[Win2003] Server onzichtbaar?

Pagina: 1
Acties:

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik heb de beschikking gekregen over een Compaq ML350 Proliant server, waarop ik vrolijk Windows 2003 Server heb geinstalleerd. Gek genoeg is de server binnen het netwerk (file sharing netwerk) onzichtbaar. Windows File Sharing staat aan, en de server zit gewoon in de "WORKGROUP" werkgroep waar op dit moment nog 3 andere computers zitten. De server ziet de andere computers niet (zichzelf trouwens ook niet) en de andere computers zien elkaar prima. Netwerk doet het goed op de server, want hij is gewoon te pingen vanaf alle andere computers en vice versa.

Tijdens het opstarten van de server komt er trouwens wel een Error in de Event Viewer te staan over NetBT: "Initialization failed because the driver device could not be created."

Volgens de Microsoft Online help moet ik deze melding negeren. Zelf lijkt het me dat dit precies de oorzaak is, aangezien NetBT toch het hele browsing gebeuren doet? NetBIOS over TCP/IP?

Is er iemand die mij een schopje in de goede richting kan geven?

Rookworst zonder R is ook worst.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

heb je niet nog foutmeldingen / warnings?
Kan je de server berijken via \\servername ?? en via \\IPAddress

[ Voor 101% gewijzigd door Yalopa op 16-10-2006 17:42 ]

You don't need eyes to see, you need vision

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Staat je Netbios over TCP/IP service aan? Je hebt inderdaad NetBT nodig.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
En anders een wins-server?
Niet toevallig ook een firewall in de weg zitten? Nij installatie van Windows met Sp1 slipstreamed staat 'ie standaard aan.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Ik neem aan dat je "Bestands- en printerdeling voor Microsoft-netwerken" (of hoe dat ook mag heten in het engels) wel geïnstalleerd hebt op de betreffende netwerkverbinding(en).... Ik weet het niet zeker, maar ik kan mij voorstellen dat dat standaard niet geïnstalleerd word.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 18:38:
Ik neem aan dat je "Bestands- en printerdeling voor Microsoft-netwerken" (of hoe dat ook mag heten in het engels) wel geïnstalleerd hebt op de betreffende netwerkverbinding(en).... Ik weet het niet zeker, maar ik kan mij voorstellen dat dat standaard niet geïnstalleerd word.
Standaard wel, mits je @ install een werkende netwerkkaart hebt.

Heb je dat niet, dan wil het nog wel eens voorkomen dat je achteraf nog fijn netwerkonderdelen mag toevoegen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

als je w2k3 installeert staat netbios over tcpip standaard uit.
Als je via netbios wilt werken (wat dus is in werkgroepen) moet je het op w2k3 handmatig aanzetten.

ga naar network connections, rechter muisklik op de LAN netwerkkaart, options, selecteer "internet protocol TCPIP" en klik op properties, klik op de advanced knop, ga naar tabblad WINS, daar kun je het handmatig enabled.
Standaard staat hij op "use dhcp settings" maar ik neem aan dat je server een vast ingesteld IP adres heeft...
In jouw geval zet je hem op "Enable NetBIOS over TCP/IP"

Alle schermen sluiten met OK, eventueel rebooten om er zeker van te zijn dat hij zijn aanwezig broadcast.

mookie

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
mookie schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 21:32:
onzin

A wise man's life is based around fuck you

• BezurK
Yalopa schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 17:38:
heb je niet nog foutmeldingen / warnings?
Kan je de server berijken via \\servername ?? en via \\IPAddress
Nee, alleen 4 keer de Error over NetBT: "Initialization failed because the driver device could not be created"

Nee, niet bereikbaar. Bij beide varianten niet. Had ik idd al geprobeerd. Andere computers zijn op die manier ook niet bereikbaar vanaf de server. Voor de duidelijkheid: pingen gaat prima, en VNC werkt ook.
mabarto schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 17:42:
Staat je Netbios over TCP/IP service aan? Je hebt inderdaad NetBT nodig.
Die service bestaat niet, althans, niet in de Service manager. Wel onder de TCP/IP opties (Advanced tabblad). Dat ik NetBT nodig heb snap ik, maar blijkbaar wil het niet starten, dat is het probleem.
sanfranjake schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 18:34:
En anders een wins-server?
Niet toevallig ook een firewall in de weg zitten? Nij installatie van Windows met Sp1 slipstreamed staat 'ie standaard aan.
Geen firewall...
Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 18:38:
Jup, staat aan ;)
Als je via netbios wilt werken (wat dus is in werkgroepen) moet je het op w2k3 handmatig aanzetten.

ga naar network connections, rechter muisklik op de LAN netwerkkaart, options, selecteer "internet protocol TCPIP" en klik op properties, klik op de advanced knop, ga naar tabblad WINS, daar kun je het handmatig enabled.
Standaard staat hij op "use dhcp settings" maar ik neem aan dat je server een vast ingesteld IP adres heeft...
In jouw geval zet je hem op "Enable NetBIOS over TCP/IP"

Alle schermen sluiten met OK, eventueel rebooten om er zeker van te zijn dat hij zijn aanwezig broadcast.
Geprobeerd, geen effect.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
download eens nieuwere drivers voor die proliant. (hp supportpack)

A wise man's life is based around fuck you

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
BezurK schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 22:03:
Die service bestaat niet, althans, niet in de Service manager. Wel onder de TCP/IP opties (Advanced tabblad). Dat ik NetBT nodig heb snap ik, maar blijkbaar wil het niet starten, dat is het probleem.
Niet onder deze naam inderdaad, maar wel "TCP/IP NetBIOS Helper"
Onzin, dit is namelijk precies andersom! Standaard staat ie wel aan, tenzij je in de DHCP scope opdracht hebt gegeven om het niet te gebruiken.

Verwijderd

Ik heb het ook wel eens gehad op een werkstation terwijl andere stations hem wel zagen.

Paar keer rebooten en proberen te benaderen op een share met hostnaam of ip werkte na enige tijd wel.

Het ligt aan je client vaak dacht ik. Je moet even kijken welke Windows versie je geinstalleerd hebt op je WS. De NIET-geslipstreamde versies hadden dat vaak niet namelijk.

Bug ofzo ? Het is maar een idee.

• BezurK
mabarto schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 01:08:
[...]

Niet onder deze naam inderdaad, maar wel "TCP/IP NetBIOS Helper"

[...]

Onzin, dit is namelijk precies andersom! Standaard staat ie wel aan, tenzij je in de DHCP scope opdracht hebt gegeven om het niet te gebruiken.
Die service draait gewoon... :/
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 01:24:
Ik heb het ook wel eens gehad op een werkstation terwijl andere stations hem wel zagen.

Paar keer rebooten en proberen te benaderen op een share met hostnaam of ip werkte na enige tijd wel.

Het ligt aan je client vaak dacht ik. Je moet even kijken welke Windows versie je geinstalleerd hebt op je WS. De NIET-geslipstreamde versies hadden dat vaak niet namelijk.

Nee het ligt niet aan de clients. Alle 3 werken die al maanden prima, en nu nog steeds. Ze kunnen gewoon files sharen. De server ziet ZICHZELF niet eens, laat staan andere clients. Als hij nou zichzelf wel zag en de rest niet zou het idd een kwestie van geduld zijn. Maar aangezien hij zichzelf niet ziet en elke keer bij het opstarten een viertal errors in de event-viewer gooit over NetBT (NetBIOS over TCP/IP) lijkt mij DAT het probleem. Niet het feit dat ik gewoon nog een paar keer moet rebooten ;)

Maar blijkbaar ben ik de enige met dit probleem. Ik denk dat ik toch maar weer gewoon linux installeer, dat werkt tenminste ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 01:24:

Keertje zoeken (op netbios naam of ipnummer) en *poef* daar is tie :P Gebeurd regelmatig bij MS networking only.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2006 09:19 ]

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:27

Duinkonijn

Huh?

misschien kan het commando "net config server /Hidden:no" het oplossen

dit probleem had ik vroeger met me NT PDC :)

[ Voor 5% gewijzigd door Duinkonijn op 18-10-2006 19:12 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• BezurK
Duinkonijn schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 19:12:
misschien kan het commando "net config server /Hidden:no" het oplossen

dit probleem had ik vroeger met me NT PDC :)
Bedankt voor je suggestie, maar zoals ik al meerdere keren heb gezegd ligt het probleem niet bij de configuratie maar bij een of ander vreemd driver probleem met NetBT. Zie mijn posts hierboven...

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:27

Duinkonijn

Huh?

mmkay.

kan shares op 2003 server niet benaderen
hier komt jouw error ook voor zo te zien en daar spreken ze over het herinstalleren van netbt.

[XP] NetBT service wil niet starten
http://geekswithblogs.net...ive/2005/03/02/24710.aspx

wat is btw de complete melding ? eventid e.d.?

[ Voor 18% gewijzigd door Duinkonijn op 18-10-2006 21:10 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• BezurK
Nou, ik heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen.

How to reset Internet Protocol (TCP/IP) in Windows XP

Dit was de oplossing. Wat nou precies de oorzaak was weet ik nog steeds niet, maar waarschijnlijk een fout in het installer-script van precies deze ene build van Server 2003 (R2) oid. Anyway, problem solved!

[ Voor 14% gewijzigd door BezurK op 18-10-2006 23:57 ]

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

hmm, niet goed gelezen. met vast IP is idd standaard aan.

[ Voor 27% gewijzigd door mookie op 20-10-2006 15:53 ]

mookie

Pagina: 1