginner en moet alles nog een beetje gaan ontdekken van wat er allemaal mogelijk is en kan.

Zoals jou laatste vraag kan ik nog geen antwoord opgeven, ik wil wel gaan uitbreiden als daar de reden toe is, maar wil vooral een camera kopen waar ik nog jaren mee vooruit kan en in al die tijd ook nog goed mee kan.

Dus al het advies voor een beginner is welkom, ook waar ik b.v. op moet letten e.d.

Verwijderd

Ik vraag me af of die kitlens wel een oplossend vermogen van 10MP heeft. Anders heb je natuurlijk helemala niks aan die 10MP. Pentax K10D moet je ook niet vergeten als je 1000 euro aan een body+kit wil uitgeven.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02:38

Marc H

- - Is wakker - -

avdl72 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 21:44:
[...]

De 1000 euro is voor een kitje, dus body 1 of 2 lenzen en geheugenkaart.
+ extra accu, plus fijne tas om het in mee te nemen ;)

Beste tip die ik kan geven, ga eerst eens voelen welke camera je het lekkerst in de hand ligt.

De canon is nogal klein, de nikon kan dan lekkerder in je hand liggen.

Hoewel er wel verschillen (technisch) tussen de cameras zijn, kunnen ze allemaal goede fotos nemen. En doe ook aan lange termijn denken. De sony is mooi, maar hoeveel lenzen zijn er voor?

[ Voor 42% gewijzigd door Marc H op 23-10-2006 21:59 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Verwijderd

Afgezien van de al genoemde draad:
[discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*

Kijk ook eens naar de discussies over de verschillende camera's zoals bijvoorbeeld:
Nikon D50 - Deel 2
(Ik begrijp niet dat je een 6mp camera van deze kwaliteit niet mee wilt nemen in je overweging.)
Nikon D80 10,2MP dSLR introductie
Canon EOS 400D 10,1MP dSLR
Sony Alpha 100

\[D-SLR] Konica Minolta Dynax 7D

Oh, Ja, ik ben zelf een Nikonian, vandaar dat ik wel de D50 aanprijs, maar minder onder de indruk ben van de Canon 300D.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Zie de tips en links hierboven: daar moet je al een heel eind mee komen :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.