Toon posts:

Performanceverschil WD Raptor 8mb en 16mb

Pagina: 1
Acties:
  • 77 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand met duidelijk maken of een WD raptor met 8mb cache slechter presteert dan een exemplaar met 16mb?

Note:het betreft een WD360ADFD 16mb tegen een WD360GD 8mb cache.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De ADFD is veel sneller maar dat komt niet alleen door de cache.

specs

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:22

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Het komt er op neer dat bestanden die in de cache staan (vaak kleine bestanden uiteraard, de cache is niet zo groot), sneller geladen kunnen worden,

Wat meer uitleg over de cache vind je hier, misschien snap je daarom ook waarom groter = beter.

• Pouwper
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
Er zit ook verschil in de hadware, zoals de S-ata Ata bridge chip

lees deze maar eens door: reviews: Western Digital Raptor generatievergelijking

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De ADFD haalt ook hoge sequentiële transfer rates door de hogere dichtheid van de platters. De ADFD is op alle fronten beter dan de 3,5 jaar oude GD.

Verwijderd

Topicstarter
Heb een ADFD sinds vanmiddag in mijn setup gezet, voorheen had ik een GD waarvan de cache 8mb bedroeg.
Nu met de 16mb merk ik lichtelijk een verschil wel..

Is de structuur van het schijfoppervlak anders aangelegt zodat de data soepeler word aangesproken?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
De structuur zal daar weinig mee van doen hebben.
Voor het geval je nog nooit een harddisk van binnen hebt bekeken, zie het als volgt:
Een schijf is, afhankelijk van zijn grootte, opgebouwd uit een aantal platen (platters).
Daar gaat een leeskop overheen, een beetje zoals bij een oude platenspeler het geval is.
Bij de wat modernere schijven is die platter qua opslagruimte groter dan bij de oudere schijven.
Hierdoor staat de data dichter op elkaar (grotere datadichtheid).
Gevolg is dus dat er meer data per seconde onder de leeskop door gaat.
Resultaat: Data is sneller beschikbaar als je het opvraagt, dus je systeem presteert sneller.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hier zijn reviews en benchmarks voor. Je kunt deze vinden via OM FAQ / Beleid » Welke harddisk moet ik nemen? :)

Verder ben ik niet overtuigd van je inzet en research, dit topic gaat dan ook dicht met een vriendelijk verzoek om de Algemene gedragsregels (Netiquette) nog eens aandachtig te doornemen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.