Vervelend piepgeluid uit pc... waar komt het van?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.302 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smason
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 15:36
Sinds ongeveer een maand produceert 'mijn pc' een vervelend hoog piepgeluid in sommige gevallen:

1) Tijdens opstarten 3DMark0x, en tijdens 3D scènes. Niet tijdens de laadschermen.
2) Rechtermuisknop klikken op bureaublad.
3) Games af en toe, maar vooral tijdens 'laadtijden'.
4) ...

Ik heb geprobeerd het geluid te localiseren. Eerst ging het niet bepaald goed om te horen waar het geluid vandaan kwam, maar met behulp van een pvc-buisje kon ik de positie vanwaar het geluid kwam beter bepalen.

Het geluid komt iig rond de streek CPU - VGA - RAM - PSU.

Boxen/monitor zijn het alvast niét. HDD's zitten niet in de buurt vanwaar het geluid komt.

De conclusie van mij onderzoek wees uit dat het geluid uit de PSU kwam.

Zogezegd zo gedaan: Corsair HX520W ter vervanging van een Antec NEO HE 430W, waar trouwens al meer problemen van gemeld zijn (oudere revisies).

Ik zet mij pc terug aan, effe testen of er geen geluiden meer zijn... en jawel hoor, het irritante gepiep is er nog steeds!!

De PSU kunnen we aldus elimineren van de lijst *ahum* ;)

De CPU & geheugen lijken mij onwaarschijnlijk aangezien daar geen onderdelen op zitten die lawaai kúnnen maken? Een condensator op het moederbord misschien? De videokaart?

Natuurlijk kan ik alles effe vervangen en stukken wisselen etc maar ik ben nu niet meteen een persoon die van elk onderdeel een dubbel heeft liggen (een PSU nu wel maar kom :p).

CPU & geheugen zijn overklokt: terugklokken, andere frequentie etc heeft allemaal geen effect. VGA draait stock, en heeft altijd stock gedraaid.

Specs:

Antec P150
Corsair HX520W
MSI K8N SLI Platinum
AMD Athlon 64 X2 4200+ @ 2.5GHz + Zalman 9500AM2
G.Skill 2GB 'HZ' @ DDR500
Sapphire X1800XT ViVo + AC Accelero X2
Western Digital WD2500KS Sata300
Maxtor 120GB Sata150
...

Voordat mijn vrienden hun pc uit elkaar gaan halen om mij uit de miserie te helpen: heeft iemand een theorie/idee wat het zou kunnen zijn? Ervaringen met zo'n gevallen?

Bij voorbaat dank. Ik hoop dat ik alle nuttige informatie in deze post heb staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-06 13:31
Mijn eerste gedachte is dat je VGA tijdens 3d scenes, spellen en 3dMark warmer wordt en dat die fan dan misschien harder gaat draaien op je VGA ? Ik heb verder geen verstand van ati kaarten en of die fans op 'n lagere RPM gaan draaien als de kaart kouder is maar goed.. Dat is het eerste wat ik dacht toen ik die punten aan t begin van je post had gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zijn het hoge piepjes? Of is het een constante hoge toon?
In het laatste geval is het zeer waarschijnlijk een fan je fans (als je zeker weet dat het de HD niet is)
Wat je kan doen is de fans met perslucht schoonspuiten, en wat teflon op het asje spuiten. Dan zou ie weer goed moeten lopen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 23:04
Ik denk dat je gok erg goed is, het zal een van de condensatoren zijn. Misschien vanwege het overklokken? Kijk eens of er condensatoren bol staan.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-05 03:32
marquis schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 01:07:
Ik denk dat je gok erg goed is, het zal een van de condensatoren zijn. Misschien vanwege het overklokken? Kijk eens of er condensatoren bol staan.
Condesatoren die lawaai maken? Denk dan toch eerder de spoelen op je moederbord dan condesatoren die piepen... Bij (smoor)spoelen spuiten ze normaal dempingsmateriaal tussen, zodat deze minder kans hebben op piepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Ik hoef niet eens je hele startpost te lezen om te concluderen dat het de videokaart is. Het piepende/sissende geluid bij scrollen en 3Dmark heb ik ook. Dat had ik met mijn goede oude FX5950Ultra, met mijn X800Pro en nu weer met mijn X1900XT Crossfire setup.

Dat sissen kan er soms behoorlijk hard aan toe gaan, maar ik zou me er geen zorgen om maken.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

smason schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 00:43:
Sinds ongeveer een maand produceert 'mijn pc' een vervelend hoog piepgeluid in sommige gevallen:

1) Tijdens opstarten 3DMark0x, en tijdens 3D scènes. Niet tijdens de laadschermen.
2) Rechtermuisknop klikken op bureaublad.
3) Games af en toe, maar vooral tijdens 'laadtijden'.
4) ...

Ik heb geprobeerd het geluid te localiseren. Eerst ging het niet bepaald goed om te horen waar het geluid vandaan kwam, maar met behulp van een pvc-buisje kon ik de positie vanwaar het geluid kwam beter bepalen.

Het geluid komt iig rond de streek CPU - VGA - RAM - PSU.

Boxen/monitor zijn het alvast niét. HDD's zitten niet in de buurt vanwaar het geluid komt.

De conclusie van mij onderzoek wees uit dat het geluid uit de PSU kwam.

Zogezegd zo gedaan: Corsair HX520W ter vervanging van een Antec NEO HE 430W, waar trouwens al meer problemen van gemeld zijn (oudere revisies).

Ik zet mij pc terug aan, effe testen of er geen geluiden meer zijn... en jawel hoor, het irritante gepiep is er nog steeds!!

De PSU kunnen we aldus elimineren van de lijst *ahum* ;)

De CPU & geheugen lijken mij onwaarschijnlijk aangezien daar geen onderdelen op zitten die lawaai kúnnen maken? Een condensator op het moederbord misschien? De videokaart?

Natuurlijk kan ik alles effe vervangen en stukken wisselen etc maar ik ben nu niet meteen een persoon die van elk onderdeel een dubbel heeft liggen (een PSU nu wel maar kom :p).

CPU & geheugen zijn overklokt: terugklokken, andere frequentie etc heeft allemaal geen effect. VGA draait stock, en heeft altijd stock gedraaid.

Specs:

Antec P150
Corsair HX520W
MSI K8N SLI Platinum
AMD Athlon 64 X2 4200+ @ 2.5GHz + Zalman 9500AM2
G.Skill 2GB 'HZ' @ DDR500
Sapphire X1800XT ViVo + AC Accelero X2
Western Digital WD2500KS Sata300
Maxtor 120GB Sata150
...

Voordat mijn vrienden hun pc uit elkaar gaan halen om mij uit de miserie te helpen: heeft iemand een theorie/idee wat het zou kunnen zijn? Ervaringen met zo'n gevallen?

Bij voorbaat dank. Ik hoop dat ik alle nuttige informatie in deze post heb staan...
Ik gebruik zelf ook naar alle tevredenheid een AMD-ATi combinatie en ik heb ook last dat de PC zo af en toe gaat piepen. Vooral een paar keer tijdens de boot.
Volgens mij kan dit absoluut geen kwaad op de korte/lange termijn.

Waar ik zat aan te denken is dat de X2 van jou en de 3800+ Venice van mij een agressieve geheugencontroller heeft. Piepjes kunnen van het geheugen komen waarvan de resonantie door een "zwakker" onderdeel wordt omgezet in geluid (meetrillen).

De resonantie zoals het eigenlijk heet kan ook komen door een spoel die wat loszit. Dit kan weinig kwaad dan dat op ten duur het tinner los kan gaan laten, maar dan praat ik heel ver vooruit. De piep heeft een dusdanig laag vermogen (mW/m2) dat het tinner hier amper onder lijdt.

Het is hooguit irritant en als je precies wilt weten waar het vandaan komt heb je een recht rietje nodig. De ene kant aan je oor en de andere kant afspeurend naar de bron :)

PS: Ik heb het al maanden en mijn PC loopt nog steeds überstabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:20

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

_Silencer schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 08:31:
[...]

Condesatoren die lawaai maken? Denk dan toch eerder de spoelen op je moederbord dan condesatoren die piepen... Bij (smoor)spoelen spuiten ze normaal dempingsmateriaal tussen, zodat deze minder kans hebben op piepen.
Ik denk ook dat het de spoelen zijn die piepen. Dat komt namelijk wel vaker voor en het is te verhelpen door een druppel lijm op de spoelen te doen.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01 16:57
grafische kaart....Doet mijn 5900ultra ook.
Soms zelfs tijdens scrollen met muis.
Is normaal en kan geen kwaad.

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paddixx schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 08:45:
[...]

Ik denk ook dat het de spoelen zijn die piepen. Dat komt namelijk wel vaker voor en het is te verhelpen door een druppel lijm op de spoelen te doen.
Je zult ze eerst moeten opsporen. Met lijm zou ik voorzichtig zijn omdat hier bijtende middelen in kunnen zitten. Het beste is dan nog siliconenkit waarvan je een druppeltje onder en tussen de spoel wegmaakt.

Persoonlijk erger ik me niet aan de piep van mijn PC. Het is wel zo zacht dat ik goed moet opletten wil ik het horen en dat komt door de toonhoogte die soms rond de 15 KHz kan liggen. ik ben al wat ouder en daarom zijn de hele hoge tonen bij mij al versleten en hoor ik de piep zacht terwijl de decibelmeter 45 db aangeeft.

Als jij eens wist hoe een PC letterlijk zit te krijsen op de interne frequentie dan zou je gek worden, maar wij horen maar tot uiterlijk 20 KHz.

Wat jij dus moet doen is het opsporen van de spoel of het rietje tussen je geheugenbanken zetten.
Ik geloof niet dat je PC op springen staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smason
Thnx for the replies in ieder geval.

Het is niet zo dat ik denk dat mijn pc het gaat begeven, maar ik vind het gewoon een 'ambetant' geluid.

Even verder gaan op de replies:

* Een fan (3-tal papst fans) is het zeker niet, het scherpe geluid is van korte duur, en is duidelijk 'linkbaar' aan een gebeurtenis 'op scherm'.
* Condensatoren heb ik allemaal nagekeken (en beluisterd) of er geen los zitten, gecontroleerd op zichtbare schade etc.. maar ik zie geen abnormale dingen.
* De pc is ongeveer een 4-tal maanden oud. De geluiden zijn er pas sinds een maand. Waarom nu pas ineens?

Ik denk dat ik mij moet vasthouden aan de VGA en het geheugen. Zal proberen het geheugen toch maar wat lager te klokken, of eventueel één geheugen-module eruithalen.

I'll keep you informed.

Eerst ff eens een rietje zoeken dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:22
VGA heb ik hier ook last van in 3d weergave. heel irritant is dat had ik al bij aankoop maar mocht hem niet omruilen :(.

btw in games zoals SOF2 moet je even je maxfps op 40 zetten voor de gein dan is die piep ook weg

[ Voor 29% gewijzigd door SmoothTweaker op 15-10-2006 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191300

100% jou Grafische kaart, hier het zelfde "probleem" met laadtijden, die hoge rare pieptoon... Heb het nu al zo lang, ben er niet gevoeling meer voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SmoothTweaker schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 15:01:
VGA heb ik hier ook last van in 3d weergave. heel irritant is dat had ik al bij aankoop maar mocht hem niet omruilen :(.

btw in games zoals SOF2 moet je even je maxfps op 40 zetten voor de gein dan is die piep ook weg
Slechte zaak :/

Als de piep over de 50 db/a heenkomt is het dermate hinderlijk dat werken met de kaart in kwestie onmogelijk is geworden omdat je dan letterlijk gek gaat worden. Ik zou toch maar terdege aan de winkel vragen welke waardes zij hanteren en als ze er geen antwoord op weten heb je waarschijnlijk te maken met iemand die je staat te bedonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:40

Thandor

SilverStreak

Je bent niet de eerste met last van piepende / sissende onderdelen in een PC.Het vrijwel altijd de zijn spoelen. Zie onderstaande afbeelding.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/57453a3310726c947392c2251011da75/thumb.jpg
ASUS GeForce FX 5200 'Spoel'

Deze spoelen komen op veel hardwareonderdelen voor en hebben de neiging om heel snel te gaan trillen (hoge frequentie) waardoor de hoge pieptoon onstaat. Hoe snel een condensator gaat piepen hangt af van een aantal factoren:
  • [ul]
  • Kwaliteit voeding (juiste voltages)
  • Temperaturen
  • Bij gebruik van onderdelen die veel energie verbruiken meer kans op pieptonen
  • Lage kwaliteit spoelen
  • [/ul]
Lokaliseer de spoel. Heb je moeite met het vinden van de juiste spoel dan zou je de piep kunnen 'opwekken' en vervolgens stelselmatig de spoelen aanraken (danwel lichtelijk erin knijpen) totdat de pieptoon minder wordt of weg gaat. In dat laatste geval is de kans groot dat je de piepende spoel gevonden hebt :)

Nu zijn er een aantal mogelijkheden om dit op te lossen:
  • [ul]
  • Andere kaart nemen (Ietwat radicaal; mogelijk weer kans op problemen)
  • De spoelen vastlijmen met een lijmpistool. (Drup lijm erop)
  • Krimpkous om de spoel heen maken.
  • [/ul]
Dat laatste wordt overigens fabrieksaf gedaan door een aantal fabrikanten. Op de Club3D VolariDUO V8 Ultra zien we bv. het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fb17ed62aed040ebdf0581aacd4bf968/thumb.jpg

Een krimpkous om de spoelen :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

smason schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 11:47:
Thnx for the replies in ieder geval.

Het is niet zo dat ik denk dat mijn pc het gaat begeven, maar ik vind het gewoon een 'ambetant' geluid.

Even verder gaan op de replies:

* Een fan (3-tal papst fans) is het zeker niet, het scherpe geluid is van korte duur, en is duidelijk 'linkbaar' aan een gebeurtenis 'op scherm'.
* Condensatoren heb ik allemaal nagekeken (en beluisterd) of er geen los zitten, gecontroleerd op zichtbare schade etc.. maar ik zie geen abnormale dingen.
* De pc is ongeveer een 4-tal maanden oud. De geluiden zijn er pas sinds een maand. Waarom nu pas ineens?

Ik denk dat ik mij moet vasthouden aan de VGA en het geheugen. Zal proberen het geheugen toch maar wat lager te klokken, of eventueel één geheugen-module eruithalen.

I'll keep you informed.

Eerst ff eens een rietje zoeken dan ;)
Dan heb je hetzelfde als ik, maar bij mij komt het van het geheugen. Nu ik er 2 bankjes heb uitgehaald om te testen is het ook helemaal over. Ik denk dat het bij mij een overbelaste geheugenbank was of mijn voeding die het nog op het randje trok met 11,1 volt op de 12v lijn :/

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 20-10-2006 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smason
@ Thandor:

Thnx, zal ik dat even proberen met die spoelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecoolsniper
  • Laatst online: 00:01

icecoolsniper

never run from a sniper!

ik heb ongeveer hetzelfde en bij mij is het de vga kaart. Ik heb het vooral erg tijdens hoofdmenu's, laden van het spel en tijdens het gamen zelf. Het vreemde is dat het in 3dmark niet is, maar in atitool wel.

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRubz
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij mij is het ook de VGA-kaart en wel als de pc in slaapstand staat of uit, met de stroom er nog op aan. De piep wordt luider als ik de monitor aan laat staan. Ik heb het betreffende onderdeel exact kunnen localiseren.

Dit is mijn kaart:
Afbeeldingslocatie: http://www.ultraprice.by/image/tovar/asusn6600td/asusn6600td_1.jpg
De piep komt uit het ronde zwarte cilindertje met een gat er in, rechts naast de molex.

Het lijkt wel op een soort klein luidsprekertje, maar ik kan niet indenken wat de functie er van is :?
Het is behoorlijk irritant in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecoolsniper
  • Laatst online: 00:01

icecoolsniper

never run from a sniper!

Dat is ook een luidsprekertje. Ik zou de kabel van je voeding aandrukken die in die molex zit. Mijn oude 6800GT ging ook piepen als de stroom niet goed aangedruk zat.

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01 16:57
idd. als je graka te weinig stroom krijgt,zal dat speakertje gaan piepen,vaak krijg je ook een waarschuwing in windows van je driver.
Het is bij een pc uiterst belangrijk dat je een goede en stabiele voeding hebt.
Vaak wordt hier op bespaard en krijg je veel bijgeluiden,
maar soms is het de hardware zelf die niet 100% is
en dan kun je zo'n spoeltje het beste vastlijmen.(niet geleidende lijm)
succes

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooW
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-10-2024
Dat kan dus je voltregelaar zijn op je videokaart. Ik had het ook bij mijn oude 6800LE die deed dat standaart ook.

Evenals kunnen moederborden ook zo'n gelijd maken. het is helemaal niet erg en je hardware gaat er ook niet kapot van. het is wel heel iriterend! want het klinkt niet lekker in de oren.

Bron waarvan ik heb gehoord dat het niet schadelijk is voor je hardware ook op lange termijn. gelezen een keer op andere forrums en een mailtje van asus terug gekregen. nadat ik ze er over had gemailt.

Als je even goed zoekt dan kan je did in andere forrums ook terug vinden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
sorry voor de kick maar:

Ik heb ook een piep geluid en het komt uit de voeding, vooral als er veel load is van de PC (bijvoorbeeld met een memtest, een zware game, zelfs met het slepen van een venster)
Ik had dit van tevoren al uitgebreid getest en beluisterd waar het vandaan komt, en het is duidelijk bij een spoel in de voeding.

Ik heb toen (een behoorlijk tijd geleden) de voeding als RMA gestuurd
Het is een OCZ 520 watt, en het RMA moest via de fabriek gaan omdat de reseller er mee gestopt was. Maar de voeding die ik opnieuw heb gekregen heeft exact hetzelfde, toen heb ik het er maar bij gelaten.
Dit is trouwens mn 4e OCZ 520 omdat de eerste 2 gelijk opbliezen bij het aanschakelen. Fabricage fout, veel europese modellen stonden nog op 110 volt 8)7 die had ik nog wel kunnen ruilen bij de winkel. maar later waren ze failiet ofzo. (PC gate)

Ik ben nu van plan om een Corsair HX520W te halen voor de rock-solid voltages, omdat de OCZ me veel te laag zit (niet soms laag maar constant laag en dan soms lager dan dat, 11,7 4,9 3,2) Vooral de 12volt lijn die anderen vallen nog mee.
Pagina: 1