PC reageert soms traag

Pagina: 1
Acties:
  • 2.715 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wou T
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Sinds een aantal weken doet de computer erg vreemd. Het gaat hier om een P4 3.2ghz HT met Windows XP. De computer reageert soms heel traag, maar vaak ook niet. Het komt op verschillende momenten voor. Bijvoorbeeld als ik op het icoontje van Internet Explorer dubbel klik. Het lijkt dan alsof ik er niet op geklikt heb, de computer is dan helemaal stil (geen harddisk of processor geluiden) en dan ineens na 10 seconden opent hij Internet Explorer. Het vreemde eraan is dat het soms gebeurt en niet altijd. Soms open ik Skype en dan zie ik meteen het venster, soms heb ik hetzelfde probleem als met Internet Explorer (die 10 seconden vertraging). Het gebeurt zelfs wel eens als ik aan het typen ben. Dat er ineens geen letters meer verschijnen en dat dan na een seconden of 10 ineens alles in een keer verschijnt wat ik getypt had. Ik moet erbij zeggen dat ik op het moment dat die vertraging zich voordoet, niks bijzonders aan het doen ben (niet aan het scannen, branden, converten of weet ik veel wat).

Ik heb gezocht naar dit probleem in andere topics en op Google, maar dat is heel lastig te vinden, omdat het probleem vaak is dat de computer in zijn algemeenheid traag geworden is.

Verder heb ik de computer op Spyware, virussen, etc gescand met behulp van Hitman Pro 2 en NOD32.

Intel Core 2 Duo E6600 2.4ghz, Asrock Conroexfire-eSata2, Antec Lifestyle Sonata II, Kingston 4gb DDR2-533, Jetway 8800GT 512mb, Seagate Barracuda 7200.10 250gb Sata2, NEC 16x Dual-layer, Samsung TFT 730BF, Logitech X-540 5.1, Creative Audigy SE 7.1

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05:48

Mach

[END]Avengers

Heb je misschien een powerinstelling verkeerd staan, zodat ie in ruste gaat ?

DUGG

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Mach schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 16:50:
Heb je misschien een powerinstelling verkeerd staan, zodat ie in ruste gaat ?
Nee, dat is het zeker niet. Want dan zou het niet mogen gebeuren als ik bezig was.

Intel Core 2 Duo E6600 2.4ghz, Asrock Conroexfire-eSata2, Antec Lifestyle Sonata II, Kingston 4gb DDR2-533, Jetway 8800GT 512mb, Seagate Barracuda 7200.10 250gb Sata2, NEC 16x Dual-layer, Samsung TFT 730BF, Logitech X-540 5.1, Creative Audigy SE 7.1

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04-2025
kijk eens onder "my network places" en mik alle netwerkshares weg.
mik ook de inhoud van directory \windows\prefetch weg en ook eens \windows\temp (maar die laatste had je natuurlijk al geleegd, toch?).

An 11 is a 10 that swallows

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Het lijkt er ook op dat de explorer een beetje van slag af is,
Gebeurd het vaker dat jouw pc zo langzaam reageert?

www.koopeendroom.nl

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Je kan het volgende eens proberen, om beschadigde windows bestanden te detecteren en herstellen:

Ga naar Start -> Uitvoeren, en tik dan het onderstaande in:
code:
1
sfc /scannow

De tip van Muttley over de netwerk shares is ook een goede.

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Borizz schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 19:50:
Je kan het volgende eens proberen, om beschadigde windows bestanden te detecteren en herstellen:

code:
1
sfc /scannow

De tip van Muttley over de netwerk shares is ook een goede.
ik heb geen pc problemen maar ik probeerde voor de lol ff wat je zei...
maar dan krijg ik een flits..en dan gebeurt er nix :+

Verwijderd

uit welke P4 serie komt die??

• Borizz
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 19:53:
[...]

ik heb geen pc problemen maar ik probeerde voor de lol ff wat je zei...
maar dan krijg ik een flits..en dan gebeurt er nix :+
Je hebt geen problemen, maar je opent wel een topic waarin je begint met:
Wou T schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 16:02:
Sinds een aantal weken doet de computer erg vreemd.
Dat is toch echt een probleem volgens mij anders zou je het niet posten neem ik aan. Ook het feit dat 'sfc / scannow' niet werkt bevestigd nogmaals dat je een probleem hebt..

Maar goed je hebt geen probleem, dus dan is een oplossing ook niet nodig neem ik aan!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Omdat je een topic opent in het hardware-deel van het forum is de logische vraag waarom je denkt aan een hardware probleem.

Als hier een reden voor is zou je dit deel van de FAQ eens kunnen lezen of anders dit in de FAQ van OM.

Maar nogmaals de vraag, waarom denk je aan een hardwareprobleem.

ARME AOW’er

Verwijderd

Borizz schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 22:45:
[...]

Je hebt geen problemen, maar je opent wel een topic waarin je begint met:

[...]

Dat is toch echt een probleem volgens mij anders zou je het niet posten neem ik aan. Ook het feit dat 'sfc / scannow' niet werkt bevestigd nogmaals dat je een probleem hebt..

Maar goed je hebt geen probleem, dus dan is een oplossing ook niet nodig neem ik aan!
Moeilijk he, "lezen"?
Je reageert niet op de ts, maar op iemand anders.

Verwijderd

Dat je pc soms traag reageert kan aan verschillende oorzaken liggen.

Zit er bijv een CD of DVD in de spelert die explorer wilt inlezen? Daar komt namelijk ook even die vertraging van... Programma's die actief zijn? Onderzoeken welke dat zijn. Gebeurt als je net een applicatie of game sluit waarbij aardig wat geheugen kwam kijken? Windows zou ook z'n swap kunnen "opruimen" op dat moment.

Gebeurt het weer ram dan onmiddelijk CTRL-SHIFT-ESC om te kijken waar die load vandaan komt. Success.

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Muttley schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 16:58:
kijk eens onder "my network places" en mik alle netwerkshares weg.
mik ook de inhoud van directory \windows\prefetch weg en ook eens \windows\temp (maar die laatste had je natuurlijk al geleegd, toch?).
Heb ik gedaan.
Borizz schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 19:50:

code:
1
sfc /scannow
Heb ik ook gedaan.
Zou het niet weten? Is dat zo belangrijk dan? Denk niet dat het een hardware probleem is (zie reactie hieronder).
Guardian Angel schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 22:54:
Omdat je een topic opent in het hardware-deel van het forum is de logische vraag waarom je denkt aan een hardware probleem.

Als hier een reden voor is zou je dit deel van de FAQ eens kunnen lezen of anders dit in de FAQ van OM.

Maar nogmaals de vraag, waarom denk je aan een hardwareprobleem.
Ik denk niet dat het een hardware probleem is, maar ik had het hier neer gezet omdat ik vergelijkbare problemen (computer is traag geworden en dat soort dingen) ook bij PMG zag staan.
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 23:04:
Dat je pc soms traag reageert kan aan verschillende oorzaken liggen.

Zit er bijv een CD of DVD in de spelert die explorer wilt inlezen? Daar komt namelijk ook even die vertraging van... Programma's die actief zijn? Onderzoeken welke dat zijn. Gebeurt als je net een applicatie of game sluit waarbij aardig wat geheugen kwam kijken? Windows zou ook z'n swap kunnen "opruimen" op dat moment.

Gebeurt het weer ram dan onmiddelijk CTRL-SHIFT-ESC om te kijken waar die load vandaan komt. Success.
Dat zal ik eens doen. Ik weet in ieder geval zeker dat het niet komt door een CD of DVD en ook niet door programma's die actief zijn. Want zoals ik al zei, het gebeurt gewoon als ik niks aan het doen ben. En bij mijn weten heb ik niks veranderd ofzo.

• Zellark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-05 13:17
Als "sfc /scannow" niet werkt, helpt het misschien om eerst Start > Uitvoeren > cmd > [ENTER] te doen, en dan "sfc /scannow" :) . Bij mij werkt het ook alleen op die manier. Ik hoop dat het helpt.

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik heb iets soortgelijks gehad bij een nieuwe PC. Bleek een IRQ conflict te zijn met een PCI kaartje(Promise UDMA controller)(terwijl er trouwens geen conflict stond aangegeven in apparaatbeheer)
Kijk eens in je IRQ lijst welke dubbel gebruikt zijn en selecteer daarvan het apparaat dat je niet per sé nodig hebt om je PC op te starten.
Bij mij hielp de volgende procedure:
-Apparaat verwijderen.
-Reboot.
-Apparaat weer toevoegen.
-Reboot.
-IRQ's waren nu niet meer conflicterend.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald Koeman op 23-10-2006 17:48 ]

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Zellark schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 17:02:
Als "sfc /scannow" niet werkt, helpt het misschien om eerst Start > Uitvoeren > cmd > [ENTER] te doen, en dan "sfc /scannow" :) . Bij mij werkt het ook alleen op die manier. Ik hoop dat het helpt.
Dat sfc /scannow werkte wel. Was iemand anders die zei dat dat niet werkte. Dat is gelukt bij mij.
Ronald Koeman schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 17:48:
Ik heb iets soortgelijks gehad bij een nieuwe PC. Bleek een IRQ conflict te zijn met een PCI kaartje(Promise UDMA controller)(terwijl er trouwens geen conflict stond aangegeven in apparaatbeheer)
Kijk eens in je IRQ lijst welke dubbel gebruikt zijn en selecteer daarvan het apparaat dat je niet per sé nodig hebt om je PC op te starten.
Bij mij hielp de volgende procedure:
-Apparaat verwijderen.
-Reboot.
-Apparaat weer toevoegen.
-Reboot.
-IRQ's waren nu niet meer conflicterend.
Ik zit nu t/m vrijdag weer op mijn kamer en ben in het weekend weer thuis, dan zal ik daar eens naar kijken.

Verwijderd

Ik zou voor de gein SP2 eens opnieuw installeren; dat wil nog wel eens helpen.

Het kan ook een probleem zijn wat je vroeger altijd had als je meerdere types / snelheden / merken geheugen (uit de EDO/SDRAM tijd) door elkaar pleurde, maarja aangezien je een P4 hebt...

Probeer ook eens een Linux live cd; als het probleem zich daar niet voor doet weet je in ieder geval dat het een softwareprobleem is.

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05 14:55
Zelfde probleem hier. Ik draai XP MCE, en sinds ik windows opnieuw geïnstalleerd heb krijg ik een vreemde vertraging bij het opstarten van programma's. Als ik bv. een .doc open, gebeurt er 15 seconden helemaal niets. BitDefender scant niet, CPU usage is 6% en de overige functies van de computer blijven gewoon bruikbaar. Andere documenten die ik daarna open staan er vrijwel onmiddellijk, het is puur de eerste keer opstarten die zo lang duurt. Alle gebruikelijke controles zijn uitgevoerd: geen virussen of spyware zooi, geen background apps die de zaak vertragen, windows&drivers netjes up to date... Overigens vind ik ook dat menu's en vensters wat traag reageren. Mijn systeem zou toch power genoeg moeten hebben... Wie heeft enig idee wat dit zou kunnen zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Kurgan op 07-11-2006 22:15 ]

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Kurgan schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:56:
Zelfde probleem hier. Ik draai XP MCE, en sinds ik windows opnieuw geïnstalleerd heb krijg ik een vreemde vertraging bij het opstarten van programma's. Als ik bv. een .doc open, gebeurt er 15 seconden helemaal niets. BitDefender scant niet, CPU usage is 6% en de overige functies van de computer blijven gewoon bruikbaar. Andere documenten die ik daarna open staan er vrijwel onmiddellijk, het is puur de eerste keer opstarten die zo lang duurt. Alle gebruikelijke controles zijn uitgevoerd: geen virussen of spyware zooi, geen background apps die de zaak vertragen, windows&drivers netjes up to date... Overigens vind ik ook dat menu's en vensters wat traag reageren. Mijn systeem zou toch power genoeg moeten hebben... Wie heeft enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Precies wat jij allemaal zegt, daar heb ik nu ook last van. En wel op 2 computers die niks met elkaar te maken hebben.

Verwijderd

ik heb net t zelfde probleem als ik internet explorer afsluit na wat websites (incl tweakers.net) geopend te hebben. PC blijft dan gewoon 30 seconden hangen, kan niets openen, niets bekijken (ook niet taakbeheer) en na 30 seconden opent/start alles dan vliegensvlug.

nuja internet explorer gebruik ik daarmee ook niet meer

• pduh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
al oplossingen? bij mij is het al zo erg dat ik nauwelijks kan typen omdat er dan letters wegvallen

P.Duh! lekker puh!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
backup maken belangrijke bestanden en re-install?

p.s. as dat SFC niet werkte...

als je een aangepaste XP cd hebt, en daar gezegd hebt, windows bestand beveiliging uitschakelen/d'r uit slopen, dan krijg je zulke dingen idd, (als je dat command idd dan in CMD opent, zul je zien dat ie een service dan niet kan starten, zo iets meen ik me iig te herinneren toen ik da eens gedaan had...)

• pduh
Net een reinstall achter de rug en alles opnieuw geinstalleerd. Pokkewerk met alle programmas etc. Ik zit nu op mijn werk en heb net sp2 opnieuw gedownload en die installeert nu opnieuw maar ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem is bij mij.
Enige wat ik erop heb dat misschien problemen kan geven is het volgende
-ccleaner (run ik eens per week ofzo)
-office 2007 (een AIO installatie die niet geregistreerd hoeft te worden volgens mij.) Dit is dus een illegale versie maar die werkte tot voor kort wel.

Het probleem is niet als een bepaald programma loopt ofzo, vanaf een verse opstart loopt het probleem al. Ook verschillende browsers maakt niets uit, FLock, firefox, IE7, Maxthon, maakt niets uit.

Hoe kan ik trouwens zien waar de computer mee bezig is op het moment dat ie "vastloopt"?
Is daar een programma voor of een functie in windows?

P.Duh! lekker puh!

• Borizz
Je kan in het logboek van Windows kijken voor eventuele meldingen die duiden op het vastlopen van windows nadat de computer is vastgelopen (wel even rebooten natuurlijk). Het logboek kan je bereiken via:

Start -> Configuratiescherm -> Systeembeheer -> Logboek

Of:

Start -> Uitvoeren -> eventvwr [enter]

• pduh
Bedankt, maar ik heb het niet meer nodig.
Ik heb gisteren dus XP SP2 NL opnieuw gedownload. Natuurlijk geïnstalleerd maar ik kreeg aan het einde van de installatie een foutmelding (weet zo niet meer welke).
Computer daarna afgesloten, opnieuw opgestart en nogmaals SP2 proberen te installeren (ik had niet eerst gekeken of de problemen weg waren). Ook bij deze installatie op het eind een foutmelding.
Computer afgeloten en opnieuw gestart, wat denk je! Alles werkt weer als vanouds!
Heeft me een heleboel kopzorgen bezorgd dit probleem en nu kun je het oplossen door even SP2 opnieu te installeren!!!
Goed, mijn pc werkt weer, misschien heeft iemand anders nog wat aan deze oplossing.

P.Duh! lekker puh!

• maxtz0r
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-12-2022
Ik heb ook dit soort problemen gehad maar dat kwam omdat mijn svchost.exe naar de 100% CPU ging ik geloof niet dat dit bij jullie het probleem is. Is het wel dat probleem kan je proberen om automatische update uit te zetten.

Dying is God's way of telling you, you've been FIRED.

• Ghost81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-05 20:47
Ik ben hetzelfde probleem ook een keer tegengekomen op een laptop. Zelfs bij het openen van tekstbestanden duurde het even voordat de computer reageerde. Ik had uiteindelijk het vermoeden dat het kwam door restanten van een virusscanner en wel Norton Anitvirus. Het "voelde" als een logische verklaring dat de PC probeerde een te openen file te scannen. Dit lukt dan echter niet omdat de virusscanner niet meer geinstalleerd was. (ik had de scanner netjes gedeinstalleerd, maar toch stonden er nog allerlei bestanden op de harde schijf en restanten in het register). Ook zou dit het trage starten van programma's kunnen verklaren, want de files die nodig zijn om het programma te laden probeert de pc dan ook te scannen.

Misschien zit ik ernaast, maar als meer mensen het fenomeen beschreven in dit topic hebben, en ook virusscanners verwijderd hebben (op wat voor manier dan ook) dan is het misschien toch wel een goede verklaring. Helaas nog geen oplossing. Ik weet ook niet precies hoe de virusscanner wordt aangeroepen als er een file of programma geopend wordt.
Pagina: 1