De Autoweek heeft deze week een test van 15 winterbanden (uitgevoerd door AutoBild).
De conclusie is simpel:
Sneeuw en ijzel: Winterband het beste (duh)
Droogwegdek: Zomerband beste (ook onder nul graden)
Regen: Zomerband het beste
Het vervelende is het volgende:
Winterbanden zijn verschrikkelijk veel beter als het glad is. Echt top. In de regen is de winterband ietsje minder dan de zomerband, maar dat scheelt niet veel.
Maar dan, het droge wegdek. Ook als het vriest is de zomerband superieur. Het is zelfs zo, dat de remweg van 100-0 km/u bij de zomerband 37 meter is, en bij de winterbanden vaak 45 of meer. Dat is echt een aanzienlijk verschil.
Er wordt getest met banden in alle prijsklasse. De goedkope winterbanden zijn slecht tot erg slecht. De dure winterbanden zijn goed tot uitstekend.
Maarja, de remweg op droog wegdek he. Die is toch ook erg belangrijk.
Maar toch... Ik denk dat het een vorm van kansberekening is. Ik zit veel op de weg, zo'n 50.000 kilometer per jaar. Welke kans is groter. Een noodsituatie op een glad wegdek, of een noodsituatie op een droog wegdek.
Daarom kies ik toch voor winterbanden, maar hou wel in het achterhoofd dat de remweg toe neemt.
Belangrijk: Het aanbevolen profiel om de zomerbanden te wisselen is 2 mm. Bij winterbanden is dit 4mm. Winterbanden gaan dus iets minder lang mee. Wel is het zo dat Winterbanden standaard met een hoger profiel wordt geleverd.
Bijkomend voordeel van winterbanden: Ze zijn stiller, en hebben minder afrol weerstand.
[
Voor 11% gewijzigd door
PWM op 08-11-2006 17:21
]