[MSI P965 Platinum] PC hapert bij flinke cpu load.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.015 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-02 12:17
Ik heb sinds kort een aantal onderdelen van mijn pc vervangen:

Mijn specs:
MSI P965 Platinum
C2D E6400 2mb cache
Asus GF7900GS
Kingston 1gb DDR2 dual channel 667mhz CL5
Maxtor Sata schijf
Enermax 460W voeding
Lianli 6083a behuizing

Mijn probleem. Ik heb een aantal problemen:
- Een dvd bakken @ 4 speed kost royaal 50 minuten
- Bij flinke cpu load reageert systeem slecht.
- Geluid is dan niet om aan te horen. (zie filmfragment iets verder op)

Ik heb een verse XP SP2 installatie draaien. Ik heb netjes chipset drivers geinstalleerd. audio drivers etc etc. Op het msi forum zeggen ze dat het aan mijn harddisk ligt. Google kom ik ook niet uit.
Maat van mij heeft zelfde MSI boardje en daar heb ik dat rare geluid ook ooit gehoord. Er zit ook een raid controller op. Moet ik daar per se drivers voor installeren (ook al gebruik ik geen raid config?)

Wie weet waar dit aan kan liggen? Dat is toch echt niet meer normaal?!?!

:'(

[ Voor 15% gewijzigd door vandenhende op 14-12-2006 14:36 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor je DVD brander zou ik eerst eens kijken of je niet toevallig op PIO modus aan het werken bent.
Het beste kun je overal gewoon de drivers voor installeren, ook al is het zo dat het niet zou moeten uitmaken als je geen raiddriver installeert.

Verwijderd

...... msi .... bordjes werken niet lekker met core 2 heb er al meer over gehoort

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 22:36:
...... msi .... bordjes werken niet lekker met core 2 heb er al meer over gehoort
Wat een onzin. Ik zie hier op dit forum genoeg mensen met een MSI bord en een C2D, waaronder ikzelf. Bovendien geef je totaal geen bronvermelding, waar heb je dat dan gehoord?

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 12:45

NBK

Weercam-Avatar

offtopic:
Waarschijnlijk op het NVidia forum :+

Ontopic:
Is dat eerste taakbeheer venster met 1 CPU op 100% load is tijdens het branden?

Dan zou ik idd DMA instellingen van je IDE controllers eens nalopen. Dat doe je bij apparaatbeheer en dan bij "IDE ATA/ATAPI-controllers" dubbel klikken op een van de controllers en dan bij primary channel en secondary channel kijken of deze wel op DMA staan en niet op PIO. Hetzelfde doe je bij de andere controllers die bij "IDE ATA/ATAPI-controllers" worden genoemd.

[ Voor 3% gewijzigd door NBK op 17-10-2006 22:59 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• vandenhende
Oke 1 van de 3 secundaire IDE kanalen geeft aan: Huidige overdrachtsmodus. PIO. Ik heb hem al gezet op DMA indien beschikbaar. toch blijft huidige overdrachtsmodus op PIO staan.Dit is trouwens mijn dvd+-rw drive. Hoe kan dat? KAn dit mijn problemen veroorzaken met haperend systeem en geluid?!

[ Voor 6% gewijzigd door vandenhende op 17-10-2006 23:50 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:28
Ja, dat kan de problemen veroorzaken. PIO is een oud overdrachtsprotocol waarbij alles via de cpu verloopt, dus erg veel interupts bij veel I/O. Als het je echt niet lukt 'm op DMA in te stellen, verwijder de driver voor het desbetreffende IDE kanaal en reboot je pc, XP zal vanzelf weer een driver instellen. Dit zou moeten helpen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• vandenhende
Heb de drive geprobeerd op DMA te krijgen maar blijft op PIO. heb zelf nog met jumpersettings gespeeld op de drive. Zou master moeten zijn (is enige schijf aan ide controller.) dus heb master geprobeerd maar ook zonder jumper.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
vandenhende schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 00:11:
Heb de drive geprobeerd op DMA te krijgen maar blijft op PIO. heb zelf nog met jumpersettings gespeeld op de drive. Zou master moeten zijn (is enige schijf aan ide controller.) dus heb master geprobeerd maar ook zonder jumper.
Géén jumper is bij geen enkele optical een goede setting. Zet hem sowieso op master als hij in zijn eentje op een kabel zit. Ik raad aan eens een andere kabel te proberen. Heb de ervaring dat sommige DVD spelers (writers) pas op hun optimale snelheid lopen met een 80 pins kabel. Daarmee bedoel ik niet dat er veel opticals zijn die officiëel een snelheid ondersteunen die boven de 33 MB/s / UDMA mode 2 ligt (waarvoor dus een 80 pins kabel vereist is) maar dat sommige van die drives pas lekker op UDMA mode 2 werken met een 80 pins kabel. Het is soms nogal gevoelig.

Oh ja en kijk eens wat je bios aangeeft net voor Windows start, als daar staat dat de drive in pio modus draait zul je hem in Windows natuurlijk ook never nooit in DMA modus krijgen.

[ Voor 27% gewijzigd door smvs op 18-10-2006 00:29 ]

• vandenhende
smvs schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 00:23:
[...]

Géén jumper is bij geen enkele optical een goede setting. Zet hem sowieso op master als hij in zijn eentje op een kabel zit. Ik raad aan eens een andere kabel te proberen. Heb de ervaring dat sommige DVD spelers (writers) pas op hun optimale snelheid lopen met een 80 pins kabel. Daarmee bedoel ik niet dat er veel opticals zijn die officiëel een snelheid ondersteunen die boven de 33 MB/s / UDMA mode 2 ligt (waarvoor dus een 80 pins kabel vereist is) maar dat sommige van die drives pas lekker op UDMA mode 2 werken met een 80 pins kabel. Het is soms nogal gevoelig.

Oh ja en kijk eens wat je bios aangeeft net voor Windows start, als daar staat dat de drive in pio modus draait zul je hem in Windows natuurlijk ook never nooit in DMA modus krijgen.
Ik gebruik (al jaren) rounded cables van coolermaster. (volgens mij 80 pins) Nooit problemen mee gehad.

In de bios staat alleen mijn harddisk. Mijn dvdrw schijf staat er helemaal niet bij... Krijg hem ook niet 123 toegevoegd. Op het moment dat windows iets verder is met booten (POST) dan zie ik de dvdrw drive ineens wel. En dus niet in BIOS scherm zelf.

edit: krijg hem echt met geen mogelijkheid op DMA

[ Voor 8% gewijzigd door vandenhende op 18-10-2006 07:28 ]

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
Ik meen dat je in de BIOS sowieso ergens kunt instellen of de IDE interface DMA of PIO moet gebruiken, of er nu een apparaat aanhangt of niet. Ik kan me niet voorstellen dat een moederbord standaard die instelling op PIO heeft staan, maar probeer die instelling eens te vinden.

Kan je helaas niet vertellen waar het precies staat omdat ik op werk zit, maar wie weet kan iemand anders je dat vertellen of vind je het in het boekje van je moederbord :)

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Ik sluit me aan bij abbadon. Laat je bios voor wat het is. tenslotte wordt de drive gedetecteerd en werkt-ie.
Verwijder in apparaatbeheer in windows de IDE-poort waar de drive aanhangt. Na een reboot heb je goede kans dat alles weer in kannen en kruiken is.

Edit: Overigens kun je altijd de bekabeling nog eens langslopen. Een kabel die het altijd goed heeft gedaan kan later toch problemen geven.

[ Voor 21% gewijzigd door JvW op 18-10-2006 14:12 ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• vandenhende
Dat heb ik inmiddels al 6x gedaan. ;)

Helpt niet.

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23-02 16:23

Kirpeknots

Wazzup!

Andere IDE kabels gebruiken? Misschien is je kabeltje een beetje lurp en valt het spulletje daarom terug naar PIO.

• vandenhende
Kirpeknots schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 14:17:
Andere IDE kabels gebruiken? Misschien is je kabeltje een beetje lurp en valt het spulletje daarom terug naar PIO.
Tsja dat zou ik kunnen proberen. Toch waag ik te betwijfelen of dat gaat helpen. Ik zal het vanavond proberen als ik thuis ben.

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Kun je de drive op een andere IDE-poort aansluiten? Zo ja, probeer dat dan.
Kun je deze drive in een andere PC plaatsen? Zo ja, probeer dat, en kijk of het probleem daar ook is.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• vandenhende
MediJack schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 15:06:
Kun je de drive op een andere IDE-poort aansluiten? Zo ja, probeer dat dan.
Kun je deze drive in een andere PC plaatsen? Zo ja, probeer dat, en kijk of het probleem daar ook is.
Heb maar 1 IDE poort op mijn mobo.
Heb maar 1 pc. :-)

Nou ja ga even wat proberen straks. Post mijn bevindingen vanavond wel.

• Wagenus
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-02 16:16
@ http://www.bartvandenhende.nl/taakbeheer2.JPG
Ik heb MSI P965 Neo en de E6400, en ook regelmatig dat één core alle capaciteit wegvreet (M'n muisaanwijzer gaat ook haperen enz...). Door wat procesjes te killen kwam ik erachter dat het eigenlijk alleen maar voorkomt als ik programma's die aan het downloaden zijn (eMule, Download Accelerator, Newsleecher) aan heb. De pc draaide weer goed toen ik die afsloot en weer startte.
Waaraan het ligt, geen idee... Zelf zat ik te denken aan de driver van de onboard netwerkkaart, die door bugs misschien veel van de cpu vraagt (Ik had ooit ergens gehoord dat onboard kaarten via de cpu werken).
Misschien gaan je dvd's wat sneler als je zo min mogelijk achtergrond programma's draait.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:34
Ik heb exact hetzelfde probleem....bij het branden van een dvd met nero (7 en 6 geprobeerd...) gaat de cpu load naar 50 procent en moet de ene core maximaal werken. Muis hapert, muziek klink krakerig etc etc de gehele rataplan. Ik heb hetzelfde systeem, echter met een msi 7600gt erin.

Ik ben vanmiddag 3 uur bezig geweest samen met de TD van het bedrijf wat mijn pc heeft gebouwd. Alles geprobeerd, andere dvd-schrijvers, andere kabels, alle schrijfstations verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Het blijft in pio-modus hangen......ook al geef je aan dat je via Udma wil werken......(de secundaire IDE poort, de derde mogelijkheid) HD's werken gewoon in Udma, maar ja, die gaan via de sata poort) Op de msi 965plat. zit maar één ide poort geschikt voor twee ide-apparaten.

Wowly (speciaal voor dit draadje ingeschreven :))

De TD van de leverancier wist het ook niet meer en gaan nu het probleem doorspelen naar MSI zelf. Waarschijnlijk een probleempje in het BIOS?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• wowly
Teveel achtergrondproggie's geloof ik niet. Als ik niet aan het branden ben dan is de cpu load 1 a 2 %. Zo gauw als hij gegevens gaat pompen over de pata loopt ie op tot 50 % (= 100% voor één core).

Wat ik vreemd blijf vinden is dat hij niet van die pio modus afgaat. Als er een spiksplinternieuwe nec brander in wordt gezet die op meerdere systemen UDMA2 aangeeft, geeft de 965platinum gewoon PIO aan, ook al geef je aan dat de de UDMA mogelijkheid wil gebruiken.

Wat ik ook vreemd vind (maar zoveel verstand heb ik er ook niet van) is dat de laatste secundaire ide poort wordt aangegeven als zijnde het enige echte IDE kanaal waarop mijn branders zitten.

Het lijkt er het meeste op zoals abbadon het zegt, dat de pio-modus alles via de proccesor stuurt, en dat daarom de CPU zo zwaar wordt belast. Bij mijn overleden p4 2.8 heb ik tijdens het branden met deze branders nog nooit een hogere belasting gezien dan 35 %, en dan was ik aan het branden, muziek luisteren en downloaden tegelijk, terwijl er ook nog een een bunch aan achtergrondproggie's bezig waren. De 6400 moet dit op zijn sloffen kunnen!

Anyway, heel erg vervelend met zo'n mooi nieuw systeempje, ik hoop dat er snel iemand is met een mooie oplossing.

Wowly

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• vandenhende
Oke ik heb een nieuwe IDE kabel geprobeerd maar zonder succes. Zoals verwacht...

Bedankt voor je reactie Wowly. Dat maakt een hoop duidelijk. Ik zit te denken wat ik nu met mijn boardje moet doen?! RMA?

Zou het misschien een oplossing zijn om voor een paar tientjes een sata dvdrw brander op de kop te tikken. Maar ja goed dan blijf je met een brak mainboard zitten. Hier zit je nou niet bepaald op te wachten als je een nieuw systeempje samenstelt.
8)7

edit:
Phoeh heb het al helemaal gehad met msi.... mijn eerste product van ze en ook laatste ben ik bang. Een bios update manier uit het jaar 0. Met windows 98 diskettes etc. De live update functie in windows kan geen nieuwe bios versie vinden online Terwijl er toch al een v1.1 is van AMI.
Ook fijn dat er geen release notes zitten bij die nieuwe bios. *zucht*

[ Voor 38% gewijzigd door vandenhende op 18-10-2006 19:28 ]

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-11-2025
De P965 bordjes hebben er blijkbaar allemaal last van, er zijn al een aantal topics over.
Ik had zelf ook het probleem dat de DVD-rom ontzettend veel "lag" veroorzaakt.
Mijn setup is: E6600, P965, 2GB Kingston, 250GB Western digital HDD, Nec brandertje en een 7900GTO videokaart.

Ik heb de volgende dingen gedaan om het probleem te verhelpen, bij mij werkt alles weer zoals het hoort:
Ik heb de Jmicron raid drivers geinstaleerd, ookal draai ik geen raid configuratie. En ik heb mijn DVD-rom op Slave ipv Master gezet. Ik heb mijn bevindingen in meerdere topics gepost, maar helaas nog niet gehoord of het heeft geholpen...

Suc6

• wowly
Bij mij is het probleem ook opgelost door de raid drivers van de JM chip opnieuw te installeren (Raid enablen in BIOS, daarna de nieuwe Raiddriver installeren).

CPU-load tijdens branden.....1% 8)

Ik dacht wel dat het in de drivers oid zou zitten....... O-)

Het schijnt een bekend probleem te zijn, die brakke JMdrivers, dus iedereen die loopt te kraaien dat de msi-bordjes brak zijn......als JM geen fatsoenlijk drivers maakt, hoe moet MSI dat dan oplossen. De importeur heeft binnen een uur de nieuwe drivers opgestuurd naar de leverancier welke deze stante pede heeft doorgemaild naar het compubedrijfje welke mijn systeem had gebouwd....klassewerk hoor, zo'n snelle support!!

greetz Wowly

• vandenhende
Ik ga het proberen!

edit: het werkt! Mijn cd bakken gaat nu op 4% cpu gebruik. Dat lijkt er meer op. Top! bedankt voor aanmelden en reactie Wowly!

[ Voor 77% gewijzigd door vandenhende op 18-10-2006 23:54 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ligt aan HDD & I/O controller. Processors, Mobo's & Geheugen » Opslagmedia & I/O Controllers dus :)

• Wagenus
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-02 16:16
Moet ik ook nog effe zeggen:
Toen ik m'n pc net geïnstalleerd had (met MSI P965 mobo) haperde m'n muziek ook als ik iets van een cd of dvd afhaalde, toen had ik de drivers van m'n sata device geinstalleerd en toen was het opgelost...

Verwijderd

wowly schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 20:55:
Bij mij is het probleem ook opgelost door de raid drivers van de JM chip opnieuw te installeren (Raid enablen in BIOS, daarna de nieuwe Raiddriver installeren).

CPU-load tijdens branden.....1% 8)

Ik dacht wel dat het in de drivers oid zou zitten....... O-)

Het schijnt een bekend probleem te zijn, die brakke JMdrivers, dus iedereen die loopt te kraaien dat de msi-bordjes brak zijn......als JM geen fatsoenlijk drivers maakt, hoe moet MSI dat dan oplossen. De importeur heeft binnen een uur de nieuwe drivers opgestuurd naar de leverancier welke deze stante pede heeft doorgemaild naar het compubedrijfje welke mijn systeem had gebouwd....klassewerk hoor, zo'n snelle support!!

greetz Wowly
Heb hier hetzelfde probleem met een ASUS P5B moederbord welke ook een JM chip heeft. Vanavond maar even die driver installeren dan, hoewel ik het erg vreemd vind omdat de JMchip in mijn beleven alleen maar een raiddriver is.....toch?

Verwijderd

Ik heb net hetzelfde probleem: mijn DVD-brander zit vast in PIO mode en geraakt er maar niet uit.

DVD-brander zit vast op PIO mode

Hoera, als dit maar een driver probleem is en geen stuk brak hardware. Over welke driver gaat het precies, kan er iemand mij een linkje geven?

• TNO
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:21

TNO

cake.

Bij mij loste een bios update naar 1.2 alles op..

• decat
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-02-2022
bedankt voor de info in dit topic
heb probleem dat hier werd aangehaald is door jullie hulp sinds gisteren verdwenen!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 22:45
Hier dus ook het proleem, in ide mode gaat alles bagger schokken enz enz, zet ik hem in raid dan doet i het wel goed, alleen kan ik niet branden, nero gaat op zijn plaat.

En het komt door die gare jmicron ide/raid chip.

Verwijderd

heel erg bedankt voor de info! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik was een spel vanaf een ide aangesloten dvd-drive aan het installen en het ging traaaag.. windows was aan het vastlopen en 1 van mn 2 cores werd 100% belast.

the cure is idd in bios raid enablen en nieuwste jmicron raiddriver installen! Vage oplossing maar het werkt 8)

Hopelijk worden veel mensen hun frustraties opgelost als ze deze topic te lezen krijgen..
keywords: jmicron msi neo-f p965 traag muis hapert traag branden ide brander dvd cdrom

Verwijderd

Ik heb de laatste tijd erg veel last van het haperen van muziek tijdens het internetten en/of downloaden. De cpu-load is dan ca. 50%. Met een beetje zoeken kwam ik bij deze topic uit.
Na het installeren van de JMicro Raid driver heb ik in ieder geval geen problemen meer met het lezen van CD's/DVD's. Maar het probleem met haperen van muziek bij internetten blijft erin zitten.

Ik heb het volgende syteem:
Intel C2D E6300
MSI P965 Neo-(F)
2X 512 MB DDR2 667
MSI 7600GT 256 MB

HD Maxtor 250, aangesloten op JMicro sata-aansluitng
LITE-ON DVD-RW, op IDE. In apparaatbeheer staan alle primaire en secundaire IDE-kanlen op DMA.
Hoe moet ik dit oplossen?

Update: Probleem is inmiddels al verholpen dmv biosupdate van 1.5 > 1.6

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2007 17:28 ]

Pagina: 1