piepende voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 814 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees dat mensen hier in een voeding aan trafo's en spoelen lijm doen om
pieptonen tegen te gaan. Maar hoe kun je dit thuis veilig doen, want je mag
een voeding toch ivm stroom niet open maken. Kreeg zelf ooit een klein beetje
stroom op mijn hand. Durfde toen niet meer verder te gaan om de voeding te
repareren( vervangen zekering) Nu heb ik bij een nieuwe voeding ook al een
piepend geluid. Vooral als ik vensters open, Hoe kan dit?
Verder nogmaals, hoe repareer ik een voeding zonder stroom te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is je voeding wel op een geaard stopcontact aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Door de stekker eruit te trekken, de schakelaar weer even op aan te zetten om restspanning uit de circuits te krijgen (condensatoren etc). Dan haal je de voeding uit de pc, maak je hem open en doe je je werk...gewoon een beetje voorzichtig zijn bij die grote condensatoren en er is niks gevaarlijks aan naar mijn idee. Zeker het vervangen van een zekeringetje mag geen problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrUfip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-08-2022
een piepende voeding wordt meestal veroorzaakt omdat spoelen een beetje resoneren, spoelen inspuiten met plastic-spray doet wonderen, ff laten drogen (24u ofzo). Ja zou ook nog haar-spray kunnen gebruiken, werkt ook prima (mits het goed plakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-06 08:10
Hij vervangt geen zekering, dat heeft hij ooit willen doen, als je er geen verstand van hebt lijkt het me absoluut niet verstandig om zelf in je voeding te gaan liggen hobby-en. Als er nog garantie op zit gewoon mee teruggaan naar de winkel waar je em gekocht hebt.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrUfip schreef op 02 juni 2003 @ 13:00:
een piepende voeding wordt meestal veroorzaakt omdat spoelen een beetje resoneren, spoelen inspuiten met plastic-spray doet wonderen, ff laten drogen (24u ofzo). Ja zou ook nog haar-spray kunnen gebruiken, werkt ook prima (mits het goed plakt).
Persoonlijk neem ik aan dat niet de voeding piept maar via de luidsprekers een pieptoon te horen is... :?
Dit omdat de TS het over piepend geluid bij vensters openen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
KaMiKaZe schreef op 02 June 2003 @ 13:02:
Hij vervangt geen zekering, dat heeft hij ooit willen doen, als je er geen verstand van hebt lijkt het me absoluut niet verstandig om zelf in je voeding te gaan liggen hobby-en. Als er nog garantie op zit gewoon mee teruggaan naar de winkel waar je em gekocht hebt.
Nu niet, maar z'n 2e vraag is 'hoe repareer ik een voeding zonder een klap te krijgen?' dus ik geef hier even netjes antwoord op.

Besides: zolang het maar een klap is van wat restspanning, in plaats van dat je lichaam in een 230V circuit aan het stopcontact hangt zal je er echt geen blijvende schade aan overhouden.

[ Voor 36% gewijzigd door MissingDog op 02-06-2003 13:08 . Reden: ff laatste stukkie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Reactie Piepende voeding:
_Daan_ mijn voeding is aangesloten op geaard stopcontact.

Maar de pieptoon is geen luidspreker-piep, het is een 'zingend' metaalachtig geluid
continu hoorbaar, vooral bij het openen van vensters. De fan van de grafische kaart is
het niet denk ik omdat het geluid daar niet vandaan komt. Het komt echt uit de voeding.
Het lijkt wel enigszins op een versleten fan-geluid, maar na veel op dit forum gelezen te
hebben, denk ik dat de meeste mensen hier gelijk hebben, dat het een spoel of zo moet zijn
die dit veroorzaakt. Het is ook een haast mechanisch gemaakt geluid dat van een onderdeel af lijkt te komen in tegenstelling tot het soort geluid dat via de luidspreker komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-06 08:10
MissingDog schreef op 02 June 2003 @ 13:05:
[...]

Nu niet, maar z'n 2e vraag is 'hoe repareer ik een voeding zonder een klap te krijgen?' dus ik geef hier even netjes antwoord op.

Besides: zolang het maar een klap is van wat restspanning, in plaats van dat je lichaam in een 230V circuit aan het stopcontact hangt zal je er echt geen blijvende schade aan overhouden.
Zou jij iemand met de technische onderlegging als de TS aan jou voeding laten klooien ?. Ik denk het niet en dat is precies de reden waarom je maar beter niet in electra kan gaan liggen kloten, als je er geen kaas van gegeten hebt. Ik repareerde vroeger monitoren en printers op de TD en ik heb al ik weet niet hoeveel kapotte spullen gezien door ingrepen van stagiares. Als hij iets verkeerds doet aan die voeding waardoor bijvoorbeeld zijn moederbord kapot gaat dan zit ie toch wel even lekker te kijken. Daarom is mijn advies om er iemand naar te laten kijken die er verstand van heeft.
Verwijderd schreef op 02 juni 2003 @ 13:22:
Reactie Piepende voeding:
_Daan_ mijn voeding is aangesloten op geaard stopcontact.

Maar de pieptoon is geen luidspreker-piep, het is een 'zingend' metaalachtig geluid
continu hoorbaar, vooral bij het openen van vensters. De fan van de grafische kaart is
het niet denk ik omdat het geluid daar niet vandaan komt. Het komt echt uit de voeding.
Het lijkt wel enigszins op een versleten fan-geluid, maar na veel op dit forum gelezen te
hebben, denk ik dat de meeste mensen hier gelijk hebben, dat het een spoel of zo moet zijn
die dit veroorzaakt. Het is ook een geluid dat van een onderdeel af lijkt te komen in tegen
stelling tot het soort geluid dat via de luidspreker komt.
handig is misschien ook om wat overige specs te posten van je machine

[ Voor 31% gewijzigd door KaMiKaZe op 02-06-2003 13:24 ]

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik dit topic zo lees kan ik maar een advies geven: Niet zelf in je voeding gaan lopen knutselen als je niet weet wat je doet. Een beetje ongelukkige klap van een elco is dodelijk genoeg.
Gebruik van haarspray (of plasticspray zonder verdere specificaties) lijkt me niet aan te raden.. Stel dat het toevallig eens misgaat en het kost je een flink stuk PC ?

't is natuurlijk mijn mening maar ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07 17:52
Ik heb het wel met mijn monitor. Zogauw ik witte schermen open begint mijn beeldbuis te piepen, een heeel hoge toon, die je dus alleen bij overmatig wit hoort. Misschien dat dit bij de TS ook het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrUfip
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 13:02:
[...]

Persoonlijk neem ik aan dat niet de voeding piept maar via de luidsprekers een pieptoon te horen is... :?
Dit omdat de TS het over piepend geluid bij vensters openen heeft.
toch denk ik dat hij het over een piepende voeding heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrUfip
born2tweak schreef op 02 June 2003 @ 14:22:
Ik heb het wel met mijn monitor. Zogauw ik witte schermen open begint mijn beeldbuis te piepen, een heeel hoge toon, die je dus alleen bij overmatig wit hoort. Misschien dat dit bij de TS ook het geval is?
dat piepen kan wel kloppen, als je monitor wit uit moet sturen, stuurt hij alle kanon openen, en moet dus de meeste energie leveren. Aangezien die energie van je voeding komt, zal die dus ook meer vermogen moeten leveren.
Schakelende voedingen in tv's, monitor's, voeding ect schakelen allemaal tussen de pakweg 15khz en hoger. Soms hoor je dat gepiep in een spoel, voorbeeldje:
een dikke oude 50hz trafo hoor je ook wel eens brommen, dit komt dan door blik pakket wat een beetje los zit, of een lamel ervan, wat dan gaat trillen op 50hz.
op het werk repareren we dat door het in te spuiten met plastic spray, zo plak je dat vast, en 9 van de 10keer ben je er vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07 17:52
MrUfip schreef op 02 June 2003 @ 15:40:
[...]

dat piepen kan wel kloppen, als je monitor wit uit moet sturen, stuurt hij alle kanon openen, en moet dus de meeste energie leveren. Aangezien die energie van je voeding komt, zal die dus ook meer vermogen moeten leveren.
Schakelende voedingen in tv's, monitor's, voeding ect schakelen allemaal tussen de pakweg 15khz en hoger. Soms hoor je dat gepiep in een spoel, voorbeeldje:
een dikke oude 50hz trafo hoor je ook wel eens brommen, dit komt dan door blik pakket wat een beetje los zit, of een lamel ervan, wat dan gaat trillen op 50hz.
op het werk repareren we dat door het in te spuiten met plastic spray, zo plak je dat vast, en 9 van de 10keer ben je er vanaf.
Thx m8, ga ik ook eens kijken of ik dat kan fixen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 09:25
Euhm, dat je voeding piept is normaal, ALLE nieuwe voedingen piepen. Dit komt omdat er een PFC inzit (die zorgt ervoor dat je voeding een ohmse weerstand zuipt ipv een inductieve). Als je alles met hairspray gaat zitten onderspuiten heb je kans dat hij veelste warm wordt en uit gaat (en dan ook niet meer aan...)

Sorry, kun je nix aan doen, is normaal, koop een oude voeding, daar zit geen PFC in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
OverSoft schreef op 02 June 2003 @ 17:52:
Euhm, dat je voeding piept is normaal, ALLE nieuwe voedingen piepen. Dit komt omdat er een PFC inzit (die zorgt ervoor dat je voeding een ohmse weerstand zuipt ipv een inductieve). Als je alles met hairspray gaat zitten onderspuiten heb je kans dat hij veelste warm wordt en uit gaat (en dan ook niet meer aan...)

Sorry, kun je nix aan doen, is normaal, koop een oude voeding, daar zit geen PFC in :P
Nou ik heb de laatste tijd verschillende nieuwe voedingen versleten (vraag nie hoe)
maar ik heb er nog nooit last van gehad :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 12:45
de PFC - spoel zit NA de brugcel VOOR de elco's en dus ook voor het schakelende gedeelte van de voeding ...

door die spoel loopt een stroom met een frequentie van 100Hz

100Hz is een akelige brommende toon en zeker geen hoge piep. Meestal is het idd de schakelende trafo waar een winding of de ferriet kern van trilt. ook het rinkerntje na de trafo wilt wel eens piepen

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormstreber
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

born2tweak schreef op 02 June 2003 @ 14:22:
Die heb ik soms ook... alleen zodra ik mijn computer opstart eigenlijk.. na 10 secondes houdt het op. Zou dat kwaad kunnen?

www.gijsbesselink.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:42

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ik ken dit probleem van tv's (Ja die moet ik repareren op stage). daar lossen wij zoiets altijd op met plastickit. verder kan het helpen om het constrast van je monitor lager te zetten. de piep stopt dan in 99 procent van de gevallen binnen 24 uur.
je moet niet te veel kit gebruiken. gewoon een dun laagje

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormstreber
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

virus.elektro schreef op 02 June 2003 @ 20:32:
ik ken dit probleem van tv's (Ja die moet ik repareren op stage). daar lossen wij zoiets altijd op met plastickit. verder kan het helpen om het constrast van je monitor lager te zetten. de piep stopt dan in 99 procent van de gevallen binnen 24 uur.
je moet niet te veel kit gebruiken. gewoon een dun laagje
Waar stop je dan dit plastickit?

www.gijsbesselink.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:42

virus.elektro

profesionele monitor sloper

hiermee spuit je de spoeltjes in. dit verhindert het trillen van de draadjes, wat kan gebeuren als een spoeltje eigenlijk op de rand van zijn SOR(safe operating range) zit.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrUfip
ach zolang je geen centimeters plastic spray erop spuit dan valt het wel mee, maar enkel je spoeltjes inspuiten.
een pfc heeft niets met piepen te maken, een pfc-regeling zorgt ervoor dat een schakelende voeding niet op de top van sinus van het lichtnet inschakelt, doet ie dat wel, dan ontstaat een afgevlakte sinus en dat vinden de energie bedrijven niet leuk. De pfc regeling zorgt voor een beetje buffering, immers slaat de spoel energie op, en geeft die weer terug wanneer er behoefte aan is. Zodoende wordt het lichtnet vriendelijker belast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrUfip schreef op 02 June 2003 @ 15:37:
[...]

toch denk ik dat hij het over een piepende voeding heeft
Yep, sommige voedingen piepen als je je PC afzet, vooral de goedkopere :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn oude monitor, kheb nu natuurlijk een tft, piepte eerst ook altijd... kweetnogsteedsniet hoe da kwam... hoe kan ik da verhelpe? en hoe zien die dingen eruit waar je da op moet spuiten?
Pagina: 1