StuiTeR schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 20:10:
laat maar even open

en vertel meer over je ervaringen. Ik heb zelf de k8v se met dezelfde mogelijkheden dus ik volg het met interesse. Heb zelf raid 0 op de promise draaien en tot nu toe 1 hd op de via controller maar zit daar dus ook aan raid 1 te denken. Daarnaast is het zo dat op de promise zelfs raid 0 plus 1 mogelijk is. Echter is dit totaal onduidelijk wat aansluiten en performace betreft. de extra hd heeft enkel een ide controller. Volgens mij ben je de snelheid van raid 0 weer kwijt als je er een single disk overheen zet toch ?
sorry dat ik zo voorbarig was met het sluiten van de topic.
Ik weet niet of ik jou laatste 2 zinnen correct heb begrepen, komen wat krom over
Maar hier in ieder geval mijn ervaringen met het installeren van 4 HD`s:
Heb dus mn oude hd met alle mijn documenten ed losgekoppeld en opzij gelegd. Vervolgens 2 hd`s aan de VIA gehangen en tijdens de boot op tab gedrukt. Hier een Stripe aangemaakt en als boot aangewezen. Vervolgens op mijn andere pc een F6-disk aangemaakt(doe het vooraf als je geen 2e pc hebt) en de windowscd geboot. F6-gedrukt en windows eenvoudig, zonder problemen geinstalleerd. Duurde echt geen 40min zoals de installer dan aangeeft. Stond er in 12 min ofzo op! Aangezien het een frisse installatie op een mirror is gaat ie als een trein! (X2 4800+, 2gb ram)
Vervolgens de oude hd in zijn eentje aan de Promise gehangen en een mirror aangemaakt(ja, een 1-schijf-mirror). Was wel effe zweten of hij niet ging formateren, maar hij gaf een duidelijke waarschuwing, of je alleen wilt activeren of ook wilt formatteren ofzo.
Anyway: Boot, windows herkend hem, hd leeg geschraapt en tijdelijk op de verse mirror gedumpt en weer losgekoppeld. Toen dus de andere 2 hd`s eraan en weer bij de promise-boot-proggie, een Mirror aangemaakt en geactiveerd. Boot naar windows, geformatteerd in computerbeheer en voila! Een raid 1 en 0 naast elkaar.
Kan eigenlijk alleen zeggen dat het gewoon werkt. Raid0 voor OS en geinstalleerde apps en de Raid1 voor veiligheid. Studie-stuff en belangrijke docs ed. Had nog nagedacht over een tweetal raid0`s en deze in windows een raid1 laten aangaan. Dat zou dus een raid0+1 zijn. Snel en veilig tegelijk maar dat zou 50% van mn capaciteit kosten, en had er ook geen ervaring mee. nu heb ik dus 320+320(raid0) + 320(raid1)=960gb gehaald uit mijn 4x 320 gb western digital schijven.
Was btw ook nog zweten of zijn voeding het ging trekken

maar leek te kunnen. 480watt is ie.
Over de IDE-raid gesproken op de promisecontroller. Een simpele controller zijnde ondersteund hij geen geavanceerde raid-configs. Die IDE connector kan je iid gebruiken voor een 3hd-mirror of stripe, en misschien ook wel de 0+1 zoals jij zegt, maar 2 IDE-hds aan die ene IDE-poort hangen(master, slave) is niet echt bevorderlijk voor de prestaties(heb ik vaker dan eens gelezen), en misschien kakt de performance iid in.
ZOOO, flink verhaal, nu jij weer