Toon posts:

Coax en scart door 5/8 electra buis?

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een (inbouw) kast waar van uit ik mijn coax kabel heb verlengt naar mijn tv (via de muur met 5/8 16mm pvc buis). Nu wil ik eigenlijk mijn DVD speler in de kast plaatsen (bij de oude coax aansluiting). Alleen nu weet ik niet hoe ik de aansluiting van tv naar DVD moet maken. Mijn dvd speler heeft namelijk geen Coax uitgang. Kan ik een scart kabel (zelf solderen) en dan samen door de buis trekken samen met de coax kabel zonder last van storing te krijgen (en past dat)? Of zijn er wellicht andere mogelijkheden (liever geen conferter)?

Wie oh wie. :? :?

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:49
Qua storing ben ik niet bang dat het mis gaat. Coax heeft sowieso een heel andere werk frequentie dan Scart. Coax is teneerste al afgeschermt en met een beetje geluk scart ook enigzins. Maar of het in 1 buis gaan passen denk ik niet. Als je de dikke scart kabel hebt en de normale 7mm Coax kabel ben ik bang dat het niet zal lukken. En ik zou eerlijk gezegd ook geen te dunne kabels pakken, zeker al niet over afstanden.

verdwaalde ict'er op elektro!

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
afgezien van de buizen e.d. hoe lang moet de scart worden?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat de totale leiding rond de 8 meter lang is.

Wellicht dat ik zelf een kabel maken 6 aders (2 beeld, 2 geluid recht en 2 geluid links) is denk ik al snel dunner dan 7 mm of zie ik dat verkeerd? :|

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:49
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 20:30:
Ik denk dat de totale leiding rond de 8 meter lang is.

Wellicht dat ik zelf een kabel maken 6 aders (2 beeld, 2 geluid recht en 2 geluid links) is denk ik al snel dunner dan 7 mm of zie ik dat verkeerd? :|
Dat zou misschien wel weer kunnen, maar dan heb je geen scart kabel meer. Die 7mm slaat eigenlijk op de diameter van de coax kabel (er vanuit gaande dat je een goede kabel gebruikt). 8 meter is veder goed te doen voor een video/geluid kabel. De Coax signaal is hopelijk ook een beetje sterk anders denk ik dat je daar een versterker voor moet hebben.

verdwaalde ict'er op elektro!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:57
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 20:30:
Ja natuurlijk, zelf maken kan zeer goed..
Ik heb hier ook een paar vrij lange videoverbindingen (RGB & S-Video) via dunne UTP kabel lopen.
Dit werkt prima. :)
Zie ook: Home Theater: Long VGA (or Component) Cable from CAT5

Maar als je je DVD speler in goede kwaliteit wilt aansluiten heb je wel meer aders nodig, met alleen 2 verbindingen voor beeld heb je dus alleen lage kwaliteit composiet signaal!
Veel beter is RGB (best) of S-Video.
Zie ook: Pinouts.ru: Scart layout

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23

Jag

Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 20:20:Mijn dvd speler heeft namelijk geen Coax uitgang.
Nee, dat is niet zo gek ook :).

SCART kabel zelf maken kan. Maar dan zou ik gewoon alle pinnetjes verbinden. Anders moet je wel goed uitzoeken welke pinnetjes je nodig hebt (aders voor R, G en B, ader voor WS, ader voor signal dat er RGB gebruikt wordt, aders als nul).

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 09:46:
[...]
Nee, dat is niet zo gek ook :).

SCART kabel zelf maken kan. Maar dan zou ik gewoon alle pinnetjes verbinden. Anders moet je wel goed uitzoeken welke pinnetjes je nodig hebt (aders voor R, G en B, ader voor WS, ader voor signal dat er RGB gebruikt wordt, aders als nul).
Aangezien UTP kabel maar 8 aders heeft kan ik niet alle pinnetjes doorverbinden.
Ik zou zeggen dat ik er 2x beeld, 2x geluid rechts en 2x geluid links nodig heb dan nog eventueel 1 voor aarding. En dan heb ik er nog 1 over voor eventueel als die bestaat signaal van de afstandbediening of loopt die ook niet via de scart aansluiting?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 18:07:
[...]

Aangezien UTP kabel maar 8 aders heeft kan ik niet alle pinnetjes doorverbinden.
Ik zou zeggen dat ik er 2x beeld, 2x geluid rechts en 2x geluid links nodig heb dan nog eventueel 1 voor aarding. En dan heb ik er nog 1 over voor eventueel als die bestaat signaal van de afstandbediening of loopt die ook niet via de scart aansluiting?
UTP en COAX willen sowieso niet erg graag samen door 1 5/8" pijp

Verwijderd

Topicstarter
Hann1BaL schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 18:10:
[...]

UTP en COAX willen sowieso niet erg graag samen door 1 5/8" pijp
Dit heb ik wel al voor elkaar gekregen in huis >:) Maar dan moet je wel met 2 man zijn. Iemand die invoert en ervoor zorgt dat de kabel niet gaat draaien als hij de buis in gaat en 1 iemand die trekt. :+

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23

Jag

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 18:07:
[...]

Geen receiver? Anders kan je twee aders besparen en alleen maar 2 aders reserveren voor een SPDIF signaal.
Maar als je twee aders voor beeld gebruikt, kan dat alleen met composiet video. Dat is de laagste kwaliteit video signaal. Je wilt eigenlijk RGB gebruiken en daar heb je 6 aders voor nodig. En je hebt er nog 2 meer nodig (WS en een signaal om aan te geven dat RGB gebruikt wordt). Dus ik zou toch naar een andere oplossing uitkijken, tenzij je genoegen wilt nemen met composiet video.

Zie ook dit topic.

[ Voor 9% gewijzigd door Jag op 24-10-2006 20:38 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 18:13:
[...]

Dit heb ik wel al voor elkaar gekregen in huis >:) Maar dan moet je wel met 2 man zijn. Iemand die invoert en ervoor zorgt dat de kabel niet gaat draaien als hij de buis in gaat en 1 iemand die trekt. :+
Dat is dus niet zo graag :D
Het kan idd wel, maar je loopt het risico dat het fout gaat...
Pagina: 1