Toon posts:

Gordijnen automatisch open.

Pagina: 1
Acties:
  • 7.208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
---

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2008 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan dus een pulse-knop onder je Snooze-knop monteren.
Die pulse word vervolgens naar de schakeling van het open-dicht-motortje gaat die voor het open en dicht gaan van je gordijn zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je drukt op de knop, waardoor motor gaat draaien

Gordijnen gaan dan open, en eindschakelaar verbreekt het, is hel simpel te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
...

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2008 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotta
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 12:54

Yotta

0110101001111010

Allereerst, wat voor gordijn heb je?
Een rolgordijn? Kan je mooi een stappenmotortje voor gebruiken. Lamellen / luxaflex? Kijk hier even.

Je kan het geheel schakelen met relais, maar ontkomt niet aan de elektronica.
Nu zeg je: "Helaas weinig verstand van elektronica etc, dus moet het makenlijk gemaakt worden."
Om even door je spelfouten heen te prikken, makkelijk is het echt niet :)

En relais moet je schakelen, bij bv 12 Volt. Deze voltage geef je wekker niet af als puls, je zal de puls moeten versterken. Dan krijg je nog je gordijn. Als deze open of dicht gaat moet er een maximum en minimum op zitten, anders blijft je gordijn open of dicht gaan. Snap je?

Ik hoop niet dat ik je idee verpest hebt, het is zeker te maken. Maar je moet er wel wat, misschien wel meer dan "wat", vanaf weten. :)

0110101001111010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
...

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2008 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:33
Met een transistor/fet/whateaver versterk je het signaal van de wekker, zodat het een startsignaal kan geven.
Voor het openen en sluiten van het gordijn, maak je gewoon 2 keer een start/stop schakeling met 2 relais (omhoog-relais en omlaag-relais), zorg ervoor dat de startknop gemaakt wordt door het wekkersignaal én de eindeloopschakelaar (als ie beneden is, kan het omlaag relais niet starten, en omgekeerd). Het stopsignaal (prioriteit stop) wordt gegeven door de betreffende eindeloopschakelaar.

Ik maak nog wel een schema, beetje geduld...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
K(op) is het relais dat het gordijn opent, K(neer) is het relais dat het gordijn sluit. Op en Neer zijn de eindeloopcontacten, alarm is het contact dat door het aflopen van de wekker wordt gecreëerd. Ik zie nu net dat ik mss beter bij K(neer) een apart knopje had gezet ipv alarm, maar dat kon je zelf wel bedenken hoop ik.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/naftebakje/StartStopRelais.gif
offtopic:
Ik heb in het middelbaar elektromechanica gevolgd, daarna graduaat (bachelor) elektronica. Maar dat maakt allemaal niet veel uit, je moet een vervolgopleiding kiezen die jij interessant vind.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-09 17:57
naftebakje schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 23:38:
K(op) is het relais dat het gordijn opent, K(neer) is het relais dat het gordijn sluit. Op en Neer zijn de eindeloopcontacten, alarm is het contact dat door het aflopen van de wekker wordt gecreëerd. Ik zie nu net dat ik mss beter bij K(neer) een apart knopje had gezet ipv alarm, maar dat kon je zelf wel bedenken hoop ik.
[afbeelding]
offtopic:
Ik heb in het middelbaar elektromechanica gevolgd, daarna graduaat (bachelor) elektronica. Maar dat maakt allemaal niet veel uit, je moet een vervolgopleiding kiezen die jij interessant vind.
Ik ben een noob op electronica gebied maar is het niet zo dat bij deze schakeling je een probleem hebt als het gordijn ergens halverwege staat? De eindkontakten zijn dan niet geschakeld en er kan dan dus ook geen stroom lopen... Of begrijp ik het schema niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Merijn70 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 23:52:
[...]Ik ben een noob op electronica gebied maar is het niet zo dat bij deze schakeling je een probleem hebt als het gordijn ergens halverwege staat? De eindkontakten zijn dan niet geschakeld en er kan dan dus ook geen stroom lopen... Of begrijp ik het schema niet?
Klopt helemaal, als het gordijn halverwege staat kan hij niet meer starten, dan moet je em eventjes op gang krijgen. Eenmaal gestart, blijft een van de relais ingeschakeld (door het overneemcontact K(neer) of K(op), dat zorgt ervoor dat eens het relais aangetrokken is, het ingeschakeld blijft tot het verbreekcontact (die bovenste schakelaar) opent), dus zolang de spanning niet uitvalt zal het gordijn nooit tussenin blijven hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 17-10-2006 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killswitch
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-08 11:19

killswitch

killswitch+switch= death switc

naftebakje schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 23:38:
[afbeelding]
offtopic:
volgens mij heb je een foutje gemaakt.

als ik met deze schakeling het relais wil bekrachtigen moet nammelijk en het alarm afgaan en moet de schakelaar boven "alarm" ingedrukt worden (ga er even vanuit dat die schakelaar bedoelt is om de gordijnen handmatig te openen en te sluiten).
voor een goed werkende schakeling zou die schakelaar paralel moeten staan aan "alarm" net als K(op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@killswitch: "Op en Neer zijn de eindeloopcontacten..."(uit mijn vorige post, ws verduidelijkt dit alles al), ze zijn getekend als ze niet ingedrukt zijn (gordijn ergens in het midden dus).
Als het gordijn neer is, is eindeloopcontact "Neer" ingedrukt, dan zal "alarm" bij inschakelen het relais K(op) activeren (tot het gordijn tegen eindeloopcontact "Op" zit). Door het normaal gesloten contact van de eindeloopschakelaar "Neer", kan het relais K(neer) niet gestart worden.
Het verhaal gaat evengoed op voor alles omgekeerd ("Neer" vervangen door "Op" en omgekeerd).
Als je wil mierenneuken, dan moet er ook nog een normaal gesloten contact van het ene relais bij het andere staan, zodat ze 100% zeker niet samen kunnen bekrachtigd zijn, en moet er nog een zekering bij, die zijn niet essentieel voor de werking.

@Roy Kusters: Je gebruikt een DC motor? Dan moet je met relais K(Op) de spanning zo op de motor zetten, dat hij het gordijn omhoog draait, met relais K(Neer) moet je de spanning net omgekeerd zetten, zodat het gordijn naar beneden draait. (beide relais gelijktijdig aan = kortsluiting, controleer of je voeding kortsluitvast/gezekerd is)
Hoe je het alarm omzet naar een relaiscontact, dat hangt af van het signaal dat naar de alarmluidspreker gaat. Iets als een optocoupler (een voor bij relais K(Op), misschien ook een voor relais K(neer), als je die ook met een alarm wil neer laten gaan, anders gebruik je voor K(neer) gewoon een knopje) zal voor jou waarschijnlijk het eenvoudigste zijn, en door de galvanische scheiding is het nog zo veilig. Ik neem aan dat je de weerstand voor de LED in de optocoupler zelf wel kan berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
Yotta schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 11:39:
Allereerst, wat voor gordijn heb je?
Een rolgordijn? Kan je mooi een stappenmotortje voor gebruiken. Lamellen / luxaflex? Kijk hier even.

Je kan het geheel schakelen met relais, maar ontkomt niet aan de elektronica.
Nu zeg je: "Helaas weinig verstand van elektronica etc, dus moet het makenlijk gemaakt worden."
Om even door je spelfouten heen te prikken, makkelijk is het echt niet :)
Een stappenmotor om je gordijn open te doen 8)7 8)7
Gewoon een DC motor met eindschakelaars is genoeg..of wil je je gordijnen ergens halvewege positioneren :+

Stappenmotoren zijn best lastig aan te sturen ook...

[ Voor 3% gewijzigd door Rey Nemaattori op 19-10-2006 14:34 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotta
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 12:54

Yotta

0110101001111010

Rey Nemaattori schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 14:33:
[...]
.... of wil je je gordijnen ergens halvewege positioneren :+
Stappenmotoren zijn best lastig aan te sturen ook...
Is dat zo gek, je rolgordijn half-open doen? :o
Wat de aansturing betref, het zal idd wat lastiger zijn dan een maak/verbreek contact. Dus?
Het mag toch wel wat moeite kosten om iets moois te bereiken O-)

0110101001111010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Yotta schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 17:18:
[...]Is dat zo gek, je rolgordijn half-open doen? :o
Wat de aansturing betref, het zal idd wat lastiger zijn dan een maak/verbreek contact. Dus?
Het mag toch wel wat moeite kosten om iets moois te bereiken O-)
Laat ons het houden op wat TS aankan, stappenmotoren zijn totaal uit zijn range, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Silent Gliss Autoglide
For example, you can open the curtains using the timer but close them when it becomes dark, or open at dawn and close at the same time every day. As with the Dawn and Dusk track, the light sensor can be adjusted to suit different light intensities.
Opgelost :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
......

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2008 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
"Op ??" en "Neer ??" zijn maakcontacten van dezelfde eindeloopcontacten verbreek erboven.
Bij de relais zit je goed, die ?? mag je wegdoen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
......

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2008 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Die 2 dingen waar ik "neer" bij heb gezet, zijn van hetzelfde eindeloopcontact. Als het gordijn neer is, zal die "neer" boven links openen, en die "neer" midden rechts sluiten.
Om dat schema te maken moeten je relais 3 maakcontacten hebben, 2 om de motor aan te sturen, en eentje voor dat overnamecontact (zo noemt men dat contact van het relais zelf bij start-stopschakelingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
......

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2008 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
......

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2008 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
......

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2008 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Dat "wekker" contact is een transistor of reedrelaisje of optocoupler ofzo, die door het alarm van de wekker aangestuurd wordt. Aangezien je geen specificatie's weet of geeft van dat alarm, kunnen we niet echt een voorstel doen.
Alhoewel, het schema "alles etende led" van circuitsonline, waarbij je ipv de led het ledje in een optocoupler zet, zal waarschijnlijk gewoon werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

fffffffff
effe stof eraf blazen

ik heb enkele maanden geleden op het internet een motor gezien voor rolgordijnen (ik geloof RF Z-wave ook nog) waarbij je de ketting als het ware om een wieltje haakte. Zo kun je toch ook nog met de hand blijven bedienen.

NERGENS meer te vinden :(

Weet iemand welke ik bedoel?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 17:21

An 11 is a 10 that swallows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

*D

thanks
(beetje laat)

Alleen is deze X10 ipv z-wave.
maar misschien om te vormen

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 28-02-2010 20:42 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 17:21
Dit is blijkbaar alleen de losse motor-module, volgens de website:
Steek de voeding* in een X10 Apparaatmodule of een X10 gestuurd stopkontakt. Op die manier kan u uw gordijnen openen en sluiten met een kompatibele wandschakelaar, timer, Afstandsbediening en uw PC.
Een X10-gestuurd stopkontakt schakelt alleen maar 220V aan of uit, dus die zou je ook door een z-wave variant kunnen vervangen.

An 11 is a 10 that swallows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de gordijnen elektrisch open en dicht is wel vet.
ik heb het op mijn kamer gemaakt ( gewoon van een bestuurbaar autotje )
de vooruit van de auto is voor de gordijnen open en achteruit voor dicht
en de luxaflex kan ook op en neer door zeg maar het stuur knuppeltje

veel zul je wel neit aan mijn uitleg hebben,maar 1 ding weet ik wel je moet niet alleen naar de elektriciteit kijken, maar ook hoe je de gordijn aan trekt want het daar ben je wel ff mee aan het kloten tot dat je m goed dicht krijgt en open. ik heb het gedaan met touw zie je niet en werkt goed.

als je misschien interesse hebt kan ik wel een filmpje sturen en foto’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-10 19:18

Stoney3K

Flatsehats!

paQ schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 21:56:
Zo kun je toch ook nog met de hand blijven bedienen.

NERGENS meer te vinden :(

Weet iemand welke ik bedoel?
Met de hand bedienen kun je ook als je de boel met een stappenmotor aanstuurt. Als je de motor niet bekrachtigt loopt ie gewoon vrij en kun je de ketting gewoon op en neer trekken.

Een kettingwieltje maken is trouwens toch niet zo heel moeilijk? Sloop zo'n ding voor mijn part uit een donor-rolgordijn, en pak een standaard print om motortjes aan te sturen. Job done :)
veel zul je wel neit aan mijn uitleg hebben,maar 1 ding weet ik wel je moet niet alleen naar de elektriciteit kijken, maar ook hoe je de gordijn aan trekt want het daar ben je wel ff mee aan het kloten tot dat je m goed dicht krijgt en open. ik heb het gedaan met touw zie je niet en werkt goed.
De mechanica verschilt per gordijn en railset. Mijn gordijnen lopen gewoon over een stalen roede (in het volle zicht), dus als ik die wil automatiseren moet ik iets verzinnen waardoor de hele boel netjes soepel loopt, en het toch niet in het zicht hangt. Een staalkabel door de gordijn-ringen heen heb ik al aan gedacht, maar dan is nog even de uitdaging om dat netjes weg te werken.

[ Voor 37% gewijzigd door Stoney3K op 01-03-2010 23:28 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1