WDC WD800BB Klikjes en crash bij drive spin-up?

Pagina: 1
Acties:

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 08:49
Specs:
Enlight 420W Voeding
Asus a7n8x-x Mobo
AMD Athlon xp2400+ Cpu
1x 256mb 1x 512mb MDT DDR266 Ram
Asus N6600GT 128MB Agp Videokaart
CDROM, DVDR, AudigyLS Geluidskaart, Floppy, Wlan Kaartje.

2x WDC WD800BB 00DKA0 Hardeschijven gewoon @ IDE niet in Raid

Probleem:

Mijn 2e Hardeschijf (D:) start gewoon gezellig mee op, kan er alles mee doen maar soms hoor ik ineens dat de drive weer gaat opspinnen daarna hoor ik een raar klikje, de drive weer snelheid minderen en daarna meteen weer opspinnen, dit proces herhaalt zich de ene keer eindeloos en soms is het na 3 keer weg. In het eerste geval stop de pc zowiezo met werken (muis beweegt nog maar voor de rest een freeze) in het 2e geval werkt het soms daarna wel en soms daarna niet meer.

Het gekke is dat dit als ik niks aan het doen ben of een spel wat compleet in het ram is geladen bijv. dit probleem wel voorkomt, en als ik een mp3'tje luister (*staan alle op D:) gaat het helemaal goed. Het lijkt erop dat als de schijf maar bezig blijft er niks aan de hand is.

Wat ik al geprobeerd heb:
  • Hele schijf 2x gedfragmenteerd met OO defrag (en de eerste ook maar) 4u bezig geweest ofzo helemaal geen enkele crash of wat dan ook
  • Uitgebreide hardeschijf controle gedaan met windows (ook voor de zekerheid op beide schijven)
  • SMART uitgelezen met speedfan, alle waarden waren nog exact het zelfde als een maand geleden en waren nog steeds 100% performance en 70% Fitnes, net als C: en net als toen ik ze kocht)
  • Bios alles nagekeken.
  • Alles wat ook maar enigzins leek op powersaving in windows en bios uitgezet.
Maar dit heeft (natuurlijk) allemaal niet geholpen. Heeft iemand een idee wat het spin+klikje kan zijn? rotte schrijfkop? kapotte lagers? Ik wil graag mijn databackupen maar mijn mp3's zijn gewoon te groot. Ik merk trouwens absoluut niks van performance loss of wat dan ook, de drive werkt perfect tot het klikje weer komt.

EDIT:

Systeem zit trouwens al meer dan een jaar volgens deze configuratie in elkaar, enige verandering is dat de N6600GT een RMA'tje is, heb nu iets langer dan een maand een nieuwe N6600GT terug :)

[ Voor 4% gewijzigd door roy-t op 16-10-2006 16:14 ]

~ Mijn prog blog!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als je klikjes en dat soort dingen hoort, dan is het niet goed :/
Gebruik Western Digital: Data Lifeguard eens om te zien als het echt kapot aan het gaan is.

En als je alles wil backuppen moet je even hier kijken: OM FAQ: Een paar handige freeware tooltjes.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

mp3's kun je ook door een cd brander stampen. zou er niet te lang mee wachten als ik jou was, het is ook slim om elke maand een back up te maken van je foto's/ text bestanden enz

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Outerspace schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:48:
Als je klikjes en dat soort dingen hoort, dan is het niet goed :/
Gebruik Western Digital: Data Lifeguard eens om te zien als het echt kapot aan het gaan is.

En als je alles wil backuppen moet je even hier kijken: OM FAQ: Een paar handige freeware tooltjes.
Data lifeguard draaien idd, met full media test,

en je zou evt nog even de voeding stekker kunnen checken, heb het ook wel eens gezien dat die niet helemaal lekker zaten, en resulteerde dat in een tikkende hdd :D

404 Signature not found

• roy-t
Ok voedingstekkertjes zitten goed vast, en ik dl nu dat datalifeguard van WDC en reactie aangepast om te zeggen dat dit systeem al minstens een jaar zo in elkaar zit.

Over backups, vooral de hoeveelheid data is een probleem 46GB over een single speed single layer dvdbrander is nogal vervelend (ok het is maar 1 pakje dvd's maar goed) Het echt essentiele heb ik al gebackupd nu

EDIT: De data life guard tool wil maar niet starten, de eerste keer crashde mijn hele pc, waarna er weer klikjes kwamen en de pc niet meer aan wilde, totdat ik de voedingkabeltjes verwisseld heb met 2 andere / de pc even uit liet staan (weet niet zeker wat van de 2 hielp)

De DLG-tool wil nu niet starten, steeds "In datalifeguard is een fout opgetreden etc..." nadat hij vraagt om alle programma's uit te zetten.

[ Voor 74% gewijzigd door roy-t op 16-10-2006 16:24 ]

~ Mijn prog blog!

• roy-t
Tot nu toe werkt het weer, misschien was het toch een voeding kabel, (miss dat de zelfde lijn verbonden was met de vervangen videokaart dat deze niet genoeg over had voor mijn 2e hd?) Ik blijf duimen dat het blijft werken.

Alvast bedankt!

~ Mijn prog blog!

Pagina: 1