Toon posts:

ASrock 865PE lekker bordje?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Mijn oog is gevallen op dit mobo'tje door zijn AGP ondersteuning. Ik overweeg deze te kopen en een Core 2 Duo e6300 erop te gooien. (heb al een goed AGP kaartje en DDR400 geheugen).

Meer info over het bordje: http://www.asrock.com/product/ConRoe865PE.htm

Ik heb al wat gezocht naar reviewtjes (zijn er bar weinig) en op topics hier op GoT. Niet echt veel gevonden, dus ik ben beniewd of er uberhaubt mensen zijn hier met ervaringen met die bordje (in samenwerking met de Core2 Duo E6xxx?!).

Er staat namelijk overal dat dit bordje een native 800MHz FSB chipset heeft, maar de Core2 Duo is 1066FSB. Dan zijn mijn Core 2 Duo dus 'gehandicapt' door het leven moeten gaan? ASrock site zegt over 1066MHz FSB CPU's;
Supported by overclocking mode
Vaag?

Dit aspect is het enige wat mij nog tegenhoudt om het te kopen. Ik ben geen overklokker... bij mij komt stabiliteit voorop. Dat hoop ik dus in dit bordje te vinden....

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vroeger was het vaak wel zo dat 800MHz FSB CPU's niet ondersteunt werden door een bepaalde chipset maar dat het wel altijd werkte door te "overklokken". In mijn ogen een niet zo goede oplossing omdat het toch buiten de specificaties van de chipset valt, en dat op standaard instellingen.

Ook is de i865PE al een belegen chipset, mijn P4 3,0GHz Northwood draait zelfs nog op deze chipset en deze is ook al wel bijna 3 jaar oud. Ik zou uitkijken naar een iets duurder bordje.

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-05 16:38
Misschien een 945?

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

De resultaten van "oude" 865PE met AGP + Core 2 Duo zijn zeer interessant:
Link

Je zou bijna zeggen wat heeft de chipset afdeling van Intel in die jaren wat er tussen zit gedaan...

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
nAFutro schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 21:54:
Je zou bijna zeggen wat heeft de chipset afdeling van Intel in die jaren wat er tussen zit gedaan...
RAID toegevoegd :+
Dit bordje heeft geen raid helaas, anders had ie hier in de PC al gezeten :)

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
ik zou als ik jou was voor de asrock 775 dual vsta gaan
hier kan conroe, agp en pci express op, dan kun je ook in de toekomts nog vooruit

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Link

Euh...

- PCIe toegevoegd
- DDR2 support toegevoegd
- officiele support voor 266MHz FSB ("1066 effectief")

Maar goed, dat wil niet zeggen dat je die eerste nodig hebt en die laatste maakt niet zo uit als 266MHz wel goed werkt met de oudere chipset.

Eigenlijk is dit niets anders dan de situatie met destijds 6 jaar terug de i440BX vs de i820: de i820 was nieuwer, ondersteunde het nieuwe Rambus geheugen, AGP 4X en kon officieel ook met 133MHz FSB overweg. Toch was een i440BX die naar 133MHz FSB 'overclocked' werd vaak even snel of soms zelfs een stuk sneller.

Wel zijn er belangrijke verschillen met die situatie:
- DDR2 is goedkoper dan DDR (terwijl RDRAM nog steeds de duurste type RAM is)
- de snelste DDR2 chipsets (i965, i975) zijn daadwerkelijk overtuigend sneller dan de i865, mits van snel geheugen voorzien.

Punt is dat net zoals de i440BX, de i865PE vrijwel altijd rotsstabiel is bij 266MHz FSB, ook al wordt het officieel niet ondersteund. Vanuit stabiliteitsoverwegingen hoef je dit niet te laten.
IRCfreAk schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 22:48:
hier kan conroe, agp en pci express op, dan kun je ook in de toekomts nog vooruit
Klopt, maar *nu* neem je een beduidend tragere systeem op de koop toe. Zie diezelfde Anandtech review waar nAFuturo naar linkt...

Oslik blyat! Oslik!

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Ik heb dit bordje sinds kort in mijn huidige pc zitten, bevalt zeer goed. (rev 1.20 8B van 4Launch vandaan)
Beetje karige BIOS instellingen, zoals bij meeste Asrock.
Als je nog een AGP videokaart en DDR1 geheugen (cl2,5 voor DDR333/400 icm 1066MHZ FSB!) dan is dit een prima keuze.
Je zit alleen wel eraan vast, je kan niet nog eens DDR2 of PCI-E gebruiken zoals met de 775VSTA, maar hebt wel een rocksolid bordje.
Heb 24/7 3DMark06 ermee gedraait, stabiel te noemen, northbridge word tikkie warm, ga binnenkort een Coolermaster Heatpipe of Zalman NB heatsink erop zetten.

Als je het bios wil resetten na een foute overklok, is de enige mogelijkheid jumper op cmos clear pinnen, zit naast de batterij, nogal lastige plek, ook de FSB jumper zit nogal naar, vlak onder het AGP slot, ik heb een Gainward 7800GS+ en die neemt 2 sloten in, dus kaart moet eruit wil ik die jumper switchen van 533/800 naar 1066MHZ.

Voor overklokken, wacht ik nog op nieuwe geheugen dat ik besteld heb.
Mijn bevindingen, was ik van plan te posten in een productsurvey wanneer dat aankomt (volgende week).

Het is alleen wel dat er weinig info kwa tweaken beschikbaar is, dit bord word niet in amerika geleverd, Anandtech was nog van plan een review te doen.

[ Voor 51% gewijzigd door RoadKill21 op 12-10-2006 00:24 . Reden: info ]

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Verwijderd

Ik ga deze zeer binnenkort kopen.
Lijkt me toch wel aardig.
En op een duits forum had ik wel aardig wat info erover gevonden.
Overklokken moet er wel mee lukken met de cpu die ik wil gaan draaien.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:28

Thandor

SilverStreak

IRCfreAk schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 22:48:
De ASRock 775Dual-VSTA lijkt mij inderdaad een prima bord voor AGP kaarten. Ik heb zelf de ASRock 775Dual-880Pro, min of meer de voorloper van de ASRock 775Dual-VSTA :)
Dit bord is vrijwel identiek maar heeft geen VRD11 en zal dus geen Intel Core 2 Duo processoren ondersteunen.

Wat betreft de stabiliteit van dit bord: Prima. Ik heb op standaard instellingen (200MHz QDR800 FSB) geen stabiliteits problemen. Dit getest met zowel 200MHz (DDR400, PC3200) DDR-SDRAM als met 333MHz (DDR2-667, PC-5300) :)
Het PCIe slot op dit bord heb ik overigens niet getest. Wel heb ik in het verleden gelezen dat hier wél enige problemen bij op kunnen treden. Met welke kaarten dat zal gebeuren is echter nog maar de vraag. Hetzelfde geldt voor het BIOS. Zoals gezegd heb ik die problemen 'lang' geleden een keer gelezen toen de nieuwere BIOS'sen nog niet uit waren. (BIOS 1.5 verhelpt bv. een aantal problemen met ATi Radeon X700/X800 AGP kaarten).

Wat betreft overclocken: Verwacht er (zoals gewoonlijk bij ASRock borden) niet teveel van. Het moederbord zal niet beschikken over zware voltage regulatoren zoals bij duurdere borden. Tevens zijn de opties in het BIOS ietwat karig. (PCI/AGP divider bv.)
Ter info: Het ASRock 775Dual-880Pro bord zal met een 200MHz (QDR800) FSB CPU niet zomaar kunnen draaien met een 266MHz FSB (QDR1066). Dit omdat de dividers niet instelbaar zijn, deze worden hoogstwaarschijnlijk pas goed gezet zodra er een native 266MHz (QDR1066) FSB CPU geplaatst wordt. Nadeel is dan wel weer dat de PCI/AGP divider niet (of slecht) instelbaar is en flinke FSB overclock er niet in zal zitten.

Interessant leesvoer: [Discussie] Core 2 Duo (Conroe) Motherboard Topic Deel IV
In deel 3 van dat topic heb ik deze reactie geplaatst. Daarin staat wat informatie over het PCIe slot :).
Dat is eigenlijk een PCIe4x slot ondanks het een PCIe16x slot heeft. Dat is zo gedaan om ervoor te zorgen dat de huidige PCIe kaarten erin zullen passen. Immers zijn de meeste grafische kaarten enkel in PCIe16x te vinden ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Link

OMG heftig!

Dan zou ik dus weer kunnen upgraden terwijl ik mijn oude windows install behoud. :Y)

Maaruh.... De intel chipset is gelimiteerd op 355 MHz?

Of komt dat door de FSB van de proc?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Pagina: 1