scart plug: AV-mode op pin8 uitschakelen

Pagina: 1
Acties:
  • 420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb een VGA_to_RGB over SCART gemaakt om m'n PC op een RGB ingang van m'n TV te krijgen. Werkt perfect, echter:
pin 8 van een/de scart plug zorgt voor de zg. functie controle, hiermee kun je je TV automatisch naar het AV kanaal laten springen (heeft ook nog 16: 9 & 4:3 controle mogelijkheden, dit zijn ze allemaal:
0 to 2V TV mode (default if unconnected)
5 to 8V 16 :9 AV mode
9,5 to 12V 4:3 AV mode.

Nu het probleem: als ik mijn TV gewoon aanzet op bijv. Ned1, 'merkt' de TV dat er iets op de RGB-scart ingang 'zit' en schakelt ie dus naar het AV kanaal. Ik heb pin 8 losgehaald. Dat is dan dus eigenlijk 0 volt en dus TV mode, maar dit helpt niet. Op de 1 of andere manier 'voelt' de tv dat er nog steeds iets op de scart zit. Op zich klopt dat ook wel want die PC die op die scart zit staat altijd aan, dus er zit idd wel iets op die scart. Maar ik wil eigenlijk die 'automatische schakel' naar de AV ingang eruit. Ik ga zelf wel naar AV1 met de remote als/wanneer ik dat wil.....

Is hier een oplossing voor?

Verwijderd

uit mijn hoofd is dit pin 16. deze stuurd signaal dat de tv op extern moet komen staan

succes

• kaajee
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 15:32:
uit mijn hoofd is dit pin 16. deze stuurd signaal dat de tv op extern moet komen staan

succes
Nee, volgens de specs is dat nou juist pin8 (zoals ik reeds zei):
Blanking and switching
Two pins provide switching signals.

Pin 8, the function switching pin, carries a low frequency (less than 50Hz) signal from the source that indicates the type of video present.

0V-2V means no signal, or internal bypass
4.5V-7V (nominal 6V) means a widescreen (16:9) signal
9.5V-12V (nominal 12V) means a normal (4:3) signal
Pin 16, the fast switching pin, carries a signal from the source that indicates that the signal is either RGB or composite.

0V-0.4V means composite.
1V-3V (nominal 1V) means RGB only.
(bron: wikipedia)
Die pin 8 heb ik nou juist zowel wel aangesloten als niet en dat maakt dus niet uit.......

[ Voor 3% gewijzigd door kaajee op 22-10-2006 17:37 ]

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 12:47
8 Widescreen function switching
16 Fast switching

Misschien toch even proberen dan?

• kaajee
Pin 16 zegt tegen de TV dat ie of RGB of composiet binnenkrijgt. Die moet dus op RGB staan. Dat lijkt ook wel goed te zijn, want ik heb een chrystal clear (RGB) Beeld op m’n TV.

Ik ben een (klein) stukje verder: zoals gezegd:
De kabel werkt perfect, echter het (RGB) signaal wat ik krijg lijkt de boel te verstoren…..
Ik heb het schema aangepast met de ook al in dit topic genoemde weerstand van 1 kOhm op/over pin20. Ik heb geen aansluiting op pin 8, want ik wil niet dat de TV automatisch swiched naar het AV kanaal, dat doe ik zelf wel.
Als ik nu gewoon een zender op heb staan, zeg Ned1. En ik stop de VGA-scart kabel erin. Krijg ik allerlei strepen (verstoring) op m’n TV en hoor het geluid van Ned1 nog wel. Maar ik krijg dus met geen mogelijkheid een 'normale zender' (Ned1) te zien.
Ga ik dan naar het AV kanaal waar de (RGB)scart inzit krijg ik prima (computer)beeld.
Het lijkt er dus op dat het signaal van de RGB-scart dwars door m’n normale tuner/zenders heen gaat.

Dit probleem is er niet als ik pin8 (av schakeling) wel verbindt, echter dan springt mijn TV elke keer als ik de tv aanzet (op een gewone zender, Ned1 bijv.) automatisch naar het AV-kanaal waar de RGB-scart in zit. Dit wil ik dus eigenlijk ook niet. Maar is nog wel de beste oplossing omdat de normale zenders (Ned1) nu in ieder geval wél te selecteren zijn.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

[ Voor 3% gewijzigd door kaajee op 24-10-2006 15:44 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23

Jag

kaajee schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 15:42:
Pin 16 zegt tegen de TV dat ie of RGB of composiet binnenkrijgt. Die moet dus op RGB staan. Dat lijkt ook wel goed te zijn, want ik heb een chrystal clear (RGB) Beeld op m’n TV.

Ik ben een (klein) stukje verder: zoals gezegd:
De kabel werkt perfect, echter het (RGB) signaal wat ik krijg lijkt de boel te verstoren…..
Ik heb het schema aangepast met de ook al in dit topic genoemde weerstand van 1 kOhm op/over pin20. Ik heb geen aansluiting op pin 8, want ik wil niet dat de TV automatisch swiched naar het AV kanaal, dat doe ik zelf wel.
Als ik nu gewoon een zender op heb staan, zeg Ned1. En ik stop de VGA-scart kabel erin. Krijg ik allerlei strepen (verstoring) op m’n TV en hoor het geluid van Ned1 nog wel. Maar ik krijg dus met geen mogelijkheid een 'normale zender' (Ned1) te zien.
Ga ik dan naar het AV kanaal waar de (RGB)scart inzit krijg ik prima (computer)beeld.
Het lijkt er dus op dat het signaal van de RGB-scart dwars door m’n normale tuner/zenders heen gaat.

Dit probleem is er niet als ik pin8 (av schakeling) wel verbindt, echter dan springt mijn TV elke keer als ik de tv aanzet (op een gewone zender, Ned1 bijv.) automatisch naar het AV-kanaal waar de RGB-scart in zit. Dit wil ik dus eigenlijk ook niet. Maar is nog wel de beste oplossing omdat de normale zenders (Ned1) nu in ieder geval wél te selecteren zijn.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Kan je pin 8 niet op de een of andere manier aan de aarde hangen? Dan weet je pas zeker dat er 0 Volt op staat.

• kaajee
Jag schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:36:
[...]
Kan je pin 8 niet op de een of andere manier aan de aarde hangen? Dan weet je pas zeker dat er 0 Volt op staat.
Ja heb ik ook aan gedacht, heb hem dus aan verschillende 'aardes' geprobeerd. De common ground: huls. Pin 17_gnd & pin18_gnd.
Geen van allen met het gewenste resultaat.......
Ik dacht dat wellicht het RGB signaal overstuurde en daardoor de boel verstoord. Eens als test over pin20 een 3,3kohm weerstand geplaatst ipv de 1 kohm, maakte ook niets uit.

Het enige dat (dus niet helemaal lekker) werkt tot nu toe is dus pin 8 gewoon 5 volt laten krijgen, 1kohm over pin20, pin 16 krijg iets van (max) 3 volt (5 volt min weerstand van 75ohm).
Maar dan schakelt de TV dus wel automatisch nar AV1 (de rgb-scart), en dus niet alleen wanneer je de pc aanzet (dat zou nog tot daar aan toe zijn) maar gek genoeg dus ook wanneer je de tv aanzet op gewoon een zender, ned1 bijv.
TV gaat aan, hij 'voelt' dat er 'iets' op AV1 (rgb-scart) hangt en springt meteen naar AV1.
Gek van te worden.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23

Jag

Wat heeft pin 20 ermee te maken? En als je nou eens probeert zonder het RGB signaal, schakelt ie dan ook nog steeds automagisch over naar de ext input?

• kaajee
Jag schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 16:58:
Wat heeft pin 20 ermee te maken? En als je nou eens probeert zonder het RGB signaal, schakelt ie dan ook nog steeds automagisch over naar de ext input?
Nou pin 20 is in het composiet sync signaal en redelijk essentieel. Maar zou idd met 'mijn probleem' niet zoveel te maken hoeven hebben. Maar ja, je probeert wat, hè.....

En zonder RGB signaal, tja dan moetik in principe Rood Groen en Blauw loashalen, dan kan ik net zo goed een lege scart plug er in stoppen, en ja, dan schakelt de tv niet naar ext. input AV1......

Of bedoel je dat niet met 'zonder het RGB signaal' ? Hoe zou ik dat anders moeten doen dan?
Pagina: 1