Toon posts:

X1900XT cooling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Yo tweakers,

Ik heb mn PC'tje nu al een paar weken. Alles bevalt mij prima behalve enkele issues met de VGA.

1) Artifacts (Artifacts overkill bij 3dmark06: Canyon nadat de draak over het schip is gesprongen & Deep Freeze: secene 2)

2) Mobo temp is veel te hoog als ik aan 't gamen ben. 45 graden en dit is volgens Asus PC probe niet erg gezond. *warning* *warning* by WoW en Far Cry -.-

Nu denk ik te weten waardoor de mobo temp zo hoog raakt, dit gebeurt alleen als de VGA zwaar belast wordt (70 graden ongeveer). Deze 70 graden word dan door de arctic accelero x2 rechstreeks op mijn moederbord geblazen (niet de kast uit). Dit lijkt mij niet slim en ik heb er spijt van dat ik deze koeler dus heb besteld zonder eerst goeie research te doen.

Sollutions waar ik aan had gedacht:

1) Zalman Vf900
Ongeveer 30 euro
Nadeel: Blaast de warme lucht niet de kast uit maar tenminste niet op mobo
Voordeel: Niet al te duur koelt de hele kaart

2) Thermaltake Tide water
Ongeveer 55 euro
Nadeel: Koelt alleen de VGA chipset maar niet de VGA ram etc.
Voordeel: Ziet er strak uit, waterkoeling is gewoon de shit _/-\o_

3dmark06 score
3dmark score 5645
sm2.0 score 2223
sm3.0 score 2357
cpu score 2093

Dus iemand tips/hints/adviezen? Ik hoor het graag

Verwijderd

Topicstarter
*bump*

Edit: De tidewater past volgens mij niet op mijn moedermord aangezien ik de PCI slots heb en één daarvan wordt gebruikt door een Wlan PCI kaart. 8)7

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2006 00:01 ]

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Ik mis optie 3; stock koeler terugplaatsen? Die blaast de warme lucht je case uit. VF900 is een absolute afrader op de X1900XT. Helaas ben ik hier op de harde manier achtergekomen. Casetemp steeg 8 graden, en kaart zelf werd 10 graden warmer.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Verwijderd

Hoe is de airflow in je kast? Heb je überhaupt verder wel fans in je systeem hangen? Een X2 koop je voor stilte dus mss zit daar je probleem. Een stille 120mm fan voor in je kast en eentje achter + een 120mm fan in je PSU kan al veel schelen om vrijwel geruisloos een flow in je kast te brengen. Het hoeft niet veel te zijn als er maar ventilatie is.

• coolfris
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-12-2024
Ik heb er sinds kort twee VF900 inhangen. Deze koelen de kaart een graadje of zes beter dan de X2's die daarvoor op mijn kaarten zaten. De kasttemp is overanderd.
Ik heb het veranderd omdat de accelero's de hete lucht direct op de SB-chip van mijn pas verworven DFI CFX3200 moederboord blaazden. Bij de Asus A8R32-MVP die ik hiervoor had, zit de SB op een andere plek. De warme lucht die de X2's op dat gedeelte van het moederboord blaazden was geen probleem.

Maar als de luchtstroom in je kast niet goed genoeg is maakt het een VF900 ook geen verschil.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm bedankt voor de reacties.

Ik heb een Thermaltake armor Jr.
Voor intake fan van 12 cm (standaard)
Achter uitlaat fan van 12 cm (standaard)
Zijpaneel intake fan 9 cm (AC ryan) zonder bescherm rooster omdat dat veel te lawaaierig is.
Arctic freezer pro 7 op de CPU.
Edit: 12 cm + 8 cm fan in de PSU (standaard)

Het is wel tegenstrijdig: SgtStrider raad de VF900 af omdat de casetemp met 8 graden steeg MAAR coolfris raad ze (heb je crossfire) juist aan omdat die beter koelen dan de X2's. Het heeft dus bij de X2 en VF900 veel te maken met de luchtstroom van de kast zelf.

Heb vanmiddag een testje gedaan: zonder de fan in het zijpaneel zijn de cpu en mobo 2 graden warmer, gpu temp werd (in mijn geval) er niet door beinvloed.
SgtStrider schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 00:45:
Ik mis optie 3; stock koeler terugplaatsen?
Dat is idd een optie.. heb jij dit nu ook gedaan? Ik heb de stock cooler namelijk nooit gebruikt.. heb vaker gelezen dat hij slecht koelde en erg luid was.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 01:54 ]

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 01:50:
[...]

Dat is idd een optie.. heb jij dit nu ook gedaan? Ik heb de stock cooler namelijk nooit gebruikt.. heb vaker gelezen dat hij slecht koelde en erg luid was.
Ik heb hem ook teruggeplaatst. De fan is inderdaad hoorbaar onder load, echter stoort het bij mij niet (heb headphones op of speakers aan). Ik had hiervoor de VF900 geplaatst maar de resultaten vielen me erg tegen en ik kreeg artifacts bij veel belasting. Koelvermogen van de stockcooler is goed tot zeer goed. Eventueel kan je de onderkant van de stockcooler nog "lappen" en AS5 gebruiken. Ikzelf was eigenlijk meer opzoek naar een oplossing ala de oude silencer (stil en warme lucht uit de kast). Maar aangezien AC deze niet meer maakt voor de X1900 ben je of op de X2 aangewezen, of de VF900 (er zijn nog tal anderen, maar ik noem de bekendsten).

Wat je ook gaat doen, zorg er in iedergeval voor dat je de temperaturen in de gaten houd. Met de VF900 kwamen ze bij mij rond de 70 - 80 te liggen onder load.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-07 11:26

westergas

rikkie_pc

Niet om reclame te maken voor mijn eigen topic hoor maar kijk hier eens.

Blijkt dat ik, en anderen met mij, vergelijkbare artifacts hebben met de Sapphire x1900xt(x) in 3DMark06. Nou stuur ik hem wel terug maar ik denk dat die artifacts meer inhoud dan een defect aan de kaart of een temp issue. Ben benieuwd naar het resultaat...

Tikje off topic aangezien het niet over de koeler gaat maar aangezien je over de artifacts begon vond ik het wel kunnen ;)

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Verwijderd

Topicstarter
Op zich niet offtopic hoor w3sTErGaS, heeft er wel degelijk mee te maken. Alleen denk ik dat de temp (in mijn geval) niet veel met artifacts te maken heeft. Ik zal binnenkort proberen mijn stock cooler terug te plaatsen maar heb ik door het verwijderen ervan mijn garantie verloren? :s

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 15:51:
Op zich niet offtopic hoor w3sTErGaS, heeft er wel degelijk mee te maken. Alleen denk ik dat de temp (in mijn geval) niet veel met artifacts te maken heeft. Ik zal binnenkort proberen mijn stock cooler terug te plaatsen maar heb ik door het verwijderen ervan mijn garantie verloren? :s
officieel wel, maar als je niks beschadigt hebt aan de core/memory en je zet alles er weer netjes op dan is het opzich geen punt, zij zien het dan niet en dan is het een fout van de kaart en niet de cooling dus dan is het niet jou fout.

http://specs.tweak.to/15535

Pagina: 1