Een tijdje terug ben ik verhuist naar een ander (studenten) appartementje. Dit keer heb ik beschikking over een aparte slaapkamer. Genoeg plaats dus om ook hier wat leuke dingen in te bouwen. Ik ben dus meteen begonnen met wat schetsen en tekeningen. Het heeft voornamelijk allemaal te maken met de verlichting van de slaapkamer (en voor wie mij kent de bediening ervan
)
Wat ik heb gemaakt is een paneeltje dat op de houten ombouw van het bed zit. Hierop bevinden zich 3 knopjes en een blauw 2x16 LCD schermpje. Doormiddel van een simpel menu kun je diverse items selecteren.
De volgende “dingen” kun je ermee besturen:
- Hoofdverlichting (100W)
- Staande lamp verlichting (300W dimbaar)
- Staande lamp leeslampje (40W)
- Halogeenspots op rail (3 stuks 20W dimbaar via faseaansnijding)
- Elektronische kaarsjes (2 stuks)
- Groene LED’s (6 stuks dimbaar via PWM)
- Rode TL buis
- Luxaflex (open/dicht)
- Sterrenhemel (nog niet klaar)
Verder zitten er nog diverse functies op zoals: timers, wekker, random, extra opties voor eventuele latere uitbreidingen. Als ik ga slapen kan ik dus precies instellen hoe lang ik nog plezier wil hebben van bijvoorbeeld de kaarsjes voordat ze automatisch uit gaan. Ook kun je instellen hoeveel bepaalde lampen gedimd moeten blijven. De blauwe backlight van het LCD gaat automatisch uit als er 4 seconden niet op een toets wordt gedrukt.
De tekening waarop ik alles gebaseerd heb:

De 2 schema’s voor de faseaansnijding:
http://members.home.nl/at...ase_detect%20(Medium).jpg
http://members.home.nl/at...e_aanstuur%20(Medium).jpg
(deze wordt gerealiseerd doormiddel van een PIC16F628 microcontroller).
Foto van de print: (al achter de bedombouw gemonteerd)

Foto van de voeding: (ook achter het bed)

De koeling voor de faseaansnijding v/d halogeenspots:

De groene LED's in de vloer verwerkt:

Doormiddel van 5mm LEDhouders zitten de LED's in het parket.
Het “Bedroom Control Panel” zelf:

Over 3 minuten gaan alle (dimmend) uit…
Enkele foto’s van de kamer in z’n geheel:
Bed:
In het midden kun je het paneeltje zien zitten. De rest heb ik zo goed mogelijk proberen weg te werken.
Bed:

De backlight van het LCD schermpje en de rode TL achter de verwarming zijn goed te zien.
Kamer:

De groene LED’s in de vloer en de dimbare halogeenspots zijn hierop te zien.
Kamer:

Nog eens de groene vloer LED's en de rode verwarming verlichting.
Nog 2 totaalshots van de slaapkamer:

Jahaaa die kleine k*t TV wordt binnenkort vervangen door een LCD HDTV (zodat ik eindelijk kan Xbox360'en vanuit bed)
Het open en dicht maken van de luxaflex is nog niet helemaal geregeld. De aansturing van het geheel is wel al klaar, alleen de aandrijfmotor zit nog niet op z'n plek. Ik ga hiervoor een goedkope accu-schroevendraaier gebruiken:

Deze heeft een 10mm dopje erop zitten wat precies op de bedieningstang van de luxaflex past
En last but not least: 3 filmpjes van de hele zooi:
3 halogeenspots dimmen uit, verwarming verlichting uit en vloer LED's dimmen uit: KLIK
Control Panel bediening: KLIK
Luxaflex open/dicht doormiddel van accu-schroevendraaier: KLIK
What do we think of it?
Wat ik heb gemaakt is een paneeltje dat op de houten ombouw van het bed zit. Hierop bevinden zich 3 knopjes en een blauw 2x16 LCD schermpje. Doormiddel van een simpel menu kun je diverse items selecteren.
De volgende “dingen” kun je ermee besturen:
- Hoofdverlichting (100W)
- Staande lamp verlichting (300W dimbaar)
- Staande lamp leeslampje (40W)
- Halogeenspots op rail (3 stuks 20W dimbaar via faseaansnijding)
- Elektronische kaarsjes (2 stuks)
- Groene LED’s (6 stuks dimbaar via PWM)
- Rode TL buis
- Luxaflex (open/dicht)
- Sterrenhemel (nog niet klaar)
Verder zitten er nog diverse functies op zoals: timers, wekker, random, extra opties voor eventuele latere uitbreidingen. Als ik ga slapen kan ik dus precies instellen hoe lang ik nog plezier wil hebben van bijvoorbeeld de kaarsjes voordat ze automatisch uit gaan. Ook kun je instellen hoeveel bepaalde lampen gedimd moeten blijven. De blauwe backlight van het LCD gaat automatisch uit als er 4 seconden niet op een toets wordt gedrukt.
De tekening waarop ik alles gebaseerd heb:

De 2 schema’s voor de faseaansnijding:
http://members.home.nl/at...ase_detect%20(Medium).jpg
http://members.home.nl/at...e_aanstuur%20(Medium).jpg
(deze wordt gerealiseerd doormiddel van een PIC16F628 microcontroller).
Foto van de print: (al achter de bedombouw gemonteerd)

Foto van de voeding: (ook achter het bed)

De koeling voor de faseaansnijding v/d halogeenspots:

De groene LED's in de vloer verwerkt:

Doormiddel van 5mm LEDhouders zitten de LED's in het parket.
Het “Bedroom Control Panel” zelf:

Over 3 minuten gaan alle (dimmend) uit…
Enkele foto’s van de kamer in z’n geheel:
Bed:

In het midden kun je het paneeltje zien zitten. De rest heb ik zo goed mogelijk proberen weg te werken.
Bed:

De backlight van het LCD schermpje en de rode TL achter de verwarming zijn goed te zien.
Kamer:

De groene LED’s in de vloer en de dimbare halogeenspots zijn hierop te zien.
Kamer:

Nog eens de groene vloer LED's en de rode verwarming verlichting.
Nog 2 totaalshots van de slaapkamer:

Jahaaa die kleine k*t TV wordt binnenkort vervangen door een LCD HDTV (zodat ik eindelijk kan Xbox360'en vanuit bed)
Het open en dicht maken van de luxaflex is nog niet helemaal geregeld. De aansturing van het geheel is wel al klaar, alleen de aandrijfmotor zit nog niet op z'n plek. Ik ga hiervoor een goedkope accu-schroevendraaier gebruiken:

Deze heeft een 10mm dopje erop zitten wat precies op de bedieningstang van de luxaflex past
En last but not least: 3 filmpjes van de hele zooi:
3 halogeenspots dimmen uit, verwarming verlichting uit en vloer LED's dimmen uit: KLIK
Control Panel bediening: KLIK
Luxaflex open/dicht doormiddel van accu-schroevendraaier: KLIK
What do we think of it?