A8V deluxe: 1x raid0 en 1x raid1 zinvol?

Pagina: 1
Acties:

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-02 22:13
Hoi allen,

Ben me aan het inlezen over RAID en de mogelijkheden hiervan. Ik zou het liefst een Raid 1+0 config willen maar mijn Asus A8v laat dit niet toe. Nu heb ik het volgende bedacht:

De a8v heeft 2 raid-controllers: Promise en een VIA

Als ik nou een raid0 maak en hier op mijn OS zet met geinstalleerde apps en op de raid1 een opslagvolume met belangrijke data als documenten ed loop ik dan tegen problemen?
CPU-belasting, foutmeldingen/windowsproblemen ed?

En above all: Is het wel zinvol? of is er een betere config denkbaar?

Thx!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit lijkt me op zich een behoorlijk goede oplossing, zoiets heb ik zelf ook gehad en dat beviel prima. 2x 320GB in raid 0 als bootvolume (lekker vlot) en voor de rest een raid 1 voor de wat belangrijkere dingen. Vergeet alleen niet dat RAID 1 geen backup is.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:27
Wat je ook kan doen is software RAID1+0. Gewoon twee RAID0 arrays aanmaken en in Windows de twee arrays samenvoegen tot één software RAID1. Weet niet of het zo mogelijk is, heb het nooit geprobeerd maar ik zie niet in waarom niet :).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

The__Virus schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 15:06:
Wat je ook kan doen is software RAID1+0. Gewoon twee RAID0 arrays aanmaken en in Windows de twee arrays samenvoegen tot één software RAID1. Weet niet of het zo mogelijk is, heb het nooit geprobeerd maar ik zie niet in waarom niet :).
Minder ruimte die je overhoudt.
stel je hebt 4 100GB disk. Met 1 raid 0 (200GB) en 1 raid 1 (100GB) heb je dus 300GB effectief. Met een Raid 1+0 heb je 1x 200GB effectief.

• fuzzyduck
thx voor de replies sofar. Hoe was de cpu-belasting van zo`n opstelling?

Als reply op bovenstaande; ik ben op de hoogte van het feit dat raid0 geen backup heeft. Vandaar ik ook de raid1 zal gaan gebruiken voor opslag van belangrijke data.

Nog een vraagje over dat software raid wat je noemde. Kan ik dan 2x een raid 0 aanmaken en deze dan in windows tot een raid 1 laten samensmelten? Dat zal zeker cpu-belasting opleveren...

GROOT nadeel: 4x100euro! wehhhhhhh ;( Moet ik nog even goed over nadenken ;)

• fuzzyduck
Terw_Dan schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 14:57:
Dit lijkt me op zich een behoorlijk goede oplossing, zoiets heb ik zelf ook gehad en dat beviel prima. 2x 320GB in raid 0 als bootvolume (lekker vlot) en voor de rest een raid 1 voor de wat belangrijkere dingen. Vergeet alleen niet dat RAID 1 geen backup is.
Waarom is Raid 1 geen backup? Het is toch een mirror?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

fuzzyduck schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 15:18:
thx voor de replies sofar. Hoe was de cpu-belasting van zo`n opstelling?

Als reply op bovenstaande; ik ben op de hoogte van het feit dat raid0 geen backup heeft. Vandaar ik ook de raid1 zal gaan gebruiken voor opslag van belangrijke data.

Nog een vraagje over dat software raid wat je noemde. Kan ik dan 2x een raid 0 aanmaken en deze dan in windows tot een raid 1 laten samensmelten? Dat zal zeker cpu-belasting opleveren...

GROOT nadeel: 4x100euro! wehhhhhhh ;( Moet ik nog even goed over nadenken ;)
RAID1 is ook geen backup, het is alleen redundancy. RAID1 wil nog steeds niet zeggen dat je gegevens veilig zijn, alleen als een schijf uitvalt dan ben je niet direct alles kwijt.

Kwa cpu belasting zal het niet echt heel schokkend zijn verwacht ik, is dat het wel, kun je er ook altijd nog voor kiezen een hardware controller erin te duwen.

en 400 euro duur? tja... ligt natuurlijk maar net aan het budget dat je hebt (ga je voor 4x 320GB ofzo?)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-02 22:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het enige wat raid 1 je bied is dat je bij een hardware crash van 1 harde schijf je spulletjes nog kunt redden.

De belangrijkste reden waarom raid1 gen backup is, is dat het geen geschiedenis heeft. Heb je perongeluk iets verijwderd, dan ben je het kwijt. Heb je een virus dat alle jpg bestanden aanpast ben je alles kwijt.

Bij een backup kun je ook oude gegevens naar boven halen (afhankelijk van je backup plan).

Daarnaast kunnen beide hardeschijven ook tegelijk kapot gaan (Spaningspiek van de voeding)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• fuzzyduck
Maar met Raid 1 heb ik wel de mogelijkheid de Mirror te herstellen mocht er eentje kaduuk gaan, en daar doel ik eigenlijk op. Tja, alleen als je huis afbrandt, of je pc spontaan ontploft heb je niet meer. :+

100euro per schijf mag je denk ik toch ook wel uittrekken denk ik. Dat is de meeste GB/euro dacht ik.
Weet iemand of het uberhaupt wel kan, een raid0 en een raid1 tegelijk draaien op een Asus A8V deluxe. Iemand ervaring? Bij positieve ervaringen ga ik straks nog naar de stad.

[ Voor 6% gewijzigd door fuzzyduck op 20-10-2006 15:33 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

fuzzyduck schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 15:32:
Maar met Raid 1 heb ik wel de mogelijkheid de Mirror te herstellen mocht er eentje kaduuk gaan, en daar doel ik eigenlijk op. Tja, alleen als je huis afbrandt, of je pc spontaan ontploft heb je niet meer. :+
Ok, dat klopt, maar waan je zelf niet onfeilbaar omdat je toevallig een raid1 array hebt, dat was meer waar ik op doelde.
100euro per schijf mag je denk ik toch ook wel uittrekken denk ik. Dat is de meeste GB/euro dacht ik.
320GB schijven zijn nu rond de 90 euro (zowel P-ATA als S-ATA) en hebben de beste prijs/GB verhouding
Weet iemand of het uberhaupt wel kan, een raid0 en een raid1 tegelijk draaien op een Asus A8V deluxe. Iemand ervaring? Bij positieve ervaringen ga ik straks nog naar de stad.
in theorie moet het lukken, het zijn immers 2 verschillende controllers.

• fuzzyduck
Heeft er iemand nog voorkeur voor een bepaalde merk HD? Maxtor? Seagate? Zit nu bij Toms Hardware charts te kijken op

http://www23.tomshardware...1=366&model2=368&chart=49

Zoek een stille schijf aangezien er straks 4 lopen te blazen

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik heb zelf nu een 6tal Seagate 7200.10s 320GBers. 4 daarvan hangen in de server die dag en nacht aanstaat (op m'n slaapkamer) en ik moet zeggen dat ik daar totaal geen last van heb (ze zijn heerlijk stil).

Persoonlijk heb ik een hekel aan Maxtor, omdat alle Maxtor disks die ik heb gehad doodgingen (daarbij gaat Maxtor toch wel van de markt verdwijnen als Seagate ze straks helemaal afstoot als ik het zo hoor).

• fuzzyduck
hehe, aan die schijven zat ik nou ook precies aan te denken :*)

Die kwamen ook als beste uit een roundup in computer totaal

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dit topic: [Seagate 7200.10] Info en ervaringen kan dan ook nog wel boeiend zijn voor je :)

• fuzzyduck
Jammer dat ik ze moet bestellen en niet ergens te koop zijn in de winkel... Mot ik weer wachten..

• fuzzyduck
Heb tegen al mijn eigen verwachtingen in een 4tal Western Digitals gekocht voor een stukje betrouwbaarheid. Ben de raid0 nu aan het formateren en windows erop aan het zetten. Raid1 stop ik er later in. eerst effe dit. Laat het nog wel weten om de topic te sluiten

• fuzzyduck
Heb nu 4 hd`s geinstalleerd. Stripe(raid0) op de VIA-controller en een mirror(raid1) op de Promise. Dus Ja een A8V kan deze allen goed aansturen. De hd`s zijn 320gb elk van western digital. De caviar SE16.
Mirror werkt supertjes rap.

Topic mag sluiten.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

laat maar even open :) en vertel meer over je ervaringen. Ik heb zelf de k8v se met dezelfde mogelijkheden dus ik volg het met interesse. Heb zelf raid 0 op de promise draaien en tot nu toe 1 hd op de via controller maar zit daar dus ook aan raid 1 te denken. Daarnaast is het zo dat op de promise zelfs raid 0 plus 1 mogelijk is. Echter is dit totaal onduidelijk wat aansluiten en performace betreft. de extra hd heeft enkel een ide controller. Volgens mij ben je de snelheid van raid 0 weer kwijt als je er een single disk overheen zet toch ?

• fuzzyduck
StuiTeR schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 20:10:
laat maar even open :) en vertel meer over je ervaringen. Ik heb zelf de k8v se met dezelfde mogelijkheden dus ik volg het met interesse. Heb zelf raid 0 op de promise draaien en tot nu toe 1 hd op de via controller maar zit daar dus ook aan raid 1 te denken. Daarnaast is het zo dat op de promise zelfs raid 0 plus 1 mogelijk is. Echter is dit totaal onduidelijk wat aansluiten en performace betreft. de extra hd heeft enkel een ide controller. Volgens mij ben je de snelheid van raid 0 weer kwijt als je er een single disk overheen zet toch ?
sorry dat ik zo voorbarig was met het sluiten van de topic.

Ik weet niet of ik jou laatste 2 zinnen correct heb begrepen, komen wat krom over ;)

Maar hier in ieder geval mijn ervaringen met het installeren van 4 HD`s:

Heb dus mn oude hd met alle mijn documenten ed losgekoppeld en opzij gelegd. Vervolgens 2 hd`s aan de VIA gehangen en tijdens de boot op tab gedrukt. Hier een Stripe aangemaakt en als boot aangewezen. Vervolgens op mijn andere pc een F6-disk aangemaakt(doe het vooraf als je geen 2e pc hebt) en de windowscd geboot. F6-gedrukt en windows eenvoudig, zonder problemen geinstalleerd. Duurde echt geen 40min zoals de installer dan aangeeft. Stond er in 12 min ofzo op! Aangezien het een frisse installatie op een mirror is gaat ie als een trein! (X2 4800+, 2gb ram)

Vervolgens de oude hd in zijn eentje aan de Promise gehangen en een mirror aangemaakt(ja, een 1-schijf-mirror). Was wel effe zweten of hij niet ging formateren, maar hij gaf een duidelijke waarschuwing, of je alleen wilt activeren of ook wilt formatteren ofzo.
Anyway: Boot, windows herkend hem, hd leeg geschraapt en tijdelijk op de verse mirror gedumpt en weer losgekoppeld. Toen dus de andere 2 hd`s eraan en weer bij de promise-boot-proggie, een Mirror aangemaakt en geactiveerd. Boot naar windows, geformatteerd in computerbeheer en voila! Een raid 1 en 0 naast elkaar.

Kan eigenlijk alleen zeggen dat het gewoon werkt. Raid0 voor OS en geinstalleerde apps en de Raid1 voor veiligheid. Studie-stuff en belangrijke docs ed. Had nog nagedacht over een tweetal raid0`s en deze in windows een raid1 laten aangaan. Dat zou dus een raid0+1 zijn. Snel en veilig tegelijk maar dat zou 50% van mn capaciteit kosten, en had er ook geen ervaring mee. nu heb ik dus 320+320(raid0) + 320(raid1)=960gb gehaald uit mijn 4x 320 gb western digital schijven.

Was btw ook nog zweten of zijn voeding het ging trekken :X maar leek te kunnen. 480watt is ie.

Over de IDE-raid gesproken op de promisecontroller. Een simpele controller zijnde ondersteund hij geen geavanceerde raid-configs. Die IDE connector kan je iid gebruiken voor een 3hd-mirror of stripe, en misschien ook wel de 0+1 zoals jij zegt, maar 2 IDE-hds aan die ene IDE-poort hangen(master, slave) is niet echt bevorderlijk voor de prestaties(heb ik vaker dan eens gelezen), en misschien kakt de performance iid in.

ZOOO, flink verhaal, nu jij weer :*)

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

'
Over de IDE-raid gesproken op de promisecontroller. Een simpele controller zijnde ondersteund hij geen geavanceerde raid-configs. Die IDE connector kan je iid gebruiken voor een 3hd-mirror of stripe, en misschien ook wel de 0+1 zoals jij zegt, maar 2 IDE-hds aan die ene IDE-poort hangen(master, slave) is niet echt bevorderlijk voor de prestaties(heb ik vaker dan eens gelezen), en misschien kakt de performance iid in.

ZOOO, flink verhaal, nu jij weer

hehe thx voor je uitleg. Ik snap het ook niet helemaal. Ik heb dus sata raid 0 draaien en schijnbaar kan j er dus een ide mirror overheen zetten. Maar volgens mij ben je dan alle snelheid winst weer kwijt lijkt me.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

edit: laat maar, antwoord staat hier al ergens boven..

[ Voor 78% gewijzigd door JJ Le Funk op 22-10-2006 21:03 ]

d:)b :henk d:)b

Pagina: 1