Het kwam er toch wel aardig in de buurt. Ook deze quote van jou zei eigenlijk tussen de regels zo iets:
Maar verder kan ik me niet voorstellen dat iemand na het doorlezen van dit topic zou besluiten voor het bedrijf van de TS te gaan werken. Een bedrijf dat geen personeel kan vinden, daar is iets mis mee - ongeacht welk economisch tij. Als je genoeg biedt, qua totaalplaatje van salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden
M.a.w. het is telkens de schuld van het bedrijf; ze bieden niet genoeg, zijn niet bekend genoeg, doen niet genoeg hun best etc. Dat er niet genoeg geboden zou worden kwa salaris moet je gewoon erkennen dat dat een verkeerde opmerking was. Zoals ik al eerder zei, in de bulk van de vacatures worden geen bedragen genoemd.
Je blijft er echter aan voorbij gaan dat er momenteel klaarblijkelijk gewoon een tekort aan
GOEDE mensen is. Zoals iemand ook eerder al zei, als er 100 bedrijven zijn die 10 mensen willen hebben dan is er gewoon een probleem.
Jouw argumenten over je als bedrijf dan maar beter profileren zijn ook maar ten dele waar. Als ik kijk naar mijn collega programmeurs, klasgenoten van de HIO opleiding en enkele vrienden die programmeur zijn, dan zie je toch een bepaald type mens dat dit vak beoefend (laten we er niet omheen draaien: het nerdy type). Dit type is helemaal niet zo uitgekookt en berekenend op financieel gewin en gaat dikwijls gewoon op een vacature af die er toevallig stond toen ze keken.
Als wat je zei waar zou zijn, dat informatici heel gericht alle bedrijven langsgaan, heel kritisch wegen welke bedrijf op elk puntje het uiterste van het uiterste biedt en daar dan nog wat meer proberen uit te trekken, dan zouden wij toch veel meer mensen moeten zien verschijnen? Om zo'n afweging te moeten maken zul je toch een bedrijf 'uitgehoord' moeten hebben?
Dat laatste gedrag zie ik overigens wel bij marketing/communicatie/sales mensen. Omdat ons bedrijf geld verdiend met het beheren en verkopen van 1 bepaald pakket (ipv custom software bouwen voor klanten zoals waarschijnlijk de meeste mensen hier doen), hebben wij ook veel niet-technische mensen nodig. Daar zie je wel degelijk dat er een constante stroom sollicitanten van binnen komt. Vergis je echter niet, ook hier is het moeilijk en zitten er veel bedrijven in de zelfde vijver te vissen, maar voor dergelijke functies komt er tenminste een behoorlijke response.
Om tevens een vergelijking te maken met de omgekeerde situatie van amper 4 jaar geleden. Ik zelf was toen op zoek naar een baan, en zonder me zelf te veel op de borst te willen kloppen wil ik zeggen dat ik toch zeker wel goed ben in mijn vak. Ik heb toen hemel en aarde moeten bewegen om aan een baan te komen; overal werd ik afgewezen. Pas na zeer geruime tijd ben ik voor een loontje waar zelfs een junk niet de moeite voor doet om te gaan afhalen bij het sociale lokket aan de slag gegaan. Tegelijkertijd was een kennis van me ook op zoek naar een baan. Informatica op de universiteit gedaan, zeer goede cijfers, een ongelooflijk getalenteerd persoon en in tegenstelling tot sommige van z'n vakgenoten had ie ook nog een redelijke babbel. Die heeft meer dan 1.5 jaar op de bank gezeten!
Iedereen die iets langer in deze business mee draait moet gewoon bovenstaande verhaal herkennen. In die tijd waren dit zeker geen incidenten. Volgens jouw logica hadden wij ons maar 'moeten opheffen', omdat wij klaarblijkelijk niet concurerend genoeg waren destijds. Wij hadden ons ernstig moeten afvragen of we niet te veel vroegen, of we wel goed genoeg communiceerde en of we uberhaupt wel geschikt waren, toch?
Als er echter gewoon geen werk is, dan kun je doen wat je wilt, maar er zullen niet opeens banen uit het niets komen omdat jij zo goed je aan het profileren bent.
Het zelfde lijkt nu andersom aan de gang te zijn. Er zijn gewoon te weinig goede mensen beschikbaar.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.