[Beoordeling] High-end game systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 492 views sinds 30-01-2008

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-01 12:10
Hey,
Ik ben nu al zo'n heel poos bezig met uitkiemen van producten, prijzen vergelijken, reviews lezen, T.net BBG doorspitten etc. etc., en met al die info heb ik een systeempje samengesteld. Hij moet voldoen met deze tijd en nog een poosje verder.

Behuizing: P180B
Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/3769/tmpphpcfltdgtp1.jpgBlijkbaar is de Stacker 830 te luidruchtig, en als gamer ben je hier uiteraard niet van gediend. Daarom heb ik gekozen voor de P180B van Antec: een stijlvolle, zwarte behuizing, die veel koel-opties bied en erg stil is.

Processor: Intel E6600 Conroe Core
Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/1863/tmpphpeuwiangs9.jpgEerst viel mijn keus op de Athlon X2 4200+, omdatie lekker goedkoop werd na de prijsdaling van AMD, echter, na wat reviews en benchmarks te hebben doorgespit en naar de BBG te hebben gekeken, kwam ik tot de conclusie dat de Conroe onze Tele2-dwerg in de pan hakt. Daarom viel mijn keus opde E6600 van Intel, een monster, als ik hem zo mag noemen.

Voeding: Corsair HX620 620 Watt
Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/922/tmpphpczflrgsh0.jpgMisschien is 620W wat overkill, maar je kan beter een "overkill" PSU nemen, dan later een nieuwe te moeten kopen.

Moederbord: P5B Deluxe WiFi
Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/9554/tmpphpeqyyiynm4.jpgSchijnt een zeer goed overclock bord te zijn en dat is uiteraard waar we naartoe willen: om de E6600 lekker te OC'en :9

Geheugen reepjes: Mushkin 2048 MB DDR2 PC6400
Afbeeldingslocatie: http://img174.imageshack.us/img174/5701/tmpphpqmzd7oaj7.jpgHiervoor gekozen omdat ze simpelweg zeer goed uit reviews komen, vrij goedkoop zijn en een mooie klok hebben (4-4-3-10). Ook is uit reviews gebleken dat deze reepjes zeer ver te overclocken zijn, dus ook dat zit wel Knorr.

Hardeschijf: WD Raptor 10.000rpm 36GB
Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/4917/tmpphpmk5ohiyt1.jpgHier komt het OS (Vista) op te staan. Omdat de Raptors de snelste harde schijven zijn die er op dit moment te krijgen zijn, is het een goed idee om het OS daar dan ook op te zetten: snelle boot en snel in gebruik ;)

Hardeschijf: Seagate Barracuda 7200.10 250GB (2x)
Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/4917/tmpphpmk5ohiyt1.jpgIk ben toch tot de conclusie gekomen dat RAID-0 echte aan te bevelen is bij en High-End Game systeem en heb daarom maar voor 2 Barracuda 7200.10 schijven gekozen, samen goed voor 500GB aan ruimte. Ik kan eventueel nog een 80GB schijfje kopen om mijn belangrijke data op de back-uppen.

DVD-drive: Samsung SH-D162 Zwart
Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/6963/tmpphpi5hmwzlb6.jpgDe Lite-On schijnt niet meer leverbaar te zijn bij Salland Automatisering, vandaar dat ik nu voor een Samsung heb gekozen. Heb een goede ervaring met Samsung en omdat de barnder ook van Samsung is, zal het goed bij elkaar passen.

DVD-writer met LightScribe: Samsung WriteMaster Zwart Reeds in bezit
Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/6963/tmpphpi5hmwzlb6.jpgWéér zwart :) Ach, je gaat geen zwarte en een witte in je kast stouwe, toch? Een brander is altijd mooi meegenomen en LightScribe is zéér mooi om zo nu en dan eens te gebruiken, voor een gebrand DVD'tje ofzo wat je aan iemand weggeeft.

Diskette-drive: NEC diskette-drive Zwart
Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/3842/tmpphpzh9he8wb3.jpgJa, je leest het goed, een diskette-drive in een Game PC. Stel het gaat fout, dan heb je soms wel eens een floppy nodig en je moet zoiezo eigenlijk een diskette-drive hebben, je weet nooit wanneer het nog van pas komt ;)

CPU koeler: Scythe Ninja
Afbeeldingslocatie: http://img97.imageshack.us/img97/3685/tmpphpnegznrws3.jpgZeer goede koeler en icm de fan hieronder zeker goed voor een stevige overclock :*)

Koelpasta: Arctic Silver 5, 3,5 gram
Afbeeldingslocatie: http://img149.imageshack.us/img149/4732/tmpphp4hpelhnv8.jpgVolgens velen de beste koelpasta voor tussen je CPU en heatsink. Bevat allerlei metalen (ja, ook zilver :9) om nog beter te kunnen te geleiden.

Optionele fan: NoiseBlocker UltraSilent Fan SX2
Afbeeldingslocatie: http://img80.imageshack.us/img80/3018/tmpphp9ynwuwgm8.jpgDit is een koeler die een vrij grote luchtverplatsing geeft op een geluidsniveau van 31dB(A). Deze fan wordt op de Scythe Ninja gemonteerd.

Optionele fan: Scythe S-Flex Case Fan 120mm.
Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/1503/tmpphphldvzrga4.jpgEen stille, maar van kwaliteit zijnde, 120mm. fan moet als exhaust dienen.

Grafische kaart: Asus 8800GTS 640MB
Afbeeldingslocatie: http://img366.imageshack.us/img366/1329/tmpphp658wc8yb6.jpgDeze kaart beschikt over 640MB aan GDDR3 geheugen en maakt gebruik van DX10

Monitor: Iiyama E2200WS-B1
Afbeeldingslocatie: http://img80.imageshack.us/img80/2448/tmpphpb6add1ki2.jpgErg mooi 22" scherm met slechts 5ms. reactietijd en dat voor een ralatief lage prijs.

Speakerset: Creative Inspire T7900 7.1 Zwart
Afbeeldingslocatie: http://img133.imageshack.us/img133/4237/tmpphpdwhwejgd4.jpgEen surround-speaker systeem mag volgens mij niet echt missen bij Gaming, dus heb ik de Inspire T7900 gekozen.

Muis: Logitech G7 Gaming Bundle Laser Cordless Mouse
Afbeeldingslocatie: http://img133.imageshack.us/img133/2752/tmpphphql5x1tk8.jpgHeb voor deze muis gekozen omdat hij er mooi uitziet en veel opties heeft: zo gaat hij automatisch uit nadat je hem een poosje niet meer gebruikt en zitten er zelfs volumeregling-knoppen op :) Ook is deze muis draadloos, dus geen geklooi meer.

Keyboard: Logitech G11 Gaming Keyboard
Afbeeldingslocatie: http://img290.imageshack.us/img290/7883/tmpphpsmtdxozp5.jpgOp dit keyboard zitten 18 G-knoppen die zelf in te stellen zijn en je kunt 3 verschillende fucties opslaan, om zo op een totaal van 54 programmeerbare knoppen tot je beschikking te hebben. Ook vind ik dit board er gelikt uitzien en heeft het backlight zodat gamen in het donker no-problemo is ;)

Je zal vast alle bovenstaande alweer vergeten zijn doordat ik mijn keuzes uitlegde, dus alles nog eens op een rijtje:Heb er links naar de producten op Salland Automatisering van gemaakt, zodat zoeken naar de desbetreffede producten een stuk simpeler is ;)

Tweakers.net Winkelmand-linkje
NB.: (1)De NoiseBlocker UltraSilent SX2 stond niet in de Pricewatch en daarom ook niet in de winkelkar
(2)De Scythe Ninja staat alleen als rev. B in de Pricewatch, echter, de non-rev. B zal worden aangeschaft

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en suggesties over mijn samengestelde systeempje :)

[ Voor 255% gewijzigd door Bitage op 20-12-2006 20:23 ]

• jorde
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-01 16:57
Waar wil je hem voor gaan gebruiken?

En wat is de rede dat je geen ATi wil? :?

Verwijderd

LG 20" L204WT monitor is ook het overwegen waard. Krijgt goeie reviews ... kheb er 2 op m'n werk, erg mooie schermpjes ... Goedkoper ook nog en check dit:

"Response Time: 5 ms"

Verder geen opmerkingen ... Ziet er goed uit en je beargumentatie is logisch, dus klopt het wel denk ik :) Misschien dat qua kast een Thermalake Tsunami of Armor nog een optie is. Maar die Stacker is natuurlijk een toppertje! Niet de goedkoopste, maar das persoonlijk ey :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2006 23:47 ]

• Arie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-01 23:10

Arie

One Man Army

(foute post, gaarne verwijderen)

[ Voor 95% gewijzigd door Arie op 16-10-2006 11:39 ]

Not trying to pretend the enemy that I am.

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Mooi systeem, zeer geschikt voor gaming als je het mij vraagt. Toch een paar opmerkingen:

1. In verband met de komst van DirectX10 (nieuwe techniek voor het gebruik van videokaarten in games die in de komende maanden gelanceerd wordt) zou ik persoonlijk een mid-range videokaart nemen, en dan over ongeveer een jaar overstappen op een high-end DX10 kaart. De eerste DX10 kaarten komen in november en januari volgens de laatste berichten. Het is natuurlijk de vraag of deze eerste generatie gelijk al de beste prijs/prestatieverhouding heeft en goed met warmte en vermogen omgaat. Vandaar dat ik even een jaartje zou wachten, en dus eerst een mid-range kaart zou aanschaffen. Een 7950GX2 is natuurlijk ook wel te verkopen over een jaar, maar dan ben je toch meer geld kwijt. Sta daar dus iig even bij stil.

2. Een Seagate Barracuda 7200.10 is volgens vele GoT-ers een erg goede serie hardeschijven. Toch is de hardeschijf een beetje de bottleneck in dit systeem vermoed ik. Je gaf al aan dat RAID0 niks voor jou was, dus je zou eens kunnen kijken naar de Western Digital Raptor schijven. Die zijn 10.000rpm in plaats van 7200rpm en zorgen voor kortere laadtijden in games en een OS die lekker vlot reageert. Die schijven zijn wel behoorlijk duur, en worden daarom vooral gebruikt voor het OS, de software en de vereisende games, met daarnaast bijvoorbeeld een barracuda voor de opslag van documenten/mp3/films/enz. Wel de moeite waard om even uit te zoeken denk ik.

Verder een erg snel systeem met overklok-potentieel denk ik!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Het mobo ben ik niet zo van overtuigd. Mijn vriendin heeft 'm. Ding doet uiteraard wel z'n werk en het is een nette prijs, maar toch heb ik een weeig onderbuik gevoel erbij. Het is duidelijk geen heftig OC bord en sommige aansluitingen (extra prik voor je GraKa) zit niet logisch, vooral niet met een grote CPU koeler.

Dat geheugen, is dat PC5300/5400 of 6400? Als je niet gaat OC'en kan je ook PC4200 erin gooien en dan iets anders leuks doen met het geld dat je overhoudt :)

Is een All in One cardreader niet handig? Voor S, xD kaartjes etc..?

Voeding zwaar genoeg?

specs | 3360wP met SE3000

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik mis nog een (vaak onderschat) onderdeel: de voeding! Ga daar alsjeblieft niet op bezuinigen, met een slechte voeding kun je een zo mooi systeem behoorlijk ondermijnen. Ik denk dat je minimaal een 450W nodig hebt van een A-merk, maar kijk daarvoor eventueel even in het topic dat hier op GoT loopt.
Verder een prachtige pc die je hebt samengesteld!

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

• Bitage
quote: qtee
k mis nog een (vaak onderschat) onderdeel: de voeding! Ga daar alsjeblieft niet op bezuinigen, met een slechte voeding kun je een zo mooi systeem behoorlijk ondermijnen. Ik denk dat je minimaal een 450W nodig hebt van een A-merk, maar kijk daarvoor eventueel even in het topic dat hier op GoT loopt.
Verder een prachtige pc die je hebt samengesteld!
Wat lees ik nu? Ben ik de voeding vergeten erbij te zetten? Heb hier een net Excel-sheet met al mijn onderdelen, vergeet ik de voeding |:(

Ik zal em erbij zetten ;)
quote: Tai-Pan
Het mobo ben ik niet zo van overtuigd. Mijn vriendin heeft 'm. Ding doet uiteraard wel z'n werk en het is een nette prijs, maar toch heb ik een weeig onderbuik gevoel erbij. Het is duidelijk geen heftig OC bord en sommige aansluitingen (extra prik voor je GraKa) zit niet logisch, vooral niet met een grote CPU koeler.
Heb nog eventjes wat mat andere mobo's vergeleken en ben van plan om dit moederbord gewoon te houden. Ik ben van plan om het systeem een beetje te OC'en, maar niet echt meer dan 15-20% en volgens reviews zou dat geen prob moeten zijn :)
Over zon grote CPU-koeler, als je naar allerlei andere mobo's kijkt, zie je dat de plek waar de graka zit, niet echt verschilt, dus of je nu een ander mobo of niet neemt, ik denkt dat er bijna geen verschil in zal zitten.
Dat geheugen, is dat PC5300/5400 of 6400? Als je niet gaat OC'en kan je ook PC4200 erin gooien en dan iets anders leuks doen met het geld dat je overhoudt :)
Het is PC4200 geheugen, volgens reviews kan je het best nog wel een beetje opkrikken, dus voor een kleine OC zal naar mijn verwachting het geheugen ook een niet al te groot punt zijn.
Is een All in One cardreader niet handig? Voor S, xD kaartjes etc..?
Ik vind die inbouw-cardreaders niet zo flitsend om aan tegenaan te kijken en ik heb hier nog wel een USB-reaer liggen voor als ik het zo nu en dan eens nodig zou hebben.
Voeding zwaar genoeg?
Is 750W genoeg voor je :+
quote: geert1
1. In verband met de komst van DirectX10 (nieuwe techniek voor het gebruik van videokaarten in games die in de komende maanden gelanceerd wordt) zou ik persoonlijk een mid-range videokaart nemen, en dan over ongeveer een jaar overstappen op een high-end DX10 kaart. De eerste DX10 kaarten komen in november en januari volgens de laatste berichten. Het is natuurlijk de vraag of deze eerste generatie gelijk al de beste prijs/prestatieverhouding heeft en goed met warmte en vermogen omgaat. Vandaar dat ik even een jaartje zou wachten, en dus eerst een mid-range kaart zou aanschaffen. Een 7950GX2 is natuurlijk ook wel te verkopen over een jaar, maar dan ben je toch meer geld kwijt. Sta daar dus iig even bij stil.
Bedankt voor de tip :) Ik moet denk ik toch nog wel even een poosje vakken vullen voordat ik het totaalbedrag van de pc bij elkaar heb en tegen die tijd zullen er al wel wat DX10 kaartjes zijn. Maar is inderdaad goed om nu even een iets mindere kaart te nemen om later een goede DX10 te nemen.
quote: geert1
2. Een Seagate Barracuda 7200.10 is volgens vele GoT-ers een erg goede serie hardeschijven. Toch is de hardeschijf een beetje de bottleneck in dit systeem vermoed ik. Je gaf al aan dat RAID0 niks voor jou was, dus je zou eens kunnen kijken naar de Western Digital Raptor schijven. Die zijn 10.000rpm in plaats van 7200rpm en zorgen voor kortere laadtijden in games en een OS die lekker vlot reageert. Die schijven zijn wel behoorlijk duur, en worden daarom vooral gebruikt voor het OS, de software en de vereisende games, met daarnaast bijvoorbeeld een barracuda voor de opslag van documenten/mp3/films/enz. Wel de moeite waard om even uit te zoeken denk ik.
Ik zal er een 72GB raptor bij zetten, moet wel voldoende zijn voor XP (en Vista niet te vergeten) :p

Verwijderd

Als t echt een high-end game systeem moet zijn, dan zou ik er wel 2 schijven in raid zetten voor games , windows en proggies. Al je belangrijke data (school/mp3/films/natuurfilms) op een andere schijf. Ben het met geert1 eens wat betreft een high end graka kopen, met de nieuwe nVidia en ATi series die de komende maanden uit zullen komen. Ik denk dat je 7950GX2 wel heel snel devalueert dan... Een gewone 7900GT/7950GT voldoet voor een half jaar zeker wel en is niet al te duur.

Wat betreft de koeling heb je t wel aardig gedaan, maar ipv een Antic Freezer zou ik een Zalman 9700 gebruiken, Cross Blow Fan eruit gooien (Wat een lawaai maakt dat ding zeg... :X. Ik heb m een tijdje gehad, maar al snel weer weggedaan) en ipv die Revoltec fan, een Papst kopen. En misschien wat neon lampjes om meer X-factor te krijgen ;).

Voor de rest een mooi systeempje om te :9~

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-01 19:32
Ik heb zelf een Arctic Freezer 7 pro en de prestaties vallen met tegen :( Ik heb overigens ook een E6600 (@3 ghz). Helaas kan ik de fan-speed niet instellen, hij staat of op minimaal OF maximaal te draaien, oftewel bloedheet of veel lawaai (maar das een bug in m'n mobo). Anyway, hij hield m'n cpu constant rond de 39 graden (idle) en bij stressen ging ie naar de 55 ongeveer (beide op maximale stand!). De meegeleverde koeler zit hier bij mij een graad of 6 a 7 boven, in beide situaties. Ik vind dit zwaar tegenvallen! Zeker als ik in het OC topic over de C2D's zie dat sommige mensen hem met luchtkoeling op hogere snelheden nog lager (stressed soms dik onder de 50!!) weten te houden. Dus mss is het handig voor je om even het OC topic erover te lezen. Er staan daar overigens nog wat meer topics over de E6600 koeling.

Het beste kun je overstappen op waterkoeling, aangezien je toch al veel geld aan het uitgeven bent. Dat is stil en koel ;)

• Bitage
ik heb het niet zo op waterkoeling: ik ben altijd bang dat er zon slangetje losraakt en dan ben je nog veel verder van huis. mss iest voor later. ik houd het denk ik nog een poosje met lucht koeling, dus het wordt de zalman van hierboven voor de cpu koeler.

• Bitage
ffies de veranderingen in mijn lijstje doorgeven:

Changes
• Moederbord van P5N32-SLI Deluxe naar P5W DH Deluxe
• Grafische kaart van 7950GX2 naar X1950XTX
• CPU koeler van Arctic Freezer 7 Pro. naar Zalman CNPS9700-CU
• Harde schijf van Barracuda 7200.10 320GB naar Barracude 7200.10 250GB (2x)

Removals
Revoltec LED fan 80mm
Western Digital Raptor 10.000rpm 80GB

Verwijderd

Het schijnt dat het P5B (deluxe/wifi) moederbord nóg beter te overclocken is dan de P5W. De P5B heeft ook een nieuwere chipset (lager nummer).

• geert1
  • Laatst online: 20-01 17:12
Een RAID0 opstelling is inderdaad nog sneller als een Raptor schijf, goede keuze dus! Dit systeem wordt toppie!

Zelf vind ik de videokaart nog steeds erg duur (400+ euro toch?) aangezien directX10 eraan komt. Ik zou zelf in de prijsklasse 200-280 euro iets halen, bijvoorbeeld de GeForce 7900 GTO of de 7950 GT. Daar haal je voor een jaartje ook wel hoge framerates mee op max-settings denk ik. En dan rond de tweede helft van 2007 een topklasse DX10 kaart. Maar de X1950XTX is al een slimmere koop dan de 7950GX2, en als je direct al een very-high-end kaart wilt, dan moet je daar voor gaan. Dan kun je eventueel langer wachten met upgraden. Het hangt er van af hoeveel geld je uit wilt geven.

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

- de 7950GX2 vereist GEEN SLI MOBO (*sigh* zie support pagina nvidia, intel chipset kan ook) al zou ik voor de ATi gaan.
- 2x 74GB 16mb cache raptor is natuurlijk het snelst. bij dat kopie.. ehm laden kunnen 2 losse schijven sneller werken dan een raid0 setup (OS/install dir op disk1, pagefile/install source op disk 2 bijvoorbeeld)
-wireless mouse in een game systeem?? niets beat de reactietijd van een echte draad, i vote G5!
-TT voeding? Koop liever een Tagan ofzo! Tenzij revieuw laaiend enthousiast zijn natuurlijk.
-waar is de arctic silver koelpasta?
-hoera voor basic keyboards!

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:48

Edmin

Crew Council

get on my horse!

prima systeem na je aanpassingen. Gebouwd op dezelfde principes waar ik mijn systeem begin dit jaar op kocht..... alleen die cordless muis? draadloos zuigt, neem een goede muis, daar krijg je geen spijt van. Razor Diamondback iets voor jou?

Verwijderd

robvanpraat schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 17:11:
Ik heb zelf een Arctic Freezer 7 pro en de prestaties vallen met tegen :( Ik heb overigens ook een E6600 (@3 ghz). Helaas kan ik de fan-speed niet instellen, hij staat of op minimaal OF maximaal te draaien, oftewel bloedheet of veel lawaai (maar das een bug in m'n mobo). Anyway, hij hield m'n cpu constant rond de 39 graden (idle) en bij stressen ging ie naar de 55 ongeveer (beide op maximale stand!). De meegeleverde koeler zit hier bij mij een graad of 6 a 7 boven, in beide situaties. Ik vind dit zwaar tegenvallen! Zeker als ik in het OC topic over de C2D's zie dat sommige mensen hem met luchtkoeling op hogere snelheden nog lager (stressed soms dik onder de 50!!) weten te houden. Dus mss is het handig voor je om even het OC topic erover te lezen. Er staan daar overigens nog wat meer topics over de E6600 koeling.

Het beste kun je overstappen op waterkoeling, aangezien je toch al veel geld aan het uitgeven bent. Dat is stil en koel ;)
IK ben wel zo vrezelijk tevreden over de ac 7 pro..dat ik er een housparty voor hou..!!!
ik had op mooie themps gehoopt..maar damn..wat een coolmonster..!!!!!

http://www.techzine.nl/f/g/23056php4Q4HpJ.jpg
http://www.techzine.nl/f/g/23056phpTn21OZ.jpg beetje erg brakke foto maar gaat erom dat ik mijn processor cooler niet hoor..omdat de tornado in een doosje nog meer kabaal maakt dan een jumbojet.. i like it.. maar valt echt mee die cooler rules

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2006 05:22 ]

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-01 09:13
Systeem ziet er netjes uit. Alleen zou ik de hdd config iets veranderen.

Je noemde eerder al de 80 gig schijven. Ik zou persoonlijk 2 keer 80 Gig in raid 0 zetten en deze gebruiken voor apps, games en windows. >:)
Je documenten zou ik wegzetten op de 2 keer 250 (eventueel in raid 1 voor volledige protectie).

Je documenten op raid 0 lijkt mij een beetje overkill. 8)7

Ik neem aan dat je de echte performance alleen bij het gamen wil halen, want ik zie geen verwijzing dat je ook viedeo wilt bewerken. dus dan heb je aan 160 in raid 0 genoeg O-)

Carpe Diem

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-01 11:50

jjwa

CZ3 tentmuis

Op zich prima systeem, heb er nog wel wat opmerkingen bij :). Mijn opmerkingen zijn gericht op een optimale combinatie tussen snelheid, prijs en geluid. Je wilt een snel systeem, niet zinloos geld besteden en een PC die klinkt als een bladblazer denk ik ook niet dat je wilt.

* Behuizing: CM Stacker 830
Hij is best groot ja. Een goed en ook populair alternatief is de Antec P180 (in zilver en zwart te krijgen), is kleiner, en gebouwd om een erg stil systeem mee te kunnen maken.

* Voeding: Thermaltake Toughpower Cable Management 700 Watt
700 Watt is nogal overkill. En Thermaltake staat nou niet bepaald bekend als een topmerk wat voedingen betreft. Ik denk dat het slimmer is om een topmerk te pakken van een lager wattage. Ik zou zelf een Corsair HX520W, 520 Watt aanraden (review), goedkoper, erg stil en heeft ook modulaire kabels. De kwaliteit is echt top.

* Hardeschijf: Seagate Barracuda 7200.10 250GB (2x)
Prima schijven, je kan ook de Western Digital Caviar SE16 320 GB overwegen. Ook snel, stil, en je krijgt meer GB per euro. (review met 320GB 3200KS vs 320gb variant van 7200.10)

Ik denk persoonlijk dat 2 snelle schijven in raid 0 gunstiger is dan Raptors, aangezien die vreselijk duur zijn per GB gezien. Ook kan je overwegen ze niet in raid te zetten maar als 2 losse schijven te gebruiken, omdat de daadwerkelijke snelheidswinst in de praktijk daarvan nog eens twijfelachtig is en ook extra risico met zich meebrengt. Zorgen dat je Windows en pagefile en je games op verschillende schijven staan zal al helpen met snelheid.

* Muis: Logitech MX610 Laser Cordless Mouse
Game je graag, dan zou je een Logitech G5 of G7 (draadloos) kunnen overwegen. Reviews zijn daarvan makkelijk te vinden via google.

* Moederbord: P5W DH Deluxe
* Geheugen reepjes: Mushkin 2048 MB DDR2
* CPU koeler: Zalman CNPS9700-CU
* Optionele fan: Papst 4412F/2GL 120 Mm (2x)
Dit hangt er allemaal een beetje vanaf hoezeer je wilt gaan overklokken. Wil je serieus gaan overklokken (waar Intel Core 2 Duo processoren zich erg goed voor lenen) zou ik aanraden als moederbord voor een Asus P5B Deluxe of P5B-E te gaan. Als geheugen 2x1GB DDR2 PC6400 C4 van merken als OCZ, G.Skill of Corsair. CPU koeler een Scythe Infinity. Als je wilt kan ik dit wel meer toelichten.

* Processor: Intel E6600 Conroe Core
Mocht je wat willen besparen op dit systeem zou je voor een E6400 of E6300 kunnen gaan. Scheelt best wat geld, maar voordat die processor de bottleneck wordt (vooral wanneer je die ook gaat overklokken) kan je echt nog wel even!

Wil je niet zo zeer gaan overklokken zijn dit goeie keuzes, alleen snap ik niet wat die extra fans in het lijstje doen, de Stacker 830 (en ook de Antec P180) heeft er al standaard 2 of 3 120mm fans in zitten. Ook zijn Papst fans meestal niet erg stil. Wil je gaan overklokken kunnen extra fans wel (wat) nut hebben, maar dan zou ik eerder die van Nexus aanraden, die zijn een stuk stiller. Qua geluid is de Zalman 9700 ook niet bijzonder vriendelijk.

* Grafische kaart: Asus Radeon X1950XTX 512mb
Snel en prijzig, op zich prima keus, maar:
geert1 schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 22:43:
Zelf vind ik de videokaart nog steeds erg duur (400+ euro toch?) aangezien directX10 eraan komt. Ik zou zelf in de prijsklasse 200-280 euro iets halen, bijvoorbeeld de GeForce 7900 GTO of de 7950 GT. Daar haal je voor een jaartje ook wel hoge framerates mee op max-settings denk ik. En dan rond de tweede helft van 2007 een topklasse DX10 kaart. Maar de X1950XTX is al een slimmere koop dan de 7950GX2, en als je direct al een very-high-end kaart wilt, dan moet je daar voor gaan. Dan kun je eventueel langer wachten met upgraden. Het hangt er van af hoeveel geld je uit wilt geven.
Hier ben ik het ook mee eens. Dat je nu een goeie kaart koopt omdat de DX10 kaarten toch nog wel op zich laten wachten kan ik begrijpen, maar ik denk dat het gunstiger zou zijn om nu een kaart te kopen waarmee je top-performance hebt, ipv eentje waarmee je zeg maar extra betaald voor performance waarvan je pas echt goed gebruik gaat maken een half jaar nadat je al een DX10 kaart erin hebt gezet :P. Dus GeForce 7900 GTO, 7950, of anders Radeon X1900 XT 256mb bijvoorbeeld. X1950 Pro is misschien ook wel interessant, die zijn net uit.
Edmin schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 05:00:
alleen die cordless muis? draadloos zuigt, neem een goede muis, daar krijg je geen spijt van.
Draadloze muizen zoals de G7 zijn echt niet meer te vergelijken met het soort draadloze muizen waar jij het nu over hebt. Ga maar eens googlen en lees 20 verschillende G7 reviews. Ik denk dat er extreem weinig klachten te vinden zijn over dat dat draadloze zo slecht/traag/whatever werkt.

Wat TFT scherm betreft kan ik je jammer genoeg weinig advies geven, zelf vind ik het op het moment ook bijzonder lastig een keuze te maken. 22" voor een redelijke prijs? Erg mooi geprijsde 20" met een ietwat rare resolutie? Of een hoge-kwaliteits 19" voor een stevige prijs? Om over dode pixel garantie bij fabrikanten en winkels nog maar niet te spreken, die is er meestal namelijk niet (behalve dan bij eng hoge aantallen dode pixels), behalve wanneer je die los er bij koopt bij de winkel. Kost bij Salland bijvoorbeeld 75 of 100 euro extra...

[ Voor 10% gewijzigd door jjwa op 18-10-2006 06:01 ]

• Bitage
ik kan nergens vinden of de P5B Deluxe WiFi nou voor SLi of CrossFire is. maakt het dan dus niet uit en ondersteund dit bord ze allebei of oe zit dan :?

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

Bitage schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 08:32:
ik kan nergens vinden of de P5B Deluxe WiFi nou voor SLi of CrossFire is. maakt het dan dus niet uit en ondersteund dit bord ze allebei of oe zit dan :?
Geen van beiden is het dan.
Maar ik denk ook niet dat je een 2e X1950 XTX of andere vergelijkbare kaart er bij zou kopen om in SLI of Crossfire te draaien, het lijkt me dat je ipv dat een enkele DX10 kaart zou kopen. Soms kan SLI/Crossfire gunstig zijn, maar meestal is het handiger om gewoon een goeie enkele grafische kaart kopen. Vooral als je rekent dat 2 zware kaarten in SLI/Crossfire ook betekent dat je een stuk meer hitte krijgt, meer power trekt en problemen kan krijgen met de koeling (qua formaat of qua warmte).

Maar goed, als je per se Crossfire wilt moet je idd niet bij een P5B wezen...

• Bitage
jjwa schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 13:41:
[...]

Geen van beiden is het dan.
Maar ik denk ook niet dat je een 2e X1950 XTX of andere vergelijkbare kaart er bij zou kopen om in SLI of Crossfire te draaien, het lijkt me dat je ipv dat een enkele DX10 kaart zou kopen. Soms kan SLI/Crossfire gunstig zijn, maar meestal is het handiger om gewoon een goeie enkele grafische kaart kopen. Vooral als je rekent dat 2 zware kaarten in SLI/Crossfire ook betekent dat je een stuk meer hitte krijgt, meer power trekt en problemen kan krijgen met de koeling (qua formaat of qua warmte).

Maar goed, als je per se Crossfire wilt moet je idd niet bij een P5B wezen...
als je gaat oc'en is hitte idd niet echt gunstig nee, en ik denk eigenlijk ook niet dat ik me pc in een SLi of CF config ga zetten: die kaartjes zijn al erg duur en om er dan 2 van te kopen :X

mja, zal strax even mijn systeem update plaatsen :+

@ jjwa : heb een review over de Tougpower opgezocht en kwam op het volgende tabelletje:

code:
1
2
3
4
5
6
------------------------------------------------------------------
| Rail | 3.3V  | 5.0V  | 12V1   | 12V2   | 12V3   | 12V4   | PF  |
| Idle | 3.31V | 5.00V | 12.01V | 12.00V | 12.03V | 12.01V | .96 |
| Load | 3.30V | 5.00V | 12.00V | 12.00V | 12.02V | 12.01V | .99 |
Source: Techgage

[ Voor 24% gewijzigd door Bitage op 18-10-2006 15:24 ]

• Kurios
  • Niet online
Hmm, laat me dit ff verbeteren.

Ik zie dat je je videokaart al naar beneden hebt bijgeschroeft. Goed idee!

Zoiezo de voeding zou ik een goed merk nemen, zoals Tagan of Zalman. Dan zal je ook zien dat je echt geen 700Watt nodig hebt voor dit systeem. Je processor is echt een stuk zuiniger dan de vorige generatie nl.

Videokaart zou voor mij toch een twijfel gevalletje blijven. Het lijkt mij dat als je nu een high end kaart koopt, dat je dan over een jaar ook alles nog mooi wilt spelen.
Goede kans dat over een jaar blijkt dat je bepaalde grafische onderdelen niet kan weergeven omdat je geen DX10 kaart hebt. Het lijkt me dat het dan gaat kriebelen en je toch een DX10 kaart erin gaat zetten! In dat geval kan je ook kijken wat de waardevermindering van de kaart zal zijn. Bij een X1900XT(X) zal dit een stuk minder zijn, maar qua performance scheelt het niet heel veel. Nu schelen die kaarten 150 euro!

Wat ik eigenlijk doe: Niet top kaarten kopen, maar om de zoveel tijd upgraden(en ouwe kaart verkopen!) Veel leuker dan 1x in de 3jaar een nieuwe pc! Anders begint het bij mij altijd te kriebelen na een jaar ;)
Nu zit ik op een 3200+ met een X850, maar ik wacht nu op betaalbare DX10 kaarten of mensen die hun X1950XT kaart upgraden :)

[ Voor 84% gewijzigd door Kurios op 18-10-2006 15:25 ]

• Bitage
wat lees ik nu?
• ATI CrossFire Technology
ATI's CrossFire boosts image quality along with rendering speed, eliminating the need to crank down screen resolutions to get the high image quality you want. CrossFire ignites with the higher antialiasing, anisotropic filtering, shading, and texture settings you desire. Adjust your display configurations, experiment with your advanced 3D settings, and check the effect with a real-time 3D-rendered preview within ATI's Catalyst™ Control Center to rule your CrossFire system.
hehe, blijkbaar toch CF-compatibel :)

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

http://www.jonnyguru.com/PSU/Toughpower750W/index2.htm
Hier een review van een site die erg goeie reviews over PSUs schrijft. Het ziet er naar uit dat deze voeding een heel stuk beter is dat wat Thermaltake normaal aan voedingen verkocht.

Let alleen wel even op deze stukjes van de review:
Cold load tests:
During test 6, the power supply would continuously shut down after about 1 minute of use. At which time, I simply turned the power supply back on, took some more readings, and proceeded until the power supply shut itself off again 1 minute later.
Hot load tests:
Test 6 says"OFF" in all of the cells because the PSU immediately shut off once I cranked the 12V rails up to 14A. Since the PSU would run for at least a minute when it was "cold" with this load on it, there's no doubt in my mind that this is an issue of overheating 12V rectifiers.
Oh en hij schijnt nogal lelijk te zijn :P.
Maar goed, mijn punt is, als je een dure voeding koopt en daar nog duurdere hardware aan hangt zou ik zelf niet een voeding kopen die dit soort dingen loopt te doen.

En 700 Watt daadwerkelijk gebruiken ga je echt niet doen. Kijk bijvoorbeeld hier maar eens. Als ik jou systeem daar invoer kom ik uit op zo'n 300 Watt. 429 Watt als je er een ATI R600 in zet (geschatte waarde), dat zal de Ati DX10 kaart worden, die naar verwachting wat later dan Nvidia's kaart uit komt maar ook beter zal zijn. Nou kunnen er dingen hoger uitvallen, maar van 429 naar 700 is wel een heel grote stap :P.

• Bitage
:o wat ik hieruit dus opmaak, is, dat als de 12V lijn zo rond de 14A hangt, de PSU zichzelf uischakeld? niet erg fijn nee... ik zal eens kijken naar een beter PSU, want dit had ik echt niet verwacht

• Bitage
Vanochtend even startpost-update gedaan, maar nog geen berichtje met veranderingen gegeven, dus hier is de update :9 :

• Behuizing: van Stacker 830 naar een Antec P180B
• Moederbord: van P5W DH Deluxe naar P5B Deluxe WiFi
• PSU: van Thermaltake Toughpower 700W naar Corsair HX620 620 Watt
• Fan: van Papst 120mm. fan naar Scythe S-Flex Case Fan en nieuw erbij CM Case Fan 80 Mm
• Monitor: van een BenQ 20.1" widescreen naar Iiyama E2200WS-B1
• Speakers: nieuw: Inspire T7900 7.1 Zwart
• Muis: G7 Gaming Bundle

ik ga zo de startpost nog even updaten met plaatjes :+ kan je mooi zien hoe de onderdelen eruit komen te zien :)

• kapert
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-01 09:08
Leuk systeemp :)

Maar je link naar de speakers klopt alleen niet ;)

[ Voor 5% gewijzigd door kapert op 19-10-2006 16:37 ]

• Bitage
• UPDATE •
startpost is nu voorzien van afbeeldingen ;)
quote: kapert
Leuk systeemp :)
Maar je link naar de speakers klopt alleen niet ;)
das vast met copy-paste fout gegaan :+ is verbeterd ;)

[ Voor 61% gewijzigd door Bitage op 19-10-2006 16:41 ]

• Bitage
• UPDATE•

Geheugen: van Mushkin DDR2 2048mb PC4200 naar Mushkin DDR2 2048mb PC5300

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-01 21:15
Echt zeer mooi systeem! ik ben jaloers :9~

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

Ik zou trouwens als CPU koeler een Scythe Infinity aanraden. (Het liefst een Scythe Ninja Plus, maar de revisie daarvan heeft een verbeterde bevestiging, op het detail na dat die niet erg goed samen schijnt te gaan met Asus P5B borden.) Zijn grote koelers, maar koelen wel erg goed, en vooral mooi stil. Ook (of juist :P) tov Zalman 9700.

• Bitage
als ik zo deze review bekijk is de Scyte Ninja rev.B erg goed :) zonder fan alleen niet, maar aangezien de fan amper hoorbaar is, is het ook geen probleem om die erop te doen

Afbeeldingslocatie: http://img81.imageshack.us/img81/8889/tablecn7.jpg

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

Het is inderdaad een erg goeie koeler, maar de Rev. B heeft een nieuw bevestigingsmechanisme, wat problemen geeft op de Asus P5B-type moederborden, tenzij je zelf gaat lopen hakken en zagen in dingen...
Hier meer info over dat probleem. Dus tenzij je een oude versie, een niet-Rev.B van de Scythe Ninja Plus kan vinden is hij niet echt aan te raden. Of je moet het niet erg vinden wat zaagwerk te doen.

Btw, de Scythe Ninja Plus en de Scythe Infinity zijn aan elkaar gewaagd qua koeling, maar hebben beide net een ander sterk punt. De Ninja is beter als je passief (zonder fan) wilt gaan werken, of maar hele lage airflow zal hebben. De Infinity is weer sterker bij wat meer airflow, en met nog meer airflow kan
je hem nog beter laten koelen, bij de Ninja werkt dat niet even goed.

Oh en de review die je daar quote is van de Scythe Ninja. Dat is degene die zonder fan geleverd word, en daar hebben ze zelf een heel erg stille fan op gezet. Dat is dus geen vergelijking voor een Scythe Ninja Plus, welke standaard met fan komt. Standaard fan maakt denk ik ietsje meer geluid maar koelt denk ik ook beter.

[ Voor 16% gewijzigd door jjwa op 20-10-2006 14:10 ]

• Bitage
heb in deze review gelezen dat de Infinity precies past in de P180B en dat het geen andere onderdelen in de weg zit :)
Ook komt er uit de review dat deze erg goed presteerd ivm OC'en :*) deze wordt het dus

ff een vraagje tussendoor: is het nou beter om de fan die op de heatsink zit de laten blazen of zuigen? blazen lijkt me effectiever, maar ik wil het even voor de zekerheid weten :)

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

Bitage schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 20:16:
ff een vraagje tussendoor: is het nou beter om de fan die op de heatsink zit de laten blazen of zuigen? blazen lijkt me effectiever, maar ik wil het even voor de zekerheid weten :)
Gewoon uitproberen :). Ook de richting van de fan (van/naar de achterkant van je kast, of van/naar de bovenkant?).
Hier nog wat leuk geexperimenteer met verschillende fans op de Infinity:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=119600

• Bitage
• UPDATE•

CPU koeler: van: Scyte Ninja rev. B naar: Scythe Infinity
Optionele fan: nieuw: NoiseBlocker UltraSilent fan SX2

Verwijderd

Over de processorkoeler. De Ninja is ouder dan de Infinity. Ze hebben allebei hun eigen voordelen (beide zijn ze overigens muisstil):

Ninja:
- Koelt beter
- Iets minder groot, maar toch al erg groot

Inifinity:
- Ondanks lage airflow goede koeling
- Heel stil
- Installatie zonder 'tools'

Zie ook:
SilentPCreview.com

Ik zou dus voor de Ninja gaan i.c.m. Zalman ZM-STG1 koelpasta. Scheelt voor €5 toch weer een paar graden :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2006 13:20 ]

• Bitage
Ik zou dus voor de Ninja gaan i.c.m. Zalman ZM-STG1 koelpasta. Scheelt voor €5 toch weer een paar graden
volgens mij is de arctic silver 5 pasta toch de beste

zoals jjwa ook al zei: tenzij je een non-rev. b ninja kunt vinden is het niet echt aan te raden voor de P5B
en ach ja, laat ik die nou net gevonden hebben :)

Link naar Alternate

de rev. B heeft partnummer SCNJ-1100P
de gewone heeft partnummer SCNJ-1000P

hehe :9

[ Voor 52% gewijzigd door Bitage op 21-10-2006 15:08 ]

• Bitage
• UPDATE •

CPU koeler: van: Scythe Infinity naar: Scythe Ninja
Koelpasta: nieuw: Arctic Silver 5
Optionele fan: nieuw: NoiseBlocker UltraSilent SX2

heb je nog opmerkingen etc. etc., graag posten! :)

ik zit er btw over te denken om de X1950XTX te vervangen door een 7900GTO en die dan flashen naar 7900GTX om vervolgens als de DX10 kaartjes uit zijn deze kaart te verkopen en een DX10 kaart te kopen. goede keus?

Verwijderd

Lijkt me inderdaad een veel betere keus. Tenzij je veel waarde hecht aan HDR+FSAA tegelijk, wat een iets mooier beeld geeft (dat kan ATi alleen op het moment..)

• Bitage
ik neem de 7900GTO dan ook totdat de high-end DX10 kaarten uit zijn :) het is eigenlijk een weggevertje he, die 7900GTO: een 7900GTX voor de helft van de prijs :9

• Follie
  • Laatst online: 21-01 16:50
Laat ik gister nou net een Scythe ninja rev.B op een p5b deluxe hebben gemonteerd, en dat ging gewoon probleemloos. Er wordt gewoon een socket 775 mounting meegeleverd die je er vervolgens onder schroeft en dan het hele gevaarte op je proc zet.
Idle temp van een E6600 met die Scythe ninja rev.B is ongeveer 32/33 graden, persoonlijk vind ik dat wel een nette temp.
En die fan die bij de plus wordt geleverd is ook bestwel stil, iig een heel stuk stiller als die kloeler die op een X1900XT zit :+ .

30 x JaSolar JAM66S30-495 (15 east, 15 west) on SMA STP10.0-3SE-40

• Bitage
• UPDATE •

Geheugen reepjes: van: Mushkin DDR2 2048mb PC5300 naar: Mushkin DDR2 2048mb PC6400
De PC5300 versie van dit geheugen bleek niet compatibel te zijn met de chipset van het mobo, daarom nu PC6400 (PC6400 is trouwens zoiezo beter)
Grafische kaart: van: Asus Radeon X1950XTX 512mb naar: MSI GeForce NX7900GTO 512mb

• Bitage
• UPDATE •

DVD Drive: van: Lite-On Zwart naar: Samsung SH-D162 Zwart
Lite-On drives schijnen niet meer door Salland te worden geleverd :/

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Wat is je budget eigenlijk?
Zie ik nergens terug in je TS/posts?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• narcan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05-2023
Misschien ook handig om voordat je hem in elkaar gaat zetten eens te kijken op silentpcreview.com. De P180 is wat lastiger als je de kabels een beetje strak wilt routen, je kunt daar veel voorbeelden vinden hoe je hem het beste in elkaar kun steken.

Intel Core i2600K | Asus Maximus IV Extreme (3.0) | Kingston 9905403-400.A00LF DDR3 @1600MHz | 2x EVGA GTX 570 SC | OCZ Vertex 3 SSD

Verwijderd

Volgens een test van hardware.info

was de Samsung P120S 250 GB Serial ATA II als beste getest tussen een berg harde schijven :)

• Bitage
@ CLB : Heb een budget van 2000-2500 euro's, dus best ruim

@ narcan : Ik zal er eens een blik op werpen ;)

@ Setambre : Heb je een linkje?

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Hoe zit het met de geluidsontwikkeling van je GPU ? Als daar zo'n klein rottig fannetje op zit, kan dat een boel kabaal maken (naast dat het amper lucht verplaatst) en kun je er beter een Zalman 7700 (of iets dergelijks) opzetten. 1 zo'n rotfan kan je 'stilte' helemaal ongedaan maken ...

Met dat mobo & CPU moet je probleemloos @3.6GHz (op lucht) kunnen draaien; have fun 8)

PS: Is 620W niet alsnog overkill ? Een goede 520-550W voeding zou je volgens mij ook ruim voldoende speling moeten geven; de kwaliteit van de voeding is belangrijker dan het vermogens-getal op de buitenkant ;)

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Ik heb zelf nu een Geforce 7900 GTO en ik denk dat je voor die prijs geen andere kaart wil! 10590 score in 3dmark2005 en das heelemaal niet slecht !

• Bitage
heb je die kaart OC'ed naar een 7900GTX of niet?

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Leuk topic, ik heb een redelijk vergelijkbaar systeem gekocht:

Antec P180B
Asus P5W-DH
OCZ 2GB XTC geheugen
Core2duo E6600
Scythe Ninja
NeoHE380 voeding
MSI 7900GT passive
Benq dvd brander
Benq dvd rom
(137 GB 15k4 cheetah scsi had ik al)

Alles draait nu een twee weken .

Voor wat betreft de koeling. Ik zou geen andere fan's kopen. De P180 heeft al 3 12cm fans die je in 3 standen kan instellen. Ik gebruik ze alledrie op de laagste vrijwel onhoorbare stand (een onderin tussen de scsi schijf en de voeding), en de twee bovenin. Als je geen 15k schijf hebt als ik zou ik die niet gebruiken maar het maakt niet uit want deze hoor je toch niet.

De airflow die de twee bovenste fans genereren is ruim voldoende om de CPU passief te koelen, en daarbij zelfs de 7900gt die ook passief is gekoeld.
De 7900gt krijg ik zelfs overgeklokt tot 600/1600.Meer koelen door de fans harder te zetten heeft geen zin; de core gaat niet harder dan 600 (al is dat een substantiele overklok vanaf 450).

De NeoHE heb ik gekocht om zijn zeer goede performance (zeer effectief) en daarmee zijn zeer lage geluidsniveau. Anders gezegd, deze fan hoor je ook al niet. Misschien dat je een iets krachtigere voeding moet kopen als je een ATI kaart wil, of een dual-gpu, maar toch, mijn systeem trekt onder vollast nauwelijks meer dan 200 Watt uit het stopcontact dus ik betwijfel of je veel meer dan 430 of zelfs 500 Watt ooit nodig zal hebben.

Het geheel is echt superstil, je hoort vrijwel niets. De cheetah 15k schijf hoor je alleen bij het opspinnen, daarna is deze zowiezo erg stil.
Een hele verademing in vergelijking met mijn oude Barton systeem :)

[ Voor 74% gewijzigd door psy op 23-10-2006 18:07 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

TS: voeg me ff toe op msn: maikelschippers at home.nl

• Bitage
@ masc : wtf...

@ psy : ik wil gaan OC'en en een goede koeling is daarom vereist. de NoiseBlocker komt op de heatsink en gaat de warme lucht naar de exhaust-fans blazen. de andere fan, de scythe, wordt boven de CPU gemonteerd: zo wordt de warme lucht effectiever afgevoerd. de fan die standaard bij de ninja zit kan ik eventueel nog ergens anders kwijt.

de voeding is volgens mij wel van een goed merk en aangezien ik de 7900GTO en de E6600 een flinke schop onder de kont wil geven en omdat ik mss 2 DX10 kaarten later in CrossFire opstelling wil plaatsen is 620W wel goed.

• CLB
  • Niet online

CLB

Bitage schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 16:42:
@ CLB : Heb een budget van 2000-2500 euro's, dus best ruim
Zelf heb ik 'n budget van maximaal 2150 euro en ben ook op zoek naar 'n Game-systeem!
Zodoende heb ik ook een eigen topic geopend maar zal deze ook zeker in de gaten houden!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Die test staat niet online met die HD's stond in hun maandblad

Op Hardware.info hebben ze ook best-buy systemen de Samsung was aangeven bij hun systeem. Misschien kan je de mannen van Hardware.info mailen?

Linkje naar het desbetreffende systeem

http://www.hardware.info/...nd_Systeem__oktober_2006/

• MarijnvdZaag
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-01 14:09
Leuk pc'tje, wil ik best hebben.

Maarre een dingetje: dat geluid uit die Creative boxjes is naar mijn idee tamelijk waardeloos.
Een mooie en diepe bas zul je niet hebben (vergelijk een drumbeat met een bonk op de deur) en sowieso raad ik je sterk af om 7.1 te gaan. Grote kans dat het je niet lukt om die opstelling netjes neer te zetten en zelfs bij een perfecte opstelling is 5.1 al vrijwel net zo goed. Zonde van geld, moeite en kabelzooi dus.
Ik moet zeggen dat ik je geen betere keus kan voorstellen, aangezien ik me niet heb verdiept in pc-boxensetjes (gebruik zelf Soundstorm met digitale kabel naar Yamaha RX-V450 met vijf fullsize JBL's eraan, dus da's ook wel een andere prijsklasse). Maar ik denk dat je wel iets beters kan vinden.

Ik denk dat de rol van audio in o.a. games ernstig wordt onderschat. De emoties die bij het kijken van een film naar boven komen (angst, spanning, verdriet) zijn bijna voor 100% aan het geluid te danken. Ik vind ook de geluidseffecten in games net zo belangrijk als de graphics (zonder beeld heb je natuurlijk geen idee maar je in een spel mee bezig bent, maar da's een ander verhaal).
Ik moet er bij zeggen dat geluid in games altijd nogal gecomprimeerd en artificieel klinkt EN dat lang niet alle games surroundgeluid hebben. Bijna alle rts-games en alle NFS versies hebben alleen stereo. UT2k4 heeft wel best gaaf 5-kanaals geluid.

Een mogelijkheid waar je vast niet aan gedacht hebt: koop twee grote luisprekerzuilen tweedehands voor 100 euro en haal ergens een (oude) analoge versterker voor geen/weinig geld vandaan. Voor het zelfde geld als de Creative-set heb je dan opeens een écht stevig geluidje.
Ik merk zelf dat ik inmiddels bijna alleen nog maar mijn twee frontzuilen gebruik, omdat surroundgeluid niet zo vaak meerwaarde heeft als de meesten denken. Het ligt er wel aan welke games je speelt en of je vaak films kijkt met de set. Als je veel muziek luistert is dit een zeeer goed argument voor het uitvoeren van mijn laatste tip.

Verwijderd

Ik had een vraagje; ik ben van plan een soort gelijk systeem te kopen alleen ik neem een ander kast, namelijk;

Thermaltake Armor VA8000BWS (ATX, Geen PSU, Zwart, Window)

Aangezien daar al een setje ventilatoren in zit, lijkt het me dus onnodig om extra fans er bij te kopen of ben ik nu helemaal verkeerd?

Verwijderd

Ik heb ook een vraag. Er wordt op veel fora gezegd dat P5B Deluxe/WIFI-AP een goed Overclock bord is. Ik heb dus de gewone P5B Deluxe in bestelling staan. Verder is mijn config zo goed als hetzelfde op de voeding en kast na, maar is er een verschil tussen het Overclock potentieel van deze 2? Ik had nog naar de Deluxe versie gekeken omdat die beter zou clocken dan de gewone P5B :|

• Bitage
@ Vuurdraad : als je een stil systeem wilt, moet je even kijken naar wat reviews of de meegeleverde fans wel stil genoeg voor je zijn. op deze site kan je kijken naar de dB(A) en vergelijken met wat je normaal hoort. mochten de fans te luidruchtig zijn, dan kan je altijd nog kijken naar vervangende fans. als je nog een gaatje over hebt en het lijkt je een goede plek om de airflow te bevorderen, dan is het meestal wel goed om daar ook nog een fan te plaatsen. let er alleen wel op: al zijn je fans nog zo stil, als er maar genoeg in wordt het hoorbaar.

@ NL_Nixon : het enige verschil met de P5B Deluxe en de WiFi uitvoering is de meegeleverde WiFi adapter. voor de rest zijn de 2 borden nagenoeg identiek aan elkaar en zou het voor overclocken niet uit moeten maken.

Verwijderd

@Bitage:
Dat dacht ik dus ook. Maargoed, als veel mensen toch de WiFi bij OC'en gebruikt, werd ik een beetje wantrouwig ;)

Verwijderd

Bitage schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 11:35:
@ Vuurdraad : als je een stil systeem wilt, moet je even kijken naar wat reviews of de meegeleverde fans wel stil genoeg voor je zijn. op deze site kan je kijken naar de dB(A) en vergelijken met wat je normaal hoort. mochten de fans te luidruchtig zijn, dan kan je altijd nog kijken naar vervangende fans. als je nog een gaatje over hebt en het lijkt je een goede plek om de airflow te bevorderen, dan is het meestal wel goed om daar ook nog een fan te plaatsen. let er alleen wel op: al zijn je fans nog zo stil, als er maar genoeg in wordt het hoorbaar.
Oke, bedankt voor de Tip!

• Bitage
Na een poosje de TS niet geupdate te hebben, is het weer zover :)

• UPDATE •

Veranderd
Grafische kaart van MSI 7900GTO naar: ASUS 8800GTS

Bovendien zit ik toch nog over een Raptor schijf te denken... 40GB ofzo om Vista op te gooien en wat documenjes kwijt te kunnen, en mijn games, muziek, films, bittorrent map etc. op de gepartitioneerde 2x 250GB schijven te gooien. Goed idee?

Verwijderd

is een goed idee,vooral die update naar 8800 Gts,lol...
alhoewel ik persoonlijk die raptor weggesmeten geld vind,maar hey,zoals ik al zei is dat persoonlijk...ik zie dat je al ruim 2 maanden bezig bent,met het samenstellen van een pc?Ik ken dat,ben ook al een hele tijd bezig,en dan denk je;dit is het,en dan komt er weer iets beters uit,gek word je daarvan:)

• dewil1990
  • Laatst online: 10:46
ik zou een muis met snoer nemen is persoonlijke voorkeur maar ik dnek zelf dat een draadje toch beter werkt en dan de logitecht G5

Ik vind het een super systeem iig. echt vette game bak maar voor mij wat te duur :P

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Een Raptor is een leuk dingetje ja, als je het geld er voor hebt. Laadtijden zullen verkorten. Aangezien je nogal high end gaat past ie er prima tussen.

• skelleniels
  • Laatst online: 24-01 09:35
Mja, als je high end gaat neem je echt een gtx...Heb hem zelf ook en ben zeer tevreden over dat kaartje...Nooit lag in games. Beetje duur, maarja als je er 2500 euro voor over hebt(ik had "maar" 1700 euro ervoor over, maar dat was wel zonder scherm.)

http://specs.tweak.to/16567

• aex351
  • Laatst online: 26-01 20:40

aex351

I am the one

Heb je het nou nog steeds niet gekocht ?

< dit stukje webruimte is te huur >

• Bitage
@ whiplash1990 : mja, ik houd het gewoon bij de G7. heb geen slechte ervaringen met draadloze muizen, dus ik houd hem :)

@ RoD : Nou, dan is de keus snel gemaakt, toch? :9

@ skelleniels : Mja, wat doe ik nou eigenlijk zuinig :+

@ aex351 : Nope, ik ben precies zon type als Bloodbanger1970 7(8)7

• Bitage

• UPDATE •

Veranderd
Grafische kaart van ASUS 8800GTS naar ASUS 8800GTX

Toegevoegd
Harde schijf WD Raptor 10.000rpm 36GB

Verwijderd

Bitage schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 08:21:

bedankt he.... O-)

het is gewoon dat ik de beste prijs/kwaliteits verhouding wil hebben,en daarom niet over 1 nacht ijs wil gaan,alhoewel het natuurlijk onmogelijk is om alles up-to-date te houden...hoe langer je twijfelt,hoe langer je duurt eer je je killer-machine in huis hebt staan...

• RoD
  • Niet online

RoD

Waarom een GTX? Een GTX is binnen een jaar ongeveer net zo verouderd als een GTS, maar je betaald er wel 200 euro oid meer voor. Imo een beetje zonde van het geld, kun je beter gebruiken.

• BigFast
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2021

BigFast

Cantona.

Bitage schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 08:51:

• UPDATE •

Veranderd
Grafische kaart van ASUS 8800GTS naar ASUS 8800GTX

Toegevoegd
Harde schijf WD Raptor 10.000rpm 36GB
Wat ik begrijp van de 36 GB versie is dat deze niet sneller is dan een nieuwe 7200 SATA II schijf. De nieuwste telg van de de 74 GB versie is dat wel, en in RAID helemaal :+

• Kurios
  • Niet online
BigFast schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 14:09:
[...]

Wat ik begrijp van de 36 GB versie is dat deze niet sneller is dan een nieuwe 7200 SATA II schijf. De nieuwste telg van de de 74 GB versie is dat wel, en in RAID helemaal :+
er is alweer een nieuwer model van de 36Gb versie uit, die weer stuk sneller was dan de originele

Verwijderd

Ik heb 't topic niet helemaal doorgelezen.. maar mis je niet een geluidskaart? Anders is 't wel jammer van je boxenset. ;)

• Bitage
Bloodbanger, was positief bedoelt hoor, als je het negatief had opgevat ;) (nee, kga niets negatiefs over mezelf zeggen, kom op zeg :9)

GTX/GTS, blijft moeilijk... Óf die paar extra frames, óf die €120,-.... mja, voor sommige mensen is de keus simpel gemaakt, maar daar behoor ik helaas niet bij :P

Oookeee, wat is nu het beste? de 36GB of de 74GB reptor? wil natuurlijk niet rete veel gaan betalen voor een 7200 schijfje :s

Sound is gewoon onboard ;) (8-kanaals HD audio staat op de prod-page van het mobo)

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:26

Cheezus

Luiaard

Bitage schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 16:27:
Sound is gewoon onboard ;) (8-kanaals HD audio staat op de prod-page van het mobo)
Ga dan voor een Audigy SE van 20 euro ofzo, beter geluid (mijn ervaring met onboard geluid is dat het altijd ruist, veel storing door datalijnen) en het ontlast je CPU meer.

• Bitage
Voor de CPU hoef je het niet te doen, een C2D zal echt niet brak gaan lopen omdat ik een 7.1 setje op me onboard aansluit hoor :+
ik blijf gewoon nog bij onboard, mocht het geluid echt brak zijn, dan bestel ik nog wel een kaartje ;)

• aex351
  • Laatst online: 26-01 20:40

aex351

I am the one

Bitage schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 08:21:
@ whiplash1990 : mja, ik houd het gewoon bij de G7. heb geen slechte ervaringen met draadloze muizen, dus ik houd hem :)

@ RoD : Nou, dan is de keus snel gemaakt, toch? :9

@ skelleniels : Mja, wat doe ik nou eigenlijk zuinig :+

Je blijft zo bezig hoor. Aangezien prijzen en producten op dagelijkse basis veranderen. Elke PC hoe je het ook samenstelt is binnen 2 jaar verouderd. Zelfs met een 8800GTX. Uitstel van executie ;)

< dit stukje webruimte is te huur >

• RoD
  • Niet online

RoD

Eens. Ik zou zeggen, hou het geld in je zak, lever nu _iets_ in qua performance, en doe over 2 jaar met het uitgespaarde geld een upgrade. Maar als je high end wilt, ga je gang :)

• dewil1990
  • Laatst online: 10:46
misschien de zilveren versie kopen van de kast op zwart zie je meer stof mjah ik vind de zwarte toch ook wel supr mooi :P
ik zou zeggen bestellen die hap als jij het geld er voor over hebt om zo high end te gaan je hebt iig een super systeem.

• Bitage
ik schroef dan maar ff terug naar de GTS uitvoering als ik dit zo lees :9 kan ik tenminste nog een mooi gaming keyboard erbij nemen, had zo de G11 van Logitech in gedachten. vind hem wel mooi.. :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door Bitage op 20-12-2006 16:20 ]

• Bitage

• UPDATE •

Veranderd
Grafische kaart van ASUS 8800GTX naar ASUS 8800GTS
Keyboard van Logitech Internet Keyboard Pro. naar Logitech G11 Gaming Keyboard

• Quacka
  • Laatst online: 03-09-2020
ik heb niet alles gelezen, maar waar is je Vista-licentie?
Anders is het niet echt zinvol om een dx10-kaart te nemen.

En welke dx10-game ga je de komende tijd spelen? O-)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Je scherm is 350 bij Paradigit :)

• Kurios
  • Niet online
Bitage schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:06:
[...]

Ik schaf geen dure PC aan voor een Vista editie waar niet eens Aero op zit, en ik wil gewoon het beste wat mogelijk is (terecht of onterecht, zoals je waarschijnlijk zult denken..) wat Enterprise in dit geval dus inhoud

en kap nu aub met dat Vista geleuter...
akkoord, dan neem je Home premium.
http://winsupersite.com/showcase/winvista_editions.asp

ik betwijfel of je het verschil tussen deze versie en ultimate kan aangeven..:)

maargoed je moet het zelf weten. Ik heb mijn OS ook niet gekocht ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Kurios op 20-12-2006 20:12 ]

• Bitage
Kurios schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:10:
[...]

snap het dan: ik wil niet hetzelfde als mijn oma :+
Laten we het daar dan maar op houe
Bedank voor je oplettendheid m0nkey! ik ben niet van plan om bij nog meer winkels aparte dingen te gaan bestellen, maar dankzij jou heb ik ff naar de pricewatch gekeken en zag ik dat het scherm nu ook bij Salland hebben :D

[ Voor 28% gewijzigd door Bitage op 20-12-2006 20:21 ]

• Quacka
Kurios schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:10:
[...]

Tja premium heeft volgens mij alles wat je nodig hebt.

De videokaart die de TS neemt is alleen verstandig, als je ook gelijk Vista kan gebruiken met DX10. Anders zou ik het echt afraden.
Ik zou nooit afhankelijk zijn van de 'gratis' versies die vermoedelijk om de haveklap niet meer werken en nog belangrijker: waar je vermoedelijk geen updates voor kan downloaden, terwijl dit vaak een noodzaak is bij een nieuw besturingssysteem.
Ik zou dus echt die ± 100-150 euro uitgeven voor Vista premium, zodat je zeker weet dat je Vista kan gebruiken.

Ik zeg eerlijk dat ik zelf ook met een illegale versie draai, maar dat is dus van XP. Ik zou het komende jaar echt niet kiezen voor Vista Illegaal... Gewoonweg onverstandig.
Alleen doen als je het niet erg vind om elke maand opnieuw te installeren...

• Bitage
ik vrees dat we hier in NL toch meer moeten dokken voor Home Premium :(
nieuws: Prijzen Nederlandse Windows Vista 'waarschijnlijk' bekend
het zal nog wel even duren voor ik mijn PC koop, dus tot die tijd heb ik nog wel genoeg tijd om erover na te denken ;)

• Quacka
Bitage schreef op woensdag 20 december 2006 @ 22:30:
het zal nog wel even duren voor ik mijn PC koop, dus tot die tijd heb ik nog wel genoeg tijd om erover na te denken ;)
http://www.azerty.nl/prod...-vista-coupon-nl-oem.html

Hier komen dan dus nog administratiekn bij..

Je moet je wel informeren...

• BlackBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-01 23:30
Bitage schreef op woensdag 20 december 2006 @ 22:30:
hoe lang gaat het nog duren voordat je je PC gaat kopen?

Wat is dan de reden dat je nu al van alles hebt samengesteld? Daar zit niet echt een voordeel aan toch? Als er nu weer een paar maanden over heen gaan, moet je weer de helft veranderen. Je kan beter gewoon een beetje op de hoogte blijven wat er speelt in computerland en een week (of twee) voordat je je PC wilt gaan kopen de boel samenstellen. Anders helpt men je nou door de juiste onderdelen te kiezen die over een paar weken toch weer vervangen gaan worden door andere dingen. Dat is niet alleen zonde van je eigen tijd, maar ook van de rest.

• Kurios
  • Niet online
BlackBull schreef op donderdag 21 december 2006 @ 13:12:
[...]

hoe lang gaat het nog duren voordat je je PC gaat kopen?

Wat is dan de reden dat je nu al van alles hebt samengesteld? Daar zit niet echt een voordeel aan toch? Als er nu weer een paar maanden over heen gaan, moet je weer de helft veranderen. Je kan beter gewoon een beetje op de hoogte blijven wat er speelt in computerland en een week (of twee) voordat je je PC wilt gaan kopen de boel samenstellen. Anders helpt men je nou door de juiste onderdelen te kiezen die over een paar weken toch weer vervangen gaan worden door andere dingen. Dat is niet alleen zonde van je eigen tijd, maar ook van de rest.
15 oktober was hij al begonnen met dit topic. Als het nog wel even duurt, lijkt mij dat het pas ruim in 2007 gaat gebeuren. (lees feb 07)
Overigens is dat wel een goed idee, zeker ivm DX10 etcetc.
Misschien is het dan een idee om 2 weken vantevoren dit topic te heropenen, dan kan iedereen je met hartelust helpen met kiezen en uitzoeken.

Het begint nu nl een beetje "kijk eens wat ik wil/kan kopen" topic te worden :)

• Bitage
ik ben het met je eens, Kurios ;) zal als de tijd rijp is weer een update posten, tot dan: :w

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:20

Thandor

SilverStreak

Modbreak:Ik heb even wat replies met betrekking tot illegale zaken omtrent een operating system van Microsoft weggehaald. Gelieve on-topic gaan :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Xardasteo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
Hey Bitage, vet bakkie kerel. Alleen de kast is wat......zwart. Ik kan de Antec Nine Hundred alleen maar aanbevelen. UBER koeling en sfeervol blauw ;)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat sinds 21 december 2006 de TS wel een keus zal hebben gemaakt. :)

ARME AOW’er

• Kurios
  • Niet online
tja, je weet het niet... hij wou toch hulp bij het samenstellen he :)

• Bitage
*uche uche*

wat een stof hier zeg, pfoe :+

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Xardasteo schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 22:59:
Hey Bitage, vet bakkie kerel. Alleen de kast is wat......zwart. Ik kan de Antec Nine Hundred alleen maar aanbevelen. UBER koeling en sfeervol blauw ;)
niet echt een nuttige kick nee :P

Dicht dus

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.