Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Winterbanden issue

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Michelin maakt volgens mij niet eens all-season banden :?

Maar ze zeggen over winterbanden bij michelin dat die ook op nat een kortere remweg hebben, uiteraard ook op sneeuw en ijzel...

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Grrrrrene schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 10:50:
[...]
Tazzman: Volgens mij zeg je hetzelfde als ik: zomerbanden zijn slechter in de winter dan all season banden, dat was nml niet wat je eerder zei: toen waren juist all season banden _nog_ erger dan zomerbanden in de winter.
Erhm zei ik dat? Dat is natuurlijk ontzettende onzin, die tazzman moet meteen van GoT verbannen worden ;)

Ik bedoelde eigenlijk dat All-Season banden een veel slechtere keus is dan een set zomer en winterbanden. In de zomer zijn zomer banden echt beter en in de winter zijn winter banden echt beter. Omdat All-Season banden het hele jaar mee moeten, blinken ze in zowel zomer als winter niet uit.

Ook in de regen niet - in de winter en zomer hebben we namelijk compleet verschillende "typen regen". Zomerbanden zijn berekend op enorme plensbuien - hier in Hessen kan in de zomer in korte tijd werkelijke enorme bakken water naar beneden komen. Dat heb ik in Nederland veel minder vaak meegemaak dan hier. In de winter heb je andere soort regen en vooral het wegdek waar het water op valt is anders. Het is vaak koud, rond om het vriespunt. Daar heb je weer een andere rubber samenstelling voor nodig.

Wat veel mensen ook niet beseffen is dat het wegdek een veel lagere temp. heeft dan de buitenlucht. Wanneer het wellicht 10 graden overdag is - kan het wegdek veel en veel kouder zijn. Zodra je op de 5 graden zit, kan het wegdek best rond om het vriespunt zitten.

En wederom - de wegen hier in Duitsland zijn gewoon veel slechter dan in Nederland. Water blijft echt veel langer staan, er zijn allemaal scheuren, hobbels en putjes waar water in blijft staan. Het enige voordeel aan de Autobahn is dat er veel van is en je doorgaans hard(er) mag rijden .. maar verder is ons Nederlands wegennet echt veruit superieur.

De staat van ons wegennet en het verschil tussen een zee klimaat (NL) en land klimaat (DE) uit zich o.a. in het feit dat je in NL met All-Season banden goed uit de voeten kan.

Maar dat is hier in Duitsland niet zo. En daar wil ik mensn hier op wijzen - niet alleen op de regelgeving maar echt, auto rijden in Duitsland is gewoon anders dan in Nederland. Ik zou niet willen dat mede GoT-ers in ongevallen betrokken raken op de Autobahn omdat ze de banden situatie verkeerd inschatten en vanuit een puur-Nederlands perspectief bekijken.

Want geloof me - wanneer hier ongelukken gebeuren, dan gaat het ook heel erg hard en heel erg mis. :/

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:49
Ik kan aan 1 week gebruikte Michelin winterbanden komen. Deze zijn dezelfde maat als wat nu onder mn A3 ligt, 195/65/R15. Via een kennis dus voor een leuke prijs. Waar moet ik op letten? Ze liggen nu een jaar stil in het donker zonder velg op een kast.

Profiel is ok en ze zijn niet verdroogd. Ga morgen is kijken, heb dit alleen gehoord.

Moet dan nog overwegen of ik ze om mn huidige velgen laat leggen (LM) of dat ik een set stalen velgen scoor (vind ik ook wel mooi eigenlijk).

Whoop!

• MikeyMan
  • Laatst online: 11:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verdroging is natuurlijk het meest voorkomende euvel... Das dan ook het belangrijkst om op te letten...

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

MikeyMan schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 00:09:
Verdroging is natuurlijk het meest voorkomende euvel... Das dan ook het belangrijkst om op te letten...
hoe voorkom je verdroging?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 16:16

YellowCube

Wait...what?

smeer ze in met vaseline.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• j-w
  • Niet online

j-w

serieus?

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

sorry, misschien had ik er idd even bij moeten zetten dat ik het serieus bedoel.
Volgens mij moet dat wel effectief zijn tegen uitdroging.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• j-w
  • Niet online

j-w

YellowCube schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 09:41:
sorry, misschien had ik er idd even bij moeten zetten dat ik het serieus bedoel.
Volgens mij moet dat wel effectief zijn tegen uitdroging.
doe je het zelf ook? en wanneer doe het dan, voor de opslag in de zomer of juist daarna?

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

nee, ik doe het zelf niet, maar het was wel m'n plan.
Ik ga binnenkort winterbanden aanschaffen aangezien ik rond de kerst meestal met de auto in het oosten van Europa bivakeer en ik al 2 maal zware sneeuwval meegemaakt heb in die contreien.
De rest van het jaar liggen die banden dan in m'n berging en het punt van uitdroging was ook al bij me opgekomen. Vaseline leek me een goede oplossing. Even aanbrengen met een kwast voor je het zaakje in de berging gooit en klaar is kees.

edit:

overigens lees ik net dat uitdroging in feite geen probleem hoeft te zijn als je ze op een koele droge plek bewaard.

[ Voor 11% gewijzigd door YellowCube op 26-10-2006 09:48 ]

• marccom
Ben wezen kijken vanochtend. Het zijn Michelin Alpin banden. Ze zijn echt als nieuw, geen slijtage te zien. Ze zijn van week 48 2004. Ze zijn 1 week gebruikt maar ivm de aanschaf van een andere auto overbodig geworden. Ik denk dat ik ze ga kopen. Nu nog ff een set velgen zien te vinden.

Whoop!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

YellowCube schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 09:46:
nee, ik doe het zelf niet, maar het was wel m'n plan.
Ik ga binnenkort winterbanden aanschaffen aangezien ik rond de kerst meestal met de auto in het oosten van Europa bivakeer en ik al 2 maal zware sneeuwval meegemaakt heb in die contreien.
De rest van het jaar liggen die banden dan in m'n berging en het punt van uitdroging was ook al bij me opgekomen. Vaseline leek me een goede oplossing. Even aanbrengen met een kwast voor je het zaakje in de berging gooit en klaar is kees.

edit:

overigens lees ik net dat uitdroging in feite geen probleem hoeft te zijn als je ze op een koele droge plek bewaard.
Je kan ook van dat banden zwart kopen (valma etc) heeft ook een tegen uitdrogende werking, maar vaseline of wat dan ook werkt ook wel. Zelfde princiepe als je waterslangen etc (kun je ook prima bijhouden, om scheuren te voorkomen).

Je kan je banden ook zelf opslaan of bij de bandenboer..Kost geloof ik iets van 50 euro door het hele jaar, en kan zelf bepalen (tenminste hiero) waneer ze er onder komen.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bandenconditioner zou ik eerder vertrouwen dan vaseline... Hoewel je -als je zuurvrije vaseline gebruikt- denkik ook niet veel fout kunt doen...

Verwijderd

Bij de automaterialen zaak heb je zo een stick, ruikt naar Vaseline iig. Maar zal wel net wat anders zijn.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 11:35:
Michelin maakt volgens mij niet eens all-season banden :?

Maar ze zeggen over winterbanden bij michelin dat die ook op nat een kortere remweg hebben, uiteraard ook op sneeuw en ijzel...
Verdomd, je hebt gelijk. Ik las op een andere site nml dat de Michelin Energy XT1 een all season band was :? Naja, dan wordt een winterband interessanter. Ik zal er nog 's over nadenken, maar voorlopig is het qua weer gewoon nog niet nodig, ik denk dat we het daar over eens kunnen zijn ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:26
Grrrrrene schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 21:34:
[...]

Verdomd, je hebt gelijk. Ik las op een andere site nml dat de Michelin Energy XT1 een all season band was :? Naja, dan wordt een winterband interessanter. Ik zal er nog 's over nadenken, maar voorlopig is het qua weer gewoon nog niet nodig, ik denk dat we het daar over eens kunnen zijn ;)
Haha ja idd nonrmaal kun je in november al op winterbanden op pad... Maar goed het is nog geen november.

Ik wacht gelukkig ook nog op de levering van mijn banden en velgen dus zo heel erg is het niet!

Verwijderd

Michelin energy XT1 zijn all-weather banden. had ze ook op mijn 406 toen ik em kocht en de reserveband is er nog van over. Heb ik overigens zojuist nog opgepompt en gecontroleerd en toen zag ik het erop staan. lijkt me stug dat er wat op staat wat het niet is...

In de testresultaten van mijn huidige banden (Vredestein Sportrac 2 zomerband) stond dat alleen bij sneeuw de grip bedroevend is. Geen idee bij welke temperaturen de regentests gedaan zijn, maar die gaf een 4op5 score. Voor _mij_ in ieder geval reden genoeg om die het hele jaar te gebruiken...
(Dus 911GT: als er ineens een 406 break in je kofferbak hangt: that's me! >:) )

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 20:47:
Voor _mij_ in ieder geval reden genoeg om die het hele jaar te gebruiken...
En als het glad is dan hang je letterlijk in iemand z'n kofferbak met je zomerbandjes :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• 911GT2
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 20:47:
Michelin energy XT1 zijn all-weather banden. had ze ook op mijn 406 toen ik em kocht en de reserveband is er nog van over. Heb ik overigens zojuist nog opgepompt en gecontroleerd en toen zag ik het erop staan. lijkt me stug dat er wat op staat wat het niet is...

In de testresultaten van mijn huidige banden (Vredestein Sportrac 2 zomerband) stond dat alleen bij sneeuw de grip bedroevend is. Geen idee bij welke temperaturen de regentests gedaan zijn, maar die gaf een 4op5 score. Voor _mij_ in ieder geval reden genoeg om die het hele jaar te gebruiken...
En mijn kofferbak is al niet zo groot!

Verwijderd

tazzman schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 21:16:
[...]

En als het glad is dan hang je letterlijk in iemand z'n kofferbak met je zomerbandjes :)
Ik denk dat als het glad is de gemiddelde automobilist sowieso gaat schuiven... Mensen vertrouwen teveel op de moderne technologie en houden derhalve veel te weinig afstand... Op ijs heb je 10x zoveel remweg dan op een droog wegdek...

Ik hou bij gladheid of veel afstand (en dan bedoel ik ruim 50m of zo) of ik rijd niet.

• 911GT2
Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 13:08:
[...]

Ik denk dat als het glad is de gemiddelde automobilist sowieso gaat schuiven... Mensen vertrouwen teveel op de moderne technologie en houden derhalve veel te weinig afstand... Op ijs heb je 10x zoveel remweg dan op een droog wegdek...

Ik hou bij gladheid of veel afstand (en dan bedoel ik ruim 50m of zo) of ik rijd niet.
Tja 50 meter bij welke snelheid hebben we het dan over want 50 meter bij 80KM/h in sneeuw of ijs omstandigheden gaat je niet redden!
Ik denk dat je bij 50 KM/h zelfs nog redelijk krap zit!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb een setje GoodYear UltraGrip Performance besteld... :Y)

Nu afwachten hoe ze het doen... Hoewel; ik heb nu Viking banden, dus dat zal sowieso alleen maar beter worden...

• 911GT2
Ze zijn binnen! :cheer:
Fototje:
Afbeeldingslocatie: http://zooi.naudpick.nl/mini-DSC00683.JPG

Oops da's de verkeerde 8)7
Opnieuw!
Afbeeldingslocatie: http://zooi.naudpick.nl/mini-DSC00692.JPG
Voorband
Afbeeldingslocatie: http://zooi.naudpick.nl/mini-DSC00693.JPG
Achterband
Afbeeldingslocatie: http://zooi.naudpick.nl/mini-DSC00694.JPG
Center logo (krassen zitten in het beschermfolie niet in het logo ;) )
Afbeeldingslocatie: http://zooi.naudpick.nl/mini-DSC00695.JPG
145 voor ipv 135. Betekend voorgoed afscheid van de 135-ers. Want na de winter komen er zeker andere velgen onder!
Afbeeldingslocatie: http://zooi.naudpick.nl/mini-DSC00696.JPG
Hankook Icebear W440 kwam goed uit de test, en als beste band beschikbaar voor 145!
Afbeeldingslocatie: http://zooi.naudpick.nl/mini-DSC00697.JPG
Zoveel profiel heb je dan... 8)

Zaterdag ga ik ze er op leggen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vandaag zelf ook m'n banden om m'n velgen gelegd... Erachter gekomen dat er een velg nogal krom is... En dat het nooit goed kan zijn voor banden om ze telkens te monteren...

Overigens hebben mijn goodyears wel een stuk minder lamellen dan de hankooks hierboven...

Grip is trouwens ook beter dan m'n oude zomer-vikings...

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

De Autoweek heeft deze week een test van 15 winterbanden (uitgevoerd door AutoBild).

De conclusie is simpel:

Sneeuw en ijzel: Winterband het beste (duh)
Droogwegdek: Zomerband beste (ook onder nul graden)
Regen: Zomerband het beste

Het vervelende is het volgende:

Winterbanden zijn verschrikkelijk veel beter als het glad is. Echt top. In de regen is de winterband ietsje minder dan de zomerband, maar dat scheelt niet veel.

Maar dan, het droge wegdek. Ook als het vriest is de zomerband superieur. Het is zelfs zo, dat de remweg van 100-0 km/u bij de zomerband 37 meter is, en bij de winterbanden vaak 45 of meer. Dat is echt een aanzienlijk verschil.

Er wordt getest met banden in alle prijsklasse. De goedkope winterbanden zijn slecht tot erg slecht. De dure winterbanden zijn goed tot uitstekend.

Maarja, de remweg op droog wegdek he. Die is toch ook erg belangrijk.

Maar toch... Ik denk dat het een vorm van kansberekening is. Ik zit veel op de weg, zo'n 50.000 kilometer per jaar. Welke kans is groter. Een noodsituatie op een glad wegdek, of een noodsituatie op een droog wegdek.

Daarom kies ik toch voor winterbanden, maar hou wel in het achterhoofd dat de remweg toe neemt.

Belangrijk: Het aanbevolen profiel om de zomerbanden te wisselen is 2 mm. Bij winterbanden is dit 4mm. Winterbanden gaan dus iets minder lang mee. Wel is het zo dat Winterbanden standaard met een hoger profiel wordt geleverd.

Bijkomend voordeel van winterbanden: Ze zijn stiller, en hebben minder afrol weerstand.

[ Voor 11% gewijzigd door PWM op 08-11-2006 17:21 ]

Verwijderd

PWM schreef op woensdag 08 november 2006 @ 16:08:
De Autoweek heeft deze week een test van 15 winterbanden (uitgevoerd door AutoBild).

De conclusie is simpel:

Sneeuw en IJssel: Winterband het beste (duh)
Droogwegdek: Zomerband beste (ook onder nul graden)
Haha ik zei het toch :D Ben benieuwd wat de winterbanden brigade hier nu weer aan gaat dragen :+

Ik krijg de autoweek altijd pas op donderdag dus ik ben benieuwd :)

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2006 16:53 ]

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

IJssel?
IJzel zal je bedoelen :D

In geval van IJssel zou ik je zwemvliezen aanraden :+

[/offtopic]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah... Ik heb sinds gisteren dus winterbanden, en ik moet zeggen dat die een stuk meer grip hebben dan de zomerbanden die ik hiervoor had... Eerlijk is eerlijk; dat waren Viking banden tegen GoodYears nu, maar mijn ervaring met een andere auto op winterbanden is hetzelfde...

• PWM
  • Niet online

PWM

MikeyMan schreef op woensdag 08 november 2006 @ 17:11:
Tsjah... Ik heb sinds gisteren dus winterbanden, en ik moet zeggen dat die een stuk meer grip hebben dan de zomerbanden die ik hiervoor had... Eerlijk is eerlijk; dat waren Viking banden tegen GoodYears nu, maar mijn ervaring met een andere auto op winterbanden is hetzelfde...
De vergelijking gaat natuurlijk alleen op voor Goede Winterbanden versus Goede Zomerbanden.

De slechte Winterbanden zijn nog altijd beter op glad wegdek, maar voor de rest levensgevaarlijk.
kamstra schreef op woensdag 08 november 2006 @ 16:57:
IJssel?
IJzel zal je bedoelen :D

In geval van IJssel zou ik je zwemvliezen aanraden :+

[/offtopic]
Geen idee waar je het over hebt :+

[ Voor 18% gewijzigd door PWM op 08-11-2006 17:21 ]

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben afgelopen zaterdag ook gaan kijken naar winterbanden, was van plan om bij een tweetal bandenboeren en bij een bmw dealer in duitsland (die had wel eens goedkope gebruikte winterbanden volgens een vriend) offertes/prijslijsten te halen. Maar helaas 500m voor die BMW dealer kreeg ik een lekke achterband, doorgereden naar die BMW dealer, daar bleek dat A: ze mijn maat niet in voorraad hadden en geen tijd en B dat mijn achterband echt kapot was. Gelukkig hebben ze wel mijn thuiskomer gewisseld. Toen naar een dichtbijzijnde bandenhandelaar (ook in Duitsland) gereden, die had wel banden, maar geen tijd. Op mijn aandringen (want ik was bij m'n ouders en moest weer 120km richting Eindhoven) hebben ze toch gekeken of ze ergens tijd voor me hadden, 2,5 uur later had ik eindelijk een setje Dunlop Wintersport 3d rondom liggen, 2 zomerbanden in de kofferbak en 350 euro lichter. En inderdaad ze zijn lekker stil en rijden prima. Nog geen ervaring op ijs/sneeuw/nat wegdek. BMW E46 318i uit 99 (en m'n koppeling doet weer normaal)

• 911GT2

De conclusie is simpel:

Sneeuw en ijzel: Winterband het beste (duh)
Droogwegdek: Zomerband beste (ook onder nul graden) Onzin

Het vervelende is het volgende:

Winterbanden zijn verschrikkelijk veel beter als het glad is. Echt top. In de regen is de winterband ietsje minder dan de zomerband, maar dat scheelt niet veel.

Maar dan, het droge wegdek. Ook als het vriest is de zomerband superieur. Het is zelfs zo, dat de remweg van 100-0 km/u bij de zomerband 37 meter is, en bij de winterbanden vaak 45 of meer. Dat is echt een aanzienlijk verschil. Onzin

Er wordt getest met banden in alle prijsklasse. De goedkope winterbanden zijn slecht tot erg slecht. De dure winterbanden zijn goed tot uitstekend.

Maarja, de remweg op droog wegdek he. Die is toch ook erg belangrijk.

Maar toch... Ik denk dat het een vorm van kansberekening is. Ik zit veel op de weg, zo'n 50.000 kilometer per jaar. Welke kans is groter. Een noodsituatie op een glad wegdek, of een noodsituatie op een droog wegdek.

Daarom kies ik toch voor winterbanden, maar hou wel in het achterhoofd dat de remweg toe neemt.Onzin

Belangrijk: Het aanbevolen profiel om de zomerbanden te wisselen is 2 mm. Bij winterbanden is dit 4mm. Winterbanden gaan dus iets minder lang mee. Wel is het zo dat Winterbanden standaard met een hoger profiel wordt geleverd.

Bijkomend voordeel van winterbanden: Ze zijn stiller, en hebben minder afrol weerstand. Onzin
Ik stel voor dat je uit gaat van meer dan 1 test wat je zit hier totale onzin te verkopen!
Winterbanden zijn stiller, ow dat komt vast doordat ze meer groeven hebben 8)7
Een zomercompound beter in de mintemperaturen dan een wintercompound... toch raar dan dat winterbanden niet van zomerbanden compound gemaakt worden 8)7

Ik zou die tests wel een willen zien!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

911GT2 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 17:24:
[...]
Ik stel voor dat je uit gaat van meer dan 1 test wat je zit hier totale onzin te verkopen!
Winterbanden zijn stiller, ow dat komt vast doordat ze meer groeven hebben 8)7
Een zomercompound beter in de mintemperaturen dan een wintercompound... toch raar dan dat winterbanden niet van zomerbanden compound gemaakt worden 8)7

Ik zou die tests wel een willen zien!
Zeg, tis niet dat ie het zelf bedenkt ofzo... Maar ik ga de test ook even zelf bekijken ja... ;)

edit:
Unsere Tests zeigen auch dieses Mal eindeutig: Auf nasser Piste setzt erst der Gefrierpunkt eine physikalische Grenze, auf trockener Fahrbahn indes ist der Sommerreifen selbst einige Grade unter null noch Sieger in der Haftungsfrage. Dennoch
Achtung: Wer bei Schnee oder Eis ohne Winterreifen fährt, riskiert ein Bußgeld von 20 Euro.
legen wir unseren Lesern den Gebrauch von Winterreifen wärmstens ans Herz, denn wer auf Sommerreifen vom Schnee überrascht wird, hat nicht nur verwachst, sondern riskiert ein Bußgeld von 20 Euro.
en:
Gerne wird behauptet, dass Winterreifen generell einen höheren Rollwiderstand aufweisen als Sommerreifen, weshalb das Fahren mit Winterreifen den Kraftstoffverbrauch in die Höhe treiben würde. Unser Test beweist, dass das genaue Gegenteil der Fall sein kann. Denn sämtliche sechs Neu-Winterreifen benötigen beim Abrollen weniger Energie als der mitgetestete Sommerreifen, zum Teil sogar deutlich weniger. Es kann also auch genau umgekehrt sein.

[ Voor 49% gewijzigd door MikeyMan op 08-11-2006 17:35 ]

• 911GT2
Ok iets overtrokken reactie misschien, maar zoals gezegd ik zou de test graag zien!

• PWM
  • Niet online

PWM

911GT2 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 17:30:
Ok iets overtrokken reactie misschien, maar zoals gezegd ik zou de test graag zien!
Kost je 1.99. Hij is vanaf vandaag te krijgen in de betere boekhandel, en de slechtere ook, tankstations en supermarkten :)

Het is overigens geen test in de achtertuin van een redacteur, maar op het circuit, het lab en in het noorden waar al veel sneeuw en ijs te vinden is.

Overigens is het geluid en de rolweeerstand gewoon gemeten, en netjes per band tot 3 cijfers achter de komma na te lezen.

[ Voor 11% gewijzigd door PWM op 08-11-2006 17:41 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Overigens; zo'n zelfde test staat al op de site van de ANWB:

http://www.anwb.nl/publis...2005-vergelijking.nl.html

• _JGC_
  • Laatst online: 10:29
Ik rijd wekelijks 1000km, waarvan zo'n 400km door binnenweggetjes. Komende zaterdag mijn Toyo Proxes CF1 zomerbanden vervangen door Toyo Snowproxes winterbanden. Tegelijk van 195/50/15 naar 185/60/14 met een setje tweedehands velgen van de sloop. Blijkbaar zijn er dit jaar toch meer mensen die op winterbanden overgaan: de automaterialenzaak waar ik die dingen koop kan bijna geen 195/50/15 meer aanslepen, en de diverse slopen hadden moeite om 4 14" velgen voor een golfje te vinden.

Uiteindelijk is het helemaal niet onzinnig om nu winterbanden te gaan gebruiken: ik slijt 1 set banden op per jaar zo ongeveer, ik zou een maand na de winter een nieuwe set banden moeten monteren. Dan rijd ik in de winter toch liever met een geschikt profiel, om vervolgens na de winter nog een klein halfjaar op de "oude" zomerbanden door te rijden.

Prijs van die winterbanden valt me ook reuze mee, ik betaalde voor de Toyo Proxes CF1 195/50/15 een paar euro per band meer dan ik nu moet betalen voor de 185/60/14 SnowProxes banden.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:56
Wij gaan altijd op vakantie naar Hongarije s'winters en moeten dus dwars door Duitsland en Oostenrijk. Wij hebben nu ook voor het eerst winterbanden eronder liggen omdat het nu verplicht is in o.a Duitsland en ik geen gel*l wil met de verzekering bij een evt. aanrijding.

Ik heb van iemand 4 stalen 15" velgen gekocht 2de hands voor onze Opel Vectra Station van 2000.
De banden die daar nu op zittten zijn nieuwe Vredestein Snowtrac2 195/65 R15 T.

Was voor de complete set met 4 nieuwe banden en 4 stuks 2de hands stalen OPEL velgen met
monteren en balanceren en loodjes en ventielen maar € 355,-- kwijt.

De eerder bestelde Sava Eskimo S3 was ( helaas ) niet leverbaar door autobandenmarkt.nl

[ Voor 22% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 13-11-2006 16:31 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb de test gelezen, en het enige wat ik mis is een melding welke zomerband er gebruikt wordt...

Vind dat opzich wel een erg belangrijk gegeven, want hoe presteert deze band in een hete zomer? Natuurlijk zijn niet meteen alle conclusies overboord te gooien, maar het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat het een zomerband was met een vrij zachte compound...

Anywayz... Ook de conclusie van de autoweek is in mijn ogen geheel niet zwart-wit, en ik vind mijn UltraGrips erg fijn rijden...

• Rejgun
  • Laatst online: 21-11 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

Het is logisch dat de meeste gebuikers meer grip hebben met winterbanden, omdat deze bijna altijd smaller zijn dan de zomerband (bij mij scheelt het 3 cm per band). Dus meer druk per cm2

Daarnaast zal de gemiddelde winterbandgebruiker de winterband in de regen ook beter vinden presteren, omdat de winterband een hoger profiel heeft en dus meer water af kan voeren (al helemaal als je een 'V' profiel winterband hebt) en zoals genoemd, de band is smaller.

Zelf ben ik zeer tevreden met mijn winter band Fulda Kristal Supremo 195/65/R15 (sinds vorige winter). Zaterdag gaan ze er weer onder. Nu ligt er Conti Sportcontact 225/45/R17 onder.

Audi: Vorsprung durch Technik

• WiLLoW_TieN
Even wat PICS.

Afbeeldingslocatie: http://i114.photobucket.com/albums/n272/WiLLoW_TieN/IMG_3157.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i114.photobucket.com/albums/n272/WiLLoW_TieN/IMG_3158.jpg
Verplicht in Duitsland aangezien de wagen normaal H banden heeft.
En de auto harder kan dan 190 Km/h.

Afbeeldingslocatie: http://i114.photobucket.com/albums/n272/WiLLoW_TieN/IMG_3156.jpg

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fijne bandjes, die snowtracs...
Maar haal wel ff wieldoppen joh...

• WiLLoW_TieN
MikeyMan schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 16:09:
Fijne bandjes, die snowtracs...
Maar haal wel ff wieldoppen joh...
ROFLOL ik heb idd nog goedkope Halfords 15" wieldoppen liggen die zal ik er morgen eens opzetten.
PICS volgen :+

• Rejgun

Rejgun

Leven is Bier drinken

WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 16:08:
Even wat PICS.

[afbeelding]
Waarom heb je dan geen banden gekocht met de juiste codering?
Veel bandenboeren probeerden mij vorig jaar ook goedkope setjes aan te smeren door banden aan
te bieden met een voor mijn auto te lage snelheidscodering.

• WiLLoW_TieN
Rejgun schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 18:21:
[...]

Veel bandenboeren probeerden mij vorig jaar ook goedkope setjes aan te smeren door banden aan
Is niet te laag kijk maar eens op ANWB.nl punt 8 van boven. Nagenoeg alle tests door ANWB en ADAC zijn allemaal T banden of te wel t/m 190 Km/h.

Of kijk eens op Kwik-fit.nl pagina 5

Mijn auto een Opel Vectra Station AUT. van 2000 met een 1.8 16V motor kan volgens de fabrieksopgave maar 190 Km/h ook al wordt hij op H zomerbanden afgeleverd.

Ik was ook niet van plan om zo hard over de sneeuw/ijs te gaan rijden... ;)

[ Voor 29% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 10-11-2006 20:44 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rejgun schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 18:21:
[...]

Met winterbanden mag je één snelheidsindex lager gaan zitten dan voor je auto verplicht is... En vooral met winterbanden kan dat nog wel wat centen schelen...

• WiLLoW_TieN
@MikeyMan zo beter :+

Afbeeldingslocatie: http://i114.photobucket.com/albums/n272/WiLLoW_TieN/IMG_3166.jpg

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 20:07
de C5 van m'n ouders heb ik vorige week ook voorzien van winterbandjes. Vanmiddag even onze nieuwe Smart ForFour op nieuwe pootjes zetten :P

Beide auto's gaan deze winter naar Oostenrijk, dus winterbanden is wel een pré.

• _JGC_
Net mijn brik voorzien van nieuwe winterbandjes: 195/50/15 -> 185/60/14. Dat is toch wel even wennen met die dunnere banden, het stuurt een heel stuk lichter dan die platte brede dingen die er eerst onder zaten.
Heb nog niet echt goed kunnen testen hoe dat ding zich in de bochten houdt, aangezien ik een grasmaaier los in de kofferbak had slingeren op de terugweg.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

• Rejgun

Rejgun

Leven is Bier drinken

MikeyMan schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 22:00:
[...]

Met winterbanden mag je één snelheidsindex lager gaan zitten dan voor je auto verplicht is... En vooral met winterbanden kan dat nog wel wat centen schelen...
In Nederland mag je inderdaad 1 codering lager zonder dat je zo'n lelijke sticker in het gezichtsveld van de bestuurder moet plakken. In Duitsland moet je dat wel doen als je snelheidscodering lager zit met je banden. Aangezien ik een dergelijke sticker zeer leijk vindt geeft ik liever 20 Euro per band meer uit om gewoon de band te hebben die ook daadwerkelijk onder de auto hoort te liggen.

• WiLLoW_TieN
Puna's <-- ???
Rejgun schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 18:39:
[...]

In Nederland mag je inderdaad 1 codering lager zonder dat je zo'n lelijke sticker in het gezichtsveld van de bestuurder moet plakken. In Duitsland moet je dat wel doen als je snelheidscodering lager zit met je banden. Aangezien ik een dergelijke sticker zeer leijk vindt geeft ik liever 20 Euro per band meer uit om gewoon de band te hebben die ook daadwerkelijk onder de auto hoort te liggen.
Dat is je goed recht. Maar ik was niet van plan om zo hard te gaan rijden in winterse omstandigheden. En zo/nu voldoe ik ook aan alle regeltjes die gelden in NL en in Duitsland en Oostenrijk. Dit zijn namelijk de landen waar ik doorheen moet om in Hongarije te komen.

Verwijderd

WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 16:08:
Even wat PICS.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Niet om het een of ander hoor, maar H is tot 210 Km/h en niet 190..

• WiLLoW_TieN
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 19:23:
[...]

Niet om het een of ander hoor, maar H is tot 210 Km/h en niet 190..
Dat is correct en tevens juist ;)

Normaal zitten onder mijn auto H zomerbanden. En nu T winterbanden....

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kijk maar op het midden van de wieldoppen... Staat puna ;)
En dat is tevens de artikelnaam ervan ;)

• WiLLoW_TieN
MikeyMan schreef op zondag 12 november 2006 @ 10:48:
[...]

Kijk maar op het midden van de wieldoppen... Staat puna ;)
En dat is tevens de artikelnaam ervan ;)
Ok dat wist ik niet. Ik heb ze gebruikt gekregen van een collega die had gehoord dat ik 15" stalen velgen had gekocht voor Winterbanden ;)

Verwijderd

Ik ga toch dnek ik ook wel winterbanden omleggen (GY Ultra Grip 7, 185/65/14) op mn Primera P11.
Heb nu waardeloze CEAT Spider banden die bij een beetje vochtigheid al gaan schuiven, daar wordt je naar van.
Dit weekend op een oprit met regen moest terugschakelen tot 3 omdat ik anders gewoon vanwege het onderstuur eraf zou schuiven...

Wil na de winter toch 17" LM kopen, dus kan ik nu net zo goed winterbanden omleggen en dit setje daarvoor gaan gebruiken.

• themaxter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-10 21:08

themaxter

Bugged..

Sinds donderdag ook een nieuwe set Michelin Alpin PA2 (205/55/R16) op de standaard stalen velgen onder mijn beetle liggen i.p.v. 17" Lichtmetaal met Michelin Pilot Sport 2 (225/45/R17).
Stuurt inderdaad weer ff wat lichter met de iets smallere maat.

Voordeel van deze maat winterbanden is wel dat ze goed leverbaar zijn, omdat ze wat groter zijn dan een standaard golf, die niet aan te slepen zijn :+)

Wat ik me net afvraag, in de zomer heb ik V als snelheidsaanduiding en nu heb ik H, maar dit is met 210 km/h nog altijd harder dan wat mijn 1.9 TDI met 90 pk gaat redden (max 180-185).
Dan zou ik toch geen sticker hoeven te plakken?

• _JGC_
Dan hoeft het niet nee. Ik rijd zelf gewoon standaard op H banden omdat ik die dingen lekkerder vind rijden dan de gemiddelde T band, maar verder zou mijn auto ook gewoon met T-banden kunnen rijden. (Golf III 1.9D, topsnelheid 155km/h volgens boekje, 170km/h volgens teller en 190km/h op teller als ie voor de wind een 5% helling afgaat).
Heb voor mijn winterbanden wel H-banden genomen, het merk wat ik over het algemeen onder mijn auto heb zitten heeft alleen maar H-banden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_JGC_ schreef op zondag 12 november 2006 @ 23:54:
Ik rijd zelf gewoon standaard op H banden omdat ik die dingen lekkerder vind rijden dan de gemiddelde T band,
Juist... :|

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 12-11-2006 23:56 ]

• marccom
Jij gebruikt vast een Packerd Bell met Trust spul er omheen...

Damn daar ga je toch niet mee rond rijden met die lelijke cheap-ass plastic meuk :X

Morgen mn winterbandjes maar is ophalen :)
Michelin Alpin's.

Whoop!

• _JGC_
probeer jij maar eens 195/50/15 te vinden in T-codering, ik geef het je te doen, zowat elke fabrikant heeft of V, of H. Aangezien mijn auto toe kan met T, ga ik gewoon voor de H-codering, V is compleet overbodig. Uiteraard neem ik dan wel H banden van een beetje goede kwaliteit, de banden waar ik nu op rijd (Toyo Proxes CF1) zijn een stuk beter dan de zut waar ik mijn auto mee gekocht heb (Flamingo Sport 2000 ofzo, goedkope kutbanden voor mensen die weinig rijden).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, dat is leuk, maar dat heeft dus niks met de codering an sich te maken...

Overigens, michelin energy, pirelli p6000, Yokohama Adrive, goodyear gt2 en vast nog vele anderen zijn te krijgen in T-codering...

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-11 14:03
Ik heb 't monteren van de banden nog maar even een paar daagjes opgeschort aangezien 't komende week bijna 15 graden wordt :/. Vanwege een gebrek aan tijd heb ik ze afgelopen week nog niet kunnen monteren, anders hadden ze 'r al wel opgezeten. Als de temperatuur overdag weer onder de 10°C (eigenlijk 7°C) komt schroef ik ze eronder.

Ik heb overigens ook voor banden met de H-index gekozen, eigenlijk simpelweg omdat de auto die nodig heeft wat betreft topsnelheid ... of 't nou ook één index lager mag zijn interesseert met verder niet zoveel eigenlijk. Ook ben ik blij dat ik dan door Duitsland tenminste niet met zo'n verschrikkelijke sticker voor m'n neus hoef te rijden :). Prijsverschil met de T-index was tussen de 5 en 10 Euro per band ... ik weet 't niet meer precies.

Ik zal trouwens niet zo gauw voor goedkope banden kiezen. Ik sla 'r altijd wat tests op na alvorens ik m'n band kies en neem dan één van de best getesten. Goedkope banden komen er eigenlijk zonder uitzondering slecht tot matig vanaf in allerlei tests.

Specs:
Toyota Corolla Verso 1.8 met
Winterbanden: Goodyear Ultragrip 7 in 205/55R16 91H (op staal, kleiner dan 16" kan er niet op anders had ik dat wel gedaan)
Zomerbanden: Bridgestone Touranza in diezelfde maat en load/speedindex (op lichtmetaal). Zaten 'r af-fabriek al op.

Hij gaat trouwens deze week ook naar de garage omdat de tellerafwijking bij alle snelheden haast aan de maximale 10% komt, dat wordt even opgelost als het goed is. Laatst reed ik op de teller 215km/u en gaf TomTom 196km/u aan (in Duitsland was dat trouwens ;)). Bij lage snelheden is het evenzo, de teller geeft bijna 60 aan en TomTom net boven de 50. Dat verschil vond ik persoonlijk wel wat irritant hoog ... maar goed, dit alles verder terzijde :).

[ Voor 46% gewijzigd door Wouter! op 13-11-2006 00:39 ]

• A_A_R
  • Registratie: November 2003
Ik las laatst op de ANWB site dat zomerbanden steeds meer ongeschikt worden voor in de winter. Dat betekent mijns inziens dat de fabrikanten het gebruik van winterbanden op een gevaarlijke manier stimuleren.
Overigens rijd ik met mijn 206 2.0 HDi sinds een weekje op Snowtrac 2 winterbanden (195/55/r15 H), en bevalt zeer goed. Omdat de band een dieper profiel heeft, zou je zeggen dat het water beter wordt afgevoerd en je dus meer grip hebt in de regen. Bij temperaturen lager dan 7 graden blijft de band soepeler, en dus beter grip bieden.
De laatste jaren hebben winterbanden een enorme inhaalslag gemaakt tov gebruik op droog en nat wegdek. Lees ook het stukje "Winterbanden" op de ANWB-site.

• Rejgun

Rejgun

Leven is Bier drinken

Klopt. Fabrikanten spitsen de verschillende bandensoorten steeds meer toe op de zomer of de winter. Indien dit steeds extremer wordt kun je als automobilist niet meer onder winterbanden uitkomen.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Hydraulik-Phunk schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:23:
Dus winterbanden echt geen onzin, ook niet in NL.
911GT2 schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 22:15:
Ik schroef ze er dus lekker onder (ook volgend jaar als ik er niet meer naar 2100 meter ga rijden). Als jullie achterop mij klappen zonder winterband be my guest, je betaald wel alles wat ik wil de rest van mijn leven :Y)
Daarom kies ik toch voor winterbanden
MikeyMan schreef op woensdag 08 november 2006 @ 17:11:
Tsjah... Ik heb sinds gisteren dus winterbanden,
Quantor schreef op woensdag 08 november 2006 @ 17:21:
2,5 uur later had ik eindelijk een setje Dunlop Wintersport 3d rondom liggen,
_JGC_ schreef op woensdag 08 november 2006 @ 21:18:
Komende zaterdag mijn Toyo Proxes CF1 zomerbanden vervangen door Toyo Snowproxes winterbanden.
Ghannes schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 09:31:
de C5 van m'n ouders heb ik vorige week ook voorzien van winterbandjes. Vanmiddag even onze nieuwe Smart ForFour op nieuwe pootjes zetten :P
themaxter schreef op zondag 12 november 2006 @ 21:35:
Sinds donderdag ook een nieuwe set Michelin Alpin PA2 (205/55/R16)
En heren, hoe bevallen de winterbanden? >:)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Perfect... Mocht overal in frankrijk gewoon doorrijden... En ook nu hebben ze meer grip dan m'n oude banden...

Niks dan lof dus...

• 911GT2
Tom schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 12:07:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

En heren, hoe bevallen de winterbanden? >:)
Rijdt Prima, geen verschil met zomerbanden MBT comfort. Iets meer geluid dat wel, maar goed dat maakt niet zo veel uit.

Alleen vervelend dat de echte winter nog niet begonnen is 8)7

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Rijdt prima hoor.. alleen met dat warme weer heb ik zo het gevoel dat het rubber van de banden afvliegt :) Dit is toch de laatste winter dat ze mee gaan (zit nu ongeveer 4mm profiel op) - in de herst koop ik een nieuwe set.

Ik merk wel dat de auto ook rustiger op de weg ligt en minder last heeft van spoorvorming - ze zijn dan ook iets minder breed dan de zomer banden (17" 205 vs 17" 225). Alleen inderdaad wat meer lawaai, wellicht door het profiel.

En wat betreft die discussie of winterbanden nu wel of niet beter zijn - ik heb mijn verzekeringsmaatschappij gebeld (Allianz) en die raden ook gewoon winterbanden aan. Mocht ik namelijk betrokken raken bij een ongeval op glad wegdek .. en ik heb zomerbanden onder de auto, dan kan de verzekeringsmaatschappij mij namelijk nalatigheid in de schoenen schuiven .. en weigeren uit te betalen. Ook wanneer winterbanden niets uitgemaakt zouden hebben - want dat wordt weer een juridisch getouwtrek waar ik echt niet aan wil beginnen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

meer geluid? das vreemd... uit elke test komen winterbanden er stiller uit... en das ook mijn eigen ervaring...

• PWM
  • Niet online

PWM

tazzman schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 13:20:
Rijdt prima hoor.. alleen met dat warme weer heb ik zo het gevoel dat het rubber van de banden afvliegt :) Dit is toch de laatste winter dat ze mee gaan (zit nu ongeveer 4mm profiel op) - in de herst koop ik een nieuwe set.
Kan je ze niet beter in de lente of hartje zomer kopen?

Lijkt me dat je dan de leukste deals kan maken :)

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:04

Wimo.

Shake and Bake!

En wat betreft die discussie of winterbanden nu wel of niet beter zijn - ik heb mijn verzekeringsmaatschappij gebeld (Allianz) en die raden ook gewoon winterbanden aan. Mocht ik namelijk betrokken raken bij een ongeval op glad wegdek .. en ik heb zomerbanden onder de auto, dan kan de verzekeringsmaatschappij mij namelijk nalatigheid in de schoenen schuiven .. en weigeren uit te betalen. Ook wanneer winterbanden niets uitgemaakt zouden hebben - want dat wordt weer een juridisch getouwtrek waar ik echt niet aan wil beginnen.
Wat een kwats! Zolang die dingen in NL niet verplicht zijn hebben ze geen poot om op te staan.
meer geluid? das vreemd... uit elke test komen winterbanden er stiller uit... en das ook mijn eigen ervaring...
Het is toch vrij bekend dat winterbanden over het algemeen meer herrie maken. Mijn michelin alpine's (a 240 euro :') ) maken echt een teringherrie vergeleken met m'n normale banden.

[ Voor 99% gewijzigd door Wimo. op 10-01-2007 13:38 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Wimo. schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 13:35:
[...]

Wat een kwats! Zolang die dingen in NL niet verplicht zijn hebben ze geen poot om op te staan.
is dat kwats?
Een verzekeringsmaatschappij kan van jou ook eisen dat je een startonderbreker of klasse veel alarm op je auto hebt zitten, terwijl dat wettelijk niet verplicht is.

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

YellowCube schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 13:46:
[...]

is dat kwats?
Een verzekeringsmaatschappij kan van jou ook eisen dat je een startonderbreker of klasse veel alarm op je auto hebt zitten, terwijl dat wettelijk niet verplicht is.
Ja, dat is kwats. En je vergelijking is scheef. Als ik WA neem heb ik nooit een alarm nodig. Een alarm en/of startonderbreker is niet verplicht. Zo lang we hier in NL geen nationale rampen met enorme bergen sneeuw hebben zoals in DL zijn winterbanden niet verplicht. Geen verzekering die dat kan eisen.

[ Voor 20% gewijzigd door Wimo. op 10-01-2007 13:50 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

de vergelijking is niet scheef. Jij stelt dat een verzekeringsmaatschappij niets van je kan eisen als het wettelijk niet verplicht is. Ik wilde met mijn voorbeeld even aangeven dat dit dus niet altijd op gaat.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:09
tazzman schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 13:20:
Dan zou het ook een probleem moeten zijn als je met dit warme weer bij een ongeluk betrokken zou raken waarbij zomerbanden dit hadden kunnen voorkomen terwijl je nu winterbanden onder de auto hebt.

Vanaf extact welke datum mag je dan weer van je verzekering zomerbanden onder je auto plaatsen om weer onder alle omstandigheden verzekerd te zijn met zomerbanden?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Het is toch vrij bekend dat winterbanden over het algemeen meer herrie maken. Mijn michelin alpine's (a 240 euro :') ) maken echt een teringherrie vergeleken met m'n normale banden.
ja, maar dan andersom... ben nog in geen enkele test tegengekomen dat winterbanden meer herrie maken...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

daarnaast, een verzekeringsmaatschappij kan je overal toe verplichten, zolang jij akkoord gaat met de voorwaarden...

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 21:53

MeNTaL_TO

The future is not set

YellowCube schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 13:51:
de vergelijking is niet scheef. Jij stelt dat een verzekeringsmaatschappij niets van je kan eisen als het wettelijk niet verplicht is. Ik wilde met mijn voorbeeld even aangeven dat dit dus niet altijd op gaat.
Omdat die startonderbreker ed eisen zijn om de verzekering af te kunnen sluiten en niet om niet uit te hoeven betalen. Maar goed, hoor wel vaker dit soort dingen over Allianz.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

YellowCube schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 13:51:
Jij leest wat je wil lezen. Ik zeg dat het kwats is dat een ongeval op jou kan worden geschoven in geval van het niet hebben van winterbanden. Een verzekeringsmaatschappij kan niets 'eisen' aan een wagen die wettelijk ok is.
ja, maar dan andersom... ben nog in geen enkele test tegengekomen dat winterbanden meer herrie maken...
Dan zijn jouw ervaringen anders ofzo? Ik durf toch met een gerust hart te zeggen dat zowel mijn set als die van mijn vader (beide wintersets) meer rolgeluid maken dan de zomersets. En ik heb toch echt geen goedkope banden.

[ Voor 23% gewijzigd door Wimo. op 10-01-2007 14:31 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Wimo. schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:29:
[...]

Jij leest wat je wil lezen. Ik zeg dat het kwats is dat een ongeval op jou kan worden geschoven in geval van het niet hebben van winterbanden. Een verzekeringsmaatschappij kan niets 'eisen' aan een wagen die wettelijk ok is.
sorry, maar als een verzekeringsmaatschappij van jou eist dat jij in de winter met winterbanden rondrijdt en jij gaat daar mee akkoord dan wordt er toch echt niets uitbetaald als jij in de in de winter, zonder winterbanden een ongeluk krijgt. Ondanks het feit dat je auto wettelijk helemaal in orde is.
MikeyMan schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:23:
daarnaast, een verzekeringsmaatschappij kan je overal toe verplichten, zolang jij akkoord gaat met de voorwaarden...
precies wat hij zegt.

[ Voor 16% gewijzigd door YellowCube op 10-01-2007 14:51 ]

Verwijderd

Een WA verzekering is wettelijk verplicht, dus het lijkt me dat de WA verzekering niet bepaalde dingen kan eisen die niet wettelijk verplicht zijn. Met ander soort verzekeringen kan er natuurlijk wel van alles geëist worden.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:10
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:52:
Een WA verzekering is wettelijk verplicht, dus het lijkt me dat de WA verzekering niet bepaalde dingen kan eisen die niet wettelijk verplicht zijn. Met ander soort verzekeringen kan er natuurlijk wel van alles geëist worden.
Een WA verzekering is wetterlijk verplicht, toch kan de verzekeraar je weigeren door het type auto of de geschiedenis van jouw rijgedrag. Je punt is?

Een verzekeringsmaatschappij kan volgens mij gewoon eissen stellen aan een bestuurder of voertuig. Ik weet alleen niet of het wettelijk verplicht is dat er een verzekeringsmaatschappij is welke geen extra regels opstelt. Zo is er ook een verzekeringsmaatschappij in Nederland (ben even de naam kwijt) waar je in principe op 18 jarige leeftijd met rijbewijs een Ferrari kunt verzekeren bijvoorbeeld.

Dat Wimo het er niet mee eens is is een ander punt, ik ben het er ook niet mee eens. Zoals het weer nu is heb je echt geen profijt van winterbanden. Als ik een auto in elkaar duw zonder daarbij in de slip te raken dan hoort mijn verzekering gewoon uit te betalen, ook al rijd ik niet op winterbanden. Als het glad is en ik ben geslipt dan kan ik het me nog ergens voorstellen. Aan komen zetten met argumenten als dat wordt een juridisch getouwtrek slaan gewoon nergens op, je verzekeringsmaatschappij besluit uit te keren of jouw aansprakelijk te stellen en het zelf te laten betalen. Het komt er op neer dat je net zo goed zonder verzekering kunt gaan rondrijden als je perse geen winterbanden op je auto wil leggen. Aansprakelijk ben je toch. Van de zotte toch?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wimo. schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:29:
[...]

Dan zijn jouw ervaringen anders ofzo? Ik durf toch met een gerust hart te zeggen dat zowel mijn set als die van mijn vader (beide wintersets) meer rolgeluid maken dan de zomersets. En ik heb toch echt geen goedkope banden.
Zou graag een test willen zien waarin staat dat winterbanden meer geluid maken...

Misschien heb je gewoon pech met jouw type band ivm afrolgeluid, maar over het algemeen zouden winterbanden stiller moeten zijn...

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

de ANWB houdt bij haar testoordelen specifiek rekening met de geluidsproductie van de band, wat m.i. dus aangeeft dat er dus meer geluid geproduceerd wordt dan bij een zomerband. Als dat niet zo zou zijn, zou men dat toch niet als beoordelingspunt zien lijkt me.
Je hebt weliswaar zachter rubber, maar ook een complexer en meer profiel wat meer geluid en een hoger verbruik oplevert.

[ Voor 12% gewijzigd door YellowCube op 10-01-2007 15:59 ]

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Zou graag een test willen zien waarin staat dat winterbanden meer geluid maken...

Misschien heb je gewoon pech met jouw type band ivm afrolgeluid, maar over het algemeen zouden winterbanden stiller moeten zijn...
Denk dat er weinig testen het rolgeluid van een winterband naast een zomerband zetten. Niet echt belangrijk. En pech? Het zal wel, het zijn banden van 200+ euro p/s. Ik stel voor dat jij de test gaat zoeken omdat ik de praktijkervaring al heb .. en ik meen dat er iemand anders in dit topic ook al hetzelfde heeft ondervonden.

yellow, hou eens op met dat super snelle replyen, ben steeds net te laat :( :+

[ Voor 32% gewijzigd door Wimo. op 10-01-2007 16:00 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YellowCube schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:58:
de ANWB houdt bij haar testoordelen specifiek rekening met de geluidsproductie van de band, wat m.i. dus aangeeft dat er dus meer geluid geproduceerd wordt dan bij een zomerband. Als dat niet zo zou zijn, zou men dat toch niet als beoordelingspunt zien lijkt me.
Je hebt weliswaar zachter rubber, maar ook een complexer en meer profiel wat meer geluid en een hoger verbruik oplevert.
Dat doen ze ook bij zomerbanden...

Daarnaast; door het onderbroken profiel zou júist minder geluid moeten ontstaan...

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-11 21:12
Wat boeit het nou hoeveel geluid winterbanden maken?
De ene zomerband maakt ook meer herrie dan de andere.

Het gaat bij winterbanden toch juist om de grip bij winterse omstandigheden!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wimo. schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 16:00:
[...]

Denk dat er weinig testen het rolgeluid van een winterband naast een zomerband zetten. Niet echt belangrijk. En pech? Het zal wel, het zijn banden van 200+ euro p/s. Ik stel voor dat jij de test gaat zoeken omdat ik de praktijkervaring al heb .. en ik meen dat er iemand anders in dit topic ook al hetzelfde heeft ondervonden.
Nogmaals; ik heb vrijwel alle beschikbare tests gelezen, en haast overal werd een opmerking gemaakt over de relatieve stilte van winterbanden...
Dat je banden duur zijn zegt niks... Als de fabrikant meer waarde gehecht heeft aan grip dan aan afrolgeluid (wat niet vreemd is bij dure banden), is het niet vreemd dat ze meer herrie maken...

Over praktijkervaring... Ik heb ondertussen ervaring met vier verschillende soorten winterbanden... En allemaal waren ze stil te noemen...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yohost! schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 16:03:
Wat boeit het nou hoeveel geluid winterbanden maken?
De ene zomerband maakt ook meer herrie dan de andere.

Het gaat bij winterbanden toch juist om de grip bij winterse omstandigheden!
Zeg ook niet dat het boeit... Zeg alleen dat ik het vreemd vind omdat mijn ervaring anders is, en ook tests vaak het tegendeel uitwijzen...

Daarnaast; als ik moest kiezen tussen twee banden met evenveel grip, waarvan er eentje herrie maakt en de ander stil is; lijkt de keuze me duidelijk...

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

MikeyMan schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 16:04:
[...]

Nogmaals; ik heb vrijwel alle beschikbare tests gelezen, en haast overal werd een opmerking gemaakt over de relatieve stilte van winterbanden...
Dat je banden duur zijn zegt niks... Als de fabrikant meer waarde gehecht heeft aan grip dan aan afrolgeluid (wat niet vreemd is bij dure banden), is het niet vreemd dat ze meer herrie maken...

Over praktijkervaring... Ik heb ondertussen ervaring met vier verschillende soorten winterbanden... En allemaal waren ze stil te noemen...
Stil in vergelijking met wat? Elkaar? Ik wil graag een test zien waaruit blijkt dat een winterband net zo stil, zoniet stiller is dan een zomerband.

Ik heb even gegoogled en kwam bij mijnwinterbanden.nl dit tegen:
Is de stille band er ook als winterband?

Ja, ook nu al is in het overzicht van stille banden (zie onze site) te zien dat daar ook al winterbanden bij staan. Moderne winterbanden zijn enorm verbeterd ten opzichte van oudere typen. Dat zie je in het overzicht dus al terug.
Blijkbaar maken oudere winterbanden aanzienlijk meer herrie? Ik heb geen idee hoe oud mijn alpine's zijn maar misschien vallen ze nog onder de oude luidruchtige banden?

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

[...]

Voordat deze discussie compleet uit de loopt... Ik woon in Duitsland, heb een auto op Duits kenteken en heb dus ook een Duitse verzekeringsmaatschappij en heb te maken met Duitse wetgeving. En het gaat ook om een all-risk verzekering .. waar men hier wel enige voorwaarden aan stelt.

Nu zegt de wet hier in Duitsland niet dat je winterbanden MOET hebben - maar dat je voertuig wel geheel aangepast moet zijn aan de seizoensomstandigheden ... en wat de verzekeringsmaatschappijen hier weer aangrijpen als excuus om niets uit te keren als jij op je zomerbandjes je auto in de prak rijdt - terwijl het dus officieel winter is.

Dat kan je natuurlijk voor gerecht aanvechten .. maar.. als je dacht dat verzekeringen en wetgeving in Nederland al ondoorgrondelijk waren, maak je borst dan maar nat wanneer je naar Duitsland zou verhuizen. Tis hier allemaal een stapje of 10 moeilijker, lastiger en complexer. :)

[ Voor 4% gewijzigd door tazzman op 10-01-2007 16:14 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wimo. schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 16:10:

[...]

Blijkbaar maken oudere winterbanden aanzienlijk meer herrie? Ik heb geen idee hoe oud mijn alpine's zijn maar misschien vallen ze nog onder de oude luidruchtige banden?
Dat zou inderdaad niet vreemd zijn... Productiedatum staat op de band... ;)
Pagina: 1 2 Laatste