Toon posts:

DVD-brander zit vast op PIO mode

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds zaterdag een nieuwe PC met de volgende configuratie:

Asus Videokaart PCI-e GeForce 7900GTX 512MB DDR3 2xDVI/HDCP
Creative Geluidskaart Audigy SE 7.1 Bulk
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box
MSI P965 Platinum iP965, SATA2 RAID, GLAN
NEC DVD-/+/RAM AD-7173 18x/18x/12x DL Bulk (zilver)
OCZ 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL4.0 Gold XTC
Thermaltake Midi Tower Soprano VB1000SWS ATX no PSU (zilver)
Western Digital 150GB SATA150 16MB Raptor, WD1500ADFD
Western Digital 250GB SATA300 16MB, WD2500YS
Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W

Leuke systeempje en alles werkt lekker snel (raptor schijf FTW! :P), behalve mijn DVD-brander. Zelfs een DVD-film bekijken gaat met schokken.

Dus ben ik in mijn device manager gaan rondneuzen

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fa593517/dm.jpg

Op de eerste Primary IDE Channel zit mijn raptor schijf op DMA 5. Primary master dus, wat goed is.

Op de eerste Secondary IDE Channel zit mijn tweede harde schijf op DMA 5. Secondary master, wat ook goed is.

Op de laatste (derde) Secondary IDE Channel zit mijn DVD-brander en die stond op PIO Only.

Ik dacht geen probleem, ik zet hem op DMA if available en dan zou het in orde moeten zijn. Na reboot bleef de snelheid op PIO, wat niet juist is, want deze DVD-brander zou toch tot DMA 2 moeten kunnen.

Dan heb ik volgende dingen geprobeerd:
- Update van drivers, maar alles was up to date.
- Secondary IDE channels verwijderd en met reboot opnieuw laten installeren, met als gevolg dat windows alweer mijn DVD-brander op PIO Only zet en hem op DMA if available zetten helpt niet. De snelheid blijft PIO.

Heb al support aangevraagd bij de winkel waar ik hem gekocht heb, maar ik weet dat er hier ook wel best een aantal hardware kenners zitten (meer dan ik), dus misschien weten jullie en goeie oplossing.

Ten slotte: ik heb hardwarematig alle kabels al nagekeken en mijn beide harde schijven zijn via S-ATA aan het moederbord geconnecteerd en de DVD-brander is het enigste apparaat dat op de IDE kabel hangt en aan het moederbord is aangesloten.

In de BIOS vind ik mooi mijn twee harde schijven terug op Primary Master en Secondary Master. Daar staan zes channels, maar dat zijn de zes SATA connectors van het moederbord. De DVD-brander vind ik niet terug. Maar hij is er wel hoor, want bij de boot sequence kan ik hem wel kiezen.

Ik hoop dat er iemand met een goede oplossing kan komen, want hardwarematig is alles correct aangesloten. Ik hoop op een stomme BIOS instelling die ik over het hoofd zie voor de IDE connector van het moederbord.

Dank bij voorbaat.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 22:27

FastBunny

Give it the Works !

Je kan proberen om alle IDE controllers weg te gooien en alles opnieuw te laten herkennen, vaak is het dan opgelost. Staat je BIOS niet toevallig op een bepaalde combinatie/compatible optie zodat er een Sata en Pata samen werken als IDE controller voor legacy besturingsystemen?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Je moet gewoon even de Standard Dual Channel PCI IDE Controller verwijderen en de PC herstarten. Windows zal 'm dan opnieuw installeren en je brander zal dan weer in DMA mode werken.

Edit: te laat...

Voor extra info: KB artikel van MS. Waarschijnlijk zijn er een keer meedere fouten opgetreden met je drive, waardoor Windows 'm in PIO mode houdt. Door de driver voor de IDE controller te verwijderen "reset" je deze informatie.

[ Voor 49% gewijzigd door Stamgastje op 05-12-2006 11:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alle IDE Channels verwijderen en windows opnieuw laten installeren heb ik al geprobeerd (toch met de Secondary). Zie niet echt in of die primary erbij verwijderen soelaas zou bieden. Trouwens, als ik de Primary IDE Channels ga verwijderen, dan ben ik toch mijn HD kwijt en gaat mijn PC niet meer booten.

Van die Standard Dual Channel PCI IDE Controller ben ik afgebleven. Die verwijderen ga ik eens proberen.

In de BIOS denk ik dat alles goed staat (ben daar ook niet zoooo goed in thuis), ik heb gewoon de standaard instellingen genomen (kan die via een optie in de BIOS kiezen) en dan gewoon de boot sequence effe goed gezet naar mijn noden.

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
Kijk hier eens, iemand met dezelfde configuratie en hetzelfde, bekende, probleem:
[MSI P965 Platinum] PC hapert bij flinke cpu load.

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:00
Ja dat was inderdaad mijn probleem in bovenstaande topic. Zou met de laatste Jmicron driver opgelost moeten zijn! Succes!

Verwijderd

Topicstarter
vandenhende schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 12:23:
Ja dat was inderdaad mijn probleem in bovenstaande topic. Zou met de laatste Jmicron driver opgelost moeten zijn! Succes!
Ik kan dit pas vanavond proberen. Maar de driver wel al gedownload. Gelukkig is het een windows installatie.

Heb je daarna ook nog je channel moet verwijderen en door windows opnieuw moeten laten installeren of ging ie dan automatisch in DMA 2 draaien?

• JEV
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09-2025

JEV

Zowel primary als secundary verwijderen in safe mode.
Daarna computer opnieuw opstarten.
Anders haalt hij gewoon de oude drivers met dezelfde fouten weer op.

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

Verwijderd

Topicstarter
OK, ben dus aan de slag gegaan met die JMicron drivers.

Wel een vreemde situatie. Bij het installeren kreeg ik de keuze tussen JMicron SCSI Driver of Standard IDE Driver. Ik ging natuurlijk eerst voor de Standard IDE Driver, want ik heb geen SCSI.

Na reboot was er niets verandert. De DVD-brander zat nog altijd vast in PIO Mode. Ik dacht misschien door nu effe de channels te verwijderen en opnieuw te installeren dat het dan opgelost zou zijn, maar nee hoor. Na reboot plaatste windows de DVD-brander opnieuw in POI Only.

Beetje kwaad en ten einde raad installeerde ik de SCSI Driver ook maar. Wat was het ergste dat er kon gebeuren? Fresh Windows install en was me daar al op aan het voorbereiden. Maar bij reboot na het installeren van SCSI Driver ging ik in mijn Device Manager kijken en daar was iets vreemd aan de hand.

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fa593517/situatie_nu.jpg

Ben twee channels kwijt en m'n dual channel kwijt, maar die raid controller is erbij gekomen. Ik vind ook nergens mijn DVD-brander op de channels terug.

De DVD-brander was er wel nog altijd zoals je op het plaatje kunt zien. Dus ik maar even testen hoe hij nu werkt. Even een DVD-film in de brander gestoken en ja hoor, de DVD-film speelde mooi zonder schokken.

Test twee dan maar. Zaterdag had ik al mijn muziek van mijn ene PC op DVD gebrand en dan op deze nieuwe PC geïnstalleerd. Dat gaat over ongeveer 3GB aan data en met die POI mode heeft dat dik een uur geduurd (toen had ik door dat er iets fout was met de DVD-brander). Deze data heb ik nog maar eens overgezet van DVD naar harde schijf en op minder dan vijf minuten was de 3GB aan data mooi gekopieerd.

That's the way I like it.

Ik had nog altijd Nero niet geïnstalleerd, dus ook maar even gedaan en daar de testtooltjes van laten draaien en blijkbaar werkt m'n DVD-brander nu zoals hij zou moeten werken.

Ik snap er niets van... Vrij brakke drivers als je het mij vraagt.
Pagina: 1