gegevens oude HDD exact copieren naar nieuwe HDD?

Pagina: 1
Acties:
  • 453 views sinds 30-01-2008

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-05-2025
Hallo,

Ik heb in het verleden eens een 4Gig HDD gebruikt voor het installeren van WinXP op een machine die ik niet veel gebruikte.
Omdat ik die PC tegenwoordig steeds meer ga gebruiken raak ik al snel door mijn opslagcapaciteit heen.
Kan ik deze HDD vervangen voor een 20Gig waarbij ik alle gegevens exact overzet van de oude 4Gig naar de nieuwe 20Gig?
Ik heb me laten vertellen dat Norton Ghost zoiets kan.
Ik heb het in het verleden eens gedaan met Win98se. Ik gebruikte daarvoor een Diskette met een programmaatje dat alles copieerde. (Xcopypro?)
Maar dit is het XP tijdperk en ik weet niet hoe ik dit nu het beste en het veiligste kan aanpakken.

Any Ideas?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:05
xcopy zal alleen bestanden kopieeren. Een pakketje als Ghost of Trueimage kopieert de hele harddisk, sector voor sector. Incl de mbr enz.

Je kan met ghost dus prima van 4 naar 20Gb "upgraden" zonder dataverlies (met 16Gb ruimte winst).

Zorg wel voor een backup, als het fout gaat (crash, stroomuitval) dan is het meestal ook echt fout ;)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Toen ik van een PATA naar een SATA schijf ging heb ik dit met Norton Ghost gedaan. Het werkt echt perfect met dat programma. Je kan het gewoon in Windows doen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Iets zegt me dat je niet de moeite hebt genomen de FAQ te lezen.

ARME AOW’er

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:04
PilatuS schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 13:42:
Toen ik van een PATA naar een SATA schijf ging heb ik dit met Norton Ghost gedaan. Het werkt echt perfect met dat programma. Je kan het gewoon in Windows doen.
Dat laatste zou ik niet doen. De laatste keer dat ik een Ghost versie die vanuit windows wilde gaan rebooten naar de 'ghost-omgeving' in handen had werd er aan het begin van je schijf een virtuele partitie gemaakt waarvan ghost vervolgens gestart wordt. En dat heb ik dus al meerdere keren fout zien gaan. :X

Ghost is prima geschikt voor dit soort acties, maar ik zou het persoonlijk lekker van diskette of cd booten. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-02 18:55
Waarom steek je gewoon de nieuwe harde schijf er niet bij en houd je de oude?
Dan hou je XP op de oude, dus alleen XP. En de rest zet je op de nieuwe.

• Xander
Lullebakman schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 13:47:
Iets zegt me dat de 20GB schijf ook een stukje sneller zal zijn dan die 4GB schijf. En dat kan voor je OS ook leuk zijn. ;)

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
dat lijkt me dus niet zo'n goed idee. Een 4 gb hdd is altijd supertraag in vergelijking met een nieuwe die waarschijnlijk minimaal 80 gb is. Met windows op een 80 gb hdd start zo'n systeem veeel sneller op.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Xander schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 13:45:
[...]

Dat laatste zou ik niet doen. De laatste keer dat ik een Ghost versie die vanuit windows wilde gaan rebooten naar de 'ghost-omgeving' in handen had werd er aan het begin van je schijf een virtuele partitie gemaakt waarvan ghost vervolgens gestart wordt. En dat heb ik dus al meerdere keren fout zien gaan. :X

Ghost is prima geschikt voor dit soort acties, maar ik zou het persoonlijk lekker van diskette of cd booten. :)
Ik heb dat inderdaad 1x gedaan en daarna nooit meer :/ Dat ze die functie in het pakket hebben gestopt dat zoveel installaties om zeep helpt is echt wonderbaarlijk :( Gewoon opstarten van cd of diskette en dan ghost draaien, een stuk veiliger.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• PilatuS
  • Niet online
Xander schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 13:45:
[...]

Bij mij ging het prima met 9.0. Gewoon wachten tot ie alles over gezet had en toen de PATA er uit en toen starte ie gewoon op van de SATA. Als het niet goed was gegaan maakte dat opzich niet uit omdat alles nog gewoon op de PATA stond.

Edit: Als ik het zo lees is het via CD of diskette doen toch beter :P

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 15-10-2006 13:53 ]

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-05-2025
Nee dat is nou net het punt.
Ik heb een 160Gig in mijn systeem als D,E en F schijf.
Ik heb een bracket voor mijn besturingssystemen. Één met C-Win98SE en één met WinXPpro.

-Win98SE is 10 Gig omdat ik daar nog steeds veel mee werk.
-WinXP op 4Gig had ik alleen omdat mijn Autocat daar alleen maar op kon draaien. Naast een 3D game en wat randapplicaties als Virusscanner etc.

Omdat ik de laatste tijd steeds vaker tegen XPpro gerelateerde zaken aanloop, heb ik de w98SE bracket er weinig meer inzitten. (ik moet er ook aan geloven en toch de overstap naar XP maar definitief maken. :))

OK Ghost dus...
Waar installeer ik dat op? Gewoon op mijn bestaande 4Gig?
En in dat geval... Hoe groot is het? Ik kreeg gisteren al alarmbellen omdat de schijf op 150MB na vol was :) :P
(Ik heb nu een Gig teruggewonnen door mijn 3D game eraf te knikkeren.)

[Edit] Nog even wat beter gelezen.
dus booten vanuit een Ghost CDrom...
En dan copieren naar de nieuwe HD die daar op dat moment al in zit? (ik zou mijn 160Gig los kunnen halen natuurlijk)

[ Voor 7% gewijzigd door Fantomaz op 15-10-2006 14:11 ]

• PilatuS
  • Niet online
Je kan met een Ghost CD gewoon booten en op die manier de boel omzetten. Hoef je verder niets op je schijf te installeren.

• Xander
PilatuS schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 13:53:
[...]

Bij mij ging het prima met 9.0. Gewoon wachten tot ie alles over gezet had en toen de PATA er uit en toen starte ie gewoon op van de SATA. Als het niet goed was gegaan maakte dat opzich niet uit omdat alles nog gewoon op de PATA stond.
Dat mag je inderdad hopen, omdat Ghost bij deze manier van opstarten dus wijzigingen aan gaat brengen in de partitietabel van (waarschijnlijk) die PATA-disk. :/

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Intussen zijn hier al wel wat tips langsgekomen waar je vast en zeker mee aan de slag kan. Norton Ghost is een erg mooi programma voor dit werk. Ik raad je wel aan voortaan iets meer zelfonderzoek te doen bij het openen van een topic. [search=harddisk kopieren] levert namelijk wel veel bruikbare topics op. ;) (Harddisk 1 op 1 kopieren inclusief XP b.v.)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.