Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 19:33:
Ik wil binnenkort 2 hitachi 80gb hdd's aanschaffen en deze in raid0 plaatsen. Ik ben nog aan het twijfelen of ik dit met 3 of met 2 hdd's ga doen. Raid0 is een stuk sneller dna normaal toch? (+-30%?) en als je raid0 met 3 hdd's draaid, is dit dan weer een stuk sneller dan met 2? Of maakt dat niet zoveel uit.
Alvast bedankt:)
Ik denk dat als je eens hier
RAID Faq kijkt er een wereld voor je open zal gaan.
Je verteld nergens wat voor moederbord je hebt en wat voor schijven.
Als je via ATA draait zal je nooit boven je "bottleneck" van 133MB/s uit kunnen komen komen.
Draai je via het modernere S-ATA zit die grens op 150MB en S-ATAII zit weer op 300MB/s
Dit zijn allemaal theoretische doorvoersnelheden die in de praktijk nooit gehaald zullen worden. Pas op het moment dat je idd met hardware based raid controllers aan de gang gaat kan je flink boven die snelheden uit, maar daar hangt uiteraard een evenredig prijskaartje aan.
Als je RAID 0 gaat draaien met 2 of 3 schijven kan dat prima en zal het geheel idd sneller zijn ( voelen ) uiteraard totaan de limit van je controler. RAID 0 word vaak gebruikt door gamers, videobewerking en bijv. OS op te draaien. Leuk en handig alleen als er 1 schijf uitvalt ben je alles kwijt!.
Maar met 2 normale snelle schijven trek je je +/- 120MB/s in de praktijk al snel vol.
Succes met de opzet van de array en lees eens door de
Faq heen, of gebruik je search eens. Dit soort zaken zijn al veel gesteld en er is genoeg info over te vinden her en der op het net.