Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Inderdaad, dat is echt precies het punt. Meestal haal je de personen met de juiste mindset er wel snel tussen uit. Het zijn de echte liefhebbers die meestal al op jonge leeftijd zijn begonnen en het gewoon leuk vinden om de techniek zo goed mogelijk te beheersen. Punt is natuurlijk dat iedereen op zoek is naar deze mensen.Alarmnummer schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 16:30:
[...]
Aan personeel komen is 1 ding (aan prutsers geen gebrek), aan goed personeel komen is een hele andere zaak. Ervaring is belangrijk, maar ook de juiste mindset.
Een tijd geleden hebben we wat mindere mensen aan onze code base mee laten werken, en die hebben echt meer kwaad gedaan dan goed. De stukken die zij gebouwd hebben vallen eigenlijk van ellende uit elkaar en we zijn alles bij elkaar meer tijd kwijt geweest met fix op fix te doen op modules die eigenlijk niet te fixen zijn.
Vandaar dus dat we de eisen flink aangescherpt hebben. Het hoeven geen halve goden te zijn, maar gewoon mensen die een beetje de algemene best practices kennen of tenminste na kennis ervan genomen te hebben willen toepassen. Als je voor de 20-ste keer aan iemand moet uitleggen dat ie niet zoiets basics moet doen als business logica in de view te stoppen, en hij het elke volgende keer weer vertikt omdat ie het 'teveel gedoe' vindt, tsja.. dan moet je zo iemand op een gegeven moment toch laten gaan.
Helaas ben ik in ons bedrijfje zeker niet de hoofdbeslisser. Gezien het feit dat de pogingen om serieus personeel aan te trekken op weinig uitlopen en de todo lijst de grote van een boek begint aan te namen, wilden de anderen dan toch maar weer 'prutsers' gaan aannemen. Van de week is er dus toch iemand gestart met slechts een MBO opleiding en wat PHP ervaring. De aanpak van die gozer is om live dingen te willen veranderen in code, CVS/SVN vind ie maar omslachtig en nodeloos complex en modulariteit zoekt ie onder de ctrl-v en ctrl-c knop. Toppunt van ellende was dat ie van de week in de DB op een plek waar status codes worden opgeslagen, deze ging veranderen en er in de DB een HTML link achter had gezet (de codes worden op een bepaalde JSP pagina uitgeprint, en daar vond ie deze linkjes wel handig erachter).

Dat is mischien wel een goed idee. Ik heb dat wel eens eerder gezien bij een game development bedrijf uit het oosten van het land (ben de naam even kwijt) en dat sprak me persoonlijk wel aan eigenlijk.Laat eens een paar developers uit jullie bedrijf op jullie site wat verhalen plaatsen wat jullie aan het doen zijn (en dan echt richten op de techniek en niet van die mooie verkoop praatjes). Laat zien welke technische uitdaging mensen voor de kiezen kunnen krijgen, wat jullie doen, wat jullie uitdragen.
Ik snap precies wat je bedoeld. Momenteel zou ik zeggen dat we gemiddeld zitten kwa salaris. Daarnaast hebben we een systeem ingevoerd van bonussen op geselecteerde interne projecten. Werknemers kunnen die oppikken (naast het gewone werk) en als ze het af hebben staat er een X bedrag tegenover. Ze mogen zelf zien wanneer ze het uitwerken ('s avonds, in het weekend, of gewoon tijdens kantoor uren als ze hun andere dingen afhebben). Voorts geven we nog de gelegenheid om aan eigen projecten te werken (alla Google).Werken is belangrijk, maar een leven naast je werk ook. Ik heb zelf ook lange tijd voor een iets minder salaris gewerkt (klussen waren wel heel uitdagend), maar dat leeft gewoon niet prettig en dan moet je uiteindelijk toch een keuze maken.
De opmerkingen eerder in deze thread dat we waarschijnlijk niet genoeg bieden aan nieuwe mensen is niet terecht denk ik. Meestal komt het niet eens tot een aanbod. Als er niemand komt opdagen kun je ook weinig bieden...
Toch kan een visionair ook gewoon tegelijk de programmeur zijn. Dit zie je aantoobaar terug in diverse bekende open source projecten; alle visionairs daarachter zijn ook degene die je gewoon commits ziet doen in CVS (of sterker, zijn -juist- de personen die je ziet comitten).Janoz schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 15:33:
Dat is misschien wel zo, maar als je de hele tent vol hebt zitten met visionairs, dan wordt er de hele dag gediscussieerd ipv geimplementeerd. Een paar (WO) visionairs samen met een goede (HBO) workforce zorgen voor de juiste combo.
De algemene gedachte van "architecten maken architecturen en programmeurs kloppen code" gaat lang niet altijd op.
Mee eens, toch is het wel handig als je 1 'main visionair' hebt en een paar mede visionairs. 2 top visionairs die echt andere visies hebben gaat ook niet werken. Mischien zoiets als dat je de man achter Hibernate (Gavin King) en de man achter Spring in het zelfde team zou zettenIk zeg duidelijk een paar. Slechts 1 visionair maakt reflectie en reality checks een stuk lastiger.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Inderdaad ja, helemaal mee eens.Janoz schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 23:25:
Ik bedoel ook absoluut niet dat de visionair in een appart hokje zit, neerkijkend op zijn klopvolk. In mijn eigen ideaalbeeld zie ik meer een soort meewerkend voorman. De visionair programmeert rustig mee, maar is wel degene die het voortouw neemt en de route bepaalt.
Dergelijke personen zijn natuurlijk nog veel en veel moeilijker om te vinden dan de gewone goede mensen.
+1 herkenbaarVerwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 22:53:
Een tijd geleden hebben we wat mindere mensen aan onze code base mee laten werken, en die hebben echt meer kwaad gedaan dan goed. De stukken die zij gebouwd hebben vallen eigenlijk van ellende uit elkaar en we zijn alles bij elkaar meer tijd kwijt geweest met fix op fix te doen op modules die eigenlijk niet te fixen zijn.
Daar zakt je inderdaad de moed van in de schoenen. Gelukkig hebben de mensen waar ik mee heb samengewerkt wel altijd opengestaan voor wijziginen in de manier van werken. Tenminste, als het vermoeden bestond dat het op termijn zou lonen.Van de week is er dus toch iemand gestart met slechts een MBO opleiding en wat PHP ervaring. De aanpak van die gozer is om live dingen te willen veranderen in code, CVS/SVN vind ie maar omslachtig en nodeloos complex en modulariteit zoekt ie onder de ctrl-v en ctrl-c knop. Toppunt van ellende was dat ie van de week in de DB op een plek waar status codes worden opgeslagen, deze ging veranderen en er in de DB een HTML link achter had gezet (de codes worden op een bepaalde JSP pagina uitgeprint, en daar vond ie deze linkjes wel handig erachter).![]()
Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be
Back on topic :
- Werven is moeilijk, vasthouden is nog veel lastiger
- Je gezicht strak houden bij het lezen van CV's en sollicitatiebrieven is ook moeilijk
- Een echte IT-er heeft niet vissen als hobby
- Werkervaring 1994-2004 : zorgen voor ouders , is geen werkervaring (kan helaas geen jpg plaatsen wegens vertrouwelijkheid).
Anyway.... mijn observaties zijn heel eenduidig:
1) Er is steeds minder aanwas van nieuwe studenten op de opleidingen (bijv Hoger Informatica in Breda heeft dit jaar nog maar 15 aanmeldingen)
2) De kwaliteit van sollicitanten en hun brieven/cv's is vaak om te janken zo slecht.
3) De gemiddelde IT-er heeft een te hoge dunk van zichzelf
4) Het aanbod op de markt met een 'arbeidsgat' in de cv gedurende de periode 2002-2006 is hoog, en hun kwaliteit laag (veel omscholers, dropouts zonder papieren, grote kennisachterstand t.o.v. huidige markt en techniek)
5) Goed personeel kost een smak geld, wen er maar aan...alle goede mensen zul je weg moeten kopen.
Houd er overigens maar rekening mee dat we binnenkort in Nederland niet alleen aan offshoring naar roemenië/India/Pakistan etc doen, maar deze mensen zelfs actief gaan importeren (ex-oostblok) omdat er zelfs een gebrek gaat onstaan aan nederlandse werknemers die de offshoring partners kunnen aansturen.
En waarom niet? Zijn soms alleen mensen die dag en nacht achter een PC zitten goed genoeg? Ik vind het persoonlijk heel prettig om thuis niet ook nog eens te gaan zitten programmeren. Nu ik op het werk wat minder code klop doe ik het thuis weer af en toe, maar toen ik fulltime programmeur was kon ik na werktijd meestal geen code meer zien.empheron schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 00:59:
- Een echte IT-er heeft niet vissen als hobby
Als dat er niet zou staan, was het een gat geweest. Nu is het gat verklaard en is er dus geen plaats meer voor gedachten als "hij is een uitkeringstrekker geweest".- Werkervaring 1994-2004 : zorgen voor ouders , is geen werkervaring (kan helaas geen jpg plaatsen wegens vertrouwelijkheid).
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
-schrijven van artikelen, blogs, geven presentaties of cursussen
En dat hoeven echt niet altijd de meest hoogstaande stukken te zijn. Maar het geeft wel aan met wat voor een type bedrijf je te maken hebt en dat trekt mensen aan. Het heeft mij in iedergeval wel naar mijn laatste 2 werkgevers getrokken: daar zit kennis, daar zitten sparringspartners, daar kan ik dus groeien.
En verder krijgen mensen zoiets van: heej.. al weer die naam. Zie bv finalist.. ben er nog nooit geweest, maar op de een of andere manier blijft toch in je hoofd hangen.
ps:
ik zou trouwens wel oppassen met het aannemen van gebrekkig personeel. Andere mensen ga je daar ook mee voor het hoofd stoten en dat zou kunnen leiden tot issues (zoals vertrek personeel). Het zou voor mij namelijk wel een reden zijn om te vertrekken als mijn werkgever het bedrijf zou uitbreiden met een grote hoeveelheid onkundig personeel puur en alleen om opdrachten af te kunnen ronden. Dan zou je net zo goed een grote automatiseerder kunnen worden. Als je kijkt wat daar zo nu en dan rondloopt dan schrik je je echt het apalazerus...
"omdat die import er staat, moet die class serialiable gemaakt worden"
"test driven development is het schrijven van tests"
"testen is optioneel"
[ Voor 51% gewijzigd door Alarmnummer op 26-10-2006 08:56 ]
Er is zeker nog plaats voor die gedachte. Ik heb al meermalen mensen in hun proeftijd ontslagen omdat uit de kwaliteit en kwantiteit van hun werk bleek dat ze hun CV bij elkaar gelogen hadden. 'zorgen voor ouders' kan dus ook vertaald worden als 'ik kon geen werk vinden en ben toen maar voor mijn ouders gaan zorgen'. Klinkt cru maar dat is toch echt de werkelijkheid.Gerco schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 08:23:
[...]
Als dat er niet zou staan, was het een gat geweest. Nu is het gat verklaard en is er dus geen plaats meer voor gedachten als "hij is een uitkeringstrekker geweest".
En zelfs als dit soort CV's eerlijk opgesteld zijn, dan is een gat in je werkervaring van 10 jaar vaak onoverkomelijk. De wereld is gedurende die 10 jaar ontzettend veranderd, de technieken en toepasbare architecturen ook. Trainingen om bij te blijven betaal je niet uit je eigen zak. Je hebt geen sparring partners om je heen voor de broodnodige reflectie op je werkwijzen... ga zo maar door.
En over dat vissen. Een IT-er met als hobby zo veel mogelijk stil zitten en niets doen... tja, daar heb ik dan toch ook mijn twijfels over.
Als tip voor de topic starter : Zorg ervoor dat jouw bedrijf unieke onderscheidende kenmerken heeft. Zet voor jezelf eens goed op papier waarom mensen juist bij jouw bedrijf willen werken. Vergelijk dat met de onderscheidende kenmerken van je concurrenten en ga daar mee aan de slag. Alleen op salaris kun je het niet winnen, maar misschien moet je wel andere aspecten van het bedrijf gaan uitlichten in advertenties en gesprekken.
Ik ben zelf gaan vragen of ik SCJP kon doen en dat mocht, dus heb ik me daar achter gezet. Nadeel was dat ik bij mijn huidige bedrijf (waar ik dus SCJP bij kon doen) geen Java opdrachten kreeg, hoewel er plaats voor was. Ze bleven me maar in operationele diensten plaatsen, terwijl ik wel mijn certificatie had en dus nood had aan praktijkervaring voor de volgende stap.Deevay schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 14:42:[...]Goed om te lezen. Er is dus hoop voor me
Welke stappen heb jij precies gezet om dit te bereiken?? Heb je op eigen initiatief iets van een cursus gevolgd, of een werkgever gevonden die jou die kans geeft?
Qua arbeidsvoorwaarden zal het voor mij weinig uitmaken gok ik. Ik zit nu behoorlijk laag qua salaris.
Dan ben ik maar op zoek gegaan naar een andere werkgever en die heb ik gevonden. Ik denk wel dat die SCJP het kleine zetje was dat ik nodig had om aangenomen te worden, aangezien dat toch een indicatie gaf dat ik er al wat mee bezig was. Het gebrek aan projectervaring is natuurlijk wel een enorm minpunt, maar als de arbeidsvoorwaarden zoals je zelf zegt niet zo belangrijk zijn, zou ik toch gaan zoeken.
Ik heb tijdens mijn opleiding wel 2 jaar Java gezien, maar dat is in feite net genoeg om je SCJP te gaan doen, verder niet echt.
Weer beginnen als starter dus bij een bedrijf waar je kan gaan programmeren, dat is de enige manier denk ik. Je moet natuurlijk wel het geluk hebben dat je zo'n bedrijf weet te vinden en dat ze je die kans willen geven. Ik zal nu wel erg hard moeten blokken en werken om snel op niveau te geraken, maar dat is wel motiverend
Verwijderd
Zijn er mensen die het al geprobeerd hebben?
Waarom blijven jullie proberen mensen lokaal te vinden, die er niet zijn?
Henk schreef dat ie wellicht mensen naar Nederland wilde halen, maar waarom proberen jullie het werk niet uit te besteden?
een java, .net of asp.net programmeur zou ik namelijk volgende week aan het werk hebben. als het moet ook 5, dus dan is het hele probleem opgelost...
ik ben benieuwd naar de achterliggende gedachte van mensen die hier gepost hebben...
Verwijderd
Grappig dat bedrijven klagen dat ze geen mensen kunnen vinden en werk uitbesteden willen aan het buitenland. Ik ben software ontwikkelaar met WO Informatica die nu 5 jaar in het buitenland werkt. Ik dacht er over om weer in Nederland te gaan werken maar heb in het afgelopen jaar meerdere aanbiedingen van Nederlandse bedrijven afgeslagen omdat het geboden salaris lager is als mijn huidige salaris en de (woning) kosten in Nederland veel, veel hoger liggen dan wat ik nu gewend ben. Natuurlijk is geld niet het belangrijkste maar ik verwacht toch een salaris waar je goed mee rond kunt komen.Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 20:23:
Vreemd dat als er zoveel problemen zijn (en blijven) bij het vinden van de juiste mensen, er niemand in dit topic praat over uitbesteden naar het buitenland...
Zijn er mensen die het al geprobeerd hebben?
Waarom blijven jullie proberen mensen lokaal te vinden, die er niet zijn?
Henk schreef dat ie wellicht mensen naar Nederland wilde halen, maar waarom proberen jullie het werk niet uit te besteden?
een java, .net of asp.net programmeur zou ik namelijk volgende week aan het werk hebben. als het moet ook 5, dus dan is het hele probleem opgelost...
ik ben benieuwd naar de achterliggende gedachte van mensen die hier gepost hebben...
Misschien reageren sollicitanten wel gewoon niet meer op functies in de randstad en eindhoven omdat ze weten dat ze de woning prijzen niet kunnen betalen? Een bemiddelaar van Computer Futures belde eind vorig jaar vanwege mijn cv en zei dat hij normaal nooit "relocaters" vermiddelde hoewel hij eigenlijk aan deze mensen zou kunnen verdienen. Het probleem schijnt dus bekend te zijn.
Het ligt dus niet alleen aan de krappe arbeidsmarkt. Bedrijven zouden zich eens moeten verplaatsen in een sollicitant die in Amsterdam, Utrecht of Eindhoven wil werken en bedenken dat je een heel behoorlijk salaris moet hebben om daar de woning prijzen te kunnen betalen.
Ik ben inderdaad wel benieuwd naar de economische schade van de krapte op de huizenmarkt, het zou me verbazen als het breed genomen totaal niet opweegt tegen de 'gratis waardestijging' die men jaarlijks verwacht van het stukje vastgoed wat mensen bezitten. Immers de waardestijging is nauwelijks te verzilveren, tenminste niet als je erop achteruit wilt gaan of gaat bereid bent te emigreren. Maargoed, dit is in andere topics al genoeg aan de orde gekomen, het is alleen typerend dat het nu ook eens bevestigd wordt.Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 21:54:
Het ligt dus niet alleen aan de krappe arbeidsmarkt. Bedrijven zouden zich eens moeten verplaatsen in een sollicitant die in Amsterdam, Utrecht of Eindhoven wil werken en bedenken dat je een heel behoorlijk salaris moet hebben om daar de woning prijzen te kunnen betalen.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Verwijderd
Mag ik vragen welk buitenland?Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 21:54:
[...]
Grappig dat bedrijven klagen dat ze geen mensen kunnen vinden en werk uitbesteden willen aan het buitenland. Ik ben software ontwikkelaar met WO Informatica die nu 5 jaar in het buitenland werkt.
(verhaal)
Wat ik soms niet begrijp is de lijstjes met certificaten en god-weet-wat er worden vermeld bij vacatures. ITIL, MSCE weetikveelwat. Ja sorry hoor, maar dat krijg je op de universiteit niet. Dit schrikt mij toch behoorlijk af. je krijgt al snel de indruk dat je jarenlange ervaring in dat specifieke vakgebied moet hebben.
Nou ben ik ook nog niet klaar dus het is voor mij nog niet echt heel relevant. Mijn huidige baan heb ik via-via gekregen omdat ik al binnen dat bedrijf werkte. Ben vanaf telemarketing (standaard studentenbaantje bij dat bedrijf) binnengehaald bij internet techniek. Ik hoop dan over 2 jaar, na het afronden van mijn Msc Informatica, toch genoeg ervaring te hebben om bij een serieuze werkgever (met werk op WO niveau) terecht te kunnen komen. Ik krijg nu de indruk dat je met heel veel goede wil, het vermogen om dingen te leren, snel dingen eigen kunnen maken (heb bij bank gewerkt, als marketeer, IT etc) etc, niet ver komt in de IT. Dit terwijl ik zelf het vermogen om dingen snel te "doorzien" en een aantoonbare werklust/nieuwsgierigheid belangrijker vind dan een of andere Microsoft cursus. Ik hoop uit dit topic wat hoop te putten want hoe dichter ik bij de voltooing van mijn studie kom hoe meer ik de neiging krijg een andere richting op te gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2007 00:29 ]
Er is *zat* werk voor WO Informatici bij bedrijven die nauwelijks waarde hechten aan product-specifieke certificaten, en veel waarde hechten aan de analytische vaardigheden en wiskundekennis van de WO Informaticus.
Ik werk tegenwoordig voor een bank, waarbij ik wiskundige modellen moet bedenken om bep. zaken te kunnen voorspellen, of what-if scenario's te berekenen. Daarvoor moet ik mijn hersenen echt aan het werk zetten. Ik ben niet constant aan het code-kloppen, ik moet eerst diep nadenken over het algoritme. Vervolgens zorg ik voor een efficiente implementatie van het algoritme.
Een keer heb ik te maken gehad met een algoritme dat NP-moeilijk was, maar door middel van paralellisatie toch efficient uit te voeren was. Ik heb een MPI-versie geschreven en deze op een supercomputertje uitgevoerd.
Daar stoppen je werkzaamheden niet. Het algoritme produceert output, die je moet visualiseren (en niet in Excel) met Gnuplot (2D en simpele 3D) of speciale 3D visualisatie-toolkits (VTK). Vervolgens moet je de data analyseren met de analisten. Zijn er vreemde resultaten, hoe kun je die vreemde resultaten verklaren, etc.
Dit is een voorbeeld van werkzaamheden die een goede WO informaticus zou kunnen uitvoeren, maar een iemand met alleen MCSE-certificatie niet. Tijdens mijn studie heb ik ook te maken gehad met optimalisatieproblemen (ik werkte samen met een econometrist om een bep. probleem op te lossen) en de meer die-hard Dijkstra-dingen zoals correctheidsbewijzen (voor een beveiligingssysteem).
Er is genoeg interessant werk dat aansluit bij je studie, maar vermijd de standaard ICT-detacheerders waarbij je een lease-auto krijgt en vervolgens tig uur per week in de file staat op weg naar een klant om daar een product-specifiek probleem op te lossen. Want dan zijn certificaten wel belangrijker dan een WO-Informaticastudie.
Verder kijk ik als (voornamelijk) Java-programmeur rond voor een evt. andere baan. De technische eisen zijn overal hetzelfde, dat is op zich goed. Maar vaak mis ik informatie over wat het bedrijf nou precies doet, inhoudelijk. Wat meer achtergrondinformatie zou best welkom zijn bij sommige vacatures.
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Verwijderd
Mag ik vragen waar ik dergelijke bedrijven kan vinden? Jij doet precies wat ik wil doen en wat perfect aansluit op mijn studie. Ik heb gisteren mijn studie aan de TU in Eindhoven afgerond, master Computer Science and Engineering. Mijn afstudeerwerk was voornamelijk heel formeel (hoewel ik ook iets daadwerkelijk heb geimplementeerd) en heeft direct te maken met de die-hard Dijkstra zaken, zoals jij dat noemt. Ik zoek dus ook een baan waar ik met formele problemen geconfronteerd word. Het bezig zijn met het bedenken/gebruiken van een approximatiealgoritme voor een NP-compleet probleem o.i.d. is voor mij zeer interessant.terabyte schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 01:19:
Skin, ik begrijp precies wat je bedoelt (omdat ik een paar jaar geleden hetzelfde dacht), maar ik heb ook goed nieuws voor je:
Er is *zat* werk voor WO Informatici bij bedrijven die nauwelijks waarde hechten aan product-specifieke certificaten, en veel waarde hechten aan de analytische vaardigheden en wiskundekennis van de WO Informaticus.
Ik werk tegenwoordig voor een bank, waarbij ik wiskundige modellen moet bedenken om bep. zaken te kunnen voorspellen, of what-if scenario's te berekenen. Daarvoor moet ik mijn hersenen echt aan het werk zetten. Ik ben niet constant aan het code-kloppen, ik moet eerst diep nadenken over het algoritme. Vervolgens zorg ik voor een efficiente implementatie van het algoritme.
Een keer heb ik te maken gehad met een algoritme dat NP-moeilijk was, maar door middel van paralellisatie toch efficient uit te voeren was. Ik heb een MPI-versie geschreven en deze op een supercomputertje uitgevoerd.
Daar stoppen je werkzaamheden niet. Het algoritme produceert output, die je moet visualiseren (en niet in Excel) met Gnuplot (2D en simpele 3D) of speciale 3D visualisatie-toolkits (VTK). Vervolgens moet je de data analyseren met de analisten. Zijn er vreemde resultaten, hoe kun je die vreemde resultaten verklaren, etc.
Dit is een voorbeeld van werkzaamheden die een goede WO informaticus zou kunnen uitvoeren, maar een iemand met alleen MCSE-certificatie niet. Tijdens mijn studie heb ik ook te maken gehad met optimalisatieproblemen (ik werkte samen met een econometrist om een bep. probleem op te lossen) en de meer die-hard Dijkstra-dingen zoals correctheidsbewijzen (voor een beveiligingssysteem).
Er is genoeg interessant werk dat aansluit bij je studie, maar vermijd de standaard ICT-detacheerders waarbij je een lease-auto krijgt en vervolgens tig uur per week in de file staat op weg naar een klant om daar een product-specifiek probleem op te lossen. Want dan zijn certificaten wel belangrijker dan een WO-Informaticastudie.
Bijv, ik ben zelf bij betreffende bank terecht gekomen omdat de docent van een cursus op het gebied van Finance en Informatica zelf bij een bank werkt (en daarnaast onderzoeker is op de universiteit).
Als je Dijkstra-zaken leuk vindt (en ook de dingen die Tony Hoare heeft bedacht) dan zou je bijv contact moeten opnemen met prof JF Groote. Ik neem aan dat hij een uitgebreid netwerk heeft (ook in het bedrijfsleven) op dat gebied. Dus als ik jou was zou ik met hem een afspraak maken om het een en het ander te bespreken. (En wellicht kun je het een en ander combineren met een promotieonderzoek als OIO).
Ik merk wel dat sinds halverwege vorig jaar de aanbiedingen steeds mooier worden, maar wat moet je dan? Een minder salaris aannemen omdat je dan werk gaat doen wat je in eerste instantie wilde doen, of gewoon lekker blijven zitten waar je zit en tevreden zijn
Nou, ik weet het wel
Wabbawabbawabbawabba
Verwijderd
Ik heb je advies opgevolgd en een mail gestuurd naar mijn afstudeerbegeleider (niet prof. Groote, die zit op een andere vakgroep, ik zou bij prof. de Brand moeten zijn, maar probeer eerst mijn directe begeleider). Promoveren zie ik ook zeker zitten. Overigens heb je gelijk, Jan Friso heeft een ontzettend groot netwerk (een studiegenoot is laatst bij hem afgestudeerd) en ik zal zeker ook eens bij hem langs gaan mocht hier niks uitkomen.terabyte schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 11:18:
Wat je moet doen is niet direct een bedrijf benaderen, maar gebruik maken van je netwerk op de TU/e.
Bijv, ik ben zelf bij betreffende bank terecht gekomen omdat de docent van een cursus op het gebied van Finance en Informatica zelf bij een bank werkt (en daarnaast onderzoeker is op de universiteit).
Als je Dijkstra-zaken leuk vindt (en ook de dingen die Tony Hoare heeft bedacht) dan zou je bijv contact moeten opnemen met prof JF Groote. Ik neem aan dat hij een uitgebreid netwerk heeft (ook in het bedrijfsleven) op dat gebied. Dus als ik jou was zou ik met hem een afspraak maken om het een en het ander te bespreken. (En wellicht kun je het een en ander combineren met een promotieonderzoek als OIO).
In ieder geval bedankt voor jouw informatie; ik kon geen bedrijf vinden dat dergelijke werkzaamheden heeft, maar dat kan dus kloppen, aangezien je ze niet via de standaardwegen vindt.