Toon posts:

sata harddisk niet gedetecteerd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag geprobeerd een tweede harde schijf in mijn computer in te bouwen. Dit is een 320gb sata harde schijf van western digital. In mijn computer zit al een IDE harde schijf met daarop windows geinstalleerd en de sata harde schijf is dus alleen voor meer opslagruimte.
Mijn moederbord is een MSI K8MM-V met een VT8237R chipset
In de bios kan ik de hardeschijf niet vinden en bij schijfbeheer ook niet, in de RAID bios kan hij hem wel gewoon vinden maar ik wil geen raid ervan maken :p

weet iemand misschien een oplossing voor dit probleem?

ps. als ik teveel of te weinig informatie heb gegeven zeg het dan maar ;)

Verwijderd

Veels te weinig, welke windows versie met welke updates en heb je al bij schijfbeheer gekeken ?

Zaken als mobo driver en bios updates geinstalleerd?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2006 18:50 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 18:36:
[...]
...in de RAID bios kan hij hem wel gewoon vinden
Dan plaats je hem in z'n eentje in een RAID-array. Bij sommige controllers dien je dit te doen voordat de schijf herkend wordt.
maar ik wil geen raid ervan maken :p
Want :? RAID met maar één schijf kan niet. Er is geen enkel verschil als je hem in RAID plaatst.
Check inderdaad de drivers ook even.

[ Voor 6% gewijzigd door Rone op 14-10-2006 18:48 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
@blackspot windows xp met sp2, bij schijfbeheer staat alleen mijn oude hardeschijf en mijn dvd-speler

@r00n als ik in de raid bios kom dan zegt hij dat er niet genoeg harde schijven zijn om een raid te maken er staat dan iets van
serial0 master: none
serial1 master: WD3200KS (modelnummer van hd)

ik zal even proberen de data kabel op het mobo op de aansluiting ernaast te steken, als dat niet werkt zal ik eens opzoek gaan naar drivers :(

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 18:50:
[...]
@r00n als ik in de raid bios kom dan zegt hij dat er niet genoeg harde schijven zijn om een raid te maken er staat dan iets van
serial0 master: none
serial1 master: WD3200KS (modelnummer van hd)

ik zal even proberen de data kabel op het mobo op de aansluiting ernaast te steken, als dat niet werkt zal ik eens opzoek gaan naar drivers :(
Duidelijk is dat de schijf wel herkend wordt, anders zou het BIOS van de controller hem ook niet vinden. Er gaat dus simpelweg iets fout bij de herkenning door Windows, wat een softwarematig probleem impliceert. Desondanks kun je inderdaad de andere connector en desnoods een andere kabel proberen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Rone op 14-10-2006 18:57 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-02 08:46
r00n schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 18:55:
[...]

Duidelijk is dat de schijf wel herkend wordt, anders zou het BIOS van de controller hem ook niet vinden. Er gaat dus simpelweg iets fout bij de herkenning door Windows, wat een softwarematig probleem impliceert. Desondanks kun je inderdaad de andere connector en desnoods een andere kabel proberen :)
Raid uitgezet in BIOS ?
SATA2 jumpertje wel of niet verwijderd ? Ondersteund je mobo SATA2 ? Zo niet, jumpertje
laten zitten
WinXP SATA driver geinstalleerd (dacht dat VIA mobo's wel een driver nodig hebben)
Al in My comp -> Hardware -> Device manager gechecked of er iets wordt gedetecteerd ?

[ Voor 6% gewijzigd door loekf2 op 14-10-2006 19:02 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Verwijderd

Raid uitzetten in de bios had ik nog niet eens aan gedacht.

Geen jumper op het mobo volgens de (beperkte) handleiding. SATA1 only.

Verwijderd

Topicstarter
andere connector maakt niks uit, de raid bios zegt nog steeds "inadequate drives to create raid"
enige verschil is dat hij nu op serial0 staat :p
mijn mobo ondersteunt alleen sata 1 dacht ik, ik had gelukkig nog van een oude hd een jumpertje kunnen halen dus nu staat hij op sata 1 stand.
de drivers zullen het probleem dan wel zijn, voor de drivers ben ik hier uitgekomen http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=647&kind=1 maar dit is de eerste HD die ik er zelf inzet dus ik heb om eerlijk te zijn geen flauw idee welke driver te nemen...

Verwijderd

Topicstarter
na ik een nieuwe driver had geinstalleerd ging ik naar schijfbeheer en er kwam al meteen een wizard om de nieuwe harde schijf te initialiseren :D
hij is nu aan het formatteren maar dat duurt best wel lang dus ik ga nu even wat lekkers eten ;)

bedankt voor alle hulp :)

het enige vreemde is nog dat hij maar zegt dat het 298,09 GB groot is terwijl hij 320 hoort te zijn, maarja misschien is dat over na het formatteren...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2006 19:31 ]

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 19:30:
na ik een nieuwe driver had geinstalleerd ging ik naar schijfbeheer en er kwam al meteen een wizard om de nieuwe harde schijf te initialiseren :D
hij is nu aan het formatteren maar dat duurt best wel lang dus ik ga nu even wat lekkers eten ;)

bedankt voor alle hulp :)
d:)b
het enige vreemde is nog dat hij maar zegt dat het 298,09 GB groot is terwijl hij 320 hoort te zijn, maarja misschien is dat over na het formatteren...
Dat is niet vreemd. Harddisk-fabrikanten rekenen liever in duizendtallen dan in machten van twee, aangezien dat voor hen voordeliger is. Met 320GB bedoelen zij dan ook 320.000.000.000 bytes.

320.000.000.000 bytes ÷ 10243 = 298 GB :)

Dit wordt ook uitgelegd in OM FAQ / Beleid » Mijn schijfruimte klopt voor geen meter, hoe komt dat?

[ Voor 15% gewijzigd door Rone op 14-10-2006 19:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
een marketing truukje dus? :p

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Inderdaad, maar dat staat in diezelfde FAQ onder hetzelfde kopje. ;)

Pagina: 1