Net in elkaar gezette PC zeer traag

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

• Axelreno
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
Mijn broer heeft zijn PC in elkaar gezet (allerlei losse onderdelen besteld)
Maar de PC is zeer traag.
Hij start wel op maar er is bijna niet mee te werken, zo traag.

Het is een intel duo core processor op een MSI P965 NEO moederbord met dual channel voor het geheugen.
Er zit echter naar 1 reepje geheugen op van 1 Gb.
Kan dit een probleem vormen omdat dit moederbord met dual channel alleen goed werkt met dual channel.
Het vreemde is dat als ik ctrl alt delete doe in windows en dan naar de taak manager ga er aangegeven wordt dat er 2470 megabyte aan geheugen is.
Je zit ook dat er constant de processor voor 50% of meer in gebruik is terwijl er helemaal geen programma gestart is.
Er loopt een proces genaamd 'Niet-actieve systemen' dat 97% van alle processor capaciteit gebruikt.

Welke instellingen moeten er in de BIOS worden gemaakt om ervoor te zorgen dat hij niet denkt dat er dual channel geheugen is.

Ook zit er in de PC een SATA harde schijf, moeten daar nog speciale instellingen voor worden gedaan ?

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Het heeft niks te maken wat het BIOS denkt. Het BIOS constateert 1 reepje geheugen. Dus single-channel is sowieso het enige wat je kan draaien.
Als de harde schijf nog 'oud' is, heb je Windows opnieuw geïnstalleerd nu de nieuwe componenten erin zitten?
Voor het hoge cpu-gebruik raad ik je aan even dit door te lezen. :)
FragileM64 schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 12:53:
De als je processor 0 procent activiteit heeft, dan zal "niet actieve systeemprocessen" 100 procent zijn. Het is de overschot van wat je niet gebruikt.
Tenzij er dermate veel interrupts komen, omdat bijvoorbeeld de schijf in PIO-modus staat. Dat 'proces' wordt niet weergegeven in de lijst met processen van de taskmanager. Process Explorer kan uitkomst bieden. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door _the_crow_ op 14-10-2006 13:02 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
Ik raad je aan om gewoon wat faq's te lezen, de meeste zoniet al je vragen staan daar in beantwoordt.
1 latje geheugen geeft geen problemen als je een dual channel mobo hebt.

Bij het geheugen wordt het totale virtuele geheugen weergegeven en dat is uiteraard een stuk groter als enkel je fysiek geheugen.

De als je processor 0 procent activiteit heeft, dan zal "niet actieve systeemprocessen" 100 procent zijn. Het is de overschot van wat je niet gebruikt.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zit ook dat er constant de processor voor 50% of meer in gebruik is terwijl er helemaal geen programma gestart is.
Er loopt een proces genaamd 'Niet-actieve systemen' dat 97% van alle processor capaciteit gebruikt.
Hier spreek je jezelf wel behoorlijk tegen. Er is 50% of meer in gebruik, maar 97% staat te idlen. Check eens of er geen rare processen op de achtergrond lopen die veel van je cpu vreten.
En als je maar 1 dimm hebt dan heb je automatisch geen dualchannel. Dat hoef je niet apart in te stellen in de bios.

• smvs
  • Niet online
Als je XP SP2 net geïnstalleerd hebt en automatische updates aan hebt staan dan gaat je PC dik 50 updates achter elkaar downloaden. Dit downloadproces (vooral het checken wat hij moet downloaden denk ik) is heel erg zwaar. Hier wordt gegarandeerd de snelste PC baggertraag van. Zolang hij dus nog niet klaar is met updaten is traagheid zeer verklaarbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door smvs op 14-10-2006 13:29 ]

Verwijderd

Axelreno schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 12:46:
Er zit echter naar 1 reepje geheugen op van 1 Gb.
Kan dit een probleem vormen omdat dit moederbord met dual channel alleen goed werkt met dual channel.
Het vreemde is dat als ik ctrl alt delete doe in windows en dan naar de taak manager ga er aangegeven wordt dat er 2470 megabyte aan geheugen is.
Windows geheugen = fysiek geheugen (1024) + (fysiek geheugen * 1.5 = 1536 (pagefile)) = 2560mb. En dan wat afrondingsverschillen (bytes vs. bites)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Chipsetdrivers geïnstalleerd?

• internaut
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-05 10:51
Daar dacht ik ook aan maar die drivers installeer je normaal als ééste na een format dus dat zal de threadstarter ook wel hebben gedaan denk ik.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-05 07:53

BHQ

internaut schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 16:56:
[...]

Daar dacht ik ook aan maar die drivers installeer je normaal als ééste na een format dus dat zal de threadstarter ook wel hebben gedaan denk ik.
Er zijn zat sjonnies die wel even een PC installeren zonder dit in gedachten te nemen tegenwoordig. Geen biossettings doen, gelijk Windows erop en maar klagen dat het traag is.

Die CD'tjes zitten niet voor niets bij een mobo/je apparatuur..

• smvs
  • Niet online
Yapser schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 18:00:
[...]

Er zijn zat sjonnies die wel even een PC installeren zonder dit in gedachten te nemen tegenwoordig. Geen biossettings doen, gelijk Windows erop en maar klagen dat het traag is.

Die CD'tjes zitten niet voor niets bij een mobo/je apparatuur..
Mwoah het effect van chipsetdrivers moet ook weer niet overschat worden, ja in Windows 98 met een Via chipset stond het buiten kijf dat chipsetdrivers de bom waren, maar tegenwoordig in XP SP2 is er vaak van de fabrikant helemaal geen driver (Intel ICH5, nieuwste SIS southbridges) of is de driver zo brak als wat (nForce IDE) Sowieso is bij Intel traditioneel de invloed van chipsetdrivers relatief beperkt.

[ Voor 12% gewijzigd door smvs op 14-10-2006 18:17 ]

• Axelreno
Ik heb de chipset drivers niet geinstalleerd voordat ik windows XP er op zette.

Ik heb nu geprobeerd om een aantal chipset drivers te updaten.
Maar ik weet niet precies voor welke devices is dat moet doen.

PC is dus nog steeds erg traag. Hapert tijdens het afspelen van muziek.

Iemand reply'ed voor een apparaat in PIO modus.

Wat houd dat precies in en hoe kan ik dit fixed/uitzetten/verbeteren ?

Moeten er in de BIOS instellingen nog speciale instellingen worden gedaan voor het geheugen (staat nu allemaal op auto) en voor een duo core intel 6400 processor ?

Ik heb de proces analyser gedownload maar ik snap nog niet echt hoe ik hiermee bottlenecks in de system performance kan opsporen.

• Axelreno
Ik heb in proces explorer gezien dat als de pc hapert, er een grote hoeveelheid harde ware interrupts zijn.

Hoe kan ik dit verhelpen. Welke instellingen moet ik hiervoor aanpassen ?

• dion_b
  • Laatst online: 13:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe kan ik dit verhelpen. Welke instellingen moet ik hiervoor aanpassen ?
Dat is je al een paar keer verteld: installeer de chipset drivers voor je moederbord opdat IDE op DMA gaat werken ipv PIO. Maar goed, zoals ook al gezegd behoort het installeren van de drivers tot de basics die je hoort te doen voor je een topic overweegt. Daar komt bij dat je in je topicstart volledig dient te zijn qua specs, OS- en driverversies. Dan is gelijk duidelijk waar we het over hebben.

Zie ook voor meer info over wat we van een GoT topicstart verwachten:
GoT Huisregels

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.