Cap(p?)ilair leiding

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Zoals misschien sommigen weten bouw ik een coilgun, deze heeft alleen op het moment last van oververhitting bij meerdere schoten na elkaar. Aangezien ik redelijk vaak wil kunnen schieten om metingen te kunnen doen moet hij gekoeld worden. Behalve het spoeldraad mag niets (loop en de klem om de spoel heen) van metaal zijn en zoals wel bekend zijn plastics slecht in het geleiden van warmte. Nu kwam ik op het idee om in plaats van spoeldraad capilair (met 1 of 2 p's? kom ze allebij tegen) leiding te nemen om hier vervolgens water doorheen te pompen.

Nu heb ik hier wat praktijk ervaring voor nodig en aangezien ik die niet heb lijkt me dit het goede forum om het te vragen (omdat jullie het gebruiken voor PS). Ten eerste, welke maten zijn er? Ik heb op google gezocht maar heb geen tabel kunnen vinden met de maten. Ik heb leiding nodig van 2mm buitendiameter, bestaat het zo klein? Verder vroeg ik me af of het structureel een beetje sterk is, hoeveel kracht is er nodig om de leiding te vervormen? Als laatste vroeg ik me af, kan het tegen druk?? Ik ben niet helemaal bekend met de functie van de capilair leiding bij PS, heeft hij te maken met boven of onder druk? Als ik namelijk afschiet is de kans groot dat het water spontaan begint te koken.

@Modjes, ik weet dat dit helemaal 0,0 met Die-Hard Overclocking te maken heeft maar aangezien hier mensen zitten die er wat vanaf weten hoop ik dat hij hier mag blijven staan.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

2mm buitendiameter is geen probleem, de binnendiameter is echter dusdanig klein dat er nauwelijks water door komt. Bij 2mm buitendiameter is 0.8mm een normale binnendiamter. Bedenk natuurlijk wel dat door het gat in het midden op dat punt geen stroom meer kan lopen en de electrische weerstand significant groter is dan van 2mm massieve leiding.

De leiding is goed buigbaar en het is te wikkelen met een diameter van 6-8mm zonder probleem, knikken doet het echt praktisch niet.

Cappilaire leiding kan heel erg goed tegen druk, het kan meer druk aan dan normale koperen leiding. Ik zou er zo 50bar op durven zetten. Bij PhCh gebruiken we het om drukval te creeren. Dat water gaat zeker weten koken :D

Waarom mag er trouwens geen metaal tussen de spoel en het projectiel zitten? als je koper of aluminium neemt moet dit volgens mij geen probleem zijn aangezien deze zich niks aantrekken van magneetvelden. Als je het metaal zo maakt dat het geen gesloten circuit vormt wordt er ook geen stroom geinduceerd en is het verlies dus nihiel.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2006 17:14 ]

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 17:03:
2mm buitendiameter is geen probleem, de binnendiameter is echter dusdanig klein dat er nauwelijks water door komt. Bij 2mm buitendiameter is 0.8mm een normale binnendiamter. Bedenk natuurlijk wel dat door het gat in het midden op dat punt geen stroom meer kan lopen en de electrische weerstand significant groter is dan van 2mm massieve leiding.
Dat valt best mee, het veschil in oppervlakte is 16% (als ik geen domme rekenfout gemaakt heb) wat ik wel kan hebben. De stroomsnelheid zal redelijk laag liggen ja, maar het koelt zeker weten sneller af dan nu, na een half uur is de spoel nog steeds warm.
De leiding is goed buigbaar en het is te wikkelen met een diameter van 6-8mm zonder probleem, knikken doet het echt praktisch niet.

Cappilaire leiding kan heel erg goed tegen druk, het kan meer druk aan dan normale koperen leiding. Ik zou er zo 50bar op durven zetten. Bij PhCh gebruiken we het om drukval te creeren. Dat water gaat zeker weten koken :D
Dat is mooi. Dat moet wel aan mijn eisen voldoen.
Waarom mag er trouwens geen metaal tussen de spoel en het projectiel zitten? als je koper of aluminium neemt moet dit volgens mij geen probleem zijn aangezien deze zich niks aantrekken van magneetvelden. Als je het metaal zo maakt dat het geen gesloten circuit vormt wordt er ook geen stroom geinduceerd en is het verlies dus nihiel.
Als de loop een gleuf heeft maakt het inderdaad niet uit, maar dat is moeilijk te maken zonder verlies van structurele sterkte. Daarbij komt dat het wikkelen van een spoel van capilair leiding makkelijker is dan het maken van een watergekoelde loop. Het enige nadeel is dat het water onder spanning komt te staan (400V) en ik weet niet of een Eheim 1048 dat kan hebben, dat moet ik nog even uitzoeken.

Oh, een ding heb je nog niet beantwoord, als ik van buitenaf kracht op de leiding zet, bijvoorbeeld een tang (even als voorbeeld), moet ik dan veel moeite doen om hem dicht te knijpen of is dat zo gebeurd?

[ Voor 5% gewijzigd door lemming_nl op 21-10-2006 18:05 ]

Verwijderd

met een tang knijp je een cappilair erg snel dicht ja.

als je de draad gewoon om koperbuis wikkelt is het toch nog steeds stevig? Als het koper enige lengte heeft, (dus draad alleen om het uiteinde van de buis wikkelen) dient dit opzich al als koellichaam en hoef je het niet te waterkoelen. Bij cappilaire leiding kan dit uiteraard niet omdat er geen beschermlaag om cappilair zit en dus gelijk kortsluit.

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2006 18:42 ]

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 18:35:
met een tang knijp je een cappilair erg snel dicht ja.

als je de draad gewoon om koperbuis wikkelt is het toch nog steeds stevig? Als het koper enige lengte heeft, (dus draad alleen om het uiteinde van de buis wikkelen) dient dit opzich al als koellichaam en hoef je het niet te waterkoelen. Bij cappilaire leiding kan dit uiteraard niet omdat er geen beschermlaag om cappilair zit en dus gelijk kortsluit.
Het probleem is dat door de grote stromen er veel kracht op de windingen komt te staan. Hierdoor heb ik een loop nodig en een klem aan de buitenkant, doe ik dit niet frommelt de spoel op tot 1 hoopje. Dit is op zich geen probleem maar zorgt er wel voor dat de spoel geen contact met de lucht heeft en dus niet afkoelt. Het hele ding onder water zetten is geen optie vanwege het feit dat ik iets af wil schieten. De klem of loop van geleidend materiaal maken en zo maken dat ze gekoeld kunnen worden is te moeilijk. Dus de cappilaire leiding is een goede optie, hij moet alleen wel de kracht, die hij zelf opwekt door de stroom, kunnen overleven. Ik ga maandag eens kijken of ik ergens een stuk kan vinden om het eens te testen.

Koperen buis als loop nemen is geen optie omdat ik er dan een gleuf in moet maken (anders kan er stroom lopen) en dan is hij veel van zijn stevigheid kwijt.

[ Voor 6% gewijzigd door lemming_nl op 21-10-2006 19:47 ]

Verwijderd

Kun je niet na elk schot een paar blokjes droogijs op de spoel leggen ? Dan koelt het in ieder geval sneller af.....

Kun je de klem die de spoel bij elkaar houd niet perforeren...en er dan een ventilator op zetten. Ik neem aan dat je spoel van koper is, dus die zou zijn warmte in principe redelijk snel kwijt kunnen raken.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:18

Epsilon

Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 13:14:
Kun je niet na elk schot een paar blokjes droogijs op de spoel leggen ? Dan koelt het in ieder geval sneller af.....

Kun je de klem die de spoel bij elkaar houd niet perforeren...en er dan een ventilator op zetten. Ik neem aan dat je spoel van koper is, dus die zou zijn warmte in principe redelijk snel kwijt kunnen raken.
Dat is helaas geen permanente oplossing en zeker niet goedkoop. Wat meneer wil, is een goedkope, het liefst compacte oplossing.

Plastic isoleert inderdaad @ TS, maar keramiek geleid wel goed warmte en geen electriciteit. Het is wat zoeken, maar gegarandeerd dat er keramiek buizen zijn, waar je dan weer water doorheen kan laten stromen :).

• lemming_nl
  • Niet online
Epsilon schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 14:21:
[...]

Dat is helaas geen permanente oplossing en zeker niet goedkoop. Wat meneer wil, is een goedkope, het liefst compacte oplossing.

Plastic isoleert inderdaad @ TS, maar keramiek geleid wel goed warmte en geen electriciteit. Het is wat zoeken, maar gegarandeerd dat er keramiek buizen zijn, waar je dan weer water doorheen kan laten stromen :).
Keramiek is inderdaad geschikt, helaas is het moeilijk te bewerken. Er zijn sowieso maar weinig keramische materialen die met een machine te bewerken zijn, vervolgens moet ik die vinden en bewerken wat voor mij niet echt makkelijk is.
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 13:14:

Droogijs is zinloos, het is duur en overkill voor de warmte die ontwikkeld. De spoel wordt verwarmd naar 200-300 graden wat redelijk snel af te koelen is als het blood gesteld wordt aan de buitenlucht. Daar zou het perforeren idee goed werken maar dat is niet makkelijk te doen zonder de klem structureel zwak te maken.

Morgen maar eens op zoek naar cappilair leiding en een manier om het aan de buitenkant te isoleren zodat ik er een spoel van kan maken.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 16:19
Ik denk helemaal niet dat je een pomp nodig hebt en als dat wel zo is, dan zal je Eheim niet veel uithalen hier. De backpressure van een fatsoenlijke lengte capilair is namelijk zo groot dat je een erg hoge druk nodig hebt om flow te bereiken, want water heeft een redelijk hoge oppervlaktespanning. Mogelijk heb je echter helemaal geen pomp nodig om water door je cappilair te krijgen. Als de adhesie namelijk groter is dan de conhesie, dan zal het water vanzelf omhoog trekken in je cappilaireleiding. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Cohesie) Als dit het geval is en je het cappilair dan in een water resevoir legt dat hoger ligt dan je coil, dan zal het water er vanzelf in trekken. Je moet hier geen hoge flow verwachten, maar als er water in je coil zit en deze wordt heet, dan zal het water verdampen en daarbij zeer veel warmte opnemen. Het water zal voornamelijk weg worden geduwd naar de kant met het minster backpressure, dus je kunt ook nog de flow van je gas sturen door de juiste lengtes over te laten aan de uiteinden, maar let wel op dat de backpressure niet te groot wordt voor de flow. Lastig probleem, maar wel interessant.

Een andere insteek:
Waarom kun je niet aan de buitenkant koelen? Als je de hele coil in een reservoir onderdompeld en de buis er aan twee kanten uit laat steken lijkt het mij dat je veel beter kunt koelen. Dit kun je dan met water doen, maar ik zit nu eigenlijk meer in de richting van vloeibaar stikstof te denken. Dit heeft namelijk nog een heel groot voordeel voor jou. Bij dergelijk lage temperaturen is de weerstand van je spoel véél lager en zul je veel hogere stromen halen, wat een sterker magnetisch veld betekend. De weerstand kan gemakkelijk minder zijn dan 20% van de weerstand bij een warme spoel.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Je kunt ook koelen met een vloeistof met een lagere oppervlaktespanning, ethanol ofzo
pcmadman schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 02:24:
Je moet hier geen hoge flow verwachten, maar als er water in je coil zit en deze wordt heet, dan zal het water verdampen en daarbij zeer veel warmte opnemen. Het water zal voornamelijk weg worden geduwd naar de kant met het minster backpressure, dus je kunt ook nog de flow van je gas sturen door de juiste lengtes over te laten aan de uiteinden, maar let wel op dat de backpressure niet te groot wordt voor de flow. Lastig probleem, maar wel interessant.
Kokende vloeistoffen in een bijna gesloten vat :X
Ik zou me niet graag aan de uiteinden van het capillair bevinden ;)

[ Voor 80% gewijzigd door Rey Nemaattori op 23-10-2006 09:29 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 15:21

DaWaN

'r you wicked ??

Kun je je spoel niet gewoon waterdicht maken rondom? Dus gewoon je huidige spoel gebruiken en er een groter PVC buisje omheen maken en daar vervolgens water door laten stromen ?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:23

rimpeldinky

nani?

is het niet mogelijk om er een watercooling blok "op" te hardsolderen? (desnoods zelf te maken uit een blokje koper)

*burp*

• lemming_nl
  • Niet online
rimpeldinky schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 17:27:
is het niet mogelijk om er een watercooling blok "op" te hardsolderen? (desnoods zelf te maken uit een blokje koper)
Solderen op geisoleerd draad?
DaWaN schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 15:33:
Kun je je spoel niet gewoon waterdicht maken rondom? Dus gewoon je huidige spoel gebruiken en er een groter PVC buisje omheen maken en daar vervolgens water door laten stromen ?
Dat kan helaas niet.

Verwijderd

lemming_nl schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 19:46:
[...]

Koperen buis als loop nemen is geen optie omdat ik er dan een gleuf in moet maken (anders kan er stroom lopen) en dan is hij veel van zijn stevigheid kwijt.
sleuf erna opvullen met een isolator zoals lijm bijvoorbeeld? Je hebt tegenwoordig de meest sterke lijmen, eventueel eerst klein strookje plastic in de sleuf aanbrengen.

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 22:35:
[...]

sleuf erna opvullen met een isolator zoals lijm bijvoorbeeld? Je hebt tegenwoordig de meest sterke lijmen, eventueel eerst klein strookje plastic in de sleuf aanbrengen.
Het klinkt best simpel maar ik de praktijk blijkt het best moeilijk. De buis moet zowel aan de binnen- en buitenkant rond blijven dit omdat het projectiel exact past en de spoel wel mooi rond moet lopen. Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen, en daarbij, ik kan de binnenkant van de spoel ook niet goed koelen omdat ik met een fan niet echt veel lucht er doorheen kan krijgen.

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

lemming_nl schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 21:36:
[...]
Solderen op geisoleerd draad?

[...]
Dat kan helaas niet.
je zou isolatie ter plekke weg kunnen halen, met artic adhesive het koper er op zetten en dat dan weer isoleren met liquid electrical tape? (wel even groeven in het WC blok maken zodat het "om" de spoel heen valt

*burp*

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
je bedoeld het blok op de spoel zetten? dan gaat er dus stoom lopen door je koperblok, gedraagt de spoel zich volgens mij niet meer als een spoel, en staat je waterloop onder spanning.

kan het ook fout hebben :P ben geen electro expert :)

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• lemming_nl
  • Niet online
rimpeldinky schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 19:29:
[...]

je zou isolatie ter plekke weg kunnen halen, met artic adhesive het koper er op zetten en dat dan weer isoleren met liquid electrical tape? (wel even groeven in het WC blok maken zodat het "om" de spoel heen valt
Extera schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 19:51:
je bedoeld het blok op de spoel zetten? dan gaat er dus stoom lopen door je koperblok, gedraagt de spoel zich volgens mij niet meer als een spoel, en staat je waterloop onder spanning.

kan het ook fout hebben :P ben geen electro expert :)
Je kan inderdaad niet zomaar iets op het koper isoleren omdat je dan de hele spoel teniet doet. De waterloop onder spanning zetten is daarintegen tot zover ik weet geen probleem, ik moet nog even kijken of mijn pomp die spanning kan hebben maar ik denk het wel.

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

>.< doh, inderdaad niet bij nagedacht pomp is meestal plastic met een magnetische overbrenging.

na elk schot de spoel even in (koud) water dompelen zodat deze afkoeld? zou incl de- en her-montage sneller moeten zijn als gewoon wachten

*burp*

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-01 18:03
Kun je serieus niet een blokje aluminium uitboren tot 1mm grotere diameter dan de spoel, door midden zagen. Sleuven erin zagen en flink wat Koelpasta op je spoel doen en die aluminium blokje erover zetten??

• Speedswitch
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Waarom gebruik je eigenlijk geen koelpasta als koeling. Dat schijnt niet te geleiden, en ik denk dat als je eerst een dikke laag koelpaste op je spoelen smeert, en daar bovenop eventueel koelelementen vastmaakt, dan heb je mischien een oplossing die niet al te veel kost en permanent is.

Of praat ik nu bullshit? :o :+

• lemming_nl
  • Niet online
Speedswitch schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 21:08:
Waarom gebruik je eigenlijk geen koelpasta als koeling. Dat schijnt niet te geleiden, en ik denk dat als je eerst een dikke laag koelpaste op je spoelen smeert, en daar bovenop eventueel koelelementen vastmaakt, dan heb je mischien een oplossing die niet al te veel kost en permanent is.

Mwah, de levensduur van een spoel is zo'n 6 schoten dus om daar zoveel koelpasta aan de verspillen is zonde.

Verwijderd

Speedswitch schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 21:08:

koelpasta geleid warmte erg slecht, de enige reden dat we koelpasta uberhaupt gebruiken is omdat lucht nog slechter geleid :)

Verwijderd

Als je wel voor de capilaire tube gaat, mag je wel een compressor hebben om het water er door te persen en het water moet wel gedestileerd zijn; als ik me niet vergis heeft het dan ook een zeerhoge electrische weerstand. Als je gewoon water gebruikt is de leiding zo dicht geslipt. En word een capilair tube niet heet? omdat de druk zich opbouwt in de buis (weerstand = warmte) ? }:O just a thought

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:03
Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 17:03:
2mm buitendiameter is geen probleem, de binnendiameter is echter dusdanig klein dat er nauwelijks water door komt. Bij 2mm buitendiameter is 0.8mm een normale binnendiamter. Bedenk natuurlijk wel dat door het gat in het midden op dat punt geen stroom meer kan lopen en de electrische weerstand significant groter is dan van 2mm massieve leiding...
FF hierop inpikken, daar moet je je niets van aantrekken, je hoeft je ook niets aan te trekken van minder goeie elektrische geleidbaarheid van het gebruikte koelmiddel, want het midden van de geleider van de spoel zal toch bijna geen stroom voeren (skinning-effect, bij hoge frequentie's (en op je coilgun steek je een erg steile flank, dus hoge frequentie) zal de stroom op het buitenste randje van de geleider vloeien, vandaar dat antenne's ook erg vaak hol zijn, de binnenkant heeft toch geen nut).
Mij lijkt het wel zo te zijn dat het verdampen van de koelvloeistof binnenin de spoel van cappilair een ferme stoot warmte kan transporteren (en als stoom wegblazen), maar dat het dan een tijdje duurt voor er weer vloeibaar koelmiddel in de spoel zelf geraakt.
Ik zit zo te denken aan een afgesloten bakje met koelvloeistof aan een kant van het cappilair gemonteerd (aansluiting onderaan, zodat het enkel koelmiddel hapt), dat je onder druk zet (perslucht ofzo). Zo pers je vers koelmiddel in je cappilair, en dwing je de stoom om naar het andere uiteinde te gaan. Maar in hoeverre het haalbaar is om zoiets te maken?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

is er eigenlijk al uitgerekend wat voor drukken we ongeveer over praten? De expansie factor van vloeistof naar gas van water is niet niks. factor 1700 bijna. Dit kan dus gevaarlijk worden, hier iets tegenin pompen gaat ook niet makkelijk. Waarschijnlijk is het slimmer om gewoon enkel perslucht er door te pompen.

@naftebakje: zal inderdaad niet zoveel schelen, zeker aangezien de oppervlakte van het gat erg klein is, antenne's gaat wel stuk minder stroom door dan die coilgun :D coilgun zal zich denk niet helemaal ideaal gedragen.

Verwijderd

Coilguns zijn leuk :)

Ik neem aan dat je voor je spoel een koperdraad gebruikt waar een isoltaielaagje omheen zit vanuit de fabriek.
Hoe wil je die cappilair leiding aan de buitenkant isoleren?.. of raken de wikkelingen van de spoel elkaar niet aan?

Ik vind het trouwens wel een gevaarlijk idee om water in een buis te stoppen en het vervolgens in no time tot 2 a 300 graden te verwarmen. Ik denk dat je het risico loopt dat de spoel met grote kracht uit elkaar knalt.
je kan dit experiment het beste achter een betonnen muur uitvoeren.

Ik ben wel erg benieuwd naar het resultaat.... FILMPJE!!!!

Verwijderd

hm naftebakje heeft me wel op een idee gebracht met zijn verhaal over skinning. Je kan misschien gewoon litz wires gebruiken en daar perslucht tussendoor pompen, is iets lastiger te maken maar wel doenbaar denk ik

Verwijderd

Heb je misschien een foto van je huidige situatie, en evt. wat afmetingen?

Wat is trouwens de reden dat de levensduur van de spoel maar 6 schoten is? Is hij (in de huidige situatie) dan gesmolten ( :P ) of is hij gewoon zover opgeschoven dat je hem opnieuw moet wikkelen? Of is het de isolatie die het begeeft?

Zou het voldoende zijn om de spoel te koelen in een een bak met olie/water? Twee gaten in de wanden waar de loop doorheen kan en de gaten afdichten. Vervolgens kun je de vloeistof koelen met je pomp en radiator. Door het grote volume van de vloeistof zal deze ook niet snel gaan koken, dus dat is dan ook weer een risico minder.

Eventueel kun je een fan in de vloeistof hangen voor extra circulatie, al verwacht ik niet dat nodig is, zeker niet als je de retourleiding op de spoel richt.

Edit: Misschien kun je eens kijken hoe de spoelen in lasapparaten gekoeld worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2006 17:11 ]

Verwijderd

spoelen in lasapparaten worden gekoeld door een fan.

Verwijderd

Bij mijn vader op het werk zijn er verschillende las apparaten die met water gekoeld worden. Ik heb hem even nagevraagd, maar wat daar gekoeld word zijn de klemmen van puntlasapparaten, en en de slangen van de TIG-lasapparaten. Dus geen spoelen :( nvm dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2006 12:42 ]

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 17:07:
Heb je misschien een foto van je huidige situatie, en evt. wat afmetingen?

Wat is trouwens de reden dat de levensduur van de spoel maar 6 schoten is? Is hij (in de huidige situatie) dan gesmolten ( :P ) of is hij gewoon zover opgeschoven dat je hem opnieuw moet wikkelen? Of is het de isolatie die het begeeft?

Zou het voldoende zijn om de spoel te koelen in een een bak met olie/water? Twee gaten in de wanden waar de loop doorheen kan en de gaten afdichten. Vervolgens kun je de vloeistof koelen met je pomp en radiator. Door het grote volume van de vloeistof zal deze ook niet snel gaan koken, dus dat is dan ook weer een risico minder.

Eventueel kun je een fan in de vloeistof hangen voor extra circulatie, al verwacht ik niet dat nodig is, zeker niet als je de retourleiding op de spoel richt.

Edit: Misschien kun je eens kijken hoe de spoelen in lasapparaten gekoeld worden.
Het probleem van de levensduur zit in 2 dingen.
1. De spoel zelf vervormd door de interne krachten en de terugslag
2. De loop smelt

Het smelten van de loop kan ik tegen gaan door niet achter elkaar te schieten en met koeling (wat ik wil). Helaas blijft het probleem van het vervormen van de spoel nog wel bestaan. Olie is daarom ook niet echt geschikt omdat het vervangen van de spoel niet echt makkelijk maakt. Ik heb nog even gekeken naar de capillair leiding, dit is op zich redelijk makkelijk te maken behalve dat de druk inderdaad te snel toeneemt en de isolatie (krimpkous) redelijk duur is per spoel. Zodra deze week voorbij is (schoolexamens) ga ik een spoelhouder en loop laten maken van alu (met een gleuf in de loop). Ik moet nog even kijken of het mogelijk is omdat degene die hem dan moet maken niet al te enthousiast was over de groeven aan de binnenkant van de spoelhouder omdat dat bijna niet te doen schijnt te zijn.

Pagina: 1