Linux vanaf harde schijf installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 462 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ik wil eens Ubuntu proberen op een computer.
Ik heb een beetje rondgekeken, hardwarematig zou het moeten lukken, maar ik heb nog 1 probleem:
Geen CD-romspeler of floppydrive (geen ruimte voor, ook niet bij installatie)

Ik wil dus net als in de Windows 98 tijd de installatiebestanden op een andere partitie zetten, en vanaf daar installeren.
Ik heb wel twee topics gevonden met dit onderwerp, maar die geven geen antwoorden.

Mijn idee is nu om met behulp van een Windows computer de bestanden op de harde schijf te zetten, en met veel gevloek de schijf op zijn plek zien te krijgen.
Maar hoe pak ik dit nu aan?

Ik zoek (of vraag) een duidelijke stap-voor-stap handleiding voor dit geval, mede omdat ik geen ervaring heb met Linux en geen andere computer over heb dan de gene die in mijn bed zit om op te 'oefenen'.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Straphka
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mja, zonder cdrom of floppy gaat het niet werken ben ik bang (iig niet met ubuntu, misschien met iets als colinux ofzo, geen ervaring mee).

Het probleem is dat je computer moet opstarten met een Linux kernel om de installatie procedure te starten (Linux binaries, de programma's, kunnen niet op windows draaien). Dus je komt er niet omheen.

Kan je niet van netwerk starten? Ik weet dat iig Debian goede PXE images heeft, neem aan dat Ubuntu ook wel PXE's op zijn distributie meeneemt. Google anders even op "ubuntu newtork boot install" ofzo.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:35

Cyphax

Moderator LNX
Nou, je zou een ISO kunnen maken en die mounten in een draaiende Linuxomgeving. Aangezien je Windows hebt draaien kun je eens kijken naar ZipSlack (www.slackware.com). Die kun je starten vanuit Windows, en dan proberen die ISO te mounten en dan zien of je de installatie kan starten vanaf de CD (het zal ergens een script/applicatie zijn)

Heeft die laptop wel gewoon een NIC aan boord die nog werkt? Een alternatief is kijken of je van netwerk kan booten en dan ook vanaf netwerk installeren. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Cyphax op 17-10-2006 09:35 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Straphka
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Cyphax schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 09:34:
Nou, je zou een ISO kunnen maken en die mounten in een draaiende Linuxomgeving. Aangezien je Windows hebt draaien kun je eens kijken naar ZipSlack (www.slackware.com). Die kun je starten vanuit Windows, en dan proberen die ISO te mounten en dan zien of je de installatie kan starten vanaf de CD (het zal ergens een script/applicatie zijn)

Heeft die laptop wel gewoon een NIC aan boord die nog werkt? Een alternatief is kijken of je van netwerk kan booten en dan ook vanaf netwerk installeren. :)
Tsja, maar hoe moet dat dan met dingen als partitioneren en/of resizen van partities?
Afaik zal je op een of ander moment toch echt wel moeten opstarten in linux.

(misschien zeg ik nou iets heel doms, ik ken zipslack niet, maar ik zie echt niet in hoe dit zou moeten werken zonder linux-boot)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:35

Cyphax

Moderator LNX
Straphka schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 09:37:
[...]

Tsja, maar hoe moet dat dan met dingen als partitioneren en/of resizen van partities?
Afaik zal je op een of ander moment toch echt wel moeten opstarten in linux.

(misschien zeg ik nou iets heel doms, ik ken zipslack niet, maar ik zie echt niet in hoe dit zou moeten werken zonder linux-boot)
ZipSlack zet je op je Windowspartitie, daar hoef je geen aparte partitie voor te maken.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Je kan met VMware installeren op een echte partitie... dus niet op een virtuele HD ofzo, nee gewoon echt op een HD/partitie..

En in VMware geef je dan bij je virtuele cdrom opties aan dat je een isotje wilt gebruiken _O_

-edit: TIP, maak geen linux partities aan met partition magic, of een andere 'non-linux-partitionizer'
kan problemen geven met je oeboentou installer

gewoon tijdens de installatie aangeven welke leeg stukje je van je HD wilt gebruiken.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2006 15:26 ]

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:23:
-edit: TIP, maak geen linux partities aan met partition magic, of een andere 'non-linux-partitionizer'
kan problemen geven met je oeboentou installer
Sorry, zou je dit toe willen lichten?

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12 20:33

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Omweg maar werkbaar
Installeer dos. dos kan linux booten.

>.< >.< >.< >.<

Verwijderd

GX schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:52:
[...]

Sorry, zou je dit toe willen lichten?
Ja.. , nadat ik vorige week een NTFS partitie heb verkleind dacht ik (iets wat *wonder boven wonder* gelukkig goed ging), mischien handig om gelijk
maar een Linux partitie / swap aan te maken met PM. Nadat ik dit dus gedaan heb, starte ik de Ubuntu installer - om er vervolgens achter te komen dat de setup niet met deze al aangemaakte partities overweg kon.. (installer bleef hangen), toen heb ik de partities opnieuw aangemaakt met de partitioner van de installatie. En vervolgens ging alles wel goed.

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Resistor schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 09:14:
Geen CD-romspeler of floppydrive (geen ruimte voor, ook niet bij installatie)
Hoezo heb je daar eigenlijk geen ruimte voor? Te veel IDE apparaten aangesloten? Hele kleine kast?

En heb je ook geen ruimte voor een netwerkkaart? Want een - eerder ook al voorgestelde - netwerk installatie lijkt me wat minder omslachtig.

Leave the gun, get the canoli

• Smooth
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-12-2021
vanaf windows: https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromWindows
vanaf linux (extratje): http://www.linuxquestions.../showthread.php?p=1741357
http://doc.ubuntu.com/ubuntu/install/i386/apds03.html

zoals hierboven al staat aangegeven hoef je niet van te voren een linux partitie aan te maken, wordt zelfs afgeraden. gewoon de ruimte die je voor linux wilt gebruiken kaal laten, zonder filesystem dus. en ja linux kan kan goed overweg met fat32. succes

[ Voor 36% gewijzigd door Smooth op 17-10-2006 17:53 ]

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ik bedenk mij opeens: het moederbord kan van USB opstarten *O*
En nog beter: er zwerft hier een 64MB pendrive rond (en een 128MB USB 1.1 geval)

Stappenplan:
• met bv. Ranish Partition Manager deze ken ik de boel partioneren, en van een filesystem voorzien voor Linux (nog even kijken welke, ik heb altijd een zeer lange voorbereidingstijd, CPU en monitor (+arm) is nog niet eens besteld) en de 'laatste' partitie van iets voorzien waar zowel Windows als Linux mee overweg kan (fat32?).
• op die partitie vanuit Windows de iso zetten (Windows zal wel beginnen te zeuren dat de rest niet geformatteerd is :P)
• Schijf op zijn plaats leggen en aansluiten
• Pendrive aansluiten
• Vanaf de pendrive kijken of ik de boel kan 'mounten' en gaan met de installatie.

Zit ik nu goed te denken?

-edit-
Woei! pics schieten kost tijd :P
Maar ik denk dat ik er wel uit ga komen (en dit topic een schop geven als het gelukt is)

[ Voor 6% gewijzigd door Resistor op 17-10-2006 17:40 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hardwarematige oplossing:

Als Mohammed niet naar de berg wil gaan, dan moet de berg naar Mohammed komen ;)

Trek de HDD uit die laptop, hang het in een desktopPC (convertertje normaal IDE naar mini-IDE heb je voor EUR 5 en is altijd erg handig om achter de hand te hebben). Installeer de boel daar gewoon vanaf CD met de opties die je voor je laptop denkt nodig te hebben. En stop die HDD dan in de laptop :z

Gezien de manier waarop Ubuntu werkt (iedere keer weer je HW detecteren) zou dat geen probleem mogen geven. Het zou mogelijk zijn om iedere distro, zelfs een source-based geval als Gentoo zo te installeren, maar dan moet je dus wel nadrukkelijk kijken naar de hardware en op basis daarvan de juiste architecture en driver support inbakken. Dat hoeft bij Ubuntu dus niet.

Oslik blyat! Oslik!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Het is niet voor een laptop!!! dit is toch geen laptopbeugel?

Maar ik was dus bang voor die hardwarerotzooi, mede omdat het qua hardware totaal verschillende cmputers zijn (enige overeenkomst: de CPU, die verhuist mee)
Dus: de basis installeren op computer 1 inclusief alle drivers op de goede plek zetten voor computer 2, in computer 2 hangen, de drivers 'vastzetten' zodat de hardware ook gaat werken, en ik kan gaan?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 22:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

booten van usb moet lukken denk ik. Ik weet niet of Ubuntu een klein genoege install optie bied. Debian in ieder geval wel denk ik
http://www.us.debian.org/CD/netinst/#businesscard-stable
deze kan je gebruiken is slechts 40 mb

Verwijderd

Wat een gedoe, installeer VMware - geef aan dat je je HD wilt gebruiken ipv een VMware-virtuele-HD
prop die ISO in je virtuele cdrom en installeren maar..

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 22:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ja maar dan moet je wel een mogelijkheid hebben om vmware te installeren

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:36
Resistor schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 18:21:
Maar ik was dus bang voor die hardwarerotzooi, mede omdat het qua hardware totaal verschillende cmputers zijn (enige overeenkomst: de CPU, die verhuist mee)
Echter, is dit voor Linux (in tegenstelling tot sommige andere besturingssystemen) over het algemeen geen enkel probleem.

Je moet alleen even opletten dat je de harddisk op dezelfde IDE-kabel en slot aansluit. Zelfs als dat niet het geval is kun je het wel voor elkaar krijgen, maar dat wordt lastiger als je nog geen idee hebt van hoe Linux werkt.

Sowieso kun je als dat het geval is beter een keer gewoon een Knoppix-CD of Ubuntu live-CD branden en er een tijdje mee experimenteren op een willekeurige computer die wel een CD-speler hebt. Aangezien het dan niks op de HD zet, hoef je er dan verder niet bang voor te zijn om iets te slopen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Euh, als ik die pics zie, zie ik totaal niet in waarom je niet gewoon eerst de PC onderdelen (voeding, mobo etc) 'los' aankoppelt, incl CDRom drive en dan een volstrekt normale install doet, om pas na install alle onderdelen in die priegelkast te hangen. Lijkt me veel makkelijker dan vrotten aan software - niet dat dat zo moeilijk is, maar zoals Wilke al aangeeft, er zijn een paar kleine addertjes enzo.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1